Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da mine barn gikk på skolen var det ikke snakk om sengevæting og bleier, men nå når mine barnebarn går på skole har dette plutselig blitt et stort problem. Har det blitt veldig mye mer utbredt eller snakkes det bare mye mer åpent om? 

Anonymkode: e32af...6f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mere åpent om det nå, har en datter som var sengevæting frem til hun var ca 8 år gammel er nå 25, var ikke så mye snakk om det da. 

Anonymkode: 3b5c7...e44

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel vært et problem i alle tider, men du er nok inne på noe når du skriver at det snakkes mer om nå. 
Jeg var en sengevæter til 2 klasse (i 1993). Tviler sterkt på at det var noe samtaletema hos foreldrene mine. I dag derimot prates det helt fritt. 

Anonymkode: a2f85...a3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var sengevæter, han syntes selv det var leit og jeg snakket ikke om dette med noen. Han er 35 i dag. Jeg er glade hvis dette er noe man i dag kan snakke høyt om.

Anonymkode: aadcc...d4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har vel vært et problem i alle tider, men du er nok inne på noe når du skriver at det snakkes mer om nå. 
Jeg var en sengevæter til 2 klasse (i 1993). Tviler sterkt på at det var noe samtaletema hos foreldrene mine. I dag derimot prates det helt fritt. 

Anonymkode: a2f85...a3e

Tror nokk at de ble mere snakk om ting de 10 siste årene 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da mine barn gikk på skolen var det ikke snakk om sengevæting og bleier, men nå når mine barnebarn går på skole har dette plutselig blitt et stort problem. Har det blitt veldig mye mer utbredt eller snakkes det bare mye mer åpent om? 

Snakkes mer om. Min bestekompis og fetter var begge sengevætere uten at det da ble snakket om. Med god grunn, da en annen stakkar viste seg å være det på leirskole var det ikke store forståelsen for det. 

Vi hadde en klassetur med eldstemanns klasse (3 klasse) i fjor og da kom vi inn på dette utpå kvelden da vi foreldrene satt og pratet og det var en god håndfull som hadde vært sengevætere i skolealder. Av foreldrene altså. 

Endret av Tomas77
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Det var like vanlig før i tiden, men det snakkes mer om nå. Det finnes også langt flere produkter og hjelpemidler til lidelsen. Det ligger også ofte i familien. I vår familie startet dette med min oldefar (lenger tilbake vet vi ikke). Han hadde det. Min bestefar og hans søster hadde det, og min onkel hadde det. Min bror hadde det, og min datter hadde det + min nevø. Det snakkes langt mer om nå, enn for bare en generasjon og to tilbake.

Jeg er født tidlig 90 tallet og hadde en kamerat i 8. klasse som hadde det, og det ble da snakket om (informert om, pga overnatting) blant noen av hans nærmeste venner, men det var en veldig privat opplysning og ikke "åpent snakk".

Anonymkode: 29c66...355

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med at det har blitt et stort problem? Jeg oppfatter det ikke som et stort problem, i dag er det vel strengt tatt et mye mindre problem enn før. 

Jeg har er barn som er sengevæter. Jeg har et søsken som var sengevæter. En forelder (i dag 80 år) som var sengevæter. Kan vel være ganske trygg på at en av besteforeldrene mine eller oldeforeldrene mine var det. 

For oss er det ikke et stort problem. Vi har vaskemaskin, kladder og bleier, og nå god effekt av medisiner. For min forelder var det derimot et stort problem, for de hadde ikke vaskemaskin, kladder osv. For de som skulle på internatskole var det faktisk helt krise og førte til mye kjeft og mobbing fra de voksne. 💔 Min forelder fikk faktisk utsatt skolestart for å slippe internatskole pga dette (ble åpnet ny skole som var nærmere).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok om mer åpenhet. Mormoren min, født i 1924, hadde problemer med sengevæting frem til hun var rundt 12 år. Hun var nok mer åpen enn gjennomsnittet i sin generasjon, og så tror jeg hun fortalte om det fordi både broren min, kusinen min og jeg hadde samme utfordring. For meg gikk det over da jeg var rundt 7 år, broren min var litt eldre. Tanten min (min kusines mor) var også sengevæter. Og mannen min. Og ett av barna våre. 

Jeg fortalte det aldri til noen utenfor familien, og det var helt uaktuelt for meg å snakke om. Det gikk over før det var veldig aktuelt å overnatte hos venner. Broren min fortalte det ikke til noen, og lot være å overnatte for at ikke kompisene skulle finne ut av det. Mannen min ville så vidt fortelle det til meg at han tisset i senga som skolebarn. Min datter kan godt nevne det for andre uten skam, og hun har funnet ut at en gutt i klassen også sliter med dette fordi de har snakket sammen om det. 

Det er anekdotiske eksempler. Men etter alt jeg har lest og hørt fra fagpersoner, og jeg har jo oppsøkt en del informasjon om sengevæting siden det er rimelig aktuelt i familien, så er det relativt vanlig og det var relativt vanlig da jeg var barn også. Både mannen min og jeg fikk høre da vi var barn at det gjaldt sannsynligvis flere på klassetrinnet, det var bare ikke noe man snakket om. 

Anonymkode: 105e7...40a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det snakkes kanskje bare mer åpent om? Jeg er 40+ og hadde en venninne og en fetter som var det til rundt 10-12 års alder. Det var disse to jeg visste om. Min mann har en fetter som var sengevæter til han var voksen… 

Jeg har tre barn og en var sengevæter til han var 11-12 år. Ellers kjenner jeg ingen som er det faktisk, virker ikke som noen av mine venninner eller søsken har hatt dette med sine barn. 

Anonymkode: 28475...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...