Gå til innhold

Er man alkoholiker hvis...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en fungerende alkoholiker ja, eller periodedranker er et annet ord for det. Vanen er der, avhengigheten er der, men det lar seg begrense til faste tider/regler/rutiner. Noen lever slik i årevis og fungerer fint i samfunnet (nå snakker jeg ikke om helsen, men i samfunnet). For andre så eskalerer det hele frem til alt rakner og det er antakeligvis det som flesteparten av oss tenker på når vi tenker på begrepet alkoholiker.

Anonymkode: 2b03d...ff8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alkoholisme handler ikke bare om mengde.

En i familien min takler ikke kriser og drikker for å fungere når det skjer. Enn så lenge fungerer han i jobb, men dette er ikke en god mestringsstrategi. At kona orker dette her er rart synes jeg.

Anonymkode: cefb6...6a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mengdene du oppgir vil muligens påvirke en lita dame på 45kg forskjellig fra en okse av en mann på 150kg.

Spørsmålet er vel om dette gir henne utfordringer med livet og helsa, eller om det er du som bekymrer deg for mye.

Anonymkode: b1285...a39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du muslim?

Anonymkode: 5e0f7...dd9

Hva har det med saken å gjøre? En trenger ikke være muslim for å lure på noen er alkoholikere.

Anonymkode: 7737d...30f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte slik som henne. Drakk «bare» i helgene og ellers hver eneste dag i alle ferier. Så puttet jeg etter hvert på en og annen onsdag også. Bare et lite glass til mat osv vet du, bare kos… Slik som alle andre sier.  Det gikk noen år før progresjonen kom skikkelig. Så etter noen år med dette så innså jeg at jeg hadde utviklet et problem. Jeg klarte ikke stoppe. Jeg holdt ut noen dager, men suget var enormt. Lovet meg selv hver søndag morgen at nå er det nok. Det ble aldri nok. Jeg måtte ha hjelp til slutt. 
Ts, venninnen din kommer bare til å le det bort eller i verste fall bli sint om du tar det opp med henne. Hun vet det nok selv allerede at hun drikker for ofte, men antakelig så har ikke progresjonen kommet for fullt ennå. Den kommer. 

Anonymkode: 802d9...bf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja sånn ca, i følge henne selv.  Og når hun har ferie innrømmer hun (og jeg har sett det selv, når vi er på besøk) at hun drikker mer eller mindre hver dag.  Det er mulig dette er normalt i samfunnet generelt, men det er definitivt ikke det i min egen omgangskrets, og jeg synes det høres fryktelig mye ut. Det er noe med regelmessigheten også som sier meg at det er noe som skurrer. Det er som om hun ikke klarer å la være å drikke en eneste helg...

Anonymkode: 49d4c...334

Har det noe med å ikke klare å la være? Vi drikker vin hver helg og i ferier og av og til ellers også. Men skal vi noe som medfører at vi ikke kan drikke, er det selvsagt helt uproblematisk. Ingen abstinenser selv om jeg må kjøre flere helger på rad. Vi drikker alkohol fordi det er godt og hovedsakelig til mat.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være alkoholiker handler mer om følelsene/forholdet rundt alkoholen, og ikke om man drikker et visst antall enheter i uken. Drikker man 4 øl hver dag 2 ganger i uken fordi man syns det er godt og det er en del av hyggen, eller gjør man det fordi man trenger det for å roe ned stress? 

Anonymkode: 2ad7e...eab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg begynte slik som henne. Drakk «bare» i helgene og ellers hver eneste dag i alle ferier. Så puttet jeg etter hvert på en og annen onsdag også. Bare et lite glass til mat osv vet du, bare kos… Slik som alle andre sier.  Det gikk noen år før progresjonen kom skikkelig. Så etter noen år med dette så innså jeg at jeg hadde utviklet et problem. Jeg klarte ikke stoppe. Jeg holdt ut noen dager, men suget var enormt. Lovet meg selv hver søndag morgen at nå er det nok. Det ble aldri nok. Jeg måtte ha hjelp til slutt. 
Ts, venninnen din kommer bare til å le det bort eller i verste fall bli sint om du tar det opp med henne. Hun vet det nok selv allerede at hun drikker for ofte, men antakelig så har ikke progresjonen kommet for fullt ennå. Den kommer. 

Anonymkode: 802d9...bf2

Det er din historie. Jeg har absolutt ikke noe sug etter alkohol. Alkoholisme er vel genetisk disponert. Noen blir alkoholikere mye lettere enn andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.35):

Høres ut som en fungerende alkoholiker ja, eller periodedranker er et annet ord for det.

Anonymkode: 2b03d...ff8

Altså, skjerp deg. Dette er ikke alkoholisme. Come on. Alkoholisme er fysisk og psykisk avhengighet.

AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.40):

Alkoholisme handler ikke bare om mengde.

Anonymkode: cefb6...6a5

Det handler i hovedsak om mengder, jo. Du må drikke en visse mengde, og ofte nok for å kunne anses som alkoholiker. Denne personen drikker jo bare enheter i helgene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis hun drikker 3-4 enheter lørdag og søndag og ellers ikke i ukedagene, er det ikke et problem. Hvis hun begynner å drikke i ukedagene, er det et problem. 

Jeg vet om ei som kan drikke en kartong vin på en kveld, selv når barna er hjemme, og DET er sterkt bekymringsverdig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er helt vanlig i hvert fall i starten av 20 årene.

Anonymkode: 280e1...53f

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke vært veldig bekynret hvis det er slik at hun klarer å la være. 

Men det jeg ville tenkt på er om det er risiko for å utvikle fettlever med "så mye" alkohol. 

Forøvrig, er hun lærer så blir det kanskje litt mye med alkohol hver eneste dag i alle ferier. Har hun barn og drikker foran dem på dagtid?

Anonymkode: dd5b9...e6a

Skrevet

Er ikke sunt med alkohol, men det er ikke alkoholisme slik du beskriver det. Jeg har sett litt ulike ting som student: noen som drikker så mye i helga at de ikke husker noe som helse - VELDIG problematisk. Folk som er så vant til å drikke at de dakk 23 enheter uten å virke påvirket (skjønner ikke at mam ikke tisser på seg av så mye drikke!). Folk som har drukket relativt lite, men hver eneste dag og ble irriterte om det var noe som kom i veien for drikking. Folk som lever en livsstil der de ikke KAN drikke, men gjør det likevel - f.eks. tar seg en øl/glass vin og drar ut i bil. Folk som har barn og drikker foran barna. 

Er hun ung, uten barn, det påvirker ikke hverdagen, så er det ikke så mye alkohol at du trenger å bekymre deg, men skjønner at hvis man ikke drikker selv så kan det virke veldig unødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (5 minutter siden):

Folk som lever en livsstil der de ikke KAN drikke, men gjør det likevel - […] Folk som har barn og drikker foran barna. 

Hvorfor kan man ikke drikke foran barn…?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye feilinformasjon i sånne tråder at det nesten gjør vondt. Det heter alkoholavhengighet, ikke alkoholisme. Det kommer på et spekter, så man trenger ikke å drikke seg ihjel og ha fysiske abstinenser for å være avhengig, og man trenger ikke ha noe «progresjon» i inntaket. Ord som «periodedranker» bør man holde seg for god for å bruke.

Dere som ikke vet at det heter alkoholavhengighet engang burde virkelig la være å uttale dere, for dere kan umulig vite hva det handler om når dere ikke vet hva det heter. 

Anonymkode: 37fe7...1b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

To dager i uka, fredag og lørdag er fire dager i uka. Hvis vedkommende ikke selv anser det som et problem, er ikke det noe andre skal blande seg opp i. Kontinentalt alkoholforbruk vil noen si det er.

Anonymkode: bdf88...92a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.38):

Ja sånn ca, i følge henne selv.  Og når hun har ferie innrømmer hun (og jeg har sett det selv, når vi er på besøk) at hun drikker mer eller mindre hver dag.  Det er mulig dette er normalt i samfunnet generelt, men det er definitivt ikke det i min egen omgangskrets, og jeg synes det høres fryktelig mye ut. Det er noe med regelmessigheten også som sier meg at det er noe som skurrer. Det er som om hun ikke klarer å la være å drikke en eneste helg...

Anonymkode: 49d4c...334

Hun er definitivt alkoholiker.

Mange som drikker på den måten har et avhengighetsproblem selv om de klarer å komme seg på jobb og ellers fungerer noenlunde i hverdagen. Da går de også under radaren og havner ikke i «fyllik»- kategorien selv om det de holder på med er helseskadelig og destruktivt. 

Desverre er den type måte å drikke på ganske sosialt akseptert i en del miljøer. Det er null selvransakelse i forhold til at man har et problem. Man er bare «sosial», «livsnyter», eller «glad i god mat og drikke», «vinkjenner» eller lignende..

Anonymkode: 4d30d...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alt fra A-Å i denne kategorien. Det er de som ikke har et forhold til alkohol og synes det er helt greit å ha et liv uten alkohol. Så er det festtypene a la Marius Høiby Borg, som går foran som et godt eksempel og tar litt ekstra opp i nesa og slår damer. 
Så har vi kvinner som kan være utsatt for overgrep og som lindrer med alkohol. Så har vi de som drikker foran barna, og ødelegger mye av tryggheten deres, muligens barnevernet kommer en liten tur. Så har vi disse som sitter på pub hele tiden, og koser seg der. Så har vi de som sitter i AA og finner trøst i at de ikke er alene, men at det finnes mange i samme situasjon. Så har vi de som har vin som hobby og skjuler seg bak en overinteresse for druertyper. Ekstremt mye vold og dumme ting som skjer pga alkohol. Hadde rusmiddelet kommet i dag, ville det nok vært forbudt, men det er jo kultur....Jeg tror egentlig at man ikke skal bry seg så mye med å dømme andre som ikke er helt perfekte. Kanskje heller ta en god prat med dem og vise omsorg om man ser noen sliter og drikker litt for mye. Ligger som regel noe bak - alltid en grunn. Tror ikke det er store bekymringen med TS sin venn, men kan være greit å høre om hun har det bra, og bare være ærlig på at du reagerer på det. Beste du kan gjøre.

Anonymkode: fb548...b64

AnonymBruker
Skrevet

Her er det også mange som maler fanden på veggen. Det trenger ikke å være alkoholisme, kan være et uortodoks norsk drikkemønster i perioder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

To dager i uka, fredag og lørdag er fire dager i uka. Hvis vedkommende ikke selv anser det som et problem, er ikke det noe andre skal blande seg opp i. Kontinentalt alkoholforbruk vil noen si det er.

Hvordan fikk du det til å bli fire dager i uken fra HI…?!

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...