AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #1 Skrevet 10. mai 2025 Leser at mange av sykdommene kommer tilbake, og folk raser mot foreldrene til uvaksinerte barn. Men, er ikke mange voksne å regne som uvaksinerte om det er mange 10år siden de tok den? Er det ikke like viktig at vi revaksinerer oss? Anonymkode: a8b72...b35
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #2 Skrevet 10. mai 2025 Derfor oppfordres folk til å ta booster, for å friske opp tidligere vaksiner. Anonymkode: bf51c...411 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #3 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Leser at mange av sykdommene kommer tilbake, og folk raser mot foreldrene til uvaksinerte barn. Men, er ikke mange voksne å regne som uvaksinerte om det er mange 10år siden de tok den? Er det ikke like viktig at vi revaksinerer oss? Anonymkode: a8b72...b35 Det er derfor man skal ta vaksinebooster hvert 10. år. Du ordner det lett hos fastlege, Vaksineklinikk osv. Anonymkode: fa990...6e7 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #4 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er derfor man skal ta vaksinebooster hvert 10. år. Du ordner det lett hos fastlege, Vaksineklinikk osv. Anonymkode: fa990...6e7 Vi har nylige booster, men mange er uten. Anonymkode: a8b72...b35
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #5 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leser at mange av sykdommene kommer tilbake, og folk raser mot foreldrene til uvaksinerte barn. Men, er ikke mange voksne å regne som uvaksinerte om det er mange 10år siden de tok den? Er det ikke like viktig at vi revaksinerer oss? Anonymkode: a8b72...b35 Selvsagt er det det, og en del av grunnen til at sykdommer kommer tilbake er vel nettopp at voksne er sløve med boosters. Som en ven av meg sa; "jeg har ikke fått noen innkalling". Nei, du et et voksent menneske, litt ansvar må du da klare å ta selv. Anonymkode: b0ea5...b8c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #6 Skrevet 10. mai 2025 Jeg har aldri tatt vaksiner utenfor vaksineprogrammet og har heller ikke registrert andre i omgivelsene som har gkort det. Hva er dette for noe? Hvis slike "boostere" hadde vært viktig, ville de ikke ha vært en del av vaksineprogrammet? Anonymkode: 691fe...2ee
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #7 Skrevet 10. mai 2025 Hvilke vaksiner/sykdommer tenker du på? Man trenger vel påfyll av stivkrampe/polio/difteri. Noen andre? Anonymkode: a97ec...26f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #8 Skrevet 10. mai 2025 Jeg tar booster hvert 10. år. Har time på tirsdag faktisk. Anonymkode: 9ac24...6f0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #9 Skrevet 10. mai 2025 Det er ikke så mange av sykdommene som kommer tilbake, hvor det er nødvendig med boostervaksiner. men ja, det burde absolutt være mer fokus på boostervaksine for polio, stivkrampe, difteri og kikhoste. Det bør egentlig sendes ut varsel automatisk når det begynner bli nødvendig med booster, og det burde vært nedskrevet i kjernejournal slik at leger kan gi påminnelser. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har aldri tatt vaksiner utenfor vaksineprogrammet og har heller ikke registrert andre i omgivelsene som har gkort det. Hva er dette for noe? Hvis slike "boostere" hadde vært viktig, ville de ikke ha vært en del av vaksineprogrammet? Anonymkode: 691fe...2ee Det er ikke noe vaksineprogram for voksne. Anonymkode: 99b22...343 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #10 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke noe vaksineprogram for voksne. Har du gjort deg noen tanker om hvorfor det ikke er det? Anonymkode: 691fe...2ee
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #11 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du gjort deg noen tanker om hvorfor det ikke er det? Anonymkode: 691fe...2ee Ikke meg du siterer, men jeg går ut ifra at voksne mennesker klarer å ta ansvar selv. Det informeres i mange kanaler at det anbefales booster hvert 10. år. Et voksent menneske er i stand til å vurdere selv om man ønsker det. Staten kan ikke holde deg i hånda hele livet. Noe ansvar må vi forvente at et voksent menneske tar. Anonymkode: fa990...6e7 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #12 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du gjort deg noen tanker om hvorfor det ikke er det? Anonymkode: 691fe...2ee Ikke egentlig nei, men kan tenke meg at det er fordi det i all hovedsak er nevnte polio/stivkrampesprøyte som er nødvendig med booster, og denne er det mange som tar før det har gått ti år pga ulykke/skade? Og fordi det er avhengig av hvilken risiko man har om man bør ta den oftere? Anonymkode: 99b22...343 1
Majer Skrevet 10. mai 2025 #13 Skrevet 10. mai 2025 Jeg forstår ikke at voksne ikke vaksinerer seg oftere. Har ikke peiling på hvor mange demente pasienter jeg har hatt som ikke har fylt opp med vaksiner før de ble demente... Forskningen rundt vaksiner og demens er jo ganske tydelig
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #14 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg går ut ifra at voksne mennesker klarer å ta ansvar selv. Det informeres i mange kanaler at det anbefales booster hvert 10. år. Et voksent menneske er i stand til å vurdere selv om man ønsker det. Staten kan ikke holde deg i hånda hele livet. Noe ansvar må vi forvente at et voksent menneske tar. Anonymkode: fa990...6e7 Det finnes ingen generell anbefaling om boostervaksine hvert 10. år for voksne. Det gjelder kun for stivkrampe/difteri (og evt. kikhoste), og det følges ikke systematisk opp. Norge har faktisk ikke noe voksenvaksinasjonsprogram – og det finnes ingen påminnelsestjeneste fra staten heller. Så hvor skal folk få denne informasjonen fra, egentlig? Anonymkode: 691fe...2ee
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #15 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leser at mange av sykdommene kommer tilbake, og folk raser mot foreldrene til uvaksinerte barn. Men, er ikke mange voksne å regne som uvaksinerte om det er mange 10år siden de tok den? Er det ikke like viktig at vi revaksinerer oss? Anonymkode: a8b72...b35 Voksne mennesker er selv ansvarlig for sin helse og for å påse at de er vaksinert mot viktige sykdommer man vil unngå. Mange lever og i en boble uten å forstå viktigheten avgå fylle på vaksiner. Voksne som ikke har fullt på regnes ikke som uvaksinerte. De har jo tross alt fått en vaksine en gang i tiden. Men den vaksinen er det nok ikke mye futt i, om en ny bølge skulle komme av en aktuell sykdom. Man skal ha beredskapslager, men blir det behov for å bruke vanligere, så kan og sykdommer komme med situasjonen som gjør beredskapslager viktig. Å tro at man da bare kan få fylt på viktige vaksiner er temmelig naivt. Blir det krig, vil det og bli vanskelig å få tak i nødvendige vaksiner. Og er man i en krisesituasjon og skjærer seg på noe ureint, er det ikke sikkert man får tak i stivkrampevaksine. Stivkrampe er faktisk noe som er banalt enkelt å vaksinere seg mot, og det er og lett å få i seg stivkrampebakterier. Så som et minimum er stivkrampe, og dermed difteri, kikhoste og polio i samme sprøyte noe alle bør få hver t10. År. Anonymkode: 8f40e...699 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #16 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes ingen generell anbefaling om boostervaksine hvert 10. år for voksne. Det gjelder kun for stivkrampe/difteri (og evt. kikhoste), og det følges ikke systematisk opp. Norge har faktisk ikke noe voksenvaksinasjonsprogram – og det finnes ingen påminnelsestjeneste fra staten heller. Så hvor skal folk få denne informasjonen fra, egentlig? Anonymkode: 691fe...2ee Jeg har både leste om det gjentatte ganger i div. aviser og fått påminnelse fra fastlegen min. Anonymkode: 22542...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #17 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes ingen generell anbefaling om boostervaksine hvert 10. år for voksne. Det gjelder kun for stivkrampe/difteri (og evt. kikhoste), og det følges ikke systematisk opp. Norge har faktisk ikke noe voksenvaksinasjonsprogram – og det finnes ingen påminnelsestjeneste fra staten heller. Så hvor skal folk få denne informasjonen fra, egentlig? Anonymkode: 691fe...2ee Folk kan jo for eksempel bruke sitt eget hode, og få ordnet dette selv? Skal staten Norge drive og passe på voksne oppegående mennesker? Anonymkode: 8f40e...699 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #18 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du gjort deg noen tanker om hvorfor det ikke er det? Anonymkode: 691fe...2ee At det ikke er et vaksineprogram for voksne, betyr ikke at det ikke hadde vært nyttig. Nå har det nylig vært mye kikhoste, og jeg vil tro smittetallene ville vært lavere om folk flest tok boostervaksine. Det er også ens eget ansvar å ta vaksine mot helvetesild og pneumokokksykdom når man blir eldre eller av andre grunner kan ha nytte av disse vaksinene, og konsekvensen er at mange ikke vet om det en gang. Jeg synes det godt kunne blitt sendt en påminnelse, slik som det er i livmorhalsprogrammet. Men generelt bruker helsevesenet mye penger på sykdom, og lite på forebygging. Anonymkode: bff79...553
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #19 Skrevet 10. mai 2025 Jeg tror informasjonen var for dårlig lenge. For da jeg fant ut at man trenger påfyll av noen vaksiner, så fikk også mamma seg en aha-opplevelse. Og hun var nærmere 70. Så man har hatt mer fokus på det de siste årene, men kanskje kunne kan være enda bedrer på å informere? Mener ikke sms med at det nærmer seg tid for påfyll, men plakater på legekontor, helsestasjon og lignende? Anonymkode: 9ac24...6f0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2025 #20 Skrevet 10. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har aldri tatt vaksiner utenfor vaksineprogrammet og har heller ikke registrert andre i omgivelsene som har gkort det. Hva er dette for noe? Hvis slike "boostere" hadde vært viktig, ville de ikke ha vært en del av vaksineprogrammet? Anonymkode: 691fe...2ee Når en er 16 så må en selv stå for alle vaksiner. Vaksineringsprogram er kun for barn opp til en vis alder. Tilogmed hjernehinnebetennelse som anbefales på videregående må en i mange fylker betale for. Her så måtte vi ut med 450 kr for ungdommen skulle få. Anonymkode: 53ded...7b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå