Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et norskprodusert bunad. De som sydde den til meg gikk på bunadkurs og kjøpte materislpakke fra husfliden slik det oppfordres til her: https://www.minmote.no/nyheter/a/0Vyr80/umulig-aa-brodere-bunader-i-norge-til-tariffloenn?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row7_pos2&utm_term=niche_personalized_front-test-standard_bandit-2-norman

Men så kommer den andre siden ikke frem: når du syr den selv anses den som tilnærmet verdiløs om du skal ha den taksert hos f.eks husfliden. Vi prøvde dette da min bestemor døde (hun laget til seg etter at de var ferdig med min så de er laget på samme tid, av samme folk, alt er likt) og husfliden ville ikke takstere den for dødsboet. De ville ikke komme med et ca beløp da de anså den til å være tilnærmet verdiløs ettersom den ikke var sydd "av profesjonelle".

Og dette bringer meg til spørsmålet, kjære bunadpoliti: hva ER en bunad? Før skulle man lage selv, brukde det man hadde og det var et relativt praktisk festplagg, men nå er det så mange regler og fallgruver at det er få som mestrer bunadlagig. I tillegg er det kostnader, faktiske kostnader og hvor plagget sys/monteres. Er det like norskprodusert om den er brodert i utlandet og så sydd sammen her? Er vi da så langt unna dem som selger komplette rimeligere bunader fra utlandet? Og hva med oss som har 100% norskprodusert bunad som ikke tilfredsstiller bunadpolitets krav? Er min bunad strengt talt bare en dyr festdrakt med sølv?

Setter pris på en saklig diskusjon folkens, men lurer oppriktig på om bunad politiet har gjort porten så smal at de snart låser både seg selv og alle andre ute..

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke fikk taksert bunaden betyr vel ikke at den «ikke tilfredsstiller bunadspolitiets krav», men at Husfliden mente den ikke hadde noen særlig verdi/var usikker på verdien av den. At noe er en bunad betyr vel ikke nødvendigvis at den har noe særlig verdi.  Selv har jeg bunad min farmor sydde til seg selv  for nesten hundre år siden. Den bærer jeg med stolthet, og tenker aldri på noe annet enn at den tilfredsstiller alle bunadpolitiets krav 100 prosent. Men om den har noen økonomisk verdi tviler jeg på. 

Anonymkode: f8ea0...7dd

AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (32 minutter siden):

Men så kommer den andre siden ikke frem: når du syr den selv anses den som tilnærmet verdiløs om du skal ha den taksert hos f.eks husfliden.

Husfliden takserer kun bunader de selv har sydd, og selger. 

Vi opplevde det samme med en norskprodusert skreddersydd bunad, men som Husfliden ikke "kunne garantere kvaliteten på)

Det betyr ikke at alle andre bunader er tilnærmet verdiløse, men at de ikke kan gi takst på den.

Anonymkode: 3213c...8bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem gidder å bry seg om hva den gjengen tenker, svakhet 

Anonymkode: 08e1f...c1a

• Liker 2
Skrevet

Det er en åpenbar svakhet at de nekter å taksere, det er en fallitterklæring mot håndverket og en levende drakttradisjon. For levende håndverk, må det settes reell takst på hjemmeproduserte kleder. Forsikringsbransjen og den totale verderinga av hva som er verdifullt og verdiskapning er avhengig av at det finnes institusjoner som ivaretar mer enn sine egne produkter.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal taksere bunad er det mye lurere å spørre et auksjonshus. Som en sier over her, så takserer husfliden helst bare bunader de har sydd selv. Auksjonshus kan gjøre en taksering på samme måte som om de hadde tenkt å selge bunaden. Det er ikke noen dramatikk i det husfliden gjorde her, og det betyr ikke at bunaden ikke er noe verdt. 

Anonymkode: c9647...cd1

• Liker 2
Skrevet

Dramatikk var det nok ikke, men det var et tankekors for meg. På den ene siden selges det material pakker og det oppfordres til å sy selv om du vil ha 100% norskprodusert, og på den andre siden rynker de på nesen av "hjemmelaget". 

Ikke vet jeg hvor man finner auksjonshus, vi har ikke slikt her, vi ble vist til husfliden da de er eneste her i området som "gjør slikt'.

Må si at min bunad er den vakreste for meg mtp at den er håndlaget og de som har sydd den har alle gått bort (utenom en). Det er et kjært plagg og jeg bryr meg ikke om eventuelle feil og jukseløsninger som kan finnes i den. At min datter bærer maken, laget av de samme driftige damene gjør meg om mulig enda mer stolt.

Men jeg føler at vi har mistet litt syn på hva bunad ER og hva det skal være (og kanskje også hva det ikke skal være).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (19 timer siden):

Dramatikk var det nok ikke, men det var et tankekors for meg. På den ene siden selges det material pakker og det oppfordres til å sy selv om du vil ha 100% norskprodusert, og på den andre siden rynker de på nesen av "hjemmelaget". 

Ikke vet jeg hvor man finner auksjonshus, vi har ikke slikt her, vi ble vist til husfliden da de er eneste her i området som "gjør slikt'.

Må si at min bunad er den vakreste for meg mtp at den er håndlaget og de som har sydd den har alle gått bort (utenom en). Det er et kjært plagg og jeg bryr meg ikke om eventuelle feil og jukseløsninger som kan finnes i den. At min datter bærer maken, laget av de samme driftige damene gjør meg om mulig enda mer stolt.

Men jeg føler at vi har mistet litt syn på hva bunad ER og hva det skal være (og kanskje også hva det ikke skal være).

Jeg skjønner at det er mye følelser her, fordi du føler noe som er verdifullt for deg ble avvist som verdiløst. Men hva eksakt sa husfliden? Sa de at de ikke ville taksere den fordi den ikke var bra nok sydd? Eller sa de at de ikke kunne taksere den fordi den ikke var sydd hos dem?

Om det første, det er ufint, og du har muligens møtt en ansatt med en dårlig dag. Om det siste, det handler om interne retningslinjer hos dem. Det å taksert krever tid og kunnskap, og det ligger også et visst ansvar der. En bunad de selv har sydd behøver de ikke gå over særlig nøye. De vet hvilke teknikker som er brukt, og den ble kvalitetssjekket før salg. I tillegg kjenner de til omtrent hvordan en slik bunad sydd av dem utvikler seg i verdi.

En bunad de ikke har sydd selv, kan enten være sydd av en som ikke har peiling eller en som er utdannet skredder. Det kan de ikke vite. Derfor må de gå over den på en helt annen måte, og det krever mye mer tid, og til en viss grad annen kunnskap. Da ligger også et større ansvar der, for de kan ta feil, og i så fall ligger det på dem.

Det er derfor det er vanlig å kun taksere det de selv har laget. Det betyr ikke at din bunad er verdiløs eller at noen rynker på nesen av den. Den kan for at de vet være sydd av en som har gått kurs eller har relevant utdannelse, og være minst like fint sydd som bunaden de selv produserer. Det bare krever mye mer å finne det ut, og det innebærer et større ansvar. Jeg tør påstå at om du hadde kommet dit med en bunad som var sydd på en annen systue, så hadde de avvist det og.

Og så føler jeg at du gjør deg vanskelig når du bare avslår tipset om auksjonshus, for det har dere ikke der du bor. Det har vi ikke der jeg bor heller, men det går an å søke litt på nett, og se om det ligger noe i en by i nærheten. Jeg får litt en følelse av at du har bestemt deg for å være fornærmet, og ingenting kan endre på det, så sannsynligvis er hver eneste bokstav i dette innlegget bortkastet også.

Anonymkode: c9647...cd1

Skrevet

Først ringte vi for å avtale tid til taksering, de var motvillige allerede fra starten for det var ikke en bunad de hadde sydd, men vi kom inn. De pakket den opp, så rask over den og så at den var ikke mulig å takste fordi den var ikke sydd på en måte som de anså som tilfredsstillende eller godkjent. De var faktisk ganske uhøflig og nevnte at det var ikke verdt verdien av annet enn materialpakken (som de tilfeldigvis selger). 

Det er mulig jeg avviste forslaget ditt om auksjonshus litt rask, beklager det, men vi er ferdig med saken så jeg har ærlig talt ikke tenkt mer på å få det taksten. Forsikringen har godtatt å forsikre den og både jenta og jeg er fornøyd med dem slik de er. Hadde det blitt mer drama fra arvingene hadde vi nok måtte tatt det et steg lengre og oppsøkt auksonshus (det hørtes ikke billig ut? Koster det mye?)

Grunnen til at jeg opprettet tråden var fordi jeg merket meg en del bunad debatter (naturligvis ettersom vi er i mai måned) og jeg følte at det var mye som talte i mot hverandre. Punktene jeg tenker på (kort oppsummert) er 1. at bunad er et håndverk som må beskyttes samtidig som jeg hører: før i tiden sydde de selv og brukte det de hadde. 2. Det er ikke greit at bunader lages i utlandet men det er greit når husfliden får broderiene gjort i utlandet. 3. Det er ikke greit om noen bruker hijab sammen med bunaden, men det er fint med disse nye silkeskjortene som bla Sofie Elise selger? 

Det var disse tankene som satte seg i hodet mitt, ikke om hvor mye bunaden min er verdi for andre. Husfliden har sagt hva de mener, dem om det, jeg bærer den likevel jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...