Gå til innhold

Skjønner ikke at voksne folk ikke tar ansvar for barna sine?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Desverre er det MANGE foreldre som er blinde på sine egne barn. Og Desverre er det MANGE foreldre som er late. Jeg har ofte hørt : "hvordan får du så fine og veloppdragne barn?" - vel det kommer ikke av seg selv, det er en jobb som starter fra de er bittesmå. Det er VELDIG frustrerende å ha barn som er snille, greie og pliktoppfyllende når det føles som majoriteten banner, stjeler, ødelegger og oppfører seg som dritt, men jeg håper jo virkelig at barna mine skal bli velfungerende voksne, som har det godt med seg selv og som gir samfunnet noe positivt. 

Anonymkode: 7bb34...63a

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Det er enorm mangel på folkeskikk. Det tas ikke ansvar for egne eller barns handlinger og folk er livredde for å gi konsekvenser. 

Alle slike ting som du beskriver ville hatt skikkelige konsekvenser her hjemme i alle fall. Det er totalt uakseptabelt å oppføre seg som en drittunge og det er på tide at det faktisk adresseres. Til og med politiet i Oslo har total "berøringsfrykt" for kriminelle ungdommer så det bare forplanter seg utover i voksenlivet. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hører jeg om dårlig oppførsel på skolen eller fritiden, blir det tatt opp skikkelig hjemme. Fikk vite én gang at eldstemann hadde svart lærer frekt i en skoletime, han måtte møte opp dagen etterpå sammen med meg før skoletid for å be lærer om unnskyldning. Det var ikke snakk om å vri seg unna. Og vet dere hva? det er den siste gangen jeg har hørt noe negativt om ham fra skolen. Fordi han vet at det er ugreit, og ugrei oppførsel får konsekvenser hjemme hos oss, alltid. 

… 

Anonymkode: 162c5...cf5

Jeg skjønner hvor frustrasjonen kommer fra, men med denne kommentaren her ts, framstår du som lite reflektert og trangsynt. Klart det er foreldre som ikke gjør nok, men det er neimen mange av oss som gjør alt vi kan også. Her hadde vi en gutt som utagerte voldsomt, så ille at jeg fryktet bekymringsmelding til barnevernet, fordi folk kanskje tenkte at vi lot han herje fritt. Hos oss viste det seg å være diagnoser, som bare medisinering har hjulpet på. Og vi har virkelig prøvd ALT. Jeg skjønner at denne tråden sannsynligvis ikke var rettet mot folk som oss, men vi ble alle skjært under samme kam her. Og du fremstiller deg selv som om du kan så mye bedre, siden det tross alt fungerte å si strengt ifra til ditt barn.

Forøvrig er jeg enig i at det er mange som må skjerpe seg når det kommer til grensesetting og oppdragelse.

Anonymkode: ed88b...3aa

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg tror en medvirkende årsak er at barna har fått for mange rettigheter (=for stor makt) i skolen. Lærerne får knapt lov til å snakke til dem lenger. 

Foreldre har så klart hovedansvar for sine barn, men det at andre voksenpersoner ikke lenger får lov til/det ikke lenger er sosialt akseptert å sette på plass andres unger, tror jeg også spiller en rolle her. Det har jo alltid fantes dårlige foreldre som ikke tar ansvar for hva ungene deres gjør, men før ble disse delvis oppdratt av andre voksne. Når dette har falt bort, er noen barn/ungdommer altså helt uten grenser noe sted. Da går det jo dårlig... 

Når alt det er sagt vil jeg si at det er en masse flotte barn og ungdommer rundt omkring også. Og foreldre i dag bruker mer tid med ungene sine enn noen gang.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er rett og slett en skremmende utvikling. Jeg frykter for framtiden vår når barn som dette, som har null erfaring med respekt og konsekvenser, skal styre landet vårt.

Anonymkode: 15a9e...b20

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg tror en medvirkende årsak er at barna har fått for mange rettigheter (=for stor makt) i skolen. Lærerne får knapt lov til å snakke til dem lenger. 

Foreldre har så klart hovedansvar for sine barn, men det at andre voksenpersoner ikke lenger får lov til/det ikke lenger er sosialt akseptert å sette på plass andres unger, tror jeg også spiller en rolle her. Det har jo alltid fantes dårlige foreldre som ikke tar ansvar for hva ungene deres gjør, men før ble disse delvis oppdratt av andre voksne. Når dette har falt bort, er noen barn/ungdommer altså helt uten grenser noe sted. Da går det jo dårlig... 

Når alt det er sagt vil jeg si at det er en masse flotte barn og ungdommer rundt omkring også. Og foreldre i dag bruker mer tid med ungene sine enn noen gang.

Men det siste du sier, er mest sannsynlig en del av problemet. Mange foreldre er mer opptatte av å være kompis/venninne enn å oppdra, og da er det fritt fram for podene.

Anonymkode: 2dc2d...66c

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det siste du sier, er mest sannsynlig en del av problemet. Mange foreldre er mer opptatte av å være kompis/venninne enn å oppdra, og da er det fritt fram for podene.

Anonymkode: 2dc2d...66c

Ja, men hvorfor har det blitt slik? Dagens foreldrestil er jo et resultat av forventninger og krav i samfunnet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er rett og slett en skremmende utvikling. Jeg frykter for framtiden vår når barn som dette, som har null erfaring med respekt og konsekvenser, skal styre landet vårt.

Anonymkode: 15a9e...b20

Det samme ble sagt for tusen år siden. 

Anonymkode: 70a4b...2e7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Den foreldre stilen som er nå og har vært de siste årene er skremmende. Barn er mer utagerende samtidig virker det også som at flere barn er mer Usikre og ikke forberedt på den virkelig verden.

Anonymkode: 409fd...782

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sunshade83 skrev (32 minutter siden):

Det er enorm mangel på folkeskikk. Det tas ikke ansvar for egne eller barns handlinger og folk er livredde for å gi konsekvenser. 

Alle slike ting som du beskriver ville hatt skikkelige konsekvenser her hjemme i alle fall. Det er totalt uakseptabelt å oppføre seg som en drittunge og det er på tide at det faktisk adresseres. Til og med politiet i Oslo har total "berøringsfrykt" for kriminelle ungdommer så det bare forplanter seg utover i voksenlivet. 

Ja, enig! Det er på tide at foreldre stilles til ansvar når deres mindreårige barn begår lovbrudd. At skolene rundt omkring i større grad enn nå stiller foreldrene ansvarlig for barnas handlinger. Foresatte i dag er redd for å sette grenser! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den foreldre stilen som er nå og har vært de siste årene er skremmende. Barn er mer utagerende samtidig virker det også som at flere barn er mer Usikre og ikke forberedt på den virkelig verden.

Anonymkode: 409fd...782

Skremmende og uansvarlig. Foreldrene er kompiser med ungene sine og livredde for å sette grenser. Det er klart unger blir usikre av manglende grensesetting, de blir jo ikke lært opp til å oppføre seg. Ungene skal jo «finne seg selv»

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er jeg helt enig i! Føler at majoriteten er greie og høflige. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er barn fra andre kulturer hvor guttene blir dyrket som prinser og får gjøre hva de vil. Mødrene har alt for mange barn, lite kunnskap og lite kontroll. De kommer også fra kulturer hvor vold er akseptert. 

Anonymkode: 0e3c5...795

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er barn fra andre kulturer hvor guttene blir dyrket som prinser og får gjøre hva de vil. Mødrene har alt for mange barn, lite kunnskap og lite kontroll. De kommer også fra kulturer hvor vold er akseptert. 

Anonymkode: 0e3c5...795

Her vi bor er godt over 80% etnisk norske og det er de barna og foreldrene jeg snakker om i hovedinnlegget. Ikke få dette til å handle om innvandringspolitikk!

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Oh dette er et tøft emne. Har selv to barn og gjør virkelig det beste jeg kan. Men...jeg vet om en i klassen til mi sønn 13 som får gjøre hva han vil klassen...han forstyrrer hele tiden og kan være litt voldelig. Jeg kan ikke si hvordan han har det hjemme..men forldre der er de som er med på alt på skolen..fau etc.

Men...lærer får ikke lov til noe...de for ikke si i fra...de får ikke sette han i gangen etc...han har også truet lærer. 

Selfølgelig kommer mye av hvordan oppdra barn hjemme fra...men folk i dag får jo ikke lov til å være strenge lot barn. Lærer får ikke respekt da de ikke får lov å heve seg over barna ( ikke slå, men bruke sin stemme og makt som lærer)

Jeg skal ikke si at det er lett å være foreldre idag...se bare på kg hvor mye man kan feile som foreldre (da via kg sine foreldre politi)  hadde noe sett foreldre tatt hard i barnet/ ungdom ute( for rn god grunn)...hadde folk sikkert tenkt stakkars barn..eller nabo hadde ringt bv....

Men ja 90 prosent kommer hjem fra...og mange er nok sløve...tror mange foreldre idag ikke har tid til dine barn...de jobber og har sine hobbyer og venner.

Enten er foreldre "kompiser" mm er barna eller så er det så kranglete og ikke noe flink med kommunikasjon 

Men..et stort men....du kan ha foreldre hjemme som gjør alt riktig...så møter barna nye venner...nye venner som snur opp ned på oppførselen til barnet. Et barn som kanskje ikke tør å stå i mot press...og slutter å være den flinke ...til en annen person...ellers så mister han venner.

Det er foreldre, venner, skolen,lærer , Miljø etc som kan forandre et barn..på godt og vondt

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min sønn ble alvorlig mobbet på skolen. Og foreldrene var helt sånn "barn er barn" Jeg kunne ha drept. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste tar ansvar for ungene sine. MEN, de få som ikke gjør det er bare utrolig synlig fordi det de ungene gjør får store konsekvenser for de rundt de. Og barnevernet er handlingslammet. 

Anonymkode: d6754...f75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner hvor frustrasjonen kommer fra, men med denne kommentaren her ts, framstår du som lite reflektert og trangsynt. Klart det er foreldre som ikke gjør nok, men det er neimen mange av oss som gjør alt vi kan også. Her hadde vi en gutt som utagerte voldsomt, så ille at jeg fryktet bekymringsmelding til barnevernet, fordi folk kanskje tenkte at vi lot han herje fritt. Hos oss viste det seg å være diagnoser, som bare medisinering har hjulpet på. Og vi har virkelig prøvd ALT. Jeg skjønner at denne tråden sannsynligvis ikke var rettet mot folk som oss, men vi ble alle skjært under samme kam her. Og du fremstiller deg selv som om du kan så mye bedre, siden det tross alt fungerte å si strengt ifra til ditt barn.

Forøvrig er jeg enig i at det er mange som må skjerpe seg når det kommer til grensesetting og oppdragelse.

Anonymkode: ed88b...3aa

Du går rett i offerrollen med kommentaren her, det viser jo at du er en del av problemet.

Når voksne går i offerrollen så fraskriver de seg også ansvar. Skyld på diagnose, men ingen barn blir utaggerende hvis man som foreldre har gjort det man skulle gjort fra starten av.

Anonymkode: c4876...320

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er den første generasjonen foreldre som ikke tør å stille krav til og ha klare forventninger til barna sine. De oppdrar ikke barna, de bare passer på dem. Barna lærer at de skal være egoister, og at det er de selv som er viktigst i hele verden. Om et barn er dårlig i et fag, så er det lærerens skyld. Foreldre tar ikke tak i det selv. Barna lærer heller ikke å ordne opp seg i mellom når det er konflikter i vennegjengen. Det er nyttig lærdom videre i livet. Foreldre blander seg borti alt, og det er selvfølgelig "mitt barn som har rett" alltid.

Gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er en tydelig trend.

Anonymkode: 9cc92...473

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...