AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Men hvorfor står da vekta helt stille? Spiser kun to måltider men vekta vil ikke ned. Hvorfor vil kroppen meg vondt? Hater denne kroppen her. Anonymkode: ff130...d82
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai https://www.vektklubb.no/inspirasjon/helse/vekt/253zGl/naar-vekten-staar-bom-stille Trolig spiser du for mye kalorier kontra hva kroppen forbrenner. Har du sjekket dette? Har du sykdommer og eller andre ting som gjør at redusering av vekt er vanskelig? Er du flink til å ta aktive valg igjennom hele dagen? Du sier du bare spiser to måltider, ja men to måltider er fortsatt for mye om du spiser 1500 kcal i ett måltid. Lavere kaloribehov Når vekten blir lavere, trenger kroppen færre kalorier. En kilo vektnedgang gir en reduksjon i kaloribehovet på ca. 30 kcal, hvilket betyr at 10 kilo vektreduksjon reduserer hvileforbrenningen med ca. 300 kcal. Dette betyr ikke at forbrenningen er «ødelagt» eller «har stoppet opp». Snarere er det helt naturlig at en kropp som veier mindre bruker mindre energi, på samme måte som en mindre bil bruker mindre bensin. Så hvis vekten står stille i minst 3 uker, kan det tyde på at du ikke lenger er i kaloriunderskudd. Det kan være at du trenger å justere inntaket ned eller aktiviteten opp. En endring på 200-300 kcal vil for de fleste være passe. Anonymkode: 35c0d...570
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai Du skriver svært lite om ellers som rører seg rundt deg. Drikker du nok vann? Sover nok? Hvor mange kalorier er de to måltidene? Har du nok aktivitet? Anonymkode: 52b7c...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Skrevet 10. mai Jeg spiser 1500 kcal. Går tur med hund så er aktivitet der. Anonymkode: ff130...d82
AnonymBruker Skrevet 10. mai #5 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du skriver svært lite om ellers som rører seg rundt deg. Drikker du nok vann? Sover nok? Hvor mange kalorier er de to måltidene? Har du nok aktivitet? Anonymkode: 52b7c...a6e Drikker masse vann og sover nok. Anonymkode: ff130...d82
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spiser 1500 kcal. Går tur med hund så er aktivitet der. Anonymkode: ff130...d82 Da er nok 1500 nok til å vedlikeholde vekten dessverre. Prøvd å gjøre mer aktivitet som gir høy puls over tid? Eller gå ned på inntak av kalorier i en månedstid for å se om det er endringer?? Anonymkode: 35c0d...570
AnonymBruker Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg spiser 1500 kcal. Går tur med hund så er aktivitet der. Anonymkode: ff130...d82 Om jeg spiser 1500 om dagen, holder jeg også vekten. Må vesentlig lenger ned for å gå merkbart ned. Anonymkode: 62b48...ce5 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Regner du med absolutt alle kaloriene? Også olje/smør til steking? Er veldig mye å spare der visst du ikke allerede har kuttet det ut😃 Anonymkode: 20940...8ca
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men hvorfor står da vekta helt stille? Spiser kun to måltider men vekta vil ikke ned. Hvorfor vil kroppen meg vondt? Hater denne kroppen her. Anonymkode: ff130...d82 det kommer jo ann på hva du spiser men også når man har gått ned en del så tar det bare og stopper opp Anonymkode: dee16...5e2
Hannabanna Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai Hvilken vekt vil du ned fra hvis 1500 kalorier og tur og bevegelse gjør at vekten står stille?
AnonymBruker Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai Som annen påpekte her, så går det med mye kalorier om du steker mat i fett. Det kan også være at 1500kcal er det kroppen din trenger for å holde vekten vedlike. Jeg må ligge på rundt 1000-1200 for å gå ned i vekt. Kan det også være at du spiser opp kaloriunderskuddet på helg, eller spiser du ca. samme antall kalorier hver enste dag? Jeg kan iallfall fort ta meg litt vin/drinker, godteri/snacks, bakst og ekstra god mat på helg. Anonymkode: a3b0b...ba1 1
test1e Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai (endret) (Jeg la ut denne i annen tråd - PS. dette er ikke en diett for å komme inn i bunaden til årets 17. mai, det er en livstilendring, og om du skal følge denne så sett bort badevekta ett års tid) Undertegnede har gått ned 20 kg. på et år. Her er min "oppskrift" på Lavkarbo light som er enkel å følge. -Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter -Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød) -Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør Tommelfingerregel er uansett hva du skal spise, legg deg på max ca 5 karb pr 100 (Litt over går selvfølgelig greit) -Toro sjysaus er god erstatning til brun saus. Husk også på saus på 5 karb -Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme -Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. -Helgekos - Peanøtter og nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanskelig å få tak i i Norge) -Lettbrus Om man legger seg så langt opp mot normalen kan man lage vanlig middag til familien, men kjøre "lavkarbo light" selv. (Kan jo også si at jeg for en 20 år siden også gikk ned 20 kg. men da på rein lavkarbo, og det ble utrolig kjedelig på slutten) Endret 10. mai av test1e
AnonymBruker Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.24): Men hvorfor står da vekta helt stille? Spiser kun to måltider men vekta vil ikke ned. Hvorfor vil kroppen meg vondt? Hater denne kroppen her. Anonymkode: ff130...d82 Forbrenner du noe da? Er du aktiv? Får du trent hver dag? Og HVA spiser du i to måltider og hvor mye? Anonymkode: 32cbd...232 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå