Gå til innhold

Tror dere jeg hadde klart å ta Berg og dalbane på Tusenfryd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette spørsmålet kan gå under kropp og helse men føler det😂 

Jeg har så vanvittig høydeskrekk, jeg blir svimmel av å stå i en gardintrapp. Men jeg har alltid hatt veldig lyst til å ta berg og dalbanene på Tusenfryd, å jeg har altså stått i køene,, LENGE.. og når jeg endelig skal sette meg ned så velger jeg heller gå av igjen. Kroppen min nekter, fryser til og jeg blir veldig svimmel. 
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal overvinne denne frykten, for jeg har så lyst, og jeg prøver! Men jeg kommer meg aldri oppi de.. 

Noen som har noen tips? Funker ikke å si «bare gjør det»😅

Anonymkode: 2b30e...ac8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten bare gjøre det. :D 

Selv så gjør jeg det ikke lenger for jeg blir dårlig i flere dager etterpå, svimler som en tulling.

Anonymkode: 70dee...f0a

Skrevet

Du merker egentlig ikke så mye til høyden, så om det er høydeskrekken som stopper deg, så kan du be den gå og legge seg 😛

Hva om du ser for deg å lukke øynene hvis turen blir for skummel? Er tanken fortsatt forjævlig?

Anbefaler å være veldig selektiv med hvilken berg-og-dalbane du velger hvis du vil ha en hyggelig opplevelse, da. Jeg syns f.eks. Thunder coaster er den jævligste av alle, selv om den er den minst "akrobatiske", for den kryper så langsomt oppover toppene, og rister og skrangler noe så innih&#vete på vei ned igjen. Mens den som går raskest av dem (husker ikke navnet, men mener den går i 90 km/t) seiler man så lett og glatt gjennom, det går så fort at man ikke engang merker at man er opp-ned, og er dessuten over på et blunk.

Stå i kø med noen som kan få deg på andre tanker mens du venter, pass på å ikke sitte fremst, og se ned på hendene dine/lukk øynene om du begynner å merke noe til høyden, så går det nok bra 🙂

Evt. kan du jo love deg selv en belønning som du har veldig veldig lyst på om du hopper i det, om det kan gi deg mer motivasjon.

Men ja, høyden merker man lite til, og turen er jo over på bare et par minutter, så det er ikke lenge man må holde ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at du har lyst når du opplever det som så grusomt? Jeg har ikke høydeskrekk, og jeg har ikke lyst til det.

Anonymkode: 28c55...e01

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i alle fall et tips hvis du kommer så langt som til faktisk å prøve: Hold øynene lukket. Jeg tok Speedmonster med øynene lukket og var helt rolig. Turen var myk som smør, ikke skranglete i det hele tatt. Øynene lukket vs. åpne er to forskjellige verdener i en berg-og-dal-bane, i den grad at noen mener det ikke er verdt bryet om man ikke har åpne øyne.

Og ellers: Begynn med familiebanene, Western-ekspressen og Huri Huri. Der har til og med jeg øynene åpne. Selv om bakken opp førstnevnte egentlig er ganske heftig.

Jeg skjønner motivasjonen din, i alle fall. Jeg var over 40 før jeg turte, og tenkte rett og slett bare det var på tide å utfordre seg litt.

Anonymkode: ad9ae...cc3

AnonymBruker
Skrevet

De har jo en liten Berg og dalbane, der er køen mye kortere og. Så kanskje prøve den først.

Anonymkode: 8e090...de6

AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen! Vi har planlagt et besøk til Tusenfryd om noen uker så veldig spent,,, i dag kom jeg meg opp i en annen karusell som er litt høy, og jeg elsker det suget i maget i dropp, så jeg håper jeg får til å ta en tur i en berg og dalbane! &nbsp

Skrevet

Speedmonster kan du prøve, starter på bakkenivå og du merker ikke så mye til høyden. Ta ikke Storm, utrolig ekkelt med høydeskrekk når man henger i lufta når den drar seg bakover på starten. 

AnonymBruker
Skrevet

Tok flere berg og dalbaner i fjor på Tusenfryd. Var alene med ungene, og kunne ikke la de kjøre alene. Samme skrekk som deg, men jeg gjorde det da. Tenkte ikke på at jeg har en svakhet i nakken, og endte med skikkelig kink etter Thundercoaster eller hva den heter, den svære i tre. Det var skikkelig kjipt. Så etterpå at det jo var skilt overalt om at man ikke skulle kjøre dersom man hadde rygg eller nakkeskade. Hadde vondt en måned etterpå. Livredd var jeg. Start med de små og snille berg og dalbanene, de er moro. Den der du faller ned i vannet er kjempegøy. Veldig ekkelt å kjøre over kanten, men veldig morsom. Lykke til

Anonymkode: d89d8...47d

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 20.38):

Tok flere berg og dalbaner i fjor på Tusenfryd. Var alene med ungene, og kunne ikke la de kjøre alene. Samme skrekk som deg, men jeg gjorde det da. Tenkte ikke på at jeg har en svakhet i nakken, og endte med skikkelig kink etter Thundercoaster eller hva den heter, den svære i tre. Det var skikkelig kjipt. Så etterpå at det jo var skilt overalt om at man ikke skulle kjøre dersom man hadde rygg eller nakkeskade. Hadde vondt en måned etterpå. Livredd var jeg. Start med de små og snille berg og dalbanene, de er moro. Den der du faller ned i vannet er kjempegøy. Veldig ekkelt å kjøre over kanten, men veldig morsom. Lykke til

Anonymkode: d89d8...47d

Er thunder coaster så grusom som folk skal ha det til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 23.07):

Vet ikke om dette spørsmålet kan gå under kropp og helse men føler det😂 

Jeg har så vanvittig høydeskrekk, jeg blir svimmel av å stå i en gardintrapp. Men jeg har alltid hatt veldig lyst til å ta berg og dalbanene på Tusenfryd, å jeg har altså stått i køene,, LENGE.. og når jeg endelig skal sette meg ned så velger jeg heller gå av igjen. Kroppen min nekter, fryser til og jeg blir veldig svimmel. 
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal overvinne denne frykten, for jeg har så lyst, og jeg prøver! Men jeg kommer meg aldri oppi de.. 

Noen som har noen tips? Funker ikke å si «bare gjør det»😅

Jeg tar alt bortsett fra Japp space shot. Bare moro og gøy!

Og jeg står ikke på stiger eller stoler til vanlig.

Anonymkode: 4e3a6...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar alt bortsett fra Japp space shot. Bare moro og gøy!

Og jeg står ikke på stiger eller stoler til vanlig.

Anonymkode: 4e3a6...843

Ja ikke sant! Jeg blir svimmel av gardintrappa liksom 😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Er jo totalt uinteressant med berg og dalbane. Blir slengt rundt i noen minutter og så er det over.

Anonymkode: e579d...04f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 21.26):

Er jo totalt uinteressant med berg og dalbane. Blir slengt rundt i noen minutter og så er det over.

Anonymkode: e579d...04f

Mh ja.  Men for meg blir det er stor seier 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det hvis du er virkelig redd. Jeg ble presset av venner til å gjøre det selv om jeg var redd, og fikk så alvorlig panikk at det ble veldig farlig. 

Anonymkode: b0461...8f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Start med små karuseller for å venne kroppen til høyde og fart i trygge omgivelser :nikke:. Å bare se på attraksjonene og høre folk le kan hjelpe hjernen med å skjønne at det ikke er farlig, selv om det er uvant. Når panikken kommer, si til deg selv: "Jeg er trygg, kroppen min bare reagerer." (Første tur handler ikke om å elske det, bare å gjennomføre. Et lite steg ut av komfortsonen er en seier i seg selv.)

Og et tips: Dra på en rolig dag i lavsesong. Da slipper du å stå lenge i kø og få god tid til å krisemaksimere hele opplevelsen i hodet. Og for å være helt ærlig: du er allerede modigere enn meg. Jeg blir svimmel bare av å ta rulletrappa :fnise:

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 21.19):

Er thunder coaster så grusom som folk skal ha det til?

Jeg har ikke tatt den siden den var ny og jeg var 11-12 år, men da synes jeg den var en veldig "snill" karusell, nesten litt kjedelig, etter å ha vært blant annet i Tivoli i København. 

I voksen alder har jeg tatt Twister på Gröna Lund, og den skal vel være ganske mye "snillere" enn Thundercoaster, men den synes jeg var jævlig. 

Det kommer vel an på omstendighetene og hva man er vant til 🤷‍♀️

Anonymkode: 5f77c...7d8

AnonymBruker
Skrevet

De store huskene (Sverre) får jeg veldig høydeskrekk i... ville unngått den..

Anonymkode: 543cc...48b

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 13.41):

De store huskene (Sverre) får jeg veldig høydeskrekk i... ville unngått den..

Anonymkode: 543cc...48b

Sverre er ikke noe problem for meg🤭 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Jeg kom meg opp i loopen, men tror jeg girte meg så opp og var så redd at jeg fikk veldig vondt i brystet. Så ble med den turen..😂 

men kan nå fint ta loopen igjen!

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...