Gå til innhold

Er man alkoholiker hvis...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...man drikker 3-4 øl to dager hver uke? Og nesten hver dag i ferier.

Jeg har en venninne jeg er bekymret for, men jeg vet ikke om det er alvorlig nok til at jeg bør si noe? Hun drikker ikke på ukedager (tror jeg), og drikkingen går ikke ut over jobben eller sosiallivet hennes så vidt jeg kan se. Men å drikke så ofte og så regelmessig virker som et dårlig tegn uansett? Sunt er det sikkert ikke ihvertfall!! Er redd hun er avhengig og at det vil bli verre

Anonymkode: 49d4c...334

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Så hun tar 3-4 øl fredag og lørdag?

Anonymkode: 32376...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke at personen er alkoholiker og at dette nok er forholdsvis vanlig.

Anonymkode: c8be1...a93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hun tar 3-4 øl fredag og lørdag?

Ja sånn ca, i følge henne selv.  Og når hun har ferie innrømmer hun (og jeg har sett det selv, når vi er på besøk) at hun drikker mer eller mindre hver dag.  Det er mulig dette er normalt i samfunnet generelt, men det er definitivt ikke det i min egen omgangskrets, og jeg synes det høres fryktelig mye ut. Det er noe med regelmessigheten også som sier meg at det er noe som skurrer. Det er som om hun ikke klarer å la være å drikke en eneste helg...

AnonymBruker
Skrevet

6-8 enheter i uken er da ingenting. Langt fra alkoholiker :ler:

Anonymkode: f2527...e77

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke henne til å endre seg før hun selv innser at det evt. er et problem, så jeg hadde heller bare vært en støttende venninne, slik at hun faktisk tør å åpne seg den dagen det evt. skjer :)

Anonymkode: 6e0b4...492

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke din buisness!!

Anonymkode: bea08...6fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det er bare i helger tror jeg ikke det.

Men når drikkingen blir stående i veien for resten av livet og hun ikke klarer å ikke drikke, så tror jeg det begynner å bli alkoholisme. 

Du kan følge litt med.

Anonymkode: e143c...4b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja sånn ca, i følge henne selv.  Og når hun har ferie innrømmer hun (og jeg har sett det selv, når vi er på besøk) at hun drikker mer eller mindre hver dag.  Det er mulig dette er normalt i samfunnet generelt, men det er definitivt ikke det i min egen omgangskrets, og jeg synes det høres fryktelig mye ut. Det er noe med regelmessigheten også som sier meg at det er noe som skurrer. Det er som om hun ikke klarer å la være å drikke en eneste helg...

Det er helt normalt i samfunnet og du kan slappe helt av.

• Liker 4
Skrevet

Ikke i nærheten.

• Liker 2
Skrevet

12-15 enheter pr uke over tid regnes som et nivå hvor man bør begynne å vurdere forbruket.

Det virker som om din venninne ligger langt under dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man er ikke alkoholikker da.

Anonymkode: 8582f...c5c

• Liker 1
Skrevet

Ikke om hun drikker 3-4 øl bare i helger. 

Jeg har passet på en venninne som jeg mente var alkoholiker, hun nektet.  Det var et jævli slit, hun drakk seg fra hus og hjem og jobben måtte ta tak i henne, tror ikke jobben har lov å sparke sånne.  

Men hun drakk 2 dager midt uka minst og alle helger, altså dritings 4 dager i uka... ifølge henne selv, full kontroll og bare kos.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 7737d...30f

Skrevet

nei

men om hun måå drikke, dropper andre ting for å få drukket, det går utover fysisk/psykisk helse, hun må stadig ha større mengder for å oppnå effekten hun ønsker etc.. da kan du noi bekymret

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min gjennom massevis av år drikker gjerne tre øl hver fredag og lørdag. Han liker å teste sorter, så drikker det mye pga smaken. Han er ikke i nærheten av å være alkoholiker. Å drikke mange enheter hver dag i en ferie på 4 uker (?) høres mye ut. 

Hvor gammel er hun? Har hun barn?

Anonymkode: 4662b...498

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe mer enn antallet du er bekymret over

Har en alkoholiker nabo. Sjangler til postkassa på dagtid midt i uka. Uflidd og full. Familie tidvis innom å tømmer leiligheten for tomme spritflasker. Ambulanse tidvis innom å sjekker. Da kan man snakke om bekymringsverdig alkoholisme. 

Anonymkode: ea9b6...c45

AnonymBruker
Skrevet

Må hun ha de eller er det for kos? Kunne hun klart seg uten helt uten abstinenser?

Anonymkode: caef3...2da

Skrevet

Tja, det er vel om man kan la være. Eller hva som er grunnen til at man drikker. Hver dag i f.eks 4 uker ferie er på kanten - men også om det er på kvelden eller om det er på dagen. 2 pils til frokost i hele ferien er ikke sunnhetstegn!

3 - 4 pr helg er nok veldig vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

...man drikker 3-4 øl to dager hver uke? Og nesten hver dag i ferier.

Jeg har en venninne jeg er bekymret for, men jeg vet ikke om det er alvorlig nok til at jeg bør si noe? Hun drikker ikke på ukedager (tror jeg), og drikkingen går ikke ut over jobben eller sosiallivet hennes så vidt jeg kan se. Men å drikke så ofte og så regelmessig virker som et dårlig tegn uansett? Sunt er det sikkert ikke ihvertfall!! Er redd hun er avhengig og at det vil bli verre

Er du muslim?

Anonymkode: 5e0f7...dd9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...