Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne i 40-årene, for tiden sykemeldt og uten jobb. Jeg bor nå i en leilighet eid av min tidligere samboer – vi var sammen i mange år, og forholdet var preget av mye kontroll og sjalusi. I en periode ble det slutt, etter hans ønske, men han ønsket meg tilbake, og jeg ga det en ny sjanse. Dessverre gjentok det gamle mønsteret seg nærmest umiddelbart.Han ble til slutt dømt for vold mot meg og måtte sone. Etter bruddet flyttet jeg og kjøpte min egen leilighet.

Etter en tid ble jeg permittert, jobben gikk konkurs, og jeg måtte selge boligen. Han sa jeg kunne bo i hans tomme leilighet til jeg kom meg på beina. Det finnes ingen skriftlig kontrakt. Jeg har hjulpet til med mye – veldig mye gratis arbeid for firmaet hans i mange år, kvinnefella, og har brukt mye av egne penger uten å få noe igjen. Også overfor hans sønn, jeg brukte penger på ham som han var min.

Det har også vært seksuell kontakt etter bruddet, initiert av ham. Jeg har følt meg presset og slitt med å sette grenser – det hele har vært uoversiktlig og emosjonelt utmattende.

Nå krever han tilbakevirkende husleie, truer med namsmann og å kutte strømmen – samtidig som han nekter å inngå en skriftlig leiekontrakt. Jeg har foreslått en løsning der vi inngår en ettårig kontrakt med fast betaling, han avslår. 

Det er viktig for meg å si at dette ikke handler om at jeg «vil bo gratis». Jeg har noe egenkapital, og kunne i teorien betalt leie for ett år, men uten jobb er det vanskelig å få leid ny bolig – og akkurat nå er en flytteprosess helt uoverkommelig. Jeg ønsker bare ro, forutsigbarhet og muligheten til å komme meg på beina igjen.

Jeg føler han forsøker å bryte meg ned på mitt mest sårbare. Som også har skjedd før. Ja, jeg burde kanskje sett dette komme, men at leiligheten hans stod tom på det tidspunktet, var det jeg maktet på daværende tidspunkt. Samme frykten jeg har kjent på før har kommet snikende tilbake, og jeg har googlet krisesenter... 

Takk for at du leste – er det noen løsninger her som jeg ikke ser selv nå? 

Anonymkode: 3ca44...aab

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med krisesenteret, du. ❤️
Der vil du få veiledning og råd i en vanskelig situasjon. Mange krisesentre har også advokatvakt, slik at du kan få juridisk veiledning på det praktiske rundt bolig etc.

Anonymkode: 7a31c...40b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, du må vekk. Og bryt båndet til din eks. Begynn med å finne ny bolig. Omså billig og ikke tipptopp, og helst langt unna han.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Husleie kan vel ikke kreves tilbakevirkende. Men sjekk med advokat. Og finn ditt eget.

Anonymkode: 36549...ba7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en kvinne i 40-årene, for tiden sykemeldt og uten jobb. Jeg bor nå i en leilighet eid av min tidligere samboer – vi var sammen i mange år, og forholdet var preget av mye kontroll og sjalusi. I en periode ble det slutt, etter hans ønske, men han ønsket meg tilbake, og jeg ga det en ny sjanse. Dessverre gjentok det gamle mønsteret seg nærmest umiddelbart.Han ble til slutt dømt for vold mot meg og måtte sone. Etter bruddet flyttet jeg og kjøpte min egen leilighet.

Etter en tid ble jeg permittert, jobben gikk konkurs, og jeg måtte selge boligen. Han sa jeg kunne bo i hans tomme leilighet til jeg kom meg på beina. Det finnes ingen skriftlig kontrakt. Jeg har hjulpet til med mye – veldig mye gratis arbeid for firmaet hans i mange år, kvinnefella, og har brukt mye av egne penger uten å få noe igjen. Også overfor hans sønn, jeg brukte penger på ham som han var min.

Det har også vært seksuell kontakt etter bruddet, initiert av ham. Jeg har følt meg presset og slitt med å sette grenser – det hele har vært uoversiktlig og emosjonelt utmattende.

Nå krever han tilbakevirkende husleie, truer med namsmann og å kutte strømmen – samtidig som han nekter å inngå en skriftlig leiekontrakt. Jeg har foreslått en løsning der vi inngår en ettårig kontrakt med fast betaling, han avslår. 

Det er viktig for meg å si at dette ikke handler om at jeg «vil bo gratis». Jeg har noe egenkapital, og kunne i teorien betalt leie for ett år, men uten jobb er det vanskelig å få leid ny bolig – og akkurat nå er en flytteprosess helt uoverkommelig. Jeg ønsker bare ro, forutsigbarhet og muligheten til å komme meg på beina igjen.

Jeg føler han forsøker å bryte meg ned på mitt mest sårbare. Som også har skjedd før. Ja, jeg burde kanskje sett dette komme, men at leiligheten hans stod tom på det tidspunktet, var det jeg maktet på daværende tidspunkt. Samme frykten jeg har kjent på før har kommet snikende tilbake, og jeg har googlet krisesenter... 

Takk for at du leste – er det noen løsninger her som jeg ikke ser selv nå? 

Anonymkode: 3ca44...aab

Jeg tror du har tillatt deg å være avhengig av en som vil skade deg. Dette er skumle greier. Jeg forstår du trenger ro men du får faktisk ikke RO der du er nå. Hvordan skal du finne ro når han henger over deg og truer med å kutte størmmen? Du ser at det ikke går?

Du må ut. Finne ditt eget sted. DA får du ro.

Anonymkode: cf3f0...fee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett ta den tunge veien og flytte ut. Jeg forstår at det er vanskelig, og ikke minst utmattende, og at du er i en fortvilet situasjon, men det må rett og slett til. Du må ut og du må bo i ordnende former. Du må vekk fra han. Det blir ille akkurat når det står på, men så vil det bli mye bedre. 

Anonymkode: 28521...10d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...