MartinJk908 Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Er det noen her som har bodd i Thailand i flere år? Hvordan får dere til, med tanke på økonomi, jobb osv
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai Ja. Bodde der i tre år når jeg jobbet i Nordsjøen. 3 uker på jobb 3 uker fri. Første året bodde jeg ved Nana Plaza i Bangkok, andre året nærme walking street i Pattaya og siste året bodde jeg i Patong i Phuket. Anonymkode: d538d...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai Ja, jeg leide ut leiligheten her i norge pluss hadde litt oppsparte midler jeg levde av, også hadde jeg noen frilans oppdrag. Det kan være vanskelig å finne jobb i thailand da du må ha arbeidstillatelse og det er en komplisert proses, da er det enklere å finne en online jobb, men da tror jeg du må ha riktig visum for å kunne være i thailand over lengre tid. Hvis du skal være der på turist visum så må du forlenge visumet hver gang så du kan være i thailand i 90 dager samlet før du må reise ut og få nytt visum, og det kan du teoretisk gjøre 2 ganger på turistvisum. jeg gjorde det flere ganger enn 2 uten problemer, men du kan risikere å få et rødt stempel i passet og da må du ut av thailand etter så så lang tid og kan ikke dra tilbake på så så lang tid. Det kan hende det er flere muligheter idag til å bli der over lengre tid uten å måtte dra ut av landet nå, men det må du sjekke ut. Anonymkode: aff45...a78 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Den eneste fornuftige måten å bo og jobbe samtidig i Thailand er å ha en jobb her hjemme og jobbe remote. Nå har de nettopp innført det nye visumet for digitale nomader, noe som gjør dette enda enklere og ryddigere. Noe annet kan du på generelt grunnlag bare glemme, selv om det finnes noen få unntak. Thailand har SVÆRT strenge regler for faranger som vil jobbe i landet, og blir du tatt får det alvorlige konsekvenser. Det samme gjelder omgåelser av visumreglene. Anonymkode: 78777...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 18.46): Ja. Bodde der i tre år når jeg jobbet i Nordsjøen. 3 uker på jobb 3 uker fri. Første året bodde jeg ved Nana Plaza i Bangkok, andre året nærme walking street i Pattaya og siste året bodde jeg i Patong i Phuket. Anonymkode: d538d...eaf Du er garantert mann😉 De verste party jentebar stedene av alle i landet 🍺🍺🍺 Anonymkode: 8f811...245
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er garantert mann😉 De verste party jentebar stedene av alle i landet 🍺🍺🍺 Anonymkode: 8f811...245 Jepp. Ble endel party ja. Med et hektisk love life. Byttet kjæreste typ 5 ganger i året. Anonymkode: d538d...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er garantert mann😉 De verste party jentebar stedene av alle i landet 🍺🍺🍺 Anonymkode: 8f811...245 Må si meg enig i at det er adressevalg som oser litt ensrettede interesser, og ikke er spesielt attraktive... 😕 Rart du ikke tok den helt ut og leide deg inn i ktypeavstand til soi 6 i stedet for walking street i Pattaya (som er et trist høl av et sted uansett hvordan en snur og vender på det). Anonymkode: 78777...6d3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai Nei, men bodde over 10 år i et naboland. Jobber fra hjemmekontor, så kan egentlig jobbe fra hvor som helst i verden så lenge jeg har internett. Alt av visum fikset jobben min med litt triksing, da vi tilfeldigvis driver business i landet og fra før av hadde to ansatte der. At jeg lett kunne få visum der var grunnen til at jeg dro til akuratt det landet. Jeg ville prøvd å finne en digital nomad-jobb, det er mange muligheter der ute! Mange av landene i sørøst-asia har insentiver for å tiltrekke seg folk som kan jobbe fra hvor som helst. Du kan bli der i flere år, du trenger ikke betale skatt på inntekt, etc. Anonymkode: e8eba...bcc
MartinJk908 Skrevet 15. mai Forfatter #9 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 14.52): Nei, men bodde over 10 år i et naboland. Jobber fra hjemmekontor, så kan egentlig jobbe fra hvor som helst i verden så lenge jeg har internett. Alt av visum fikset jobben min med litt triksing, da vi tilfeldigvis driver business i landet og fra før av hadde to ansatte der. At jeg lett kunne få visum der var grunnen til at jeg dro til akuratt det landet. Jeg ville prøvd å finne en digital nomad-jobb, det er mange muligheter der ute! Mange av landene i sørøst-asia har insentiver for å tiltrekke seg folk som kan jobbe fra hvor som helst. Du kan bli der i flere år, du trenger ikke betale skatt på inntekt, etc. Anonymkode: e8eba...bcc Hei tusen takk for svaret! Jeg har hørt så ofte "digital nomad-jobb" Hva er letteste vei å begynne med som digital nomad? hvor finner man slikt kurs?
MartinJk908 Skrevet 15. mai Forfatter #10 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 18.56): Ja, jeg leide ut leiligheten her i norge pluss hadde litt oppsparte midler jeg levde av, også hadde jeg noen frilans oppdrag. Det kan være vanskelig å finne jobb i thailand da du må ha arbeidstillatelse og det er en komplisert proses, da er det enklere å finne en online jobb, men da tror jeg du må ha riktig visum for å kunne være i thailand over lengre tid. Hvis du skal være der på turist visum så må du forlenge visumet hver gang så du kan være i thailand i 90 dager samlet før du må reise ut og få nytt visum, og det kan du teoretisk gjøre 2 ganger på turistvisum. jeg gjorde det flere ganger enn 2 uten problemer, men du kan risikere å få et rødt stempel i passet og da må du ut av thailand etter så så lang tid og kan ikke dra tilbake på så så lang tid. Det kan hende det er flere muligheter idag til å bli der over lengre tid uten å måtte dra ut av landet nå, men det må du sjekke ut. Anonymkode: aff45...a78 Hei! Tusen takk for svaret, dette var noe jeg ikke tenkte helt!. Jeg håper du virkelig kan hjelpe meg med mine spørsmål 1. Hvordan gikk det egentlig med å leie ut leiligheten her i Norge mens du bodde i Thailand? Hva skjer om det var noe klage i huset, som ødelagt badet osv. 2. Online jobb/ frilans, hadde du da norske kunder, og hvordan fungere det med tidsforskjellen mellom Thailand og Norge? 3.Jeg har alltid ønsket meg ei remote work eller fjernarbeid, har du noe tips?
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai MartinJk908 skrev (5 timer siden): Hei! Tusen takk for svaret, dette var noe jeg ikke tenkte helt!. Jeg håper du virkelig kan hjelpe meg med mine spørsmål 1. Hvordan gikk det egentlig med å leie ut leiligheten her i Norge mens du bodde i Thailand? Hva skjer om det var noe klage i huset, som ødelagt badet osv. 2. Online jobb/ frilans, hadde du da norske kunder, og hvordan fungere det med tidsforskjellen mellom Thailand og Norge? 3.Jeg har alltid ønsket meg ei remote work eller fjernarbeid, har du noe tips? Tillater meg å svare, selv om spørsmålene ikke er direkte stilet til meg. 1. Utleie blir som hvilket som helst utleieforhold. Dersom du (som 25-åring) ikke eier boligen selv så må du selvsagt passe på reglene rundt fremleie. Det er en stor fordel å ha en stedfortreder som kan håndtere leieforholdet lokalt i Norge hvis det skulle bli noe krøll. Husk også at du kan ombestemme deg underveis, eller worst case bli deportert hvis du ikke har orden i papirene, og da er det dumt å ikke disponere boligen sin når en plutselig står her hjemme igjen... 2. Slike ting må på plass FØR en stikker til andre siden av kloden. Mao må jobb/eget firma/oppdragsgivere være på plass lenge før en foretar seg noe så drastisk. Jeg har jobbet slik i mange år, og har faste klienter. Vil være svært tungvint å sitte seks tidssoner unna og jakte på nye oppdrag/klienter. Men i mange tilfeller er tidsforskjellen faktisk en fordel hvis du først har oppdrag: Da kan du ofte ha din del av jobben klar før folk på kontoret i Norge er på plass. 3. Det du drømmer om er noe du deler med svært mange, men som er uoppnåelig for de aller fleste. Jeg har truffet mange unge mennesker i Asia som kaller seg "digitale nomader", men egentlig surrer de bare rundt og lever fra hånd til munn. Men det høres sikkert kult ut da … Hva de faktisk har jobbet med, i den grad de faktisk har jobbet og ikke delt solskinnshistorier i sosiale medier, er så ymse. Mange, spes fra USA og Canada, drev/driver med drop shipping. En god del var dyktige (?) kodere, men i disse dager hvor AI gjør dette forbausende raskt og enkelt svinner denne gruppen trolig hen. Diverse supporttjenester i chat eller over telefon er selvsagt en jobb som kan gjøres fra hvor som helst i verden (det særeste jeg har opplevd var noen skandinaviske jenter som modererte/drev med sex-chat). Mange, vel å merke med engelsk som morsmål, drev språkundervisning online – spesielt for kinesiske barn med velstående foreldre. Slenger på en punkt 4 her: Forsikring er alfa og omega!! Hvis du skal ha det for lang tid gjennom norsk selskap koster det skjorta. Og pass på folketrygden! Anonymkode: 78777...6d3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 18.46): Ja. Bodde der i tre år når jeg jobbet i Nordsjøen. 3 uker på jobb 3 uker fri. Første året bodde jeg ved Nana Plaza i Bangkok, andre året nærme walking street i Pattaya og siste året bodde jeg i Patong i Phuket. Anonymkode: d538d...eaf Som du ser på svarene her gjør du best i å aldri fortelle det til norske damer, da er du dømt for resten av ditt liv. Anonymkode: c0056...c4e
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai MartinJk908 skrev (7 timer siden): Hei tusen takk for svaret! Jeg har hørt så ofte "digital nomad-jobb" Hva er letteste vei å begynne med som digital nomad? hvor finner man slikt kurs? Det kommer jo helt an på hva du er god til? Anonymkode: 53a00...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå