Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som fikk kostholdsveiledning pga høy BMI når dere var gravide?

Anonymkode: 901e3...3dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en time hos ernæringsfysiolog. Vi gikk gjennom kostholdet mitt, og jeg fikk beskjed om å bare fortsette som jeg gjorde. Fulgte Helsenorge sine råd for gravide, hadde fine verdier på glukosebelastningstest og gikk ikke opp i vekt i løpet av svangerskapet.

Anonymkode: b3c0d...5f4

Skrevet

Spise vanlig sunt, ikke øke mengden mat, spise fisk minimum 3 dager i uka

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen spesielle råd eller veiledning. 🤷‍♀️

Anonymkode: 42010...ad3

AnonymBruker
Skrevet

det kommer ann på om ungen er stor på ultralyd og man har fått diabets

Anonymkode: e00c3...0c0

AnonymBruker
Skrevet

Generelt rådes det til overvektige å ikke gå opp like mye i vekt som normalvektige skal.

Anonymkode: a5784...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hadde oppfølging på Adipol på Riksen. Den var tåpelig og fremstod beregnet på kunnskapsløse overvektige som rett og slett ikke skjønner hva som gir vektøkning.

Litt sånn "jeg overspiser på grunn av emosjonelt stress, mest sjokolade." "Du bør ikke spise sjokolade." Gee, really...

Anonymkode: 8a4a1...add

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja, hadde oppfølging på Adipol på Riksen. Den var tåpelig og fremstod beregnet på kunnskapsløse overvektige som rett og slett ikke skjønner hva som gir vektøkning.

Litt sånn "jeg overspiser på grunn av emosjonelt stress, mest sjokolade." "Du bør ikke spise sjokolade." Gee, really...

Når var du der? Jeg hadde oppfølging der i mitt første svangerskap i 2021. Syns det var så dårlig, fordummende og fordømmende at jeg droppet oppfølging der i mitt andre svangerskap...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk en time hos ernæringsfysiolog. Vi gikk gjennom kostholdet mitt, og jeg fikk beskjed om å bare fortsette som jeg gjorde. Fulgte Helsenorge sine råd for gravide, hadde fine verdier på glukosebelastningstest og gikk ikke opp i vekt i løpet av svangerskapet.

Så du gikk ned i vekt moa, om du trekker fra babys vekt... rart

Anonymkode: 4c6e3...cc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det har jeg gjort i begge svangerskapene mine. Veide 8-9 kg mindre etter fødsel enn da jeg ble gravid, begge ganger. Helsepersonell har bare ansett det som positivt med den BMI-en jeg hadde før fødsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er normalt om mor er veldig overvektig fra før.

Anonymkode: 3a398...239

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forstår den, men hvordan ville du oppfølgingen skulle heller vært? Snakke om følelsene omkring mat? Finne triggere? (De fleste vet det jo selv, men kan identifisere det bedre med hjelp av utforskende samtaler). En psykolog kan i så fall kanskje være bedre hvis ikke kjemien og forståelsen er der med ernæringsfysiologen.

Anonymkode: ef233...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke bare om hva man spiser, men når og sammensetningen i løpet av dagen. Hormoner spiller også inn, dette kan en ernæringsfysiolog hjelp med, men krever mer enn en time.

Anonymkode: ef233...4e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det har jeg gjort i begge svangerskapene mine. Veide 8-9 kg mindre etter fødsel enn da jeg ble gravid, begge ganger. Helsepersonell har bare ansett det som positivt med den BMI-en jeg hadde før fødsel.

Trodde ikke man skulle gå ned i svangerskap da de frigir miljøgifter som går over til barnet. 

Anonymkode: a5784...fd3

AnonymBruker
Skrevet

snakk med legen man får bare dumme svar her inne. jeg selv har høy bmi og spurte legen om det og sden jeg er bare 6uker på vei så er det ikke noe man få gjort nå uansett, man må bare se det ann når man er lenger på vei

Anonymkode: e00c3...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...