Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan avgjøres det da? . F.eks hvis det er 60 plasser og det bare er karakterer som er inntakskriteriet. Det kan jo være så mange som 10 som har likt karaktersnitt liksom 🤔

Anonymkode: 8270a...580

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det trekkes.

Anonymkode: 8bed2...c9a

AnonymBruker
Skrevet

De eldste prioriteres (i hvert fall per desember 2022): https://www.ung.no/oss/hQtCW7RNA5iN2dwqJT6aA3

Litt håpløst, spør du meg. Det burde heller bli trukket. Kjipt å gå glipp av en studieplass fordi man er født feil dag.

Anonymkode: a2246...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde faktisk med meg! Fikk til svar fra Samordna Opptak at de går etter alder. Føltes så utrolig kjipt.

Anonymkode: 40d3f...aa4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette skjedde faktisk med meg! Fikk til svar fra Samordna Opptak at de går etter alder. Føltes så utrolig kjipt.

Det er logisk, fordi de eldste har mindre tid på seg å forbedre snittet og er derfor i en vanskeligere posisjon enn de yngre.

Anonymkode: 2bf42...151

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er logisk, fordi de eldste har mindre tid på seg å forbedre snittet og er derfor i en vanskeligere posisjon enn de yngre.

Mindre tid, før de dør eller? Du forstår det samme gjelder ved månedsforskjell i alder

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men de har også hatt lengre tid til å søke...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 10.04):

De eldste prioriteres (i hvert fall per desember 2022): https://www.ung.no/oss/hQtCW7RNA5iN2dwqJT6aA3

Litt håpløst, spør du meg. Det burde heller bli trukket. Kjipt å gå glipp av en studieplass fordi man er født feil dag.

Anonymkode: a2246...f7d

Det burde vært omvendt.

Er man født i desember og har like god karakterer som noen født i januar samme år, så er man smartere. 

Anonymkode: 7214a...adb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.05):

Det er ikke logisk nei, tvert i mot. Dette med karakterkrav handler om konkurranse, ikke om veldedighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke logisk nei, tvert i mot. Dette med karakterkrav handler om konkurranse, ikke om veldedighet. 

Vil man ha ekte konkurranse, bør man innføre opptaksprøver i aktuelle fag. VGS-karaktererer fra før "kunnskapsløftet" (og forsåvidt andre reformer) står ikke for de samme kravene eller faginnholdet som nåtidens.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo veldig lett å ta opp fag da, så den muligheten ville jeg ikke fratatt meg selv. Eller en kan samle tilleggspoeng etc. 

Anonymkode: a5d0c...fc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil man ha ekte konkurranse, bør man innføre opptaksprøver i aktuelle fag. VGS-karaktererer fra før "kunnskapsløftet" (og forsåvidt andre reformer) står ikke for de samme kravene eller faginnholdet som nåtidens.

Sier ikke nei til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 22.12):

Men de har også hatt lengre tid til å søke...

Ikke nødvendigvis. Kan hende de må omskolere seg pga. Diverse ting (helse osv). 

Anonymkode: 090f5...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Kan hende de må omskolere seg pga. Diverse ting (helse osv). 

Anonymkode: 090f5...0c1

Da snakker man gjerne om folk opp i 30-åra som regel. De klarer vel å vente et år til. Hensynet til å få de unge ut i arbeidslivet fortest mulig bør veie tyngre enn hensynet til at de eldre som allerede har en utdanning skal få ta en ny, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fortidens krav og faginnhold holder fint som et grunnlag til høyere studier også i dag. Selv har jeg nettop startet høyer utdanning, og jeg er fra Reform 94 gjengen. Jeg er nå straks ferdig med andre året, og med unntak av en litt uheldig B, så har jeg A i samtlige emner. Og min forkunnskap er fra leeeenge før kunnskapsløftet. Hilsen russ 97.

Anonymkode: 6c463...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 7.50):

Det trekkes.

Anonymkode: 8bed2...c9a

Det stemmer ikke. Bekrefter at det går på alder, ned til dag. Er det to med samme poengsum født på nøyaktig samme dag i samme år så kommer begge inn.

Hilsen opptaksarbeider

Anonymkode: 48900...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...