Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser så mangen klager på at dem må bli med på 17 mai. Men hva er problemet? Er det ikke gøy å se barna kose seg? Kan forstå hvis barna hater det. Men jeg koser meg fordi det skaper gode minner for barna og dem koser seg.  Vi gjør ikke så mye ut av dagen hjemme er ikke vits å stresse  vi ser på tog og drar på aktiviteter og spiser  middag ute   jeg synes det er kjekt å slippe å lage middag den dagen også 😊

Anonymkode: 7958b...bac

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ærlig innrømme at det er litt kavete. pynte unger, komme seg ned i sentrum i tjukk trafikk, presse seg gjennom mengden og kaoset, kjedelig opplegg på skole/samfunnshus, unger som blir trøtte og grinete. Mye kaos for lite 

Noen av de med utflyttede barn og noen uten barn i min krets skal på fjelltur og tar med seg god mat og en flaske vin i sekken og jeg må helt ærlig si at det frister langt mer å feire dagen slik. Men nå har jeg barn og da gjør jeg det beste ut av det.

Anonymkode: 4eabe...fbe

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt 17 mai. Men de årene min datter hun gikk i både barnetoget og borgertoget på ettermiddagen,var ganske stressende.

Så da var det jo å få kledd oss og levert henne til riktig tid og så finne seg en grei plass å stå for å se toget. Og etterpå ta en tur i parken for å møte henne etter barnetoget,med is og brus stopp.

Når hun var i småskolen ville hun gjerne innom skolen for aktiviteter mellom togene.

Nå er det slutt på at hun går i 17 mai tog,men jeg vil likevel til sentrum og se på begge togene. Det er ikke 17 mai uten det.

Men det er vel mest stress for foreldre som har barn i korps på 17 mai.

Anonymkode: c5f00...442

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hatet 17 mai når jeg måtte masse ting. Men nå når jeg ikke må noe lengre. Så går det greit🤗 Velger å tilbringe dagen hjemme da

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Pynte unger, stresse seg til skolen. Masse folk overalt. Støy. Kjøpepress på brus, kaker, is. Stresse i forkant med å stryke skjorte og Kjøpe nye klær og sko til ungene for fjorårets klær og sko passer ikke. 

Gleder meg til ungene er ferdig med barneskolen. Å reise til fjells frister mer.

Anonymkode: 672e1...bda

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn, ungdom og ung voksen elsket jeg 17 mai, å gå i tog osv. mine barn har kun gått i tog ett par ganger, da vi begynte å feire på hytta under covid og la om dagen til mindre stress og mer avslapping. Jeg husker hvor skuffet jeg var over min mor (jeg har skilte foreldre) - som aldri orket å dra inn til byen eller gjøre noe spesielt på 17 mai fra og med da jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg vil gjerne gi mine barn de minnene jeg hadde med tog, is og ballong og folkefest, men de er rett og slett ganske uinteresserte. I år har skolen oppmuntret til å få med barna i tog men mine vil rett og slett ikke. Eldste som er 16 ble kjempeskuffet når jeg sa at vi ikke skulle på hytta men til byen og deretter feire med familie. Jeg er ambivalent i forhold til om jeg burde pushe på de folkefest eller være sjeleglad for at de setter så stor pris på rolig hyttefeiring (fordi nå synes jeg også at det kan være litt slitsomt og kaotisk med folkefest i byen) 

Anonymkode: 31564...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker 17.mai med mine barn på 2 og 4år. Ja, det er stressende men utrolig hyggelig å se barna kose seg! Er en dag i året og da tåler man en hektisk dag 😆

Anonymkode: f56d7...08f

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg elsker 17.mai med mine barn på 2 og 4år. Ja, det er stressende men utrolig hyggelig å se barna kose seg! Er en dag i året og da tåler man en hektisk dag 😆

Anonymkode: f56d7...08f

De har jo ikke begynt på skolen enda. Snakkes når du er ansvarlig for rydding kl 15 på skolen, samtidig som eldste skal leveres i borgertoget og yngste spiller i korpset.

Anonymkode: 66dfc...4ad

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De har jo ikke begynt på skolen enda. Snakkes når du er ansvarlig for rydding kl 15 på skolen, samtidig som eldste skal leveres i borgertoget og yngste spiller i korpset.

Anonymkode: 66dfc...4ad

Dette

Er så glad for mine nå er ferdig med barne og ungdomsskolen. Nå er det null stress på 17 Mai. De møter venner og jeg og mannen koser oss hjemme med god mat 

Anonymkode: ce706...6b5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsket å feire med barna. Leke leker, is, pølser, tog, borgertog, mer pølser, være en del av strømmen hele dagen. Jeg var han som ropte opp og heiet med barna i barnetoget og som kjørte flåte i borgertoget. Helt utkjast og lykkelig når kvelden kom.

Det er lov å bruke én dag på barnas premisser uten å klage over hvor slitsomt det er, hvor lite det passer for meg, hvor rolig det er i naturen og bla, bla, bla.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid likt 17. mai. Barna koser seg, vi treffer naboer og kjente på skolen etter toget. En inkluderende dag, i motsetning til f.eks jula, det mange sitter alene.

Da jeg var barn, startet toget kl 9 😄. Det var mer stress enn nå som det starter kl 11 her. Nå rekker man jo god frokost 🙂. Jeg spilte i korps da jeg var barn, så DET var travelt.

Man kan f.eks velge å gå i tog en times tid, og være en time på skolen etterpå. Da er det jo ikke en travel dag 🙂. Enkel grilling på ettermiddagen, så blir det bare kos.

Anonymkode: 09631...e5d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Likte 17.mai da jeg var ung og liker det i dag som forelder og. Litt stress om morgenen og vonde ben kan det bli, men uansett synes jeg vi har en fantastisk nasjonaldagsfeiring med tog, aktiviteter i skole/by, flotte klær og god mat&drikke 😍 Og kan man møte noen i familien er det topp, er ikke hver gang vi gjør det heller men stort sett.

Anonymkode: 2016d...762

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er ærlig på at hun hatet 17 mai da vi var små. Det var for mye stress hvis man skulle få med seg alt. En unge skal pyntes, en skal kles opp i uniform, instrument pusses, en skal møte opp for å spille og den andre skal gå i barnetog, gjerne få i seg litt frokost innimellom, spise is, deretter videre på besøk, skolearrangement, middag, kaker, potetløp osv. Dét er stress! Så det er litt hva man gjør det til selv. Jeg elsker 17 mai og syns ikke det er kjedelig i det hele tatt. Vi har senket forventningene og deltar ikke på absolutt alt. Dagen går som den går, og så lenge ungene koser seg er alt greit. 

Anonymkode: 628cc...4c9

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke liker med 17 mai er at det er den dagen vi må tidligst opp av alle dager i året. Oppmøte et stykke hjemmefra for å gå i tog kl 7.15. Det er fint når man først er der, men barn ut av senga - nei.

Så er vi i byen hvert år - det er kjempefint, men litt skummelt med små barn som kan bli borte i mengden 😅

Lekene på skolen er heldigvis ikke barna så gira på når de har vært igang siden 7. Ofte har vi hellere grillet i hagen med naboen enn å løpe rundt i timesvis på skolen. Vi er som regel innom da, er litt stas å få sagt hei.

Anonymkode: b50ca...11c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

17. mai er fest 😃 har alltid elsket den dagen. På skolen var det en oppgave per trinn, et år leker, et år leverer kake osv. Genialt. Hører skoler hvor ett trinn har hele smæla, det skjønner jeg er mas. 

Har også hatt korpsbarn. Tidlig frokost, spille til flaggheising kl 08, together og gjerne en liten konsert på ettermiddagen. Synes det var kjempekoselig og det var en sorgens dag da han ikke ville spille mer. 

I år blir dagen litt mer stusslig. Er blitt alene, guttungen er stor... men det er tog på tv, og kanskje jeg får tagge på bror og familie på ettermiddagen. 17. mai blir det uansett og jeg setter stor pris på denne flotte festdagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid likt 17.mai.

Det er klart det er en hektisk med mye som skal gjøres i forkant, og på selve dagen,  men for min del var det et positivt stress som ga mye glede for veldig mange!

Spesielt hektisk var det de årene barna var i korpset, klassene deres arrangerte samlingen på skolen etter barnetoget, og vi hadde eldre som måtte hentes og bringes... nå er barna store, og de og mannen min ordner seg selv, de eldre er borte, og nå når jeg alltid er alene på dagen  savner jeg de hektiske dagene jeg hadde tidligere, selv om jeg fremdeles liker dagen. 

Anonymkode: c0653...ccf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det er stress hvis man har fullpakket dag og barn som skal ulike steder til ulike tider, men utenom det så handler det litt om hva vi gjør det til.

Nå er mine barn voksne, men jeg elsket 17.mai da de var små. Gjorde klar finklær dagen før, opp tidlig og ordne meg selv og barna, kjøre ned til toget. Var så kjekt å se de glade ansiktene i togene, og vi ropte "hurra!" og viftet med flagg tilbake.

Så hente barna og kjøre hjem, se litt på NRK-sendingen og de fikk slappe av litt frem til lekene åpnet. Ned til skolen og jeg satt og drakk kaffe og spiste kake med bekjente mens barna løp rundt og lekte, spiste is og var med på leker. 

Deretter hjem også gjorde vi ikke noe mer utav den dagen. Kanskje grillet hvis været var fint og de fikk is. Var ikke så mye stress, mest glede.

Anonymkode: 9536b...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker 17.mai.

Kose meg med forberedelser - stryking, rens av sølv, sikre at vi har riktige størrelser. Pynt av hus, klargjøring hage. Faste tradisjoner. God frokost. Grilling på kvelden. 

Hyggelig med dugnad, møter nye mennesker, og føler man bidrar. Variasjon i hverdagen. Feststemning, møte på en rekke mennesker gjennom dagen. 

Men ser ikke helt vitsen med å lage en tråd om det? 

Anonymkode: 639e5...a22

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange er jo allergisk mot å bidra på dugnad, kjøre unger hit og dit og være blant folk… Tenk å ikke kun tenke på egen bedagelighet EN dag.

Anonymkode: d5979...546

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp på et lite sted hvor jeg feiret i bygda jeg bodde,ikke med skolen. Koselig og jeg kjente absolutt alle. Hele bygda gikk tog og man hørte korpset hele tiden. Masse stemning.

I dag bor vi på et større sted hvor kommunens skoler går tog og de voksne ser på. Vi står og venter og opplever toget som rart. Det er langt mellom korpsene og barna i toget subber eller går og skravler/krangler/ler og er likeklad med at de er i et tog. Opplevelsen med barna MINE i tog er kortvarig og ofte uten lyden av korps. Deretter er det å komme seg bort fra endestedet til skoken. Kjempe seg gjennom tusenvis av mennesker og gå langt for å finne bilen. På dette punktet ha brna mine brukt opp interessen og klager non stop. Så må vi vente et par timer til et halvveis organisert opplegg på skolen hvor jeg ikke en gang kjenner alle freldrene i klassene til barna mine. Barna har det sikkert gøy, men det er kaotisk og ikke koselig. Ingen taler. Savner stemningen og "vi-følelsen" som er enklere å få på et mindre sted. (Det er ikke jobber der jeg vokste opp så vi kan ikje bo der).

Anonymkode: 2dc7a...bb8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...