Gå til innhold

Ungdommens pengeforbruk

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma'n til Sissel
Skrevet

Mulig denne blir feil plassert, men da må noen flytte tråden.

Saken er i korthet at jeg/vi har 3 barn, eldste er Sissel på 17 1/2 år. Hun går på videregående skole. Vi har et nøkternt pengeforbruk her hjemme og vi forsøker å lære opp ungene til en fornuftig bruk. Mener vi har klart dette nokså bra, men - pengene renner ut likevel.

Istedet for at Sissel skal få penger hver gang hun trenger noe - og vi foreldre mister oversikten er nå tanken at hun skal få x antall kroner inn på kontoen sin hver måned.

Spørsmålet blir hvor mye penger hun skal få og hva skal hun betale for selv?

Vi bor i Oslo og hun får månedskort til T-bane og buss av oss. Selvfølgelig får hun også maten hun spiser. Hun har mobilabb. og hun bruker mob-tlf for ca 350kr/mnd

Sissel er ganske flink til å hjelpe til hjemme, mye bedre enn jeg frykter hennes søsken vil bli.

Er det noen med like gamle unger og med noen erfaringer de vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra jeg var 17 så begynte jeg å få et fast beløp inn på kontoen min hver måned. Det var 1200 kroner. 340 til busskort, 200 kroner til lunsj i løpet av en måned. Resten kunne jeg disponere som lommepenger, altså på klær, kino osv. Funket veldig greit for meg. Hvis det var noen plagg jeg måtte ha så spurte jeg heller mamma, men ikke når det gjaldt plagg det ikke var noen akutt behov for, de kunne jeg betale selv.

Skrevet

Vi hadde tilsvarende ordning i mitt barndomshjem fra jeg var 12 til 18. (Da flyttet jeg vekk for å studere) Jeg lærte i hvertfall å ta vare på mine egene penger, og at penger ikke varer evig. Jeg kjøpte blant annet mye færre merkeklær enn mine veninner siden jeg måtte betale dem selv. Bedre med 3 kuule bukser/skjørt fra H&M enn 1 Levis bukse f.eks. (Det var på den tida da Levis var inn)

Tror jeg fikk 1000,- i måneden da jeg var 17 for ca 10 år siden, mens lillebroren min fikk vel ca 1500,- da han var 17/18 for fem år siden. (Prisstigning pluss at mamma og pappa fikk bedre råd når storesøstrene hans hadde flyttet)

I tilleg til å lære oss barna om forvaltning av penger ga ordningen også mamma og pappa bedre oversikt over utgiftene.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis hun er fulltidsstudent uten deltidsjobb, bør hun få penger til buss pluss nøkterne lommepenger. Penger til nødvendige klær bør også være med i avtalen.

Jeg ville nok sørget for at hun hadde sine faste oppgaver hjemme, som fex vask av badet hver uke, tømming av oppvaskmaskin, vask av trapp, gang, henting av ved, passing av lillebror, hva som helst, men viktig for at hun skal lære seg at cash ikke kommer gratis.

Og jeg vil tippe av jeg nå hadde lagt med på rundt 1500, som skulle inkludere alt.

Min tolvåring får 500 pr mnd, og vasker to bad hver uke. Hun er kjempefllink, og jeg er innmari stolt av henne. Hun vet godt at penger ikke vokser på trær, og hun er flink til å spare. Tror det er lurt å gi ungene fast uke / månedslønn fra ganske tidlig.........

Skrevet

Da jeg var 17 år betalte jeg alt unntatt busskort og skolebøker selv og hadde jobbet ved siden av skolen i to år. Det syntes jeg var helt OK. Jeg har yngre søsken og kan ikke huske at det noen gang var snakk om at foreldrene mine skulle betale noe annet enn disse konkrete utgiftene knyttet til skolegangen. Når jeg var ferdig med videregående fikk jeg ingenting lenger.

Å jobbe litt har ingen som er såpass gamle vondt av!

Skrevet

Helt enig med Belit. Jobbet og hadde lønna mi som lommepenger mens stipend dekket skole og mndkort. Det eneste jeg da fikk av mine foreldre var mat.

Datteren til trådstarter er snart 18 år, og jeg synes det er på tida å avslutte lommepenger-opplegg og heller gi penger for den mengde arbeid som blir gjort hjemme sånn at det fungerer som en type jobb. Har forståelse for at det ikke er alle som kan/klarer å jobbe ved siden av skolen og evnt andre aktiviter, men en på 17,5 år er for gammel til å få lommepenger "gratis".

Gjest Ester
Skrevet

Jeg jobbet også for lommepengene mine da jeg var i den alderen. Begynte å jobbe i butikk på lørdager og i ferier da jeg var 17.

Gjest Donna
Skrevet

Min eldste sønn begynte å jobbe ved siden av skolen da han var 17. Synes det er på tide at de lærer å tjene sine egne penger når det er såpass gamle.

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)

Å gi lommepenger til så gamle ungdommer synes jeg er latterlig!

De er forlengst gamle til å tjene pengene sine selv, og det har ingen vondt av! Jeg begynte å jobbe deltid da jeg var 15, men penger til busskort og skolebøker fikk jeg av foreldrene mine. Jeg fikk også penger til klær hvis det var noe jeg trengte (ikke bare fordi jeg ville kjøpe noe nytt).

Jeg synes jeg har lært meg verdien av penger, og har god kontroll på økonomien. Det jeg ser av mine medstudenter som får mye penger hjemmefra er at de pøser ut penger på merkeklær og duppeditter og har null forståelse for hvorfor andre velger å droppe en bytur for å spare litt penger.

Er det et slikt samfunn vi vil leve i?

Endret av Vampyra
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk penger til mat og busskort da jeg var på den alderen, men jeg jobbet hver lørdag og tjente mine egne penger.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet
Å gi lommepenger til så gamle ungdommer synes jeg er latterlig!

De er forlengst gamle til å tjene pengene sine selv, og det har ingen vondt av! Jeg begynte å jobbe deltid da jeg var 15, men penger til busskort og skolebøker fikk jeg av foreldrene mine. Jeg fikk også penger til klær hvis det var noe jeg trengte (ikke bare fordi jeg ville kjøpe noe nytt).

Jeg synes jeg har lært meg verdien av penger, og har god kontroll på økonomien. Det jeg ser av mine medstudenter som får mye penger hjemmefra er at de pøser ut penger på merkeklær og duppeditter og har null forståelse for hvorfor andre velger å droppe en bytur for å spare litt penger.

Er det et slikt samfunn vi vil leve i?

Signerer på denne.

Å hvis dere går til familie og barn så vil dere se hva særkullsbarn har å rutte med. De vil ihvertfall ikke lære seg verdien av penger, og det at smaker det så koster det.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet
Signerer på denne.

Å hvis dere går til familie og barn så vil dere se hva særkullsbarn har å rutte med. De vil ihvertfall ikke lære seg verdien av penger, og det at smaker det så koster det.

Se under barn og familie, og tråden Hva når ungdommen får bidraget selv.

Skrevet

Da tjente jeg så mye penger på å sitte barnevakt mm, så da fikk jeg ikke lenger lommepenger. Men mamma og pappa betalte jo månesdskort så jeg kom meg på skolen da. Lunsjpenger? Hva med å smøre matpakke???

Skrevet

Jeg fikk 500 i måneden + at foreldrene mine dekket skolebøker, nødvendige klær/sko, sertifikatet (En del av 18 års gaven). Hadde deltidsjobb fra jeg var 15 år gammel og det kan jeg takk for at jeg klarer meg veldig godt økonomisk i dag.

Gjest Aloha
Skrevet

Da jeg var på den alderen fikk jeg 300,- + busskort og nødvendige klær av foreldrene mine hver måned, + selvfølgelig mat etc hjemme. Men alt jeg brukte utover det måtte jeg jobbe for. Hadde sommerjobb hver sommer fra jeg var 15, og deltidsjobb ved siden av skolen fra jeg var 17. Idag er jeg takknemlig for at jeg tidlig måtte stå på egne ben økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...