Gå til innhold

Kombi vask/tørk - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tørketrommelen er røket, og vurderer å erstatte den med en kombimaskin. Ettersom jeg allerede har (2) vaskemaskiner, er det ikke et must den er god på finvask. Men tørkedelen og vask av sengtøy/håndduker må være god.

Noen med som har erfaring med kombimaskin? Ville du anbefalt det? Hva er fordelene og ulempene?

Anonymkode: 7ae0c...912

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av det jeg har lest så anbefales det sjeldent, for man får ikke èn maskin til å være like god på begge deler. Ofte tar det lang tid, tørker ikke ordentlig ect.

Anonymkode: abe7c...d8c

Skrevet

Har god erfaring, valgte dette utelukkende av plasshensyn, separate maskiner vil alltid funke bedre. Har en ganske dyr (3 år gammel) AEG med varmepumpeteknologi som funker gull. Velger sjelden kombiprogram, da jeg som regel alltid har noe som ikke skal i trommelen. Den tørker bra, men tar lang tid. Vi er to voksne og vasker 2 - 4 vask per uke ca. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Funker greit.

Anonymkode: 42ff2...a22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en LG kombimaskin fra 2017 så den begynner å bli noen år. Den tar veldig mye vask og lite tørk. Bruker den til å tørke litt sengetøy, håndklær og dyner+ puter.  Den tørker greit nok, store ting må jeg gjerne henge opp litt etterpå, og den bruker lang tid. 

Ble sjokkert sist gang jeg var hjem til foreldrene og brukte deres 30 år gamle tørketrommel. Den tørket så raskt og godt. Etter det så skjønte jeg hvor dårlig til å tørke kombimaskin er i forholdt til vanlig tørketrommel.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med de helt nyeste og dyreste maskinene, men siden du har 2 vaskemaskiner så ville jeg gått for en tørketrommel i stedet for kombimaskin. Eneste fordelen med kombi må vel være plasshensyn og at det kanskje er rimeligere med en maskin i stedet for en vask og en tørk. 

Anonymkode: bb402...470

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tørketrommelen er røket, og vurderer å erstatte den med en kombimaskin. Ettersom jeg allerede har (2) vaskemaskiner, er det ikke et must den er god på finvask. Men tørkedelen og vask av sengtøy/håndduker må være god.

Noen med som har erfaring med kombimaskin? Ville du anbefalt det? Hva er fordelene og ulempene?

Du vil aldri finne en kombinasjon som er god på tørking. Alle med litt kunnskap om kombinasjoner fraråder å kjøpe dette dersom du ikke har svært begrenset med plass, og derfor må ha kombo eller ingen tørketrommel. 
Skal du få effektiv tørk kan du bare tørke 50% eller mindre av vasken om gangen. Du bruker lang tid og mye strøm. 

Anonymkode: 90af5...5fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da blir det ny tørketrommel, hvis ikke det holder å bare bytte reim på den vi allerede har.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med kombi maskin, men jeg er enslig og det tørkes sjeldent klær via tørkefunksjonen. De gangene jeg gjør det er det sengeklær eller lignende som jeg vil tørke raskere. 

Nyere maskin tørker og vasker ekstremt raskt, men den eldre modellen jeg hadde ifjor tørket sakte, kunne bruke 6 timer på tørk liksom. Nå er det total tid (vask og tørk) på 2 timer på en full maskin med sengetøy. 

Anonymkode: 4bcbd...4b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kombi på grunn av plassen, men ville ikke valgt det ellers.

Den bruker mye mer strøm og tid enn en tørketrommel.

Anonymkode: 3201b...909

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kombi fungerer greit det! Det tar nok lenger tid, men jeg har bare erfaring fra en hytte som kun har en kombimaskin, og da går man jo og venter på at det skal tørkes ferdig for å sette på en ny vask, så mulig det føles lenger tid enn det faktisk tar..?  Fungerer i alle fall som den skal både på vask og tørk. 

Anonymkode: a5d08...0bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har god erfaring med kombi maskin, men jeg er enslig og det tørkes sjeldent klær via tørkefunksjonen. De gangene jeg gjør det er det sengeklær eller lignende som jeg vil tørke raskere. 

Nyere maskin tørker og vasker ekstremt raskt, men den eldre modellen jeg hadde ifjor tørket sakte, kunne bruke 6 timer på tørk liksom. Nå er det total tid (vask og tørk) på 2 timer på en full maskin med sengetøy. 

Anonymkode: 4bcbd...4b0

Hva slags maskin har du som tar 2 timer totalt? Høres gull ut!

Anonymkode: a5d08...0bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nå er det total tid (vask og tørk) på 2 timer på en full maskin med sengetøy. 

Blir det rent på så kort tid? En 60 graders bommullsvask tar jo gjerne 2-3 timer i seg selv. 

Anonymkode: 157eb...859

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kombi, og eneste jeg kan klage på er at den bruker ekstremt lang tid. Vask og tørk tar 6-7 timer 😅

Anonymkode: 74558...0dd

• Liker 1
Skrevet

De er latterlig trege samt at de varer kortere. 

Ville aldri ha brukt det med mindre man måtta ha tørketrommel og hadde liten plass.

Skrevet

Tar sykt lang tid! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i utleiebolig og på hytta. Ville valgt tørketrommel. Funker, men det er ikke det samme. 

Anonymkode: f5921...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...