Honningmor Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Hei! Vi må ha nytt kjøkken. Det vi har i dag er HELT håpløst.. Det eksisterer ikke benkeplass, og tidligere eier har skrudd opp rare skap overalt.. Problemet er at vi har et karnapp, avtrekk, dør inn til kjøkken og dør inn til vaskerom som legger store hindringer når det gjelder planløsning. Planløsningen på bildet er den beste løsningen, selv om den kanskje ikke er optimal. J Hyllen på bildet skal være i samme farge som benkeplatene. For å bryte opp alt det hvite litt. Men så kommer mitt spørsmål: Hva tenker dere om to typer benkeplater? Jeg lurer nemlig på om den lille benken med komfyr skal få være hvit, mens resten er heltre. Tror dere at det blir helt teit? Kan jo si at ved siden av kjøkkenet er det et vaskerom som skal ha samme innredning, men med hvit benkeplate. Så da blir det på en måte litt "sammenheng" mellom rommene hvis døra står åpen. Jeg er så dårlig på interiør Hvis dere ser noe annet lurt må dere gjerne komme med tips! På forhånd takk:)
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai En annen farge på benkeplata fungerer kun hvis det er på en kjøkkenøy. En annen farge på et så lite som ved komfyren ser mer ut som om dere akkurat ikke hadde nok av den ene plata så bare tokk noe annet dere hadde. Vil dere brekke opp litt hadde jeg heller gått for en annen farge på veggen hvor komfyren er. Anonymkode: 0335c...c4e 14
Honningmor Skrevet 9. mai Forfatter #3 Skrevet 9. mai (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En annen farge på benkeplata fungerer kun hvis det er på en kjøkkenøy. En annen farge på et så lite som ved komfyren ser mer ut som om dere akkurat ikke hadde nok av den ene plata så bare tokk noe annet dere hadde. Vil dere brekke opp litt hadde jeg heller gått for en annen farge på veggen hvor komfyren er. Anonymkode: 0335c...c4e Godt poeng! Jeg tenkte kanskje det ville se ut som en egen "stasjon" på kjøkkenet hvis du skjønner. Siden skapene også er hvite trodde jeg kanskje det ville gitt en slags helhet likevel. Jeg har virkelig NULL evne til å forestille meg farger og materiale 😅 Endret 9. mai av Honningmor Skrivefeil
Trolltunge Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Det enkle er ofte det beste. Samme benkeplate vil nok bli finest. Er det åpen løsning mot stua? Isåfall ville jeg flyttet mikrobølgeovn til andre enden av veggen. Ja jeg ville antagelig gjort det uansett, for å få mer ro i ene siden av kjøkkenet. Jeg ville også hatt vasken foran vinduet. Både på grunn av jobbflyt når jeg lager mat og fordi det er koseligere å se ut når man vasker opp. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Du vil ikke ha vasken ved vinduet da? Husk man har en "arbeidstrekant" mellom komfyr, vask og kjøleskap, så de burde egentlig være nære hverandre. Anonymkode: 2557c...ceb 7 5
Honningmor Skrevet 9. mai Forfatter #6 Skrevet 9. mai Jeg har vært litt i tenkeboksen angående den vasken. Vasken er tegnet inn der den befinner seg i dag. Det er mest for å slippe å endre på hele rørsystemet (blir veldig kostbart). Oppvaskmaskinen er like ved vasken, og hvis både vask og oppvaskmaskin blir ved vinduet er jeg redd for at den blir veldig i veien når døra er åpen - i tillegg til at alt av rot og oppvask blir stående rett foran vinduet (er på bakkeplan rett ut mot naboene) Jeg bruker også veldig mye tid på baking. Lager lefser, surdeigsbrød og annet som tar mye tid og plass. Da synes jeg det er koselig å kunne se ut vinduet mens jeg holder på. Men det er absolutt en tanke som ikke er avfeid! 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Er enig i at å bytte om på hylle og microen i utgangspunktet ville blitt mer hensiktsmessig og renere, men slik jeg ser det vil ikke da over og underskapene være rett over hverandre, og det blir mer rotete. Så hvis det stemmer hadde jeg hatt det slik det er nå. Ang forslagene om å sette vasken foran vinduet er jeg ikke enig i det. Før var det populært da man vasket opp for hånd, men nå er vel vasken det stedet man står minst på et kjøkken. Jeg ville beholdt ren benkeplate der for å kunne ha lyset og ustikten når jeg gjør alt annet enn å å vaske opp. Anonymkode: 0335c...c4e 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai Jeg ville dratt benkeplanten helt ut til vinduet i karnappet. Og fjernet den åpne hyllen i enden, den hadde blitt til en rotehylle hos oss. Og kanskje flyttet mikrobølgeovnen dit. Hadde og flyttet vasken lengre til venstre. Det ser ut som at du ikke har hjørneskap og har et uutnyttet tomrom i hjørnet? Du sier du baker mye - har du vurdert dobbel ovn? Anonymkode: 91564...0bf
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Jeg ville definitivt valgt høyskap på hele veggen til venstre i det du kommer inn. Og så heller benk uten overskap på de andre sidene. Med dobbel ovn, ene kombinert mikro+ovn, andre kombinert damp+ovn. Samme benkplate. Utvid til 80 bredde platetopp. Og takintegrert vifte. Jeg ville tenkt gjennom arbeids-triangelet. Det så litt tungvint ut slik det er tegnet nå. Anonymkode: 3ebc6...d76 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai Ville hatt høyskap hele veggen der du har vasken nå, med kjøleskap, micro og ovn der. Vasken ved vindu og platetopp hvor du har den nå med mer benkplass rundt. Anonymkode: 6e91a...333 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Honningmor skrev (1 time siden): Jeg har vært litt i tenkeboksen angående den vasken. Vasken er tegnet inn der den befinner seg i dag. Det er mest for å slippe å endre på hele rørsystemet (blir veldig kostbart). Oppvaskmaskinen er like ved vasken, og hvis både vask og oppvaskmaskin blir ved vinduet er jeg redd for at den blir veldig i veien når døra er åpen - i tillegg til at alt av rot og oppvask blir stående rett foran vinduet (er på bakkeplan rett ut mot naboene) Jeg bruker også veldig mye tid på baking. Lager lefser, surdeigsbrød og annet som tar mye tid og plass. Da synes jeg det er koselig å kunne se ut vinduet mens jeg holder på. Men det er absolutt en tanke som ikke er avfeid! Ja ikke ta vasken ved vinduet, da mister man vinduet litt føler jeg og det er kilde til lys og stemning. Å bake forran vinduet er absolutt bedre en å ta opvasken forran et. Anonymkode: 2cc7b...e92 8
Honningmor Skrevet 9. mai Forfatter #12 Skrevet 9. mai (endret) Jeg ønsker ikke høyskap. Ønsker så mye benkeplass som overhodet mulig, og det vil føles veldig lukket. Kjøkkenet er ganske lite. Ønsker ikke flytte vask. Da må bi endre hele rørsystemet helt ned i kjelleren. -Veldig- dyrt. Når der gjelder Micro må dem være der. Flyttes den til venstre så blir skapene oppe og nede helt i utakt. Mikroen er hvit og synes egentlig ikke noe særlig. Endret 9. mai av Honningmor
Honningmor Skrevet 9. mai Forfatter #13 Skrevet 9. mai Vi fikk forresten først tegnet benken helt inn til vinduet, men det ble veldig ruvende og merkelig. Derfor det er vinduskarm tegnet inn. Får bruke karmen til tomatplanten min 😅
Honningmor Skrevet 9. mai Forfatter #14 Skrevet 9. mai Kjøkkenet pr dags dato er forresten slik som på bildet bare UTEN den lange benken. Planen er egentlig bare å få inn ekstra benkeplass uten for mye styr
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai Honningmor skrev (24 minutter siden): Jeg ønsker ikke høyskap. Ønsker så mye benkeplass som overhodet mulig, og det vil føles veldig lukket. Kjøkkenet er ganske lite. Ønsker ikke flytte vask. Da må bi endre hele rørsystemet helt ned i kjelleren. -Veldig- dyrt. Når der gjelder Micro må dem være der. Flyttes den til venstre så blir skapene oppe og nede helt i utakt. Mikroen er hvit og synes egentlig ikke noe særlig. Kjøkkenet er mer innelukket med overskap. Da vi prioriterte høyskap, og benkplass uten noe over, ble alt mye mer åpent og luftig. Og man fikk også brukt plassen bedre. når det gjaldt vann freste de bare opp i gulv, det kostet ikke mye ekstra. Integrert kombi ovnmikro, og ovn-damp, går i ett med høyskap. Vil samlet også gi et mye mer moderne inntrykk. Anonymkode: 3ebc6...d76
Frida Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai Jeg ville ikke hatt vasken foran vinduet, har hatt det, men foretrekker slik vi har det nå. Bakebenk foran vinduet 😀 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai Har du snakket med kjøkkenplannleggere? Det virker som noen ting med ditt kjøkken er litt upraktiske ja. Som f.eks avstand mellom vask og kjøleskap, som flere har påpekt. Men også oppvaskmaskin i et hjørne. Da kan man bare stå på en side av oppvasken og bare en som kan rydde inn og rydde ut. Pluss at det begrenser antall skap som er lett tilgjengelig rett i nærheten av oppvaskmaskin. du sier at oppvaskmaskinen er der fra før av, men det betyr ikke at dette var en gjennomtenkt løsning. Den ble vel bare satt der fordi der var det vask. du trenger ikke å ha innebygd mikrobølgeovn. Hvis du kjøper en forståelse, kan du sette den inn i hvilket som helst veddskap, bak ei dør, uten at det ser rart eller uryddig ut. Platetopp og vifta, som er plassert på inneveggen - hvor går den vifta ut? Vifta som blåser ut istedenfor kullfilter, er enorm fordel. ovn i høyden, istedenfor ovn i underskap, er nesten et must vil jeg si. du kommer til å bruke minst et par hundre tusen på dette, like greit å få et gjennomtenkt og funksjonelt kjøkken, og ikke bare kjøkkenet som ser ut som den er laget på 50 tallet engang. 🫣🤔 Anonymkode: c701f...220
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai Hva med noe slik. Ovnen og mikrobølgeovnen er oppi høyden i høyskap-vegg. både platetopp med innebygd vifte og vask er på veggen med vindu. Anonymkode: c701f...220
Honningmor Skrevet 11. mai Forfatter #20 Skrevet 11. mai Jeg skjønner at det finnes mange muligheter som ville gjort kjøkkenet både mye finere og bedre, men som jeg nevner innledningsvis er det mange årsaker til at det er tegnet som det er. Viften går ut i taket og kan derfor ikke flyttes uten å bygge om hele taket/loftet. Høyskap på den veggen der vasken er nå er helt uaktuelt siden det medfører at jeg får mindre benkeplass enn jeg har pr dags dato. For da må vasken over i den lange benken, og jeg vil 1. Ikke ha vasken foran vinduet, og 2. da må oppvaskmaskinen også dit noe som gjør at vi bokstavelig talt må hoppe over døra til oppvaskmaskinen hvis den står åpen. I tillegg til at jeg nok en gang ender opp med en oppstykket benk med dårlig plass. Jeg har behov for et kjøkken som fungerer som et ordentlig arbeidskjøkken , men lange benkeplater og mye skapplass. Kjøkkenet er lite og det er aldri mer enn et par skritt til vask eller kjøleskap. Oppvaskmaskinen står til venstre under vasken, og ikke I et hjørne. Når det gjelder den mikroen så liker ikke jeg heller plasseringen, men på grunn av symmetri mellom overskap og underskap så kan den ikke være til venstre. Den må jeg finne en løsning på. Budsjettet er også begrenset, så å bruke masse ekstra penger på å flytte en vask eller vifte orker jeg ikke. Særlig siden det medfører dårligere arbeidsplass. Jeg baker ofte 20 brød i slengen samtidig som jeg baker lefse eller andre ting som krever -MYE- benkeplass. Så prioritet nr 1 er benkeplass, prioritet 2 er skap og skuffer, og langt nede på lista kommer modernitet. Har en venninne som droppa overskap for et par år siden for det var "så mye finere" og angrer nå som en hund. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå