Gå til innhold

Slutte å klippe grasset, lage skogholt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått klippet plenen enda i år, og ser at det har dukket opp en del spennende, norske arter innimellom gresset. I en annen del av plenen har imidlertid skvallerkålen tatt over.  Jeg har ikke lyst til å ha plen, vil gjerne at naturen skal ta over. Jeg har plantet hegg der allerede, men skvallerkålen kommer nok til å ta over hele greia hvis jeg ikke gjør noe.

Hvordan løser jeg dette på best mulig måte? Å grave ut alle røttene av skvallerkål er uaktuelt, jorda er full av store steiner og umulig å grave i. Vurderer å kvele den ut med flere lag papp + næringsfattig jord på toppen, og så rasktvoksende norske eng-arter, men har hørt at skvallerkålen kan overleve uten lys i lang tid... Engplanter er vel heller ikke konkurransedyktige nok til å holde skvallerkål i sjakk, dersom den skulle bryte igjennom pappen. Ugressduk er ikke aktuelt, den begynner å sprekke etter få år og sprer millioner av plastbiter i jorda.

Kort sagt: Hvordan får jeg vekk skvallerkålen samtidig som jeg lar stedegne arter "ta over"? Målet på sikt er at det er blir et lite skogholt. Er inneforstått med at dette vil kreve luking og vedlikehold for at det ikke skal bli bringebærkratt og/eller skvallerkål-åker.

Anonymkode: 26566...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal lage et skogholt med stedegne arter, er det supertviktig å ha tunga rett i munnen og klare å skille med ønskede og uønskede arter. Man må i tillegg gjøre en innsats over flere år for å sikre suksess. Jeg har sett mange litt uvitende mennesker forsøke seg på å følge moten og "lage villeng" og har endt opp med å lage en spredningskilde for fremmede arter i stedet 😅 Mange av de norske artene er konkurransesvake og trenger derfor at man "passer på".

Jeg ville ha luket skvallerkålen, som er veldig god på å utkonkurrere artene du ønsker. Det samme gjelder alt annet uønsket. Det må du nok belage deg på å gjøre flere ganger i sesongen og over flere år. Skvallerkål betyr at det er næringsrikt, og mange av de spennende norske artene vil ha det mer næringsfattig, så det kommer sikkert til å dukke opp en del andre uønskede arter underveis som du også må luke. Se særlig opp for fremmede arter, noe av hovedproblemet med dem er at de er svært konkurransedyktige i forhold til de norske artene og tar raskt overhånd. Hvis det er for mye skvallerkål til å luke, ville jeg gått over med ryddesag/ljå flere ganger i sesongen og slått det ned og fjernet plantematerialet i første omgang. Dette er jo uansett et flerårig prosjekt :D 

Hvis du ønsker mer næringsfattig jordsmonn på sikt, ville jeg også slått hele området et par ganger i året, raket sammen alt plantematerialet og fjernet det. Da "tar du vekk" næringen fra området over tid, noe som er fint for artene du ønsker.

Masse lykke til! :D 

Anonymkode: 8793a...3f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips til å bli kvitt skvallerkål:

https://www.klikk.no/bolig/hage/skvallerkal-hvordan-bli-kvitt-det-gronne-ugresset-2229661

Om du ikke skal klippe plenen, så må du regne med at det kommer til å vokse både kveke, løvetann, annet gress osv. som er greit å slå med ljå eller gresstrimmer iblant. Det er igrunnen ikke så mye som tar seg pent ut synes jeg, og om man ikke gjør noe som kommer også bjørk og andre trær til å overta.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis man skal lage et skogholt med stedegne arter, er det supertviktig å ha tunga rett i munnen og klare å skille med ønskede og uønskede arter. Man må i tillegg gjøre en innsats over flere år for å sikre suksess. Jeg har sett mange litt uvitende mennesker forsøke seg på å følge moten og "lage villeng" og har endt opp med å lage en spredningskilde for fremmede arter i stedet 😅 Mange av de norske artene er konkurransesvake og trenger derfor at man "passer på".

Jeg ville ha luket skvallerkålen, som er veldig god på å utkonkurrere artene du ønsker. Det samme gjelder alt annet uønsket. Det må du nok belage deg på å gjøre flere ganger i sesongen og over flere år. Skvallerkål betyr at det er næringsrikt, og mange av de spennende norske artene vil ha det mer næringsfattig, så det kommer sikkert til å dukke opp en del andre uønskede arter underveis som du også må luke. Se særlig opp for fremmede arter, noe av hovedproblemet med dem er at de er svært konkurransedyktige i forhold til de norske artene og tar raskt overhånd. Hvis det er for mye skvallerkål til å luke, ville jeg gått over med ryddesag/ljå flere ganger i sesongen og slått det ned og fjernet plantematerialet i første omgang. Dette er jo uansett et flerårig prosjekt :D 

Hvis du ønsker mer næringsfattig jordsmonn på sikt, ville jeg også slått hele området et par ganger i året, raket sammen alt plantematerialet og fjernet det. Da "tar du vekk" næringen fra området over tid, noe som er fint for artene du ønsker.

Masse lykke til! :D 

Anonymkode: 8793a...3f7

Tusen takk for gode råd! Har forståelse for at dette er et langsiktig prosjekt. I tillegg til skvallerkålen har vi også villbringebær og brennesle i nærområdet, fra hhv. hugstfelt og gammelt hestebeite, som jeg tipper vil flytte inn fort når vi slutter å klippe plenen.

Dersom jorda viser seg å være for næringsrik til at det er overkommelig å holde uønskede arter unna, er alternativ nr.2 "woodland" hage/liksom-skog, med en kombinasjon av norske og innførte (men ikke invasive) stauder, busker og trær. Akkurat nå høres det nesten lettere ut å gå den veien...

Hanne67 skrev (10 minutter siden):

Her er noen tips til å bli kvitt skvallerkål:

https://www.klikk.no/bolig/hage/skvallerkal-hvordan-bli-kvitt-det-gronne-ugresset-2229661

Om du ikke skal klippe plenen, så må du regne med at det kommer til å vokse både kveke, løvetann, annet gress osv. som er greit å slå med ljå eller gresstrimmer iblant. Det er igrunnen ikke så mye som tar seg pent ut synes jeg, og om man ikke gjør noe som kommer også bjørk og andre trær til å overta.

Takk! Bjørk er et norsk tre, og siden målet er skogholt er bjørka velkommen her. Det er mulig jeg rett og slett må plante en bunndekker, som kan hjelpe oss litt på veien mot målet og fortrenge mindre ønskede arter...

Målet på sikt er at dette ikke skal kreve noe særlig vedlikehold, men forstår at det må jobbes for å komme dit.

Anonymkode: 26566...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...