AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Er gravid for første gang i en alder av 41,6 år. Altså et risikosvangerskap. Alikevel har jeg ikke fått time til fastlege før i uke 12 for å ta blodprøver, blodtrykk osv. er dette normalt ? Anonymkode: 26695...5e4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Ja. Helt vanlig. Står på helsenorge.no også at første kontroll er i uke 8-12. Anonymkode: 321de...28b
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Helt vanlig. De får jo ikke stoppa en abort uansett. Anonymkode: 8af9c...046 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Det er jo ikke noe man får gjort før det uansett Anonymkode: b338d...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Det er normalt, ja. Meeen; Jeg hadde prøvd i nesten to år å bli gravid og hadde bestilt time hos en lege som hadde privat praksis for fertilitet, IVF osv. Tilfeldigvis hadde jeg blitt gravid da jeg hadde time. Han satte meg på progesteron for «sikkerhets skyld». Det var noen småting som tydet på at jeg kanskje manglet progesteron, og han mente det uansett ikke kunne skade. Han sa det var forebyggende for aborter i de første ukene. Jeg vet ikke om dette hadde vært aktuelt for deg, men du kunne jo booket deg en time hos det private for å undersøke. Anonymkode: 05a40...9a3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Det er vanlig nå at man har første time tidligere fordi du skal ha henvisning til TUL og NIPT på sykehuset og disse gjøres vel i uke 11-13. Så det er i seneste laget med time i uke 12. Dette gjelder alle aldre men kanskje spesielt 35+ som vil ha NIPT. Ut over de henvisningene er det ikke noen grunn til time tidligere pga alder. Utløser alder ekstra kontroller i det hele tatt med mindre det er indikasjoner på noe galt? Jeg ville ringt legekontoret og spurt om disse henvisningene med en gang iallfall Du kan også ta kontakt med helsestasjonen din med en gang så du kan få time hos jordmor (er ofte litt ventetid så selv når man skal ha første kontroll i uke 24 er det greit å kontakte dem med en gang) Anonymkode: d0a3f...313 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Jeg har fått to barn etter 41 år. Ingen ekstra oppfølging ut over NIPT som alle over 35 år får, og glukosebelastning som tilnærmet «alle» gravide tar. De behandler deg ikke som noe risikosvangerskap pga alder alene. Selv ikke jeg som hadde BMI på 32 og 36 ved starten av graviditetene, fikk noe ekstra oppfølging. Anonymkode: b75d2...10f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er gravid for første gang i en alder av 41,6 år. Altså et risikosvangerskap. Alikevel har jeg ikke fått time til fastlege før i uke 12 for å ta blodprøver, blodtrykk osv. er dette normalt ? Anonymkode: 26695...5e4 For å få henvisning til tidlig ultralyd kan du be om å få timen noe tidligere, evt. be legen om å sende en henvisning før du får time. For blodprøver, blodtrykk etc. har det ingen betydning om timen er i uke 8 eller 12. Anonymkode: 9d6bc...d1a
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Jeg sendte melding på Helsenorge for å få ordnet med henvisning til nipt og TUL litt tidligere. Men selve timen var i uke 12 (urin og blodprøve) Anonymkode: 0cd50...1eb
AnonymBruker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 13.16): Er gravid for første gang i en alder av 41,6 år. Altså et risikosvangerskap. Alikevel har jeg ikke fått time til fastlege før i uke 12 for å ta blodprøver, blodtrykk osv. er dette normalt ? Anonymkode: 26695...5e4 Er veldig vanlig med første kontroll uke 8 når de har kapasitet, pluss henvisninger som skrevet over. Har du stoffskifte problemer, så burde du få time mye tidligere, da du må endre på medisinene (og kanskje henvises til endokrinolog)! Eller er det vel bare å smøre deg med tålmodighet - husk at du også har rett til jordmor (som her hoss meg har mye bedre kapasitet enn legene). Anonymkode: 33058...48d
AnonymBruker Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai Jeg masa meg til fastlegetime i uke 9-10 eller noe sånt da jeg var engstelig for diverse mangelsykdommer jeg har. Tok privat tul uke 7 for å se at det faktisk var et foster der. Du ønsker kanskje nipt så om det skal gjøres offentlig ville jeg forsøkt å få en tidligere time mtp henvisning. Men generelt - det er ikke så mye oppfølging i det offentlige (bare det som ‘trengs’) så om du har behov for det er det bare å booke inn ting privat ☺️ Anonymkode: ca3e7...300
AnonymBruker Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai Utover NIPT-test er det ingen spesiell oppfølging pga. høy alder hos mor. Men hvis du skal ta NIPT-testen og tidlig UL (det siste tilbys alle nå), er det vanlig at det gjøres rundt uke 12-13, så det bør jo bestilles tidligere om du har første kontroll i uke 12. Du kan jo ringe legekontoret og høre om dette. Anonymkode: c39a8...3eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå