AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Min kjæreste spiser absolutt ikke usunt og liker mye forskjellig mat, men spiser ikke mye grønnsaker. Vi spiser ofte ikke frokost samtidig så da er det lettere for meg å legge til frukt og grønt. Men hva gjør dere til lunsj og middag? Vurderer nesten å dampe grønnsaker ved siden av pastasausen og legge de til min porsjon etterpå. Driver å forteller om hvor viktig frukt og grønt er for helsa, men han bryr seg ikke så mye. Faren er helt lik. jeg vil jo at han skal leve så lenge som mulig og være sunn og frisk! Men selvfølgelig, jeg kan ikke bestemme for han. Anonymkode: 0c40b...1d6
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai Altså selvsagt ordner du grønnsaker i tillegg selv om bare du spiser det. Kanskje blir han inspirert og smaker litt han også etterhvert 😅 Anonymkode: f0c44...d2d 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai Eksen min var sånn, da laget jeg til grønnsaker og sunnere mat, satte alt ut på bordet så fikk han bestemme selv. Var kun når vi hadde andre tilstede at han klarte å ikke spise ketchup til alt eller at han tok 2 biter gulrot og en liten blomkål. Ble litt for usexy til slutt, så var ikke ett tap når det ble slutt sånn sett. Anonymkode: 1974a...82c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Skrevet 10. mai Man må ikke spise det samme Anonymkode: f258f...150 4
Brunello Skrevet 10. mai #5 Skrevet 10. mai At man ikke spiser den samme maten, er en dealbreaker for meg, Men å spise samme mat men litt mindre grønnsaker må være helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai For en merkelig problemstilling- hvorfor skulle dere trenge å spise det samme? Min mann er pescetarianer, men jeg spiser da kjøtt og kylling likevel. Min mann liker ikke oliven, jeg liker ikke dressing på salat, men jeg kan da strø oliven på min salat. og han kan helle dressing over sin, likevel. Jobber ingen av dere, eller gjør noe som helst fra hverandre utenfor huset, siden dere spiser både lunch og middag sammen? Jeg tror det skjer ca 20 ganger per år at jeg spiser lunch sammen med mannen… Og ikke i noen av tilfellene ville det være et problem å skjøre opp noe grønnsaker ved siden av maten? Anonymkode: a4dce...0da 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai Her lages det mye gryter, bakte retter, supper og slikt som inneholder mye grønnsaker. Suppene blendes stort sett så der ser man jo ikke grønnsakene og vi har gjerne godsaker som litt bacon eller slikt oppå og koker grønnsakene i hjemmelagd kraft så det smaker heller ikke «sunt». Bolognaise/italienskinspirert gryte lager vi mye, der går det i store mengder finhakkede grønnsaker, gulerot, løk, stangselleri og hvitløk som minimum men også ofte urtestilker, brokkolistenger, paprika, gjerne squash. Denne lages i store porsjoner og fryses ned til pasta, lasagna, cottage pie, pizza osv. Paellainspirert lager vi en del, der havner det gjerne både erter, finkutta stangselleri, gulerot, paprika, løk osv. I alt av indiske og indisk inspirerte gryter og supper havner det mye grønnsaker og linser. Samme med alt av mexicansk og amerikansk. Grønnsaker overalt. Brokkoli i mac'n cheese, gratenger og gryter. Ingen ser eller merker grønnsakene når rettene er ferdig krydra og klart for å spises. Jeg hadde bare lagd og stappa grønnsaker i alt. Fyll paprika og hatt grønnsaker til dipping ferdigkutt osv. Ikke for å lokke eller lure men fordi det er slik jeg lager mat, maten er god og man får ikke velge bort grønnsaker uten mye bedre grunner enn «liker ikke» som voksen. Anonymkode: 5010d...533 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Jeg ville tatt hensyn til egen helse først og laget mat med grønnsaker til meg selv, så hadde han enten måtte spise det jeg hadde laget eller ordnet noe eget selv.. Man kan ikke tvinge voksne folk til å spise grønnsaker, men man kan heller ikke tvinges til å ha et dårlig kosthold fordi partneren ikke vil ha frukt eller grønt. Anonymkode: 7bae5...ed3
AprilLudgate Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai Hva er problemet? Du forsyner deg av mer grønnsaker 🤷♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai Men altså.. en pastasaus er jo grønnsaksbasert? Og supper, gryter, det meste..? En pastasaus lages f.eks med løk, tomater, stangselleri og andre grønnsaker etter smak og ønske, og så eventuelt kjøtt hvis man vil? Anonymkode: 3ab78...d3c
AnonymBruker Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai Liker han ikke grønnsaker eller er det bare det at han ikke prioriterer det når han lager mat? Samboeren min lager ofte ikke grønnsaker om han lager middag, men det har mest med at han ikke gidder å prioritere det. Jeg synes alltid at det mangler noe når han lager middag. Når jeg lager middag så har jeg alltid grønnsaker til og da spiser han det også. Om han ikke hadde gjort det så hadde jeg fortsatt laget det. Jeg hadde for eksempel ikke giddet å ha grønnsakene ved siden av pastasausen. Grønnsakene er jo en stor del av hele sausen synes jeg. Anonymkode: eaa11...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå