Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en pasient sier noe som er på kanten til griseprat eller ufine utsagn mot personalet. Ville dere varslet leder? Hvor går grensen mellom å være prippen til å si fra/ varsle? 

Anonymkode: d6b20...588

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Diskuter med leder. 

Anonymkode: 6cee0...3b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrive avvik 

Anonymkode: ebb4c...7a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær tydelig med pasient å si:

Sånn skal du ikke snakke til meg.

Dokumenter som avvik og snakk med en leder du liker. Og kolleger.

Aldri hør på de som sier du er prippen.

Anonymkode: 41ef0...eb7

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Første du gjør er å si så klart og tydelig du klarer til pasienten at du forventer normal folkeskikk og at vedkommende skal oppføre seg.

Samtidig så kan du informere om at det vil bli aviksført og meldt til ledelsen og/eller verneombud.

Anonymkode: fe1e7...40e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal snakke til pasienten eller ta det opp med leder, eller begge deler, synes jeg kommer an på forholdene og tilstanden til pasienten. Ved en skjermet avdeling er det typisk en del man vil komme borti av slikt, og da tenker jeg at det er greit å si ifra til pasient, om den er mottakelig, men at det er mer produktivt å snakke med leder. Det bør uansett registreres om man føler det er over streken.

Anonymkode: df49b...199

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si tydelig fra til pasient, og meld avvik. 

Anonymkode: 7d33d...5ea

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan lett bli usikker når kolleger bagatelliserer det hele. Det gjør at jeg tenker, er det bare jeg som er prippen og fisefin? 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du med pasienter som har utfordringer som gjør at det kan komme ufint språk, eller er du fastlege/sykehusleger? Uansett er du ikke prippen, og det skal slås ned på, men det kommer litt an på situasjon hvilken metode jeg ville valgt.

Anonymkode: 80804...e2a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis en pasient sier noe som er på kanten til griseprat eller ufine utsagn mot personalet. Ville dere varslet leder? Hvor går grensen mellom å være prippen til å si fra/ varsle? 

Hvor er dette? Er det sykehus, så ta det med nærmeste leder, man skal kunne ha det greit på jobb.

Er det på sykehjem, så er vel vedkommende så svekket kognitivt at det ikke er vits i. Ta tiden til hjelp.

Anonymkode: 613a8...6d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Padient hvor? Innlagt ? En Si fra til pasient på en fin måte.  Du vet selv hvor din grense går.

Pasienter kan være fortvilet  , syke, delir,  sliten, deprimert.... så det er fint om vi har litt takhøyde og ikke blir krenket av noe "bagatellmessig". Men si gjerne fra, meld avvik ... det kan jo være at flere vil være oppmerksom på det.  Om det er fysiske tilnærmelser, tafsing etc så er det noe annet synes jeg.

Tullprat og kommentarer preller av her, herdet eller mange år i helsevesenet. Men vi jobber mye med unge nyansatte og hvordan de skal håndtere sånne type hendelser.

Anonymkode: 9ce23...f87

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som helsefagarbeider på en institusjon, vil ikke si hva slags. Men denne pasienten er klar og orientert. Har skrevet avvik og snakket med leder. Vet ikke hva som blir utfallet av avviket. Jeg skulle så gjerne hatt kurs i krenkende adferd/ hvordan respondere på griseprat på arbeidsplassen. Et kurs burde være en selvfølge for oss ansatte i helse. 
 ts

Skrevet

Da er det hvertfall lov å sette grenser for seg selv og si fra til pasienten neste gang. Er så mange grisete, ekle folk. De har bare godt av å bli satt på plass. Ingen har rett til å holde på sånn

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 17.20):

Beste er å skrive avvik, da må man ta tak i det og man får dokumentert omfanget av problemet. 

Anonymkode: 02e80...a19

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...