Gå til innhold

Er det en grunn til at det nesten ikke jobber norske på sykehjem i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har jobbet ved 2 sykehjem i Oslo, og ved begge avdelingene var jeg alene om å være norsk. Dette fikk meg til å tenke litt. Har det vært sånn i alle år? At det generelt er flerkulturelle som søker jobb på sykehjem? Eller er det slik at norske helsefagarbeidere søker jobb på sykehusene? Bare en undring rundt dette. 

Anonymkode: 87ea4...e08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har blitt som i hjemmetjenesten der jeg jobber også. Ikke i nærheten så mange utlendinger i hjemmetjenestene i nærheten. Samme inne på sykehjemsavdelingene også. Generelt mange utlendinger på sykehjem. Blir bare mer og mer av de. Dårlig i norsk og dårlig til å kommunisere. Bare trist.

Anonymkode: 7ab6e...c32

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig lønnet arbeid med kjipe arbeidsforhold og arbeidstider. Tiltrekker seg naturlig nok de minst ettertraktede arbeidstakerne. 

Anonymkode: 0750a...841

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn gidder ikke å ha de jobbene.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig lønns-og arbeidsbetingelser. De som kan velger bedre enn det.

Anonymkode: 8619f...095

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dårlig lønnet arbeid med kjipe arbeidsforhold og arbeidstider. Tiltrekker seg naturlig nok de minst ettertraktede arbeidstakerne. 

Anonymkode: 0750a...841

Men Oslo kommune betsler jo god lønn. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunello skrev (6 minutter siden):

Nordmenn gidder ikke å ha de jobbene.

Unntatt meg? Jeg orket ikke 3-delt turnus på sykehus, derfor søkte jeg i kommunen. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper lite når det er null reell arbeidsløshet i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unntatt meg? Jeg orket ikke 3-delt turnus på sykehus, derfor søkte jeg i kommunen. 

Det er selvsagt et valg du gjør. Men mange ønsker ikke å jobbe på sykehjem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hjelper lite når det er null reell arbeidsløshet i landet.

Skjønte ikke hva du mener nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønte ikke hva du mener nå. 

Når det ikke er arbeidsløshet, kan folk velge jobb. Da tar de ikke de som er krevende. Enklere å jobbe i butikk eller på café.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (3 minutter siden):

Når det ikke er arbeidsløshet, kan folk velge jobb. Da tar de ikke de som er krevende. Enklere å jobbe i butikk eller på café.

Det er uansett mye høyere lønn som sykepleier eller helsefagarbeider i Oslo kommune, men skjønte poenget ditt ja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

. Tiltrekker seg naturlig nok de minst ettertraktede arbeidstakerne. 

Oi sann, så dette er ditt syn på arbeidstakere med utenlandsk bakgrunn? Du godeste! Mange med utenlandsk bakgrunn kommer fra kulturer det man respekterer de eldre. Ikke slik som her i landet, der eldre utelukkende blir sett på som et problem man helst skulle vært foruten. 
Sender en varm takk til Aaron, mors favorittpleier fra Eritrea og S******, psykologistudenten fra Ghana som tar ekstravakter, favoritt nr to. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har jobbet ved 2 sykehjem i Oslo, og ved begge avdelingene var jeg alene om å være norsk. Dette fikk meg til å tenke litt. Har det vært sånn i alle år? At det generelt er flerkulturelle som søker jobb på sykehjem? Eller er det slik at norske helsefagarbeidere søker jobb på sykehusene? Bare en undring rundt dette. 

Det er nok fordi norske som oftest ikke ønsker å jobbe å sykehjem men heller på sykehus 

Anonymkode: 3902b...c36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok fordi norske som oftest ikke ønsker å jobbe å sykehjem men heller på sykehus 

Anonymkode: 3902b...c36

Det er jo dårligere lønn da, men de ofrer det? Gift med en rik mann? I Oslo kommune tjener man godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye har med arbeidsmiljøet å gjøre. Mye klikker og baksnakking. 

Endret av TLR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
TLR skrev (15 minutter siden):

Mye har med arbeidsmiljøet å gjøre. Mye klikker og baksnakking. 

Baksnakking ja 😀 Alltid noen sjefete pleiere de skal baksnakke, ellers så er det ei søt liten og beskjeden pleier de hetser fordi hun er jåledame og beskjeden 😆 Mye rart de skal baksnakke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigerinnen min jobber på sykehjem, begynte der først i slags språkpraksis men har etterhvert utdannet seg til helsefagarbeider. Noen kulturer har dette med omsorg for eldre og ta vare på eldre slektninger med seg kulturelt. Det sammen med at det er behov for arbeidskraft, at kommunene er villig til å la folk starte språktrening ved utplassering der og at man får hjelp til å ta utdanningen gjør det ettertraktet for mange flerkulturelle. Min svigerinne kommer fra Thailand. 

Anonymkode: f998a...22e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere private også. De betaler ikke bra nok. Og da er det dumt å satse på norske som bytter jobb med en gang de får et bedre tilbud. Med litt dårlig norsk er de utenlandske mye mer stabile og lojale arbeidstakere. De vet det er vanskelig å få ny jobb, og stabilitet er en felles verdi både for arbgiver og -taker. Det er en bra ting. Deltakelse i arbeidslivet, integrering, sosialt utjevnende, språk og kultureksponering... Hva er negativt? 

Anonymkode: 7d195...0be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er flere private også. De betaler ikke bra nok. Og da er det dumt å satse på norske som bytter jobb med en gang de får et bedre tilbud. Med litt dårlig norsk er de utenlandske mye mer stabile og lojale arbeidstakere. De vet det er vanskelig å få ny jobb, og stabilitet er en felles verdi både for arbgiver og -taker. Det er en bra ting. Deltakelse i arbeidslivet, integrering, sosialt utjevnende, språk og kultureksponering... Hva er negativt? 

Anonymkode: 7d195...0be

At de fleste av dem ikke forstår norsk i det hele tatt. Jeg har en morfar på sykehjemmet og pleieren som er hans kontaktperson står bare og nikker og smiler uansett hva jeg sier. "Kan du hente en god krem, han er så tørr på leggene at han flasser!" "Ja ja," sier hun og blir borte i en time uten å komme tilbake. Jeg har til slutt endt opp med å kjøpe egen krem som jeg smører han med hver gang jeg er der. Minner dem også på at han skal ha på antitrombosestrømper hver dag, "ja ja", og likevel har han dem aldri på når jeg kommer (han har nyresvikt og dermed dårlig venøs tilbakestrømning, beina blir store som tømmerstokker uten disse strømpene). 

Anonymkode: 1ef49...daa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...