Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker i såfall liten leilighet, studioleilighet, da sentralt - helst vest (Frogner, Majorstuen etc) ?

Anonymkode: 9048e...60d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du regnet på det? Finn frem penn, papir og en kalkulator og sett opp et budsjett. 

Det koster mye å kjøpe leiligheten, markedsleie er ikke spesielt høy, rentenivået er høyt, Oslo har økt renovasjonsgebyret med 20-30% og skal videre opp de nærmeste årene. Det er eiendomsskatt, pluss felleskostnader i de fleste sameier. 

Så kommer skatt på leieinntekter på toppen og ødelegger regnskapet fullstendig. Og periodisk vedlikehold. Og høye kostnader ved salg i fremtiden, inkludert skatt på overskudd siden du antagelig ikke har bodd der siste 12mnd. 

Med mindre du har råd til å gå med underskudd er det ikke perfekt økonomisk avgjørelse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor mye egenkapital du har og hvor mye av egen tid du synes du kan bruke på det.

Hvis du sitter på nok penger til å kjøpe uten lån så lønner det seg kanskje. Hvis du må betale lånerente 5-6% på nesten hele prisen av leiligheten så tror jeg det finnes bedre investeringer. Det er også risiko for at boligprisene  ikke holder tritt med inflasjonen (så de i realiteten synker).

Husk også at det er mye bryderi med utleie. Du kan ha uflaks med leietakere som hærper boligen eller ikke betaler, men som i følge staten likevel har rettigheter sånn det blir vanskeligheter rundt utkastelse. Å finne nye leietakere er også litt jobb, samt vedlikehold rundt slitasje. Erfarne utleiere regner ikke at året har 12 måneders inntekt, men 11 hvis de regner konsevativt.

Det skal visstnok finnes aksjer man kan kjøpe i eiendomsselskaper som driver med utleie hvis man har tro på dette markedet men er for lat til eller ennå ikke har nok penger til å bli utleier selv. Noe å tenke på.

Anonymkode: 46385...ba8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker i såfall at det er en forutsetning at leiligheten ikke trenger å utbedres. / at den er i god stand, og  å leie ut i lang tid. Dette er ikke for å selge igjen de nærmeste årene men heller la den betale seg ned med utleie. Ja man går nok i et lite underskudd hver mnd - typ noen tusenlapper; men heller se på disse tusenlapper som investering/sparing. 

Ts

Skrevet

Kjøp av sekundærbolig lønner seg normalt bare om det er relativt høy prisvekst. Det er en grunn til at mange av de store eiendomsbesitterne har solgt unna utleieboliger de siste årene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Kjøp av sekundærbolig lønner seg normalt bare om det er relativt høy prisvekst. Det er en grunn til at mange av de store eiendomsbesitterne har solgt unna utleieboliger de siste årene.

Hm. Når leiligheter i sentrum Oslo har doblet seg i salgspris på 10 år, og har gjort det kontinuerlig over hele linja, samtidig som boligen blir betalt ned av seg selv ved utleie , og dermed kan stå nedbetalt innen 20 år, så har jeg vansker med å tenke at dette ikke er lønnsomt?🤔

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenker i såfall at det er en forutsetning at leiligheten ikke trenger å utbedres. / at den er i god stand, og  å leie ut i lang tid. Dette er ikke for å selge igjen de nærmeste årene men heller la den betale seg ned med utleie. Ja man går nok i et lite underskudd hver mnd - typ noen tusenlapper; men heller se på disse tusenlapper som investering/sparing. 

Ts

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hm. Når leiligheter i sentrum Oslo har doblet seg i salgspris på 10 år, og har gjort det kontinuerlig over hele linja, samtidig som boligen blir betalt ned av seg selv ved utleie , og dermed kan stå nedbetalt innen 20 år, så har jeg vansker med å tenke at dette ikke er lønnsomt?🤔

Hvordan mener du at leiligheten nedbetaler seg selv om du går noen tusenlapper i minus hver måned?

Du skal ha en særdeles god verdistigning om du mener det å gå i minus noen tusenlapper i måneden er en god investering. Da vil du mest sannsynlig ha bedre avkastning om du putter rentekostnader og de tusenlappene du går i minus hver måned inn på fond eller lignende.

Det er også ett noe begrenset utvalg av selveier-leiligheter sentrumsnært, iallefall om du ikke skal opp i veldig høy prisklasse.

Anonymkode: b2b6d...e01

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan mener du at leiligheten nedbetaler seg selv om du går noen tusenlapper i minus hver måned?

Du skal ha en særdeles god verdistigning om du mener det å gå i minus noen tusenlapper i måneden er en god investering. Da vil du mest sannsynlig ha bedre avkastning om du putter rentekostnader og de tusenlappene du går i minus hver måned inn på fond eller lignende.

Det er også ett noe begrenset utvalg av selveier-leiligheter sentrumsnært, iallefall om du ikke skal opp i veldig høy prisklasse.

Anonymkode: b2b6d...e01

Som å spare i fond tenker jeg da. 
kjøpe leilighet for 3.0 millioner, som betaler seg ned på 15 år , med verdistigning , så sitter man kanskje igjen med 5 millioner når solgt om 15 år. Kan godt betale 2000 pr mnd om dette skjer.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«….Prognoser fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at boligprisene i Norge forvente å stige med 25,6 prosent frem mot 2027, med en særlig kraftig økning på 33 prosent i Oslo…»

leste jeg nå. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en leilighet på løkka som jeg har leid ut i alle år og som var helt ny i 2012. Funker fett å få nedbetalt gjelda med leieinntekter, og har nå investert i nye leiligheter etter det. Men så var boligprisene en helt annen for over et tiår siden da.

Anonymkode: 8491d...fb5

AnonymBruker
Skrevet

Sentrumsnært i Oslo, vil alltid ha en kjøpergruppe føler jeg

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker i såfall liten leilighet, studioleilighet, da sentralt - helst vest (Frogner, Majorstuen etc) ?

Følger du ikke med verken på forumet eller i media? Å kjøpe bolig for utleie er ikke regningssvarende uansett hvordan du velger. 
Søk og finn tråden om hun som fikk en kjempe skattesmell fordi hun flyttet inn til kjæresten og leide ut sin egen bolig. 

Anonymkode: 4df26...955

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Følger du ikke med verken på forumet eller i media? Å kjøpe bolig for utleie er ikke regningssvarende uansett hvordan du velger. 
Søk og finn tråden om hun som fikk en kjempe skattesmell fordi hun flyttet inn til kjæresten og leide ut sin egen bolig. 

Anonymkode: 4df26...955

Merkelig. 
jeg kjenner flere som har sekundærboliger som tvert i mot får igjen på skatten… pga renter .. etc. så det var merkelig..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«….Prognoser fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at boligprisene i Norge forvente å stige med 25,6 prosent frem mot 2027, med en særlig kraftig økning på 33 prosent i Oslo…»

leste jeg nå. 

ts

Når er dette fra? Jeg har sett den prognosen før, for et år siden gjerne? Så mye av den prognosen kan allerede være innfridd. 

Anonymkode: e86f0...ac5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig. 
jeg kjenner flere som har sekundærboliger som tvert i mot får igjen på skatten… pga renter .. etc. så det var merkelig..

Å få igjen penger på skatten handler om hvordan man setter opp skattekortet.

Anonymkode: 73922...dcf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som å spare i fond tenker jeg da. 
kjøpe leilighet for 3.0 millioner, som betaler seg ned på 15 år , med verdistigning , så sitter man kanskje igjen med 5 millioner når solgt om 15 år. Kan godt betale 2000 pr mnd om dette skjer.

ts

Jeg har fond. Jeg må ikke betale 2000,- pr mnd, pengene kan bare sitte helt rolig og vokse (når Trump får rast fra seg).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

«Trikset» er kanskje å kjøpe bolig med utleiemulighet i sentrale strøk. Da slipper man skatt på utleien. Lån relativt mye på boligen og kjøp fond heller enn å betale ned på lånet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Når er dette fra? Jeg har sett den prognosen før, for et år siden gjerne? Så mye av den prognosen kan allerede være innfridd. 

Fra mars i år.. altså en mnd siden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

«Trikset» er kanskje å kjøpe bolig med utleiemulighet i sentrale strøk. Da slipper man skatt på utleien. Lån relativt mye på boligen og kjøp fond heller enn å betale ned på lånet.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har fond. Jeg må ikke betale 2000,- pr mnd, pengene kan bare sitte helt rolig og vokse (når Trump får rast fra seg).

Så dere Mener at det å kjøpe en liten leilighet , for utleie , på Frogner i Oslo er en dum investering? Lang horisont.. 10-15 år

jeg tar til meg det dere sier , i og med at jeg spurte her, men syns bare det høres veldig dystert ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så dere Mener at det å kjøpe en liten leilighet , for utleie , på Frogner i Oslo er en dum investering? Lang horisont.. 10-15 år

jeg tar til meg det dere sier , i og med at jeg spurte her, men syns bare det høres veldig dystert ut

Kan du ikke si noe om planlagt finansieringsgrad?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...