Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg kjøpte i går en iPhone via Finn.no. I annonsen sto det at både batteri og skjermglass var nye, og at jeg skulle få kvittering på dette. Det ble også oppgitt at telefonen var «som helt ny».

Da jeg møtte opp for å hente telefonen, la jeg umiddelbart merke til at den hadde tydelige skader på sidene og en svak ripe i skjermen. Dette var ikke nevnt i annonsen. Folk er vanligvis flink å å opplyse om slike feil. Jeg fikk derfor en redusert pris på telefonen.

Mobilen var nullstilt, og jeg fikk derfor ikke åpnet og sjekket den grundig før etter overlevering. Da jeg senere startet opp telefonen og gikk gjennom oppsettet, fikk jeg varsel om at verken skjermen eller batteriet er originale Apple-deler.

Jeg tok dette opp med selger samme dag og uttrykte at jeg ønsket å returnere telefonen, da jeg aldri ville ha kjøpt den om jeg visste at delene ikke var originale. Selger overførte noe beløp tilbake etter videre diskusjon. Jeg gjorde det klart at jeg ikke ønsket rabatt, men ønsket å heve kjøpet. Jeg opplever at jeg har blitt feilinformert, og at varen ikke samsvarer med det som ble annonsert. Bruk av uoriginale deler reduserer verdien betraktelig, og jeg stoler heller ikke på uoriginalt batteri av hensyn til sikkerhet.

Har jeg en sak hos Forbrukerrådet for å få hevet kjøpet?

Anonymkode: 19833...502

AnonymBruker
Skrevet

Nei, for Forbrukerrådet tar kun sak mellom forbruker og næringsdrivende, ikke mellom to privatpersoner.

Anonymkode: cebba...d47

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at de kan ta i mot slike saker, men jeg lurer på om noen har erfaring her eller om det er verdt å prøve. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei! 

Jeg kjøpte i går en iPhone via Finn.no. I annonsen sto det at både batteri og skjermglass var nye, og at jeg skulle få kvittering på dette. Det ble også oppgitt at telefonen var «som helt ny».

Nei. Ikke siden det ikke sto i annonsen at det var originale deler. Hvis det stod at det var skiftet uten noe mer, har du ingen sak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste skifter vel til originale deler, det er jo bare ekstremt dyrt. Min telefon lever veldig greit med uoriginal skjerm, den har holdt sånn i over et år uten problemer. Ser ikke helt hvorfor det er så farlig at delene er uoriginale. 

Anonymkode: 6f4b1...075

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei! 

Da jeg møtte opp for å hente telefonen, la jeg umiddelbart merke til at den hadde tydelige skader på sidene og en svak ripe i skjermen. Dette var ikke nevnt i annonsen. Folk er vanligvis flink å å opplyse om slike feil. Jeg fikk derfor en redusert pris på telefonen.

Mobilen var nullstilt, og jeg fikk derfor ikke åpnet og sjekket den grundig før etter overlevering. Da jeg senere startet opp telefonen og gikk gjennom oppsettet, fikk jeg varsel om at verken skjermen eller batteriet er originale Apple-deler.

Jeg tok dette opp med selger samme dag og uttrykte at jeg ønsket å returnere telefonen, da jeg aldri ville ha kjøpt den om jeg visste at delene ikke var originale. Selger overførte noe beløp tilbake etter videre diskusjon. Jeg gjorde det klart at jeg ikke ønsket rabatt, men ønsket å heve kjøpet. Jeg opplever at jeg har blitt feilinformert, og at varen ikke samsvarer med det som ble annonsert. Bruk av uoriginale deler reduserer verdien betraktelig, og jeg stoler heller ikke på uoriginalt batteri av hensyn til sikkerhet.

Du har i alle fall en mulighet til å ringe Forbrukerrådet på mandag og diskutere saken din på telefon med juristene der. 
Ringer du tidlig så er telefonkøen mindre. 
Skal du fremme en sak hos Forbrukerrådet så koster dette nå penger. Da bør du vurdere å ta ut en forliksklage. 

Jeg må få lov til å legge til en ting, hvorfor er folk så teite at de kjøper brukte mobiler fra privatpersoner? Det er en vel kjent sak at svindel, fjusk og bedrag med mobiler som selges privat gjøres over en lav sko. 
Når du kommer og ser at du er lurt i annonsen på finn.no, så burde alle alarmklokkene ringe, kanskje var det bare den ene tingen, men som regel som ts her har opplevd, det var betydelig mer. En uerlig person er gjerne gjennomgående uærlig. 
En dyr lærepenge. Neste gang kjøper du nesten ny hos Power elle andre seriøse firmaer. 

Anonymkode: 72270...3d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bruk av uoriginale deler reduserer verdien betraktelig, og jeg stoler heller ikke på uoriginalt batteri av hensyn til sikkerhet.

Har du bil? Når du utfører årlig service, velger du da merkeverksted eller et godkjent bilverksted? Det første er mye dyrere enn det siste, men sannsynligvis er kvaliteten på delene like gode. Akkurat som når du går på apoteket og får spørsmål om du skal ha originalen eller et synonymprodukt. Det første koster alltid mer enn det siste. Men virkestoffet er akkurat det samme.

Sto det ikke noe om at det var originale deler som det ble byttet med, og du ikke har spurt, så må du godta det du har kjøpt. Høres egentlig ut som selger har kommet deg ganske bra i møte allerede?

Anonymkode: 7ddc6...56f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til sammenligning selger jeg en del "overhalte" PC-er. Bytter jeg noe, er det IKKE til originaldeler - men derimot som regel bytter jeg til deler som er bedre i form av kvalitet- og eller kapasitet.

Jeg har aldri hatt noen klage over at HP-kassa de kjøpte av meg hadde fått et nytt/annet skjermkort, disk, kjølepasta, vifte eller annet.

I mine annonser er det ikke påpekt at det er brukt andre deler, det står bare at de er reparert/renovert eller lignende. Ingen har klaget, men skulle noen ønske det tror jeg neppe de har grunnlag for det.

Sammenligningen med bil over er treffende. Da jeg solgte min forrige bil var det byttet ut både batteri og en del annet fra det som kom originalt. Ingen av delene kom fra merkeverkstedet/butikken som solgte meg bilen. Dette ble heller ikke påpekt, men de som måtte være interessert kunne jo sjekke serviceheftet, på samme måte som du kan etterspørre kvitteringer for reperasjoner.

Anonymkode: 8f430...ab6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 22.22):

Da jeg møtte opp for å hente telefonen, la jeg umiddelbart merke til at den hadde tydelige skader på sidene og en svak ripe i skjermen.

Hadde jeg vært i tvil når jeg sto der med produktet i hånd, klar til overlevering/kjøp av meg, så hadde jeg jo bare gått. Jeg tror man har en svært dårlig sak om man tar imot produktet selv etter en slik "befaring".

Anonymkode: 8f430...ab6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har du bil? Når du utfører årlig service, velger du da merkeverksted eller et godkjent bilverksted? Det første er mye dyrere enn det siste, men sannsynligvis er kvaliteten på delene like gode. Akkurat som når du går på apoteket og får spørsmål om du skal ha originalen eller et synonymprodukt. Det første koster alltid mer enn det siste. Men virkestoffet er akkurat det samme.

Sto det ikke noe om at det var originale deler som det ble byttet med, og du ikke har spurt, så må du godta det du har kjøpt. Høres egentlig ut som selger har kommet deg ganske bra i møte allerede?

Anonymkode: 7ddc6...56f

Dårlig sammenligning med apotek og legemidler.  Synonympreperater har ofte andre tilsetningsstoffer selv om virkestoffet er samme kjemiske formel. 

Anonymkode: 72270...3d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 22.22):

Hei! 

Sto det i annonsen at det var gjort med originale deler eller spurte du om det og fikk til svart at det var originale? 

Anonymkode: 23cb4...901

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...