Gå til innhold

Münchausens Syndrom og hypokondori

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen og likheten mellom Münchausens og hypokondori? Helst eksempler. Skjønner ikke dette helt

Anonymkode: 5a2f4...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg tar feil. Men en hypokonder er redd for sykdom og paranoid.

Munchhausens er et ønske om å være syk for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: b0460...411

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munchausen - later som de syke for å få oppmerksomhet. Eller pådrar seg sykdom og skade med vilje

Hypokonderi- har helseangst, frykt, tror faktisk de skal bli syke hele tiden

Endret av Rotemor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Münchausens handler om å bevisst påføre sykdom/symptomer for sympati, omsorg eller oppmerksomhet. 

Hypokondri er at du innbiller deg sykdom grunnet angst. Genuin frykt.

Anonymkode: be912...924

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ved Münchausen så vet man at man ikke er syk, men later som for å få oppmerksomhet fra andre. Mens en hypokonder tror selv på at de er syke. 

I begge tilfeller har personen psykiske lidelser. 

Anonymkode: 31b6f...9f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med sånn ‘vææææ jeg er så syk. Se så syk jeg er. Gå med sakte skritt. Hodet ned. Klare så vidt å gå. Væææ. Jeg har så vondt. Tenk om jeg er syk da. Jeg må på legevakta. Klare så vidt å gå. Jeg har kreft. Få masse sympati fra barn og mann. Se så syk jeg er. Ligge mye på sofa. Orker ikke reise seg fordi er så syk. Ene dagen orker man å gå vanlig tempo på butikken mens neste dag ikke. Spesielt når mann og barn er der. Barn har sett mor gå vanlig mange ganger men det har ikke mor visst. Væææ. Jeg er så syk og må igjen på legevakta. Mann og barn følger og mor går sakte og subber bortover gangen. Jeg er så syk og viser uringlass flere ganger i perioder. Stakkars meg jeg er alvorlig syk. Se det er blod. Vææææ jeg har så vondt. Jeg har høy feber. Viser termometer sånn at alle skal se hvor syk hun er. Nå må jeg på sykehus. Stakkars meg. Mann må kjøre og masse oppmerksomhet og trøst. Må skrike høyest mulig og må få sympati i bøtter og spann. Tenk om jeg dør og har Als. Jeg må til legen. Jeg har alle symptomer.’

Sånn i åresvis. 

Hva kan det da være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva med sånn ‘vææææ jeg er så syk. Se så syk jeg er. Gå med sakte skritt. Hodet ned. Klare så vidt å gå. Væææ. Jeg har så vondt. Tenk om jeg er syk da. Jeg må på legevakta. Klare så vidt å gå. Jeg har kreft. Få masse sympati fra barn og mann. Se så syk jeg er. Ligge mye på sofa. Orker ikke reise seg fordi er så syk. Ene dagen orker man å gå vanlig tempo på butikken mens neste dag ikke. Spesielt når mann og barn er der. Barn har sett mor gå vanlig mange ganger men det har ikke mor visst. Væææ. Jeg er så syk og må igjen på legevakta. Mann og barn følger og mor går sakte og subber bortover gangen. Jeg er så syk og viser uringlass flere ganger i perioder. Stakkars meg jeg er alvorlig syk. Se det er blod. Vææææ jeg har så vondt. Jeg har høy feber. Viser termometer sånn at alle skal se hvor syk hun er. Nå må jeg på sykehus. Stakkars meg. Mann må kjøre og masse oppmerksomhet og trøst. Må skrike høyest mulig og må få sympati i bøtter og spann. Tenk om jeg dør og har Als. Jeg må til legen. Jeg har alle symptomer.’

Sånn i åresvis. 

Hva kan det da være?

Selvopptatthet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypokonder: Tror man er syk, eller er livredd for å bli alvorlig syk. 

Munchausen: vil at helsepersonell skal tro man er syk. Selv om personen  vet at hen ikke er syk. Later som man er syk for oppmerksomhet.  

Anonymkode: 5620f...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hypokonder: Tror man er syk, eller er livredd for å bli alvorlig syk. 

Munchausen: vil at helsepersonell skal tro man er syk. Selv om personen  vet at hen ikke er syk. Later som man er syk for oppmerksomhet.  

Så Munchausen har kun med helsepersonell å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sånn i åresvis. 

Hva kan det da være?

Varierende dagsform? En mann med lite empati og omsorg hvor konen febrilsk forsøker å få litt omtanke. Selvopptatt. De går lengre og eller fortere når mannen styrer turen og kona har stive hofter eller hva det kan være. Det MÅ jo ikke være alvorlig psykisk sykdom.

Anonymkode: b8789...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei. Man vil også at familie, venner og andre skal tro at man er syk. For å høste empati, omsorg, oppmerksomhet.

Et godt eksempel på Munchausen er Gypsy Rose saken. Der hadde moren sykdommen Munchausen by Proxy. Som vil si at man overfører Manchausen til en annen person, gjerne personer man har omsorg for. Mynchausen vil si at man ønsker oppmerksomhet fordi man er syk, men by Proxy vil si at man ønsker oppmerksomhet fordi at en annen person nær deg er syk.

I Gypsy Rose saken lurte ikke bare moren helsepersonell, men hele bygda, mediene, aviser, venner, familie, selv sin egen datter som var offeret. Hun lurte alle til å tro at datteren hadde en lang liste med sykdommer. Noen av sykdommene var påført av mor gjennom medikamentmisbruk, andre sykdommer hadde hun manipulert datteren til å tro at hun hadde. Hun gikk så langt som å få sonde operert inn på datteren, barberte bort alt håret og gjorde datteren avhengig rullestolavhengig. Kun for at alle andre skulle se hvor fantastisk hun var som mor, for at alle skulle se hvor sterk og modig hun var, som tok så godt vare på den «alvorlig» syke datteren sin.

Ligger en serie ut på viaplay, The Act som forteller hele denne historien, den gir et godt innblikk i hva Munchausen kan være.

Personer med Munchausen kan gå veldig langt for å høste sympati og oppmerksomhet, det er det som er drivkraften bak Munchausen.

Munchausen er en sykdom hvor man er sykelig opptatt av oppmerksomhet, medlidelse og omaorg. Og måten de oppnår dette på er ved å oppdikte og konstruere sykdom. Sykdommen(e) de konstruerer blir hele personligheten deres, hele livet deres dreier seg da om sykdommen(e). Men ikke glem at grunnen til at de gjør dette ikke er fordi de er redd for å bli syke (hypokonder), og grunnen er ikke at de ønsker å ha sykdommen. Grunnen er at de skal ha empati, omsorg, oppmerksomhet, annerkjennelse av andre.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Munchausen sykdom eller munchausen by proxy er 2 diagnoser som går inn under det vi kaller for angst-paraplyen. Det samme gjelder for helseangst/hypokonderi, de er under samme paraply. Uansett hvordan man vrir å vrenger på det, så koker alt ned til å omhandle sykdommer, der har du fellestrekkene.

Så har du disse variasjonene med frykt for egen eller andres sykdom, eller påføre seg selv eller andre sykdom for oppmerksomhet. Det er ulikhetene. 

Men alt i alt så er både munchausen og hypokonder samme hoveddiagnose, som er angst. Det er bare individuelle forskjeller innad i hva man frykter.

Anonymkode: 61582...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn i åresvis. 

Hva kan det da være?

Formen kan jo variere fra dag til dag. Har man blod i urin og feber ++ er man jo syk, selvom legene kanskje ikke finne årsaken.

Anonymkode: 23706...ace

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (8 timer siden):

Nei. Man vil også at familie, venner og andre skal tro at man er syk. For å høste empati, omsorg, oppmerksomhet.

Et godt eksempel på Munchausen er Gypsy Rose saken. Der hadde moren sykdommen Munchausen by Proxy. Som vil si at man overfører Manchausen til en annen person, gjerne personer man har omsorg for. Mynchausen vil si at man ønsker oppmerksomhet fordi man er syk, men by Proxy vil si at man ønsker oppmerksomhet fordi at en annen person nær deg er syk.

I Gypsy Rose saken lurte ikke bare moren helsepersonell, men hele bygda, mediene, aviser, venner, familie, selv sin egen datter som var offeret. Hun lurte alle til å tro at datteren hadde en lang liste med sykdommer. Noen av sykdommene var påført av mor gjennom medikamentmisbruk, andre sykdommer hadde hun manipulert datteren til å tro at hun hadde. Hun gikk så langt som å få sonde operert inn på datteren, barberte bort alt håret og gjorde datteren avhengig rullestolavhengig. Kun for at alle andre skulle se hvor fantastisk hun var som mor, for at alle skulle se hvor sterk og modig hun var, som tok så godt vare på den «alvorlig» syke datteren sin.

Ligger en serie ut på viaplay, The Act som forteller hele denne historien, den gir et godt innblikk i hva Munchausen kan være.

Personer med Munchausen kan gå veldig langt for å høste sympati og oppmerksomhet, det er det som er drivkraften bak Munchausen.

Munchausen er en sykdom hvor man er sykelig opptatt av oppmerksomhet, medlidelse og omaorg. Og måten de oppnår dette på er ved å oppdikte og konstruere sykdom. Sykdommen(e) de konstruerer blir hele personligheten deres, hele livet deres dreier seg da om sykdommen(e). Men ikke glem at grunnen til at de gjør dette ikke er fordi de er redd for å bli syke (hypokonder), og grunnen er ikke at de ønsker å ha sykdommen. Grunnen er at de skal ha empati, omsorg, oppmerksomhet, annerkjennelse av andre.

Munchausen by proxy og Munchausen er ikke akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stort sett ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånn i åresvis. 

Hva kan det da være?

Det høres egentlig mest ut som et voldsomt oppmerksomhetsbehov der sykdom blir hausset opp for å få sympati og fokus.

Hvis hun til stadighet tror hun er alvorlig syk og ikke er det, snakker vi vel om hypokondri. Hvis hun med viten og vilje later som eller gjør seg syk, ligger det nærmere Munchausen. Men begge disse er vel egne diagnoser og ikke noe man kan hobbydiagnostisere andre med, tror jeg?

Det finnes uansett ganske mange som helt uten diagnose er veldig opptatt av egen sykdom og overspiller for å sanke sympati. Det er ganske slitsomt.

(Og som en fjerde mulighet, det er jo også mulig at hun akker og bærer seg fordi familien hennes generelt gir beng i behovene hennes og viser lite omsorg og empati for helt reelle sykdomstilstander. Absolutt mulig)

Anonymkode: 3bf4c...f84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er forskjellen og likheten mellom Münchausens og hypokondori? Helst eksempler. Skjønner ikke dette helt

Dette er så komplekse diagnoser at selv de lærde strides. 
Den korte forklaringen er at Munchausen er det en omsorgsperson som påfører den Munchausen personen har omsorgsansvar for, plager og situasjoner som gjør at personen kan bli syk. 
Mens en hypokonder er en som er opptatt av å kjenne og mener han selv er syk. 
Og så har du all verdens glidende overganger og kombinasjoner av disse to. 
Men Munchausen er så sært og uvanlig at dette er spsialistoppgave på høyt nivå å diagnostisere. Finnes og underdiagnoser av denne. 

Anonymkode: fce67...730

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Munchausen by proxy og Munchausen er ikke akkurat det samme.

Hvis du leste hele svaret så du at vedkommende forklarte forskjellen på Munchausen og Munchausen by proby.

Anonymkode: fc9c1...53a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...