AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Han er et barn, og barn er selvsagt ikke laget for å sitte stille, men han greier ikke engang sitte stille når han spiser eller er på do. Må ha noe å holde på med hele tiden. Han får knapt i seg maten på skolen, og blir sulten og irritabel, fordi han ikke greier å sitte stille og konsentrere seg om maten sin. Hjemme ser han en del på skjerm mens han spiser, fordi det er den eneste måten han sitter stille. Han kan da sitte lenge og spise, og har egentlig veldig god appetitt. Vil ikke definere han som hyperaktiv, mer at han har en uro i kroppen som gjør det vanskelig for han å være i ro. Noen som kjenner seg igjen? Noen tips og råd? Dette har ikke vært et problem tidligere, nettopp fordi han har vært så liten og det har vært mer aksept for at han er et lite barn og dermed ikke er ment for å sitte stille. Nå går han på skole, han blir eldre og eldre, og forventningene til han stiller seg litt annerledes. Anonymkode: 3ac86...34d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Se det an. De er fortsatt bare 6-7 år. Det er mye som kan endres fra første til andreklasse. Ser mange i mitt barn sin klasse (1. trinn) som har maur i rompa. Anonymkode: 205bc...bee 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Tror du må ta kampen med å kutte ut skjerm mens han spiser hvertfall. Det blir en meget vond spiral på sikt.. Anonymkode: fb0e7...49b 12 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Kutt ut skjermen. Hjernen blir stresset, og han blir på sikt bare mer urolig og får mer problemer med å konsentrere seg. Fungerte han tilfredsstillende i barnehagen? Anonymkode: 9bceb...0cc 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Det er mer vanlig enn man tror 🫣 Jeg har selv en slik, han sitter ikke i ro hjemme, det er jo en ting, men også bilder vi fikk fra barnehagen, der de f.eks. har en samlingsstund og alle sitter og hører på, og min står bak og klatrer oppi vinduskarmen 🥹 men det gikk bra på skolen. Husker en av våre første foreldresamtaler, og læreren skrøyt sånn av ham, så flink å få med beskjeder, så flink å følge med i klassen, så flink å sitte i ro 😱 Jeg og samboeren, vi så bare på hverandre, så spurte han læreren i mistro, du blander ikke, snakker du nå om vår sønn? Og hun lo litt og sa at jeg tror dere har for høye forventninger til hvor mye kan vanlige syvåringer sitte i ro. Deres er absolutt ikke verst. jeg håper det går like bra med dere TS! Anonymkode: d18bc...339 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai 1. klassinger skal ikke være best på å sitte i ro, de skal utforske, klatre og løpe 🥰 Han kommer til å modnes, bare slapp helt av om han turner litt iblant. Anonymkode: 15c7b...e75 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Man blir jo ekstremt overstimulert av skjerm, hvorfor lar dere et så lite barn bruke det? Vi har to sånne ekstremt aktive barn, og løser det med å la dem bruke denne energien. Vi står opp tidlig og har tid til både lek og herjing før frokost og påkledning. Etter skolen hiver vi i oss en skive og så er det rett ut. Vi går tur, går på ski, sykler, leker, klatrer osvosvosv. Går sjeldent inn før kveldsmat (som hos oss er middag). Da er det dusj og på med pysj først, og innen de setter seg til bords er de så sultne at fokuset kun er på maten. Etter dette stuper de som regel i seng. Kunne aldri latt våre sitte med skjerm sånn til måltider, eller ikke aktivisert dem. Anonymkode: 11f53...632 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai Jeg ville iallfall øvd på å spise uten skjerm hjemme Har bare barnehagebarn men er det mulig på skolen med gulrøtter eller banan noe han kan spise i annet friminutt slik at han ikke blir så sulten? (Min barnhagejente er lik sitter kun stille om hun ser på TV, men vi bruker det aldri ved måltider, forsøker heller å snakke sammen og minne jevnlig på å ikke sitte så urolig at hun detter av stolen. Men forsøker å ikke mase.) Anonymkode: 7a538...9b0 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Hvis skjerm er måten du får i barnet mat på, bruk det. Ser det samme selv på jobb. Mange klarer ikke roe seg ned og blir opptatt av alle andre, hva de snakker om, hvem som smugsentrer en ball, hvem som graver på et viskelær, hvem som har med egg som lukter promp, hvem som har med sjokomelk, er det noen som skal på lekeland i helgen, hvem har bursdag snart, ekornet utenfor vinduet, hvem har nudler, hvem vandrer, hvem kasta den halve brødskiva, hvem dro av hetta til Jørgen, etc etc. Skjerm fungerer faktisk når 28 stk skal få i seg maten de trenger uten at det skal høres ut som en motorvei i India der alle må snakke høyere og høyere for å bli hørt og de 30% som er nevrodivergente dereguleres og utagerer mens de umodne skal ta igjen, og resten heier og hauser opp. De har ødelagt attention span av dagens samfunn så idealistiske "les for dem" er bare å glemme før det foreslås. Bruk det gjerne hjemme også, summen blir max 40 min skjerm om dagen. Verdt det for god næring. Hilsen lærer Anonymkode: eacdb...838 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man blir jo ekstremt overstimulert av skjerm, hvorfor lar dere et så lite barn bruke det? Vi har to sånne ekstremt aktive barn, og løser det med å la dem bruke denne energien. Vi står opp tidlig og har tid til både lek og herjing før frokost og påkledning. Etter skolen hiver vi i oss en skive og så er det rett ut. Vi går tur, går på ski, sykler, leker, klatrer osvosvosv. Går sjeldent inn før kveldsmat (som hos oss er middag). Da er det dusj og på med pysj først, og innen de setter seg til bords er de så sultne at fokuset kun er på maten. Etter dette stuper de som regel i seng. Kunne aldri latt våre sitte med skjerm sånn til måltider, eller ikke aktivisert dem. Anonymkode: 11f53...632 Han er veldig aktiv, så det er ikke det som er problemet. Går på flere fritidsaktiviteter og er ellers aktiv hver dag etter sfo. Sitter ikke så mye med skjerm, altså. Ikke mer enn et par timer per dag. Når vi spiser måltider sammen, bruker vi ikke skjerm. Jeg tror helt ærlig ikke skjermen er problemet. Jeg tror han bare er en unge med mye uro i kroppen, og skal han få i seg den næringen han trenger, og skjerm er det som skal til for at han skal ha tid til å spise, får det så være. Ts Ts Anonymkode: 3ac86...34d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kutt ut skjermen. Hjernen blir stresset, og han blir på sikt bare mer urolig og får mer problemer med å konsentrere seg. Fungerte han tilfredsstillende i barnehagen? Anonymkode: 9bceb...0cc Hørte aldri noe om at han var spesielt urolig i barnehagen. Ts Anonymkode: 3ac86...34d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis skjerm er måten du får i barnet mat på, bruk det. Ser det samme selv på jobb. Mange klarer ikke roe seg ned og blir opptatt av alle andre, hva de snakker om, hvem som smugsentrer en ball, hvem som graver på et viskelær, hvem som har med egg som lukter promp, hvem som har med sjokomelk, er det noen som skal på lekeland i helgen, hvem har bursdag snart, ekornet utenfor vinduet, hvem har nudler, hvem vandrer, hvem kasta den halve brødskiva, hvem dro av hetta til Jørgen, etc etc. Skjerm fungerer faktisk når 28 stk skal få i seg maten de trenger uten at det skal høres ut som en motorvei i India der alle må snakke høyere og høyere for å bli hørt og de 30% som er nevrodivergente dereguleres og utagerer mens de umodne skal ta igjen, og resten heier og hauser opp. De har ødelagt attention span av dagens samfunn så idealistiske "les for dem" er bare å glemme før det foreslås. Bruk det gjerne hjemme også, summen blir max 40 min skjerm om dagen. Verdt det for god næring. Hilsen lærer Anonymkode: eacdb...838 Ikke sant.. vet de ikke bruker skjerm på skolen i lunsjen og lærerne er tydelige på at han ikke er den eneste som er urolig. Utfordringen er at han ikke får brukt den halvtimen de har lunsj på å få i seg tilstrekkelig med mat, når han blir så lett distrahert og det er armer og ben overalt. Hjemme har jeg ikke dårlig samvittighet for å la han spise et par måltider med skjerm. For som du sier, er det verdt det om det er det som skal til for at han skal få i seg mat. Ts Anonymkode: 3ac86...34d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai 2 timer skjerm per dag på en 6-åring vil jeg jo si er en del? Skjønner at du tenker den ikke er en del av problemet, men skjerm og ting laget for unge på skjerm i dag er jo laget for å trigge avhengighets-senteret i hjernen og man blir raskt overstimulert. Ville kuttet dette til maks 30 min/1 time, og ikke under måltid. Den kampen må bare tas ellers blir det fort umulig å vende vanen. Anonymkode: ff1ae...38f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han er et barn, og barn er selvsagt ikke laget for å sitte stille, men han greier ikke engang sitte stille når han spiser eller er på do. Må ha noe å holde på med hele tiden. Han får knapt i seg maten på skolen, og blir sulten og irritabel, fordi han ikke greier å sitte stille og konsentrere seg om maten sin. Hjemme ser han en del på skjerm mens han spiser, fordi det er den eneste måten han sitter stille. Han kan da sitte lenge og spise, og har egentlig veldig god appetitt. Vil ikke definere han som hyperaktiv, mer at han har en uro i kroppen som gjør det vanskelig for han å være i ro. Noen som kjenner seg igjen? Noen tips og råd? Dette har ikke vært et problem tidligere, nettopp fordi han har vært så liten og det har vært mer aksept for at han er et lite barn og dermed ikke er ment for å sitte stille. Nå går han på skole, han blir eldre og eldre, og forventningene til han stiller seg litt annerledes. Anonymkode: 3ac86...34d Slik er enkelte gutter, uten at de feiler noe som helst. Makk i baken kalte de slik barn i gamle dager. Skjerm og spising er vanligvis en dårlig kombo. Dette får han ikke på skolen, og kan gi mer problemer der. Anonymkode: 6d214...375 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #15 Skrevet 10. mai TS, mulig skoler varierer, men hos oss får de se på skjerm når de spiser, på skolen. De ser på Newton, suppernytt, eller andre barneprogrammer på TV. Anonymkode: d18bc...339
AnonymBruker Skrevet 10. mai #16 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Han er veldig aktiv, så det er ikke det som er problemet. Går på flere fritidsaktiviteter og er ellers aktiv hver dag etter sfo. Sitter ikke så mye med skjerm, altså. Ikke mer enn et par timer per dag. Når vi spiser måltider sammen, bruker vi ikke skjerm. Jeg tror helt ærlig ikke skjermen er problemet. Jeg tror han bare er en unge med mye uro i kroppen, og skal han få i seg den næringen han trenger, og skjerm er det som skal til for at han skal ha tid til å spise, får det så være. Ts Ts Anonymkode: 3ac86...34d Poenget er jo at om han skal lære å sitte rolig så må man øve på å klare å spise uten skjermen. Det anbefales jo ikke skjerm til mat da man ikke kjenner metthetsfølelse da man bare spiser på autopilot. Merker jo det selv som voksen også at man blir litt avhengig av den skjermen. Dere kan jo forsøke å lese for ham eller at han ser i tegneserieblader mens han spiser hjemme i en overgang? Jeg tviler på at barnet blir underernært fordi om han ikke får skjerm? Ville og forsøkt å sende med mat i matpakken som har mye kalorier og næring så det ikke gjør noe at han ikke spiser store mengder Anonymkode: 7a538...9b0
AnonymBruker Skrevet 11. mai #17 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.11): 2 timer skjerm per dag på en 6-åring vil jeg jo si er en del? Skjønner at du tenker den ikke er en del av problemet, men skjerm og ting laget for unge på skjerm i dag er jo laget for å trigge avhengighets-senteret i hjernen og man blir raskt overstimulert. Ville kuttet dette til maks 30 min/1 time, og ikke under måltid. Den kampen må bare tas ellers blir det fort umulig å vende vanen. Anonymkode: ff1ae...38f Flere dager er det ikke mer enn 1 time. Synes ikke toppen 2 timer er spesielt mye. Og som sagt, han har denne uroen ellers også. Når han sitter på do, for eksempel. Da skal han alltid dille med ting, reiser seg gjerne fra doen for å hente noe som er 2 menter unna, osv. «Mark i rumpa» som noen over her skriver. Beklager, men jeg tviler på at denne uroen skyldes skjermen. Far til barnet var lik som barn (bare hakket verre), og den gang var det ikke skjerm, for å si det sånn.. Ts Anonymkode: 3ac86...34d
AnonymBruker Skrevet 11. mai #18 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Poenget er jo at om han skal lære å sitte rolig så må man øve på å klare å spise uten skjermen. Det anbefales jo ikke skjerm til mat da man ikke kjenner metthetsfølelse da man bare spiser på autopilot. Merker jo det selv som voksen også at man blir litt avhengig av den skjermen. Dere kan jo forsøke å lese for ham eller at han ser i tegneserieblader mens han spiser hjemme i en overgang? Jeg tviler på at barnet blir underernært fordi om han ikke får skjerm? Ville og forsøkt å sende med mat i matpakken som har mye kalorier og næring så det ikke gjør noe at han ikke spiser store mengder Anonymkode: 7a538...9b0 Vi spiser felles måltider uten skjerm, så barnet er vant til å spise uten skjerm også. Men på skolen er det mange barn, mye som skjer, han blir lett distrahert og da blir det enda vanskeligere å sitte i ro. Jeg ser det også hjemme om barnet sitter ved spisebordet og far holder på med noe «spennende» stua. Da har barnet lett for å bli distrahert, reiser seg x antall ganger fra bordet osv. Har forsøkt lydbok, det bryr han seg ikke noe om. Underenært blir han kanskje ikke, men i fryktelig dårlig humør fordi han ikke har ro nok til å sitte stille og spise til han er mett. Da er det mas om mat igjen kort tid etterpå.. Ts Anonymkode: 3ac86...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå