Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En annen ansatt spurte om vi kunne bytte vakter denne helgen. Jeg skulle opprinnelig jobbe 3 netter, mens annen ansatt skulle jobbe dag og kvelds-vakter (byttet er 3 nattevakter mot 2 dagvakter og en kveldsvakt). Fikk tilbud om at jeg kunne ta 4 vakter mtp antall timer, men det var ikke nødvendig. 

Byttet er lagt inn og godkjent i gat.

Nå sender denne ansatte et «krav» på flerfoldig tusen kroner for byttet?😳 (viser til egen timeslønn, Helge/nattillegg og x antall timer «overtid». Ikke trukket skatt.). 

Dette er en ansatt med full ansiennitet og videreutdanning som har betraktelig mye høyere lønn enn meg (jeg har 4 års ansiennitet). 

jeg har alltid trodd at lønn ved bytte av vakter blir gjort via arbeidsgiver når de godkjenner byttet? At den ansatte som jobber natt får dette tillegget. Har byttet vakter flere ganger tidligere uten at dette har vært et tema.

Kan jeg være såpass ærlig og brutal og si at dette har jeg ikke råd til og at jeg da ønsker jobbe nettene som i utgangspunktet var mine? Jeg har gjort dette mennesket en tjeneste med å gi bort mine netter, fordi det ønsket å delta i en dåp og en bursdag- og ingen andre ønsket/kunne bytte!!

hjelp! Råd?. Koble på arbeidsgiver?

Anonymkode: bf417...3cc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Koble på arbeidsgiver. Ulempetilleggene utbetales til den som faktisk går vakten, altså deg. Dersom kollegaen din vil ha de pengene, får de gå vaktene sine selv. Du har ditt helt på det rene. Kollegaen din er rett og slett frekk.

Anonymkode: 22acf...d33

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg sagt jeg vil gå mine egne vakter heller. Spør arbeidsgiver hva denne tenker.. ikke finn deg i dette. 

Anonymkode: 3bd7f...843

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Din kollega er skikkelig frekk og tar totalt feil. Det frekkeste er at hun selv har ønsket å bytte! 

Avvis kravet og be henne snakke med arbeidsgiver 

Anonymkode: 7605d...334

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt hinsides all fornuft og selvsagt ikke noe du skal finne deg i! Ville koblet på arbeidsgiver samt gitt beskjed om at det er helt uaktuelt. 

Anonymkode: 03b75...518

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke noe med lønnen til vedkommende å gjøre. Mener hun det er feil i utbetalingene så får hun snakke med arbeidsgiver eller lønningskontoret, ikke deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare svart "Dette blir for komplisert, jeg tror vi heller skal gå for opprinnelige vakter. Gir beskjed til rette vedkommende".

Anonymkode: 2c047...007

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, må bare le av frekkeste her. Det er som å bytte vekk julevakter for å være med familie også spørre om å få betalt helligdagstilleggene selv. 

Anonymkode: 7605d...334

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare frekt! Si at du da heller jobber dine vakter hvis det skal være slik. 

Anonymkode: 2faee...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Svarte ansatt som forslaget over og ringte leder. Ble EKSTREMT dårlig stemning, og vedkommende prøvde melde seg syk (etter jeg hadde ringt leder og forklart situasjonen) 😂

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så merkelig. 

Hos mine betales ulempe alltid automatisk til den som har vakta i systemet. Siden alle mine jobber 100 %, får de pluss/minus timer på avspaseringskonto dersom de jobber flere eller færre timer enn fastlønna pga. private bytter. Siden vaktene er relativt like i lengde, og ingen ser ut til å spekulere i det, går det stort sett omtrent i null over tid.

Anonymkode: e2625...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar!

Svarte ansatt som forslaget over og ringte leder. Ble EKSTREMT dårlig stemning, og vedkommende prøvde melde seg syk (etter jeg hadde ringt leder og forklart situasjonen) 😂

Ts

Verste er at det finnes en del av disse ansatte.

Anonymkode: d05e3...e08

Skrevet

I tillegg må man husker feriepenger, så det det var frekt som fan.

AnonymBruker
Skrevet

Når man bytter vakter seg i mellom, blir ikke tilleggene byttet med. Så hvis du har en tidligvakt og bytter med en kollega til en senvakt, så får ikke du kveldstillegget, du får bare den vanlige lønnen for dagvakt. Dette er fordi man som oftes har fastlønn, og da følger lønna turnus. Om leder derimot ber deg om å bytte vakt, så skal du få med tillegg. 
Ofte bør man derfor bytte tilsvarende med samme kollega, slik at lønnen blir riktig. 

Noen vil derfor kreve et mellomlegg, f.eks. at du som bytter til senvakt uten å få betalt for kveldstillegg, av kollegaen du byttet med. Men klart dette blir vanskelig da man ofte ikke har identisk lønn osv. nettopp derfor kan det være lurt å bytte tilbake senere, slik at lønnen stemmer. Personlig gidder jeg ikke styre med betaling på denne måten, jeg bytter vakter for å være en grei kollega og håper at de bytter vakter med meg en gang jeg trenger å bytte en vakt. 

Anonymkode: db92d...60a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar!

Ts

Jeg tipper det vil bli avslørt at det ikke er første gangen denne kollegaen har forsøkt å presse andre for penger.

Veldig bra du tok det opp med leder, Ts!

Anonymkode: 693e1...2a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tipper det vil bli avslørt at det ikke er første gangen denne kollegaen har forsøkt å presse andre for penger.

Veldig bra du tok det opp med leder, Ts!

Anonymkode: 693e1...2a9

Det samme tenkte jeg.

TS bør nevne det til resten av kollegaene. Det er nok mange som har blitt avkrevd penger og ikke gjort noe mer med det.

Anonymkode: e4145...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis bytte er lagt inn i Gat så får dere lønn for akkurat det dere jobber. Altså på riktige vakter dere faktisk går, ikke de opprinnelige, og alle tillegg blir riktig. Dere skal ikke gjøre opp privat når byttet er inne i gat. 

Anonymkode: cce87...951

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En annen ansatt spurte om vi kunne bytte vakter denne helgen. Jeg skulle opprinnelig jobbe 3 netter, mens annen ansatt skulle jobbe dag og kvelds-vakter (byttet er 3 nattevakter mot 2 dagvakter og en kveldsvakt). Fikk tilbud om at jeg kunne ta 4 vakter mtp antall timer, men det var ikke nødvendig. 

Byttet er lagt inn og godkjent i gat.

Nå sender denne ansatte et «krav» på flerfoldig tusen kroner for byttet?😳 (viser til egen timeslønn, Helge/nattillegg og x antall timer «overtid». Ikke trukket skatt.). 

Dette er en ansatt med full ansiennitet og videreutdanning som har betraktelig mye høyere lønn enn meg (jeg har 4 års ansiennitet). 

jeg har alltid trodd at lønn ved bytte av vakter blir gjort via arbeidsgiver når de godkjenner byttet? At den ansatte som jobber natt får dette tillegget. Har byttet vakter flere ganger tidligere uten at dette har vært et tema.

Kan jeg være såpass ærlig og brutal og si at dette har jeg ikke råd til og at jeg da ønsker jobbe nettene som i utgangspunktet var mine? Jeg har gjort dette mennesket en tjeneste med å gi bort mine netter, fordi det ønsket å delta i en dåp og en bursdag- og ingen andre ønsket/kunne bytte!!

hjelp! Råd?. Koble på arbeidsgiver?

Ja, her hadde glatt trukket tilbake avtalen og fått mine vakter tilbake.

Anonymkode: 5804c...e37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...