AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai https://www.vg.no/nyheter/i/bmvWr5/30-000-kroner-for-ny-range-rover-noekkel-altfor-dyrt Fekk for noen år sidan startproblem på en Toyota veteranbil m/elektronisk tening, og synte seg å vera Igniter .Tok kontakt m/ delelageret hos den lokale Toyota forhandleren som kunne bekrefte at det fantes kun 1 Igniter på lager til denne bilen, og prisen var drøyt kr. 4000,- Etter eit raskt søk på Ebay kom ein over flere Ingitere til omlag kr. 200,- inkl. fraktkostnader Skulle ellers nyleg bestillie lambdasonde til Passet 2000 mod. og pris hos Lokale forhandlere kr. 4500,- . Eurodel.no leverte tilsvarende Lambdasone til omlag kr. 1000, inkl fraktkostander, Skulle bestille eit rele til same bil hos den lokale forhandler, men hevdet de var utgått på dato. Bestilte rele Eurodel.no til omlag kr. 200, - inkl frakt. Deleprisene hos forhandlere er rett og slett vanvittig høye, og ingen tvil at de har høy avanse på delepriser. Anonymkode: e9da0...5ed 1 1
anonym 4545 Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai Grådigheten savner sidestykke, men siden det ikke dreier seg om mat eller strøm lar vi oss lure. 1
Snok1 Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai Jeg bruker mye eurodel.no til eldre europeisk bil. Veldig fornøyd! Merkeprodusenter, og får alltid riktig del til fornuftige priser. 1
Fjompen Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai Ja, det er nesten som om du på delelageret betaler for kunnskapen, lagerholdet, importen og garantien på delen. Rart det der.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Selv om jeg aldri kjøper originaldeler fra forhandler, så er det som Fjompen skriver her over: du betaler mye for tryggheten og tilgjengeligheten ved å handle hos merkeforhandler. Selv bruker jeg bildeler.no, thansen.no etc etc. og er fornøyd med det. Det er nok først og fremst de som får utført reparasjoner hos (merke)forhandlere som får svi for de høye prisene. Men ikke for det: enkelte av de generelle verkstedkjedene vet også å ta ta rimelig høye påslag på bildeler. Skal ikke nevne navn, men ifm EU-kontroll hørte jeg hva verkstedet skulle ha for Bosch skiver og klosser, og det var dobbelt så dyrt som hos thansen. "Vi er bundet av å kjøpe deler hos vår leverandør" sa en lettere oppgitt verksmester. Og jeg antar at leverandøren var styrt av nettopp kjeden de var tilknyttet. Anonymkode: 7ab68...791 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Handler stort sett fra skruvat. De selger også originaldeler. Bosch leverer feks til flere merker. En bensinpumpe fra Bosch fikk jeg for ca 1300,- fra de. Toyota skulle ha 13.0000! De spiller på folks ignoranse. Anonymkode: 11a40...259 2 1
Tiuren Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai Fjompen skrev (På 15.5.2025 den 15.44): Ja, det er nesten som om du på delelageret betaler for kunnskapen, lagerholdet, importen og garantien på delen. Rart det der. Ja, om det bare var kunnskapen, lagerholdet, importen og garantien å betale for.... Det man i beste fall betaler for er logistikken, når de kan skaffe delen til dagen etter. Import og lagerhold må andre leverandører og betale for, og kunnskapen er ofte lite å betale ekstra for. Typisk at "delen er ikke å få tak i lenger", selv om jeg har delenummeret og skaffer den på noen dager fra andre. 1
Fjompen Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai Tiuren skrev (1 time siden): Ja, om det bare var kunnskapen, lagerholdet, importen og garantien å betale for.... Det man i beste fall betaler for er logistikken, når de kan skaffe delen til dagen etter. Import og lagerhold må andre leverandører og betale for, og kunnskapen er ofte lite å betale ekstra for. Typisk at "delen er ikke å få tak i lenger", selv om jeg har delenummeret og skaffer den på noen dager fra andre. Dette er jo ikke unikt for bildeler. Det er jo slik enhver bransje er bygget opp. Innehar du kunnskapen til å identifisere den korrekte delen du trenger, og har en annen leverandør tilgjengelig, og selv vil ta jobben med å sikre at det er rett del, og ta jobben med å bytte den om det er noe feil med den, og kan vente til delen evt kommer fra annen leverandør, samt gjerne sette den på plass selv, så kan du spare penger. Jeg har på ingen måte peiling, og setter jobben bort til et verksted. Da må jeg nesten bare forholde meg til deres priser.
Traktor Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 13.43): Handler stort sett fra skruvat. De selger også originaldeler. Bosch leverer feks til flere merker. En bensinpumpe fra Bosch fikk jeg for ca 1300,- fra de. Toyota skulle ha 13.0000! De spiller på folks ignoranse. Anonymkode: 11a40...259 100 ganger så mye? Dette må være det verste eksempelet jeg har hørt om!
AnonymBruker Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Verste jeg har hørt er kr 27000 for bremseklosser foran på Kina-Rollsen. Og i tillegg mange måneders leveringstid. Prisen eierne betaler for å være sykelige opptatt av status. Viktigste er å ha en vanlig bilmodell som er solgt i stort antall og derav har bra tilgang på deler fra eurodel etc. og hoggere. Anonymkode: f8f88...db1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai Skiftet bremseskiver bak + klosser + en rustet caliper på min bil selv. Kostet ca 1600,- i deler Anonymkode: 11a40...259 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Orginalpris kupevifte peugeot 6000,- + en uke leveringstid. Minst. Skruvat kostet den samme vifta 880,- og jeg hadde den i løpet av 3 dager. Ballast til xenon på avensis, toyota solgte ikke kun ballast, men forlangte 9000 for komplett lykt. Skruvat hadde ballast til 620 Kupevifte til suzuki, merkeveksted skulle ha 3200 og "ett par uker' leveringstid, mekonomen 3500. Skruvat hadde den tim 660... Lista er laaaaaang. Merkeverksteder og mekonomen er kjeltringer som lever av å flå kundene sine. Anonymkode: 2d78f...01c 2
-jk- Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai (endret) Delepriser er generelt veldig høye på en del bilmerker, spesielt koreanske og kinesiske samt tyske premiummerker. Andre, som f.eks Tesla har noenlunde ok delepriser. Matrix-forlykt til Mercedes eller Audi koster f.eks rundt 50.000,- mens tilsvarende lykt til en Tesla Y koster rundt 5.000,-. Mistet nøkkelkortet til en Tesla? Du får 2 stk. for 350 kroner og kan kode de selv om du ikke har mistet begge kortene. Endret 22. mai av -jk-
Slarti Skrevet 22. mai #15 Skrevet 22. mai Ikke alle merker er dyre på deler. Noen er verre en andre (Toyota tror dem selger Bentley eller Rolls Royce når man ser på prisene) Mens andre faktisk ikke er overpriset. (Volvo on du ha en litt eldre er faktisk ikke så mye dyrere en uoriginale deler) Ser noen sier koreansk er dyrt, noe jeg til dels er enig i. Men slitedeler til min Hyundai vil jeg si ikke er overpriset. Ny lykt ja sykt dyrt. Nytt cupefilter eller drivstoff filter ikke overpriset
AnonymBruker Skrevet 22. mai #16 Skrevet 22. mai Lønner å holde seg orientert om du tenker kjøpe en eldre bruktbil. Har hørt om tilfeller der bilen har blitt skrota da det ikke lages reservedeler lenger. De fleste Europeiske er vel kurant, selv om jeg hadde holdt meg unna gamle Franske biler. GamleToyota Corolla og Cresida fra 70-80 tallet regnes jo som udødelige.. Anonymkode: c3531...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå