AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Er det noen som vet hva reglene for det er? Samboeren min har arvet en hytte. Hytta har ikke innlagt vann nå, men hadde det tidligere (på kjøkkenet). Vi skal nå pusse opp. Vi trodde at hvis man ikke har godkjent avløp (det er det ikke, og vil aldri bli heller), kan man ikke legge inn vann, men man må bære det inn (fylle opp tanker etc, det er mange gode løsninger på dette). Men så sier den samboeren arvet hytta av at hytta er så gammel (1940-tallet) at det ikke gjelder, det går helt fint å legge inn vann (sommervann). For sikkerhets skyld ligger hytta rett ved en drikkevannskilde. Er det noen som kjenner til reglene rundt dette? Vi kontakter selvsagt kommunen hvis det blir aktuelt, men hvis denne personen er helt på jordet og tar fullstendig feil, så er det jo ikke noen vits i det. Anonymkode: 5585b...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai Ganske sikker på at du må søke, uansett alder på hytta. Men utekran tror jeg kan være innenfor. Det enkleste er å spørre kommunen, det kan være spesielle restriksjoner pga nedslagsfelt for drikkevann. Anonymkode: da8b3...204
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ganske sikker på at du må søke, uansett alder på hytta. Men utekran tror jeg kan være innenfor. Det enkleste er å spørre kommunen, det kan være spesielle restriksjoner pga nedslagsfelt for drikkevann. Anonymkode: da8b3...204 Ja, jeg synes det høres rart ut at bare fordi bygget er nesten 100 år gammelt så er det fritt fram… Kommunen tillater jo oppkobling til sommervann (kommunalt vann), så skulle virkelig tro at utekran er greit…. Anonymkode: 5585b...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Skrevet 10. mai Utekran er ok uansett. Innlagt vann skal søkes om men om hytta har hatt det før så er det mulig det endrer saken. Anonymkode: 09b78...cd5
AnonymBruker Skrevet 10. mai #5 Skrevet 10. mai Dere må uansett ha en utslippstillatelse. Det er ikke vann inn man må ta tillatelse for, men for vannet som skal ut gjennom avløpet. Og det gjelder uansett hvilket vann det er Anonymkode: 2b07e...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai Vi har det de kaller sommervann. Men kan ikke ha vann inn i hytta, så vi har kran på utsiden. Så er ikke vann der snurido er eller på kjøkkenet. Anonymkode: e79ba...b28
AnonymBruker Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere må uansett ha en utslippstillatelse. Det er ikke vann inn man må ta tillatelse for, men for vannet som skal ut gjennom avløpet. Og det gjelder uansett hvilket vann det er Anonymkode: 2b07e...2e0 Man skal ikke trenge det for vann som bæres inn. Det er selvsagt uansett ikke snakk om vanntoalett her, men vask/dusj. Vi blir nødt til å kontakte kommunen uansett. Anonymkode: 5585b...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Jeg tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune hva reglene er. Men der vi har hytte er det sånn at det du bærer inn i hytta har du også lov til å slippe ut, så derfor har vi utekran og en utendørs vask der vi vasker opp om sommeren. Det er ikke noe stress å bære vannet inn egentlig, og det gjør også at forsikringen blir vesentlig billigere. Sjekka pris med/uten innlagt vann på vår hytte og det var mer enn en dobling med innlagt vann. Anonymkode: f931f...f11
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dere må uansett ha en utslippstillatelse. Det er ikke vann inn man må ta tillatelse for, men for vannet som skal ut gjennom avløpet. Og det gjelder uansett hvilket vann det er Anonymkode: 2b07e...2e0 Vi har skridtlig vanner vi bærer inn for å vaske opp og vaske oss selv med kan helles ut. Har utedo. Er mange hytter som har det slik. Vi har og sommervann. Der sier kommunen : kun lov med kran på utsiden av hytta. Så vi har det. Og bruker da på sommeren til vaske det i krana, men henter drikke vann fra vannpost som vi og henter van på vinteren, siden vannet der fra den kilden er bedre en sommer vannet Anonymkode: e79ba...b28
petterm Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai Kan du dokumentere at hytta hadde innlagt vann tidligere? Jeg ville tatt det med i kommunikasjon med kommunen
AnonymBruker Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai Det er vel heller ikke så uvanlig at folk har ikke-godkjente løsninger med innlagt vann på hytter... Ser det i alle fall iblant på hytteannonser i et område jeg følger med på... Anonymkode: 86776...90b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå