Gjest Pi Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Mange er allergiske, men få gjør noe med det, annet enn å kaste eller gi bort produkter de er allergiske mot. Burde ikke produsentene få sterkere krav på seg til å dokumentere innhold og garantere at f.eks. parfymefri produkter virkelig ikke inneholder parfyme (som mange er allergiske for)? Og viser ikke artikkelen at selv apotekansatte ikke aner hva de står og selger? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1248816.ece Nå skal mattilsynet ta imot rapporter om allergiske reaksjoner fra kosmetikk og hudpleieprodukter. Jeg håper alle som sliter med allergier tar seg bryet med å innrapportere "verstinger" slik at presset på produsentene øker.
Malama Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 Parfymefritt skal visst ikke være så lett å få, selv på apoteket nei. Mamma gikk på apoteket for å få en parfymefri ansiktskrem og fikk med seg hjem noe om var "et helyt nytt merke", parfymefritt ifølge apoteket, og det ENESTE parfymefrie de hadde. Jada.... as if. Mamma får astma av parfyme (og andre lukter), og dette forklare hun, og fikk da med seg denne. Vel, mulig de ikke definerer det som parfyme, men når den inneholder orkide.... ja så lukter den godt parfymert, selv om det er en "naturlig" og ikke en "kjemisk" parfyme. På toppen av det hel kunne et kjapt søke på apotekkjedens hjemmeside avsløre at de hadde KAMPANJE på en PARFYMEFRI ansikskrem (av et helt annet merke da, en som VAR uten parfyme) men det visste visst ikke den apotekansatte noe om, for de hadde jo bare denne ene, nye... med orkide. Men, vel og merke var det faktsik mulig å lese dette påden da, når man studerte den godt nok (men man stoler jo gjerne på apoteket...) Men, de vet visst ikke hva de sier, der heller. Jo, denne artikkelen er enda verre enn det mamma opplevde, for her kan man ikke lese seg til det engang. Når apotekansatte sier at en krem er parfymefri, da skal den VÆRE det. Og det er både produsentens ansvar (å merke den) og apotekets ansvar (å vite hva de selger)
Lealaus Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Parfymefri og allergivennlige produkter er tilsatt andre produkter - og jeg er allergisk for disse også. Kunne ønske noen fant på å lage produkter for oss som er veldig allergiske.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #4 Skrevet 18. mars 2006 Til dere som er veldig allergiske; har dere prøvd naturkosmetikk? Denne behøver ikke være tilsatt eteriske oljer eller duftoljer engang, for de som er allergiske selv for dette.
Lealaus Skrevet 18. mars 2006 #5 Skrevet 18. mars 2006 For meg hjelper det ikke så lenge produktene er tilsatt lanolin (dyrefett).
Mint Skrevet 19. mars 2006 #6 Skrevet 19. mars 2006 Det er skjelden naturkosmetikk inneholder lanolin, så lenge det ikke er eksemkremer og produkter til svært tørr hud. Hvis man tar kontakt med en som lager naturkosmetikk vil det være en enkel sak å lage en serie uten lanolin. Anbefales.
Lealaus Skrevet 19. mars 2006 #7 Skrevet 19. mars 2006 Men jeg har svært tørr hud, så jeg trenger produkter for det. Det er i tillegg til lanolin mye jeg ikke tåler, men lanolin er det de fleste kjenner til :-)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #8 Skrevet 19. mars 2006 Hm. Ja, da skjønner jeg ditt problem. Men jeg ville likevel tatt kontakt med en som produserer dette. Det er mulig de kan lage en til deg som er uten alle de ingredienser du ikke tåler. Lykke til, iallefall
Amalthea Skrevet 19. mars 2006 #10 Skrevet 19. mars 2006 Hva med Dr Hauscha produkter? Reagerer dere på dem?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. mars 2006 #11 Skrevet 19. mars 2006 Jeg fikk eksem på øyelokkene av mineraløyenskyggene fra purelux, så det som skal være så naturlig er tydeligvis ikke alltid best. Har aldri før reagert på øyenskygger, ikke engang det billigste fra H&M.
Gjest Pi Skrevet 19. mars 2006 #12 Skrevet 19. mars 2006 Til dere som er allergiske: Nøyaktig hva er dere allergiske mot? (Ingredienser eller evt spesielle merker)? Og hva slags produkter har du funnet ut at du kan bruke, som du ikke reagerer allergisk på?
Lealaus Skrevet 19. mars 2006 #13 Skrevet 19. mars 2006 (endret) Skal vi se. Jeg har: - Ethylene-diamineallergi (EDTA o.l). Finnes som stabiliserende opplegg i kremer og salver, men finnes også i oljer, harpiks, gummi, rustbeskyttende middel o.l. - Formaldehyd/Formalin-allergi. Finnes i gulvpolish, neglepleiemiddel, deodoranter, shampo, lim, trelakk, klær som er strykefrittbehandlet, våtsterkt papir, plaster, parkett, spillekort(!) og laminert tre/sponplater. - Kathonal-allergi (Isothiazolenoner, Methylchlorothizol og Methylisothizol). Finnes i det aller meste av lotioner, salver, kremer, shampo og solkremer - og er dessverre et av stoffene som ofte tilsettes allergivennlige produkter. Konserveringsmiddel. - Kolofoniumallergi (kvae, harpiks). Finnes i sårplaster, isoleringsbånd, tape, grønnsåpe, flytende såpe, lakk, møbel-, gulvpolish, kvae (i f.eks. gymsaler), modellerleire og modellervoks, fiolinkvae, flaskelakk, ovnssverte, jernkitt, drivreimsvoks, blankt papir, lim (visse typer) og håndbalklister. Krysser til parfyme og såpe. - Lanolin (adepsplanae)-allergi, kalles også: lanolin, adepslanae, woolalchohol, acetylated woolalchohol, modulan, lanolin olie, amerchol, cerolan, hartolan, type HO, golden dawn, nimco og lantrol. Kosmetiske preparater - salver, kremer, rengjøringskremer. leppestift, pudder, solbeskyttelsesmidler, håndbalsam, sjampo, leggingsvæsker, badesalt m.m. Etterbarberingsvann, såper, beskyttelsesmidler i industrien, hårvann, bilpolish, trykkfarger, møbelpolish, insektsspray, isolatorer - kabelmateriale, skismøring, skokrem, karbonpapir. - Latex. - Parabener. Også kalt Metagin, methylparaoxybenzoat, p-hydroxy-bensoesyrametylester, nipagin M, propylparaben, propagin, propylparaoxybenzoat, p-hydroxy-bensoesyrapropylester. Finnes i kosmetika og legemidler. - Primula (primin). I tillegg har jeg soleksem og diverse matallergier som også slår seg ut gjennom hude. Tåler heller ikke penicillin og skal være veldig forsiktig med alt av bedøvende midler. Endret for å legge til at det er svær lite jeg har funnet som jeg egentlig kan bruke; jeg velger pest eller kolera. Endret 19. mars 2006 av Lealaus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå