AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Tenkte å høre om det er andre som driver for seg selv - enten ENK eller AS, men som har et relativt lite firma og kanskje ikke all verdens nettverk. Det kan være en ensom jobb av og til, og det hadde vært fint om vi kunne ha en tråd her inne hvor vi kunne dele litt erfaringer og støtte. Jeg kan jo starte med å presentere meg selv: Driver et lite AS med 3 deltidsansatte innen kurs og undervisning. Har hjemmekontor og styrer arbeidsdagene mye selv. Har kommet over "kneika" og lever nå godt av lønningen (selv om jeg aldri i livet ville vært ansatt. hos andre med samme lønn jeg hadde de første 3 årene sammenlikned med antall arbeidstimer!). Har drevet firmaet med positivt resultat i 6 år nå. Andre her inne som har lyst å være i denne tråden? Hva er dine største utfordringer? Og hva liker du best med å jobbe for deg selv? Anonymkode: 419da...f0c
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai Tja. Jeg har en enk som jeg driver som bonde uten dyr, kun jordbruk. Har drevet i 15 år på denne måten. Er heltidsbonde uten annen inntekt. Ja, det er ensomt. Sitter omkring 1000 timer i året på traktoren helt alene. Meg og radioen. Så er det 1000 timer til med diverse arbeid, som luking, maskinvedlikehold, kontorarbeid(dokumentasjon og planlegging), kurs og møter, og annet arbeid på gården. Har litt sesonghjelp vår og høst, men lite sosialt, fordi vi sitter på hver vår traktor. Økonomisk går det bra, takket være et pensjonert familiemedlem som jobber nesten full tid på gården, uten lønn. Når dagen kommer at han ikke kan bidra lenger, må jeg ansette noen, og da blir økonomien straks langt mer anstrengt fordi da vil omkring halvparten av det som i dag er gårdens overskudd, gå til å lønne en gårdsarbeider. Da er det ikke noe igjen til å fornye maskiner og utstyr, eller vedlikeholde de mange bygninger som tilhører gården. Det fine med jobben er at den er veldig variert og man må mestre mange fagområder, både teoretiske og praktiske. Den teknologiske utviklingen i landbruket går også raskt og er spennende, men kostbar å henge med på. Det kjedeligste er at jeg jobber veldig mye fra mars til november og i den tiden er det vanskelig for meg å ta ferie, annet en en langhelg her og der. Så når kone og barn har sommerferie, sitter jeg på traktoren, stort sett. Vekstene skal stelles med gjødsel og plantevern, og er det tørt, må det vannes nesten døgnet rundt. Omvinteren er det roligere, og da kan jeg få til å reise litt, men da er jo kone og barn opptatt med skole og jobb.... Jeg har også et AS som driver innen en helt annen bransje. Dette startet som en hobby, men etter hvert ble det for mye jobb, så jeg måtte ansette folk til å drive AS'et slik at jeg kunne bruke tiden min på gården. Nå eier jeg AS'et, og er styreleder, men jobber veldig lite med den gamle hobbyen min. AS'et har jeg aldri tjene en krone på, all min innsats har gått inn i oppbygging av firmaet. Firmaet feirer 25 år i år, men fortsatt ikke penger til meg der. Ser på det som en slags pensjonssparing, hvor firmaet sakte bygges opp med verdier som jeg en dag kan realisere, håper jeg. Anonymkode: eba98...2be
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai Så gøy med en slik tråd! Jeg har et ENK, og har drevet for meg selv siden 2018. Det beste med å være selvstendig næringsdrivende er at jeg får gjøre noe jeg virkelig liker og som jeg kunne gjort som en hobby, og jeg får arbeide hjemmefra samtidig som jeg trenger å jobbe mindre enn i en tradisjonell jobb for å tjene det samme beløpet. Mine største utfordringer i det siste er at det har vært færre oppdrag enn normalt. Anonymkode: 0762b...468
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Skrevet 10. mai Ja, og så en annen ting som jeg liker godt med denne jobben, er at jeg som introvert får jobbe alene i fred og ro. Anonymkode: 0762b...468
AnonymBruker Skrevet 10. mai #5 Skrevet 10. mai Er ufør og har et lite firma på si. Omsetter for ca 150000 i året. Kommer godt med. Anonymkode: d9de9...417 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så gøy med en slik tråd! Jeg har et ENK, og har drevet for meg selv siden 2018. Det beste med å være selvstendig næringsdrivende er at jeg får gjøre noe jeg virkelig liker og som jeg kunne gjort som en hobby, og jeg får arbeide hjemmefra samtidig som jeg trenger å jobbe mindre enn i en tradisjonell jobb for å tjene det samme beløpet. Mine største utfordringer i det siste er at det har vært færre oppdrag enn normalt. Anonymkode: 0762b...468 Enig. Jeg elsker å kunne jobbe hjemmefra og jeg bruker ikke engang vekkerklokke! Og så synes jeg det er fantastisk å kunne være så kreativ jeg vil og prøve ut nye ting og finne ut hvordan jeg skal gjøre ting osv. Ikke alltid like morsom med sånn tekniske ting som ulike ting på pc og markedsføring på sosiale medier 🤣 Anonymkode: 419da...f0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå