Gå til innhold

Er lavt blodtrykk farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min ble dårlig i går. Han følte seg rar når han sto opp, litt svimmel og ikke helt i dvale. Etterhvert ble han gul i ansiktet. Målte blodtrykk og den var lav. Ga han Farris og lagde buljong. Han ble bedre. Målte blodtrykket i går kveld og den var sånn passe. Han sier han føler seg topp. 

Målte i morges, tre ganger:

109,53,57

113,57,62

106,55,64.

Dette er første gang dette skjedde han, at han følte seg i elendig form og at blodtrykket er lavt. Han måler den hver gang han er hos lege og den var alltid normal. Jeg vet at han stresser mye og spiser ikke nok, selv om jeg maser på han. Alt dette er nytt for oss, blodtrykk og apparat, skjønner ikke mye.

Jeg synes han bør ringe legesenter på mandag og få seg en time for å fortelle hva som er skjedd og se hva bør gjøres.

Hva tenker dere? Hvor ofte bør han måle? Jeg er så bekymret for han.

Anonymkode: f53cf...6b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mannen min ble dårlig i går. Han følte seg rar når han sto opp, litt svimmel og ikke helt i dvale. Etterhvert ble han gul i ansiktet. Målte blodtrykk og den var lav. Ga han Farris og lagde buljong. Han ble bedre. Målte blodtrykket i går kveld og den var sånn passe. Han sier han føler seg topp. 

Målte i morges, tre ganger:

109,53,57

113,57,62

106,55,64.

Dette er første gang dette skjedde han, at han følte seg i elendig form og at blodtrykket er lavt. Han måler den hver gang han er hos lege og den var alltid normal. Jeg vet at han stresser mye og spiser ikke nok, selv om jeg maser på han. Alt dette er nytt for oss, blodtrykk og apparat, skjønner ikke mye.

Jeg synes han bør ringe legesenter på mandag og få seg en time for å fortelle hva som er skjedd og se hva bør gjøres.

Hva tenker dere? Hvor ofte bør han måle? Jeg er så bekymret for han.

Jeg har blodtrykk ned mot 95/50 og det er helt fint det. Må bare reise meg opp litt sakte, ellers blir jeg svimmel. Ikke kritisk lavt trykk det han har. Du får be han om å drikke mer. Det er faktisk veldig lite å få gjort med bt i nedre normalområde. 

Anonymkode: 4469a...466

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har bare såvidt for lavt undertrykk, be han drikke mer. 

Anonymkode: 4681c...e0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavt blodtrykk er ikke i seg selv farlig, for hjertet er det gjerne bare bra. Så kan selvfølgelig en plutselig reduksjon i blodtrykk i prinsippet være resultat av noe farlig, og lavt blodtrykk kan være ubehagelig i form av svimmelhet når man reiser seg o.l. Men det er ikke farlig for «systemet». Tvert imot.

ikke at dette var så voldsomt lavt heller, da. Det er lavt heller enn høyt, men helt vanlig og helt ufarlig. I utgangspunktet et tegn på gode ting og neppe noe å gjøre ved. Er han plaget over tid kan han alltids spørre legen en gang, men tallene er kjempefine. 

Anonymkode: e34b8...810

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ligger på rundt 85/50 - ikke farlig, men sinnsykt ubehagelig til tider. Må ta forhåndsregler som å reise meg litt sakte, litt ekstra salt i kosten ved behov osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville vært mer bekymret for at han ble gul i ansiktet enn blodtrykket.

Anonymkode: 3cff2...673

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt blodtrykk. Det i seg selv gjør ingenting, snarere tvert imot. 

Men er det uvanlig for noen å ha lavt blodtrykk, kan det være et symptom på andre problemer.

Anonymkode: c205d...2d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt blodtrykk og det er ufarlig. 

Men jeg synes han burde undersøkes. For hans er ikke så lavt. 

Jeg fikk meg en tur på sykehuset med mistanke om drypp/hjerneslag etter en episode med plutselig slapp. Følte meg nærmest som drita full. Husket ikke ord.  Var helt grusomt og skummelt. Sykehuset fant egentlig ikke ut av det, men i ettertid tror jeg det var blodtrykksfall. Har opplevd noe liknende på badstue i  spa 

Anonymkode: 22b1b...9d9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere.

Han ringte legevakt for sikkerhets skyld å pratet med dem og ga den tallene og de sa at det er fint og at han bør bare slappe av og drikke væske.

Så da bør vi vel roe oss litt ned med det eller?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er han fortsatt gul i huden?

Anonymkode: 1650a...754

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lavt blodtrykk da jeg tok høy dose med tilskudd av magnesium.

Sikkert ikke det som er tilfelle her, bare nevner det😊

Anonymkode: 60329...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar dere.

Han ringte legevakt for sikkerhets skyld å pratet med dem og ga den tallene og de sa at det er fint og at han bør bare slappe av og drikke væske.

Så da bør vi vel roe oss litt ned med det eller?

Ts

Burde bestille time hos fastlege og ta en helsesjekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, føler seg bedre enn i går bare litt trøtt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Burde bestille time hos fastlege og ta en helsesjekk. 

Skal gjøre det til mandag.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Var jo ikke spesielt lavt

Anonymkode: b7f4d...0ad

• Liker 1
Skrevet

Naturlig lavt er greit, raske endringer er ugreit

Skrevet

Jeg har generelt lavt blodtrykk 90/60. Ved sterke blødninger,sterke smerter,ekstremt lite søvn eller ved ekstra stressfulle situasjoner kan den synke enda en god del. Da blir jeg såpass dårlig at jeg tror min siste time har kommet. Ville heller fødet et barn selvom ubehaget kun varer  noen minutter. Sist fikk jeg det under en flytur. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er vel ikke gul-gul TS mener, men at han ble blek som følge av blodtrykksfallet.

Anonymkode: 453ef...c0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (59 minutter siden):

Naturlig lavt er greit, raske endringer er ugreit

Dette var første gang han følte seg slik. Ellers pleide han aldri å måle blodtrykk, for han er alltid i fin form. Som sagt måler alltid mår han er hos lege og den var normal.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Urwa skrev (51 minutter siden):

Jeg har generelt lavt blodtrykk 90/60. Ved sterke blødninger,sterke smerter,ekstremt lite søvn eller ved ekstra stressfulle situasjoner kan den synke enda en god del. Da blir jeg såpass dårlig at jeg tror min siste time har kommet. Ville heller fødet et barn selvom ubehaget kun varer  noen minutter. Sist fikk jeg det under en flytur. 

Han har stresset veldig mye i det siste og bekymret seg. Pluss at vi har begynt å gå mye tur i skogen, nesten hver dag og da må man spise litt mer, for man mister kalorier og drikke mer, og dette er han ikke flink på.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...