AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Jeg vurderer å studere jus ved UiS, men siden de der har bachelor + master i stedet for integrert, er jeg skeptisk til om det er verdt det. Det er få plasser på masteren, og om jeg velger denne utdanningen, kan jeg bare følge obligatorisk undervisning, da jeg må pendle og er nødt til å jobbe mye. Tenker at det igjen vil påvirke karakterene mine. Noen her som studerer der? Er det eventuelt greie muligheter med kun bachelor? Hvordan er undervisningen? Anonymkode: eced1...9b8
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Hei, Jeg studerer rettsvitenskap ved UiS. Det er veldig varierende hva folk gjør i forhold til oppmøte i undervisning. Det er absolutt lurt å være med på så mye man kan, for å få en følelse av faglærer sine prioriteringer og hvordan hen vektlegger ulike deler av pensum. Men, det er også mange som klarer seg fint uten å delta mye i undervisning. Angående oppdelingen i bachelor + master, så er det 60 stykker som blir tatt opp på bachelor og 45 som blir tatt inn på master. Du må også ha minimum C I snitt for å være med og konkurrere om plassene på master. Det har av ulike grunner vært litt ulikt snitt på inntaket på masteren, fordi det ble tatt inn flere enn planlagt pga en feil hos eksamenskontoret i fjor. Jeg tror snittet for å komme inn på master kommer til å stabilisere seg rundt 3,5 etterhvert 😊 Å klare 3,5 i snitt krever stabil jobbing, og ikke for mange dårlige dager/perioder ila bacheloren, men det er absolutt mulig for en dedikert student. Kan ellers anbefale Paragrafprat podden som har laget episode om studiet! Anonymkode: de59e...0ce
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei, Jeg studerer rettsvitenskap ved UiS. Det er veldig varierende hva folk gjør i forhold til oppmøte i undervisning. Det er absolutt lurt å være med på så mye man kan, for å få en følelse av faglærer sine prioriteringer og hvordan hen vektlegger ulike deler av pensum. Men, det er også mange som klarer seg fint uten å delta mye i undervisning. Angående oppdelingen i bachelor + master, så er det 60 stykker som blir tatt opp på bachelor og 45 som blir tatt inn på master. Du må også ha minimum C I snitt for å være med og konkurrere om plassene på master. Det har av ulike grunner vært litt ulikt snitt på inntaket på masteren, fordi det ble tatt inn flere enn planlagt pga en feil hos eksamenskontoret i fjor. Jeg tror snittet for å komme inn på master kommer til å stabilisere seg rundt 3,5 etterhvert 😊 Å klare 3,5 i snitt krever stabil jobbing, og ikke for mange dårlige dager/perioder ila bacheloren, men det er absolutt mulig for en dedikert student. Kan ellers anbefale Paragrafprat podden som har laget episode om studiet! Anonymkode: de59e...0ce Hei! Tusen takk for et utfyllende svar 😊 Cirka hvor mange dager obligatorisk oppmøte er det hver uke totalt for alle emnene over et semester? Hvor langt har du kommet i utdanningen? 60 plasser av 2775 søkere som det var sist, er jo ganske lite. Kom du inn på første forsøk? Ser for meg at jeg kanskje må søke i flere år for å få plass? Anonymkode: eced1...9b8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei! Tusen takk for et utfyllende svar 😊 Cirka hvor mange dager obligatorisk oppmøte er det hver uke totalt for alle emnene over et semester? Hvor langt har du kommet i utdanningen? 60 plasser av 2775 søkere som det var sist, er jo ganske lite. Kom du inn på første forsøk? Ser for meg at jeg kanskje må søke i flere år for å få plass? Anonymkode: eced1...9b8 Bare hyggelig! Så vidt jeg vet, så er det ikke noe obligatorisk undervisning. Det har ikke vært det for meg, men jeg er på masteren. Det er kun obligatoriske arbeidskrav. Noen av disse arbeidskravene er gruppeinnleveringer, som kan kreve at du må møte gruppen på campus (hvis ikke du har en hel gruppe som er ok med å snakkes over nett/teams). Du er ikke avhengig av å være på campus for å ta denne graden, men å delta i undervisning sparer en jo for en del arbeid. Snittet fra i fjor finner du her: https://www.uis.no/nb/studier/rettsvitenskap-jus-bachelor Førstegangssøkere må ha ca 5,3 og de som søker i ordinær kvote må ha ca 5,9. Anonymkode: de59e...0ce
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare hyggelig! Så vidt jeg vet, så er det ikke noe obligatorisk undervisning. Det har ikke vært det for meg, men jeg er på masteren. Det er kun obligatoriske arbeidskrav. Noen av disse arbeidskravene er gruppeinnleveringer, som kan kreve at du må møte gruppen på campus (hvis ikke du har en hel gruppe som er ok med å snakkes over nett/teams). Du er ikke avhengig av å være på campus for å ta denne graden, men å delta i undervisning sparer en jo for en del arbeid. Snittet fra i fjor finner du her: https://www.uis.no/nb/studier/rettsvitenskap-jus-bachelor Førstegangssøkere må ha ca 5,3 og de som søker i ordinær kvote må ha ca 5,9. Anonymkode: de59e...0ce Takk igjen for svar! Tok du bacheloren ved et annet sted først, da? Anonymkode: eced1...9b8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk igjen for svar! Tok du bacheloren ved et annet sted først, da? Anonymkode: eced1...9b8 Nei, tok bacheloren ved UiS, men det kan ha skjedd endringer ila de fem siste årene typ, sånn at de som begynner nå må følge et annet studieløp. Anonymkode: de59e...0ce 1
alise06 Skrevet mandag kl 10:00 #8 Skrevet mandag kl 10:00 On 5/13/2025 at 7:12 PM, AnonymBruker said: Hei, Jeg studerer rettsvitenskap ved UiS. Det er veldig varierende hva folk gjør i forhold til oppmøte i undervisning. Det er absolutt lurt å være med på så mye man kan, for å få en følelse av faglærer sine prioriteringer og hvordan hen vektlegger ulike deler av pensum. Men, det er også mange som klarer seg fint uten å delta mye i undervisning. Angående oppdelingen i bachelor + master, så er det 60 stykker som blir tatt opp på bachelor og 45 som blir tatt inn på master. Du må også ha minimum C I snitt for å være med og konkurrere om plassene på master. Det har av ulike grunner vært litt ulikt snitt på inntaket på masteren, fordi det ble tatt inn flere enn planlagt pga en feil hos eksamenskontoret i fjor. Jeg tror snittet for å komme inn på master kommer til å stabilisere seg rundt 3,5 etterhvert 😊 Å klare 3,5 i snitt krever stabil jobbing, og ikke for mange dårlige dager/perioder ila bacheloren, men det er absolutt mulig for en dedikert student. Kan ellers anbefale Paragrafprat podden som har laget episode om studiet! Anonymkode: de59e...0ce Hei! Siden du studerer ved UiS så ønsker jeg å spørre om en ting, siden fant ikke noe info om det på nett. Har hørt at fagene på rettsvitenskap ved UiA følger blokk-fag modellen, er det slik på rettsvitenskap ved UiS også eller har man flere fag/ emner på en gang? Føler du at det var stress å gå 3 år på bachelor og så over på master, fremfor å evt. gå integrert master? Er det mange som ikke kommer inn på den toårige masteren etter endt bachelor?
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #9 Skrevet mandag kl 11:02 alise06 skrev (59 minutter siden): Hei! Siden du studerer ved UiS så ønsker jeg å spørre om en ting, siden fant ikke noe info om det på nett. Har hørt at fagene på rettsvitenskap ved UiA følger blokk-fag modellen, er det slik på rettsvitenskap ved UiS også eller har man flere fag/ emner på en gang? Føler du at det var stress å gå 3 år på bachelor og så over på master, fremfor å evt. gå integrert master? Er det mange som ikke kommer inn på den toårige masteren etter endt bachelor? Jeg er ikke den du siterer, men jeg har også tatt en bachelor i rettsvitenskap ved UiS. Da jeg studerte (2014-2017) hadde vi flere emner samtidig, men dette kan ha endret seg, så sjekk emneplanen på nettsiden deres. Jeg var helt ærlig veldig stresset for å ikke komme inn på masteren. Det var flere fra mitt kull som ikke kom inn, og som prøvde i ett-to-tre år etter bacheloren. Dette kan også ha endret seg, nå som det er flere studiesteder inkludert UiS som tilbyr masteren. Anonymkode: db509...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå