Gå til innhold

Har mye dårlig samvittighet for eget alkoholforbruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg er mye slem mot meg selv ved å ha dårlig samvittighet for masse forskjellig. Noe av det jeg får mest dårlig samvittighet for er alkoholforbruket mitt, noe som gjør at jeg drikker mer for å døyve samvittigheten.

Hvor ille er faktisk forbruket mitt? Vet det ikke er bra, men er det krise? 

Mitt største problem, tror jeg, er at jeg drikker for ofte. Kanskje 5 dager i uken. 

I løpet av en uke drikker jeg en halv flaske sprit, en flaske vin og 6 halvliter øl. 

Jeg jobber med meg selv! Jeg prøver hardt, men sliter med dårlig samvittighet...ovenfor meg selv. Har ikke barn eller andre jeg må ta hensyn til 

Anonymkode: ed932...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som gjør at du føler at du må drikke for å døyve samvittigheten? 

Jeg synes du har et veldig høyt alkoholforbruk. Kunne det vært en idé å søke hjelp for å finne ut hvorfor du drikker så mye alkohol?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke dette er et alarmerende forbruk. Kan du sette deg noen små mål? F.eks alkohol kun fredag og lørdag? Fikser du det, kan du neste omgang ha som mål å kutte ut spriten?

Anonymkode: 10ec7...625

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å skaffe hjelp? 

Anonymkode: 6f58c...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Callista skrev (8 minutter siden):

Hva er det som gjør at du føler at du må drikke for å døyve samvittigheten? 

Jeg synes du har et veldig høyt alkoholforbruk. Kunne det vært en idé å søke hjelp for å finne ut hvorfor du drikker så mye alkohol?

Jeg har tidligere opplevd noe vondt, som krevde mye av meg over tid og alkohol ble en måte å få litt "bomull i hjernen." Noen timer der alle tanker var litt lettere osv. Det jeg sliter med nå er 100% et resultat av dette selv om jeg har det så mye bedre i dag. Jeg tror det er derfor jeg skammer meg slik, fordi jeg trenger ikke den krykken lengre. Samtidig føler jeg meg ikke fysisk avhengig, jeg klarer fint flere uker helt uten ved behov, fks når jeg bruker medisin som ikke skal blandes med alkohol. 

Det er hodet, altså...

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er et alarmerende forbruk. Kan du sette deg noen små mål? F.eks alkohol kun fredag og lørdag? Fikser du det, kan du neste omgang ha som mål å kutte ut spriten?

Jo, jeg vet det er veien å gå. Og det gjør jeg i noen uker, men så går det så bra så da faller jeg tilbake til samme mønster. Jeg vet jo at det er 100% opp til meg og at dette er løsningen.. det er også derfor jeg føler slik skam, fordi det ikke går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å skaffe hjelp? 

Anonymkode: 6f58c...af1

Det er faktisk ikke så enkelt. Det er store konsekvenser ved å få hjelp - jeg vil ikke få helseattest, jeg mister kanskje sertifikatet, jeg vil ikke få noen medisiner osv. Jeg kjører aldri i fylla, jeg har aldri hatt fravær fra jobb pga av dette. Jeg føler jeg faller mellom to stoler, det er ikke så ille at å få hjelp er den beste løsningen ifht konsekvensene, samtidig er det ikke bra! Skulle veldig ønske det var et lavterskeltilbud jeg kunne bruke.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker jo rart å drikke mer for å døyve samvittigheten fordi du drikker for mye? Det har jo motsatt effekt?

Det som jo vil døyve samvittigheten er jo å drikke sjeldnere. 

Anonymkode: 70f20...425

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde ta tak i det før det er for sent for den veien du går er farlig.

Anonymkode: 17dd9...acb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er faktisk ikke så enkelt. Det er store konsekvenser ved å få hjelp - jeg vil ikke få helseattest, jeg mister kanskje sertifikatet, jeg vil ikke få noen medisiner osv. Jeg kjører aldri i fylla, jeg har aldri hatt fravær fra jobb pga av dette. Jeg føler jeg faller mellom to stoler, det er ikke så ille at å få hjelp er den beste løsningen ifht konsekvensene, samtidig er det ikke bra! Skulle veldig ønske det var et lavterskeltilbud jeg kunne bruke.

Det er jo det, man har anonyme alkoholikere

https://www.anonymealkoholikere.no/2/.

Anonymkode: 17dd9...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva med dette? https://rusinfo.no/trenger_du_hjelp/ebehandling-alkohol/

Anonymkode: 492f0...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes ikke det var så mye. En hvit dag til i uka, så er du innafor vel.

Anonymkode: 2e60d...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jo, det er et alarmerende forbruk. Dersom en ikke kan gå noen uker helt uten alkohol, er det absolutt på tide å søke hjelp. 

Anonymkode: 4dff2...d23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker mer enn deg. Mister ikke lappen eller noe med det forbruket der. 

Anonymkode: 2e60d...de8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min samboer var en slik "alkoholiker" Han fikk hjelp og er pr nå tørrlagt. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen. De fleste leger gjør mye for pasienten før de plukker førerkortet fra ham.  For mun samboer sin del burde nok legen vært strengere med ham enn hn var da han gikk til petprøver over ett år før han fikk hjelp videre (Blå kors)

Anonymkode: 0c17c...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er alkoholiker.

Anonymkode: 42cdf...abf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med deg ts<3 

Jeg har det slik med mat. Prøver å spise mindre sukker. Og når jeg er streng, har det motsatt effekt. Det er nesten bedre å si, spis litt, det går bra. For når jeg tenker «ikke spis noe i dag selv om det er lørdag» så ender det i overspising av sjokolade. Tre sjokolader faktisk. Så vet godt hvordan du har det. Vil bare gi deg en klem blant alle disse kommentarene.

Anonymkode: 77744...3c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

Jeg er mye slem mot meg selv ved å ha dårlig samvittighet for masse forskjellig. Noe av det jeg får mest dårlig samvittighet for er alkoholforbruket mitt, noe som gjør at jeg drikker mer for å døyve samvittigheten.

Hvor ille er faktisk forbruket mitt? Vet det ikke er bra, men er det krise? 

Mitt største problem, tror jeg, er at jeg drikker for ofte. Kanskje 5 dager i uken. 

I løpet av en uke drikker jeg en halv flaske sprit, en flaske vin og 6 halvliter øl. 

Jeg jobber med meg selv! Jeg prøver hardt, men sliter med dårlig samvittighet...ovenfor meg selv. Har ikke barn eller andre jeg må ta hensyn til 

Hvordan vet du at det ikke er bra? Hvilken nasjonalitet har du?

Det er da et helt normalt kontinentalt drikkemønster som er helt normalt og "godkjent" alle andre steder enn i bitte lille Norge?

Anonymkode: 92ea4...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...