AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Har en eiendom som tidligere var bolighus, men som nå er regulert som fritidsbolig. I bygda der den ligger er det flest bolighus, men også noen hytter. Huset var altså tidligere fast bebodd, men da min siste besteforelder døde gjorde vi det om til fritidsbolig. Jeg skal rive og bygge nytt på tomta. Spiller det noen rolle om bygningen som står der er definert som hus eller hytte? Skal bruke ferdighus/ferdighytte. Må selvfølgelig sjekke med den aktuelle kommunen osv, men er det noen som har vært borti problemstillingen før? Anonymkode: fabfb...0ac
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Det er strengere krav til bolig enn til fritidsbolig. Det er en av grunnene til at man ikke får omregulering fritidsbolig til bolig, og til at man ikke har lov til å ha fast bopel på hytta. Jeg kjenner ikke til alle detaljene. Lurt med god dialog med kommunen. Anonymkode: aac3b...76d
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Det er arealformålet som avgjør hva du kan bygge. Dersom det er LNF er det ikke sikkert du får bygge noe som helst, er det avsatt til areal for fritidsbebyggelse er det hytte du får bygge. Man kan søke om dispensasjon fra regelverket, men det er strengt. Det skal i hvert fall være det 😅 Og så kan man stort sett ikke bo på hytta. Anonymkode: 157a9...574
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er strengere krav til bolig enn til fritidsbolig. Det er en av grunnene til at man ikke får omregulering fritidsbolig til bolig, og til at man ikke har lov til å ha fast bopel på hytta. Jeg kjenner ikke til alle detaljene. Lurt med god dialog med kommunen. Anonymkode: aac3b...76d AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er arealformålet som avgjør hva du kan bygge. Dersom det er LNF er det ikke sikkert du får bygge noe som helst, er det avsatt til areal for fritidsbebyggelse er det hytte du får bygge. Man kan søke om dispensasjon fra regelverket, men det er strengt. Det skal i hvert fall være det 😅 Og så kan man stort sett ikke bo på hytta. Anonymkode: 157a9...574 Jeg må selvfølgelig holde meg til hva som er lov i forhold til BYA. Jeg er spent på om kommunen kan se det smarte i at det bygges som bolighus med tanke på evt videresalg en gang i framtiden. Det er ikke LNF, men det grenser til det (som mange andre boligtomter der gjør). Hadde vært litt annerledes om dette var i et hyttefelt feks, med tanke på å bo der - men dette er en bygd med boliger (og noen få hytter), og dette har jo vært et bolighus/småbruk tidligere. Takk for innspill! Skal ta det med den aktuelle kommunen! Anonymkode: fabfb...0ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå