AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Min tante er langvarig kreftsyk. Hun bor i andre etasje i en stor flermannsbolig (sameie). Hun har fått trappeheis av NAV. En av naboene drev med noe elektrisk arbeid i det felles sikringsskapet hvor bl.a. utelamper og trappeheisen er tilkoblet. Elektrikeren deres klarte å kappe feil kabel, og tok kabelen til trappeheisen. Dette ble ikke oppdaget før dagen etter. Naboen vil ikke betale for at elektrikeren kommer tilbake og reparerer. Det har vært mye nabokrangling mellom ham og flere av naboene, og han er generelt bare veldig vanskelig å ha med å gjøre. Styreleder sier at de har null ansvar. Han har hele tiden vært misfornøyd med at hun fikk trappeheis fordi det «ser stygt ut og ødelegger symmetrien i fasaden» og prøvde å hindre NAV i å montere den. NAV sier at dette er tantes/naboens ansvar. Jeg synes det blir helt feil om hun må punge ut for elektriker. Hvem har egentlig ansvar her? Anonymkode: 406a6...3ff
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Selvfølgelig elektrikeren sin feil, han retter opp iten betaling. HAN gjorde feil... Skal ikke koste noe! Om han kutter feil kabel og det går ut over en annen beboer sin strøm er det vel reklamsjon..! Anonymkode: 97812...5dd 9 10
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai faktisk er det arbeidsgiver som har det lovmessige ansvaret, men ja - elektrikeren som kappet.. Anonymkode: 81aaf...314
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig elektrikeren sin feil, han retter opp iten betaling. HAN gjorde feil... Skal ikke koste noe! Om han kutter feil kabel og det går ut over en annen beboer sin strøm er det vel reklamsjon..! Anonymkode: 97812...5dd Hvordan kan vi finne ut av hvilken elektriker det var? Hvis vi kan finne ut av det så kan vi kontakte elektrikeren direkte, i stedet for å prøve å snakke med naboen. Anonymkode: 406a6...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Ja, elektrofirma har ansvaret. Men veldig rart at elektriker som utførte dette ikke meldte ifra og gjorde avtale om å fikse. Svart arbeid? Anonymkode: 0becf...fe6 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Dette er elektrikkeren som skal fikse. Videre er det ekstremt usmakelig at andre ikke vil at det skal installeres trappeheis pga estestikk. Hva slags mennesker er dette?? Anonymkode: 0fef5...1f3 5 3
Grønnastar Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min tante er langvarig kreftsyk. Hun bor i andre etasje i en stor flermannsbolig (sameie). Hun har fått trappeheis av NAV. En av naboene drev med noe elektrisk arbeid i det felles sikringsskapet hvor bl.a. utelamper og trappeheisen er tilkoblet. Elektrikeren deres klarte å kappe feil kabel, og tok kabelen til trappeheisen. Dette ble ikke oppdaget før dagen etter. Naboen vil ikke betale for at elektrikeren kommer tilbake og reparerer. Det har vært mye nabokrangling mellom ham og flere av naboene, og han er generelt bare veldig vanskelig å ha med å gjøre. Styreleder sier at de har null ansvar. Han har hele tiden vært misfornøyd med at hun fikk trappeheis fordi det «ser stygt ut og ødelegger symmetrien i fasaden» og prøvde å hindre NAV i å montere den. NAV sier at dette er tantes/naboens ansvar. Jeg synes det blir helt feil om hun må punge ut for elektriker. Hvem har egentlig ansvar her? Anonymkode: 406a6...3ff Hvordan er dette et spørsmål engang? 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai La det gå. Det er menneskelig å feile. Anonymkode: c69e5...55b
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan vi finne ut av hvilken elektriker det var? Hvis vi kan finne ut av det så kan vi kontakte elektrikeren direkte, i stedet for å prøve å snakke med naboen. Anonymkode: 406a6...3ff Politianmelde for hærværk og håpe de kan få info fra naboen? Men regner med at politiet ikke tar denne saken. Anonymkode: 0fef5...1f3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La det gå. Det er menneskelig å feile. Anonymkode: c69e5...55b Og er man voksen så tar man ansvar for sine feil og reparerer eller erstatter feilen. Anonymkode: 0fef5...1f3 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Jeg forstår forresten ikke hva trappeheisen har med fasaden å gjøre? De trappeheisene jeg har sett, har vært monter langs gelender på innvendig trappeoppgang. Anonymkode: 0becf...fe6
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Politianmelde for hærværk og håpe de kan få info fra naboen? Men regner med at politiet ikke tar denne saken. Anonymkode: 0fef5...1f3 Å gjøre en feil er ikke hærverk. Alle kan gjøre feil. Problemet (eller feilen) her er at elektriker ikke meldte i fra. Derfor spør jeg om dette er utført svart. Anonymkode: 0becf...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å gjøre en feil er ikke hærverk. Alle kan gjøre feil. Problemet (eller feilen) her er at elektriker ikke meldte i fra. Derfor spør jeg om dette er utført svart. Anonymkode: 0becf...fe6 Da burde ihvertfall styret involvere seg. Det er utført i felles skap, så enten har styret gitt tillatelse, eller så har denne sameieren tatt seg til rette og i verste fall fått utført arbeid på anlegg som styret har ansvar for, uten å kunne dokumentere at det er faglig utført. Det ser ikke bra ut, hverken på årskontroll eller ved en brann. Anonymkode: 0becf...fe6 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, elektrofirma har ansvaret. Men veldig rart at elektriker som utførte dette ikke meldte ifra og gjorde avtale om å fikse. Svart arbeid? Anonymkode: 0becf...fe6 Hadde ikke blitt overrasket om det var svart. Er vel sannsynligvis noe muffens når han nekter å gi ut info. Jeg har også lurt på om det kanskje ikke var en elektriker i det hele tatt, men en kompis med sånn halvveis peiling. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår forresten ikke hva trappeheisen har med fasaden å gjøre? De trappeheisene jeg har sett, har vært monter langs gelender på innvendig trappeoppgang. Anonymkode: 0becf...fe6 Huset er på en måte to rekkehus oppå hverandre. Det er to trapper utenpå huset. Trappeheisen er i den ene trappen, og for å få montert den korrekt måtte de gjøre om litt på rekkverket. Anonymkode: 406a6...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai Vil tro det er en forsikringsak. Trappheisen er vel levert av/ via hjelpemiddelsentralen. Ta kontakt med dem. Anonymkode: be3ac...857 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil tro det er en forsikringsak. Trappheisen er vel levert av/ via hjelpemiddelsentralen. Ta kontakt med dem. Anonymkode: be3ac...857 Det må i så fall være elektrikerfirma sin forsikring (hvis det er noe firma bak jobben i det hele tatt). NAV har jo allerede avvist ansvar. NAV sitt ansvar er nødvendig reparasjon og vedlikehold, ikke å fikse i feil begått av naboer. Anonymkode: 0becf...fe6 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): La det gå. Det er menneskelig å feile. Anonymkode: c69e5...55b Du er villig til å selv betale for å reparere det elektriske anlegget som er nødvendig for å komme deg inn og ut av din egen bolig, når ett firma/nabo har ødelagt det? Du er definitivt mer raus enn hva jeg er.... Jeg betaler ikke flere tusen for feil gjort av nabo/elektriker. Anonymkode: 0ab42...91d 6
HSV50 Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai (endret) Hvis naboen nekter å oppgi hvilken elektriker som er brukt så kan du jo kontakte DLE (den lokale eltilsynet) og fortelle dem at naboen har utført elektriske arbeid, at en kabel er kuttet hos tanten din, og at du ikke får vite hvem som har utført arbeidet slik at de kan rette det opp. Jeg tipper det er svart eller ufaglært arbeid siden naboen er så lite interessert i å bidra til å få det rettet opp - er det firma som har utført det så ville det jo ikke kostet ham en krone at det ble fikset. https://elsikkerhetsportalen.no/dle/om-dle/ DLE fører tilsyn med elektrikere og er helt sikkert interessert i å finne ut hvem som gjør feil og nekter å rette dem opp. Endret 9. mai av HSV50 11 7
anonym 4545 Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai Naboen har selvfølgelig ansvaret da feilen oppsto som en følge av arbeid for han. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai HSV50 skrev (9 minutter siden): Hvis naboen nekter å oppgi hvilken elektriker som er brukt så kan du jo kontakte DLE (den lokale eltilsynet) og fortelle dem at naboen har utført elektriske arbeid, at en kabel er kuttet hos tanten din, og at du ikke får vite hvem som har utført arbeidet slik at de kan rette det opp. Jeg tipper det er svart eller ufaglært arbeid siden naboen er så lite interessert i å bidra til å få det rettet opp - er det firma som har utført det så ville det jo ikke kostet ham en krone at det ble fikset. https://elsikkerhetsportalen.no/dle/om-dle/ DLE fører tilsyn med elektrikere og er helt sikkert interessert i å finne ut hvem som gjør feil og nekter å rette dem opp. Perfekt, tusen takk. Sender en mail dit med en gang. Anonymkode: 406a6...3ff 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå