Gå til innhold

Skjønner ikke dette med at å ha barn skal være så utrolig meningsfult

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn, elsker de så klart over alt annet, men klarer liksom ikke å hente så mye "mening" ut av det som det virker som de fleste andre gjør. 

Å ha barn er jo egentlig bare den ultimate formen for egoisme. Man har reprodusere seg selv, og i stedet for å stresse over sitt eget velbehag, er man nå fult fokusert på avkommet. Det er jo bare egoisme 2.0?

Man får mindre tid og energi til å bidra for venner, øvrig familie, samfunnet, i jobben, og nesten all energi går nå til å sikre at ditt eget genmateriale skal få de beste forutsetninger. 

Forstår ikke hva folk mener skal gi så mye mening i livet med dette. Føler jeg bare har blitt en kjempeegoist som kretser rundt min egen lille akse etter jeg fikk barn. Ikke at jeg ikke trives altså. Er glad i å være sammen med barna mine, å se de vokse til og se livet på nytt gjennom dem - den kan jeg se, men "mening"... Njæææ

Nå skal det sies jeg hadde et veldig inspirerende liv, med noen rimelig alturistiske hobbyer og yrke før barn. 

Anonymkode: cf525...8bc

• Liker 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke det. 
Egoistisk og dumt å få barn i denne verdenen.

Om man absolutt må ha barn, kan man heller hjelpe noen i denne overfylte verdenen. 

Anonymkode: 99d29...270

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna dine, TS? For det tror jeg har litt å si. Mine er 14 og 16, og det er ingen som lengre forventer at jeg skal kretse rundt barna mine og mene at "barna er alt". Det var annerledes da de var små, men nå er de jo selvstendige mennesker med egne meninger og personligheter. Vil si det hadde virket smått patetisk om jeg hang rundt barna mine 24/7 og mente at de var alt i livet. De er en stor del av livet, ja, men min identitet er ikke bygget på at jeg er mor. Syntes det var utrolig deilig å løsrive seg fra småbarnstiden og småbarnsmorrollen, og heller vokse inn i den personligheten jeg har utviklet i senere tid. Får også tilbakemeldinger fra tenåringene mine at det er kult at jeg gjør det jeg gjør - tror de liker at jeg er en egen person, ikke bare mamma.

Anonymkode: 2f875...5d7

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg ville det vært mer egoistisk å ikke få barn. Å bade i penger uten å dele med noen slik som enkelte barnløse jeg kjenner er jo utrolig mye mer egoistisk. De er så gnien og ego at de griner sikker når de går på dass.

Du gir jo en enorm del av deg selv til noen andre når du får barn. Risikoen rundt graviditet, ansvaret for noen til de er 18+ etc. Det er ikke ego. Du deler ditt liv og din tid med noen andre for at de skal få oppleve den fineste gaven du kan gi - livet selv.

Du sørger også for at samfunnet går rundt videre med nye generasjoner. Kan ikke akkurat se på det som ego. Det vil jeg heller si er de barnløse som sitter og forventer at vårt kjøtt og blod skal tørke de i ræva når de er gamle rosiner.

Anonymkode: 2b746...c24

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg ville det vært mer egoistisk å ikke få barn. Å bade i penger uten å dele med noen slik som enkelte barnløse jeg kjenner er jo utrolig mye mer egoistisk. De er så gnien og ego at de griner sikker når de går på dass.

Du gir jo en enorm del av deg selv til noen andre når du får barn. Risikoen rundt graviditet, ansvaret for noen til de er 18+ etc. Det er ikke ego. Du deler ditt liv og din tid med noen andre for at de skal få oppleve den fineste gaven du kan gi - livet selv.

Du sørger også for at samfunnet går rundt videre med nye generasjoner. Kan ikke akkurat se på det som ego. Det vil jeg heller si er de barnløse som sitter og forventer at vårt kjøtt og blod skal tørke de i ræva når de er gamle rosiner.

Hva er dette slags tåpeligheter? Barn eller barnløs er ingen konkurranse. Hvorfor lager du en slik "oss vs dem"-tankegang?

Hvis man har lyst på barn, og dermed får barn, så er det et egoistisk valg.
Hvis man ikke har lyst på barn, og dermed ikke får barn, så er det et egoistisk valg.

Slutt å lag disse konstruerte skillene hvor det ene skal være bedre enn det andre. Ulike valg, det er som er rett for deg er rett for deg. Ingen andre. Enten det er å få barn eller ikke få barn.

Anonymkode: c467a...d71

• Liker 19
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

For mange av oss er det å få barn meningsfullt på et dypt, menneskelig plan. For noen også mer spirituelt. For egen del er det ingenting som er mer viktig og meningsfullt enn å bidra til noe bra i menneskeheten, for å si det litt svulstig. Å være en del av et fellesskap som strekker seg tilbake til livet begynte. For meg er det dypt meningsfullt og har stor verdi.

Men klart man kan finne mening på veldig mange andre måter, både i arbeid og hvem man er for andre. For meg er det å få barn en av flere måter å leve meningsfullt.

Anonymkode: c44f4...aed

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du? Risikoen rundt egen graviditet gjør du jo fordi du har LYST på barn? DET er jo egoistisk? Tviler på at du får barn fordi du skal hjelpe samfunnet i en allerede fullstendig overbefolket klode. Og ditt egentlige syn på barn kommer jo fram til slutt: du får barn fordi de skal "tørke deg i ræva" når du blir gammel. Du glemmer bare at du aner ikke om barna dine blir å ta vare på deg eller ikke når du blir eldre og trenger det.

Anonymkode: 23038...e78

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor gamle er barna dine, TS? For det tror jeg har litt å si. Mine er 14 og 16, og det er ingen som lengre forventer at jeg skal kretse rundt barna mine og mene at "barna er alt". Det var annerledes da de var små, men nå er de jo selvstendige mennesker med egne meninger og personligheter. Vil si det hadde virket smått patetisk om jeg hang rundt barna mine 24/7 og mente at de var alt i livet. De er en stor del av livet, ja, men min identitet er ikke bygget på at jeg er mor. Syntes det var utrolig deilig å løsrive seg fra småbarnstiden og småbarnsmorrollen, og heller vokse inn i den personligheten jeg har utviklet i senere tid. Får også tilbakemeldinger fra tenåringene mine at det er kult at jeg gjør det jeg gjør - tror de liker at jeg er en egen person, ikke bare mamma.

Anonymkode: 2f875...5d7

Barnehage og barneskole 😉 Blir nok mindre kretsing etterhvert, ja, får en håpe. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men du deler jo ikke deg selv med noen tilfeldig "noen", det er tilfeldigvis kun ditt eget genmateriale du er villig til å gjøre denne oppofringen for. 

Det med å skape nye samfunnsborgere er en dabatt jeg ikke ønsker å gå inn på, det blir for omfattende. Men jeg deler nok ikke dette synet om at vi er pliktig til å opprettholde den enorme befolkningseksplosjonen som har funnet sted siste århundrer. Det er ikke lenge siden vi var under millionen her i Norge, og det er nok et langt mer bærekraftig antall mennesker. Men jeg skjønner man kan mene annerledes, og at det da på en måte blir meningsfullt å fylle på med borgere. Ts

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For mange av oss er det å få barn meningsfullt på et dypt, menneskelig plan. For noen også mer spirituelt. For egen del er det ingenting som er mer viktig og meningsfullt enn å bidra til noe bra i menneskeheten, for å si det litt svulstig. Å være en del av et fellesskap som strekker seg tilbake til livet begynte. For meg er det dypt meningsfullt og har stor verdi.

Men klart man kan finne mening på veldig mange andre måter, både i arbeid og hvem man er for andre. For meg er det å få barn en av flere måter å leve meningsfullt.

Men ville du ikke vært en del av dette fellesskapet også uten egne barn? "Bidra til noe bra", da må du nesten utdype. Det er bra fordi det er bra? Ts

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ellers så likte jeg svaret ditt, altså 😊 Forstår hva du mener. Kan føle på det samme, en slags forbindelse til menneskets historie og menneskeheten. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har to barn, elsker de så klart over alt annet, men klarer liksom ikke å hente så mye "mening" ut av det som det virker som de fleste andre gjør. 

Å ha barn er jo egentlig bare den ultimate formen for egoisme. Man har reprodusere seg selv, og i stedet for å stresse over sitt eget velbehag, er man nå fult fokusert på avkommet. Det er jo bare egoisme 2.0?

Man får mindre tid og energi til å bidra for venner, øvrig familie, samfunnet, i jobben, og nesten all energi går nå til å sikre at ditt eget genmateriale skal få de beste forutsetninger. 

Forstår ikke hva folk mener skal gi så mye mening i livet med dette. Føler jeg bare har blitt en kjempeegoist som kretser rundt min egen lille akse etter jeg fikk barn. Ikke at jeg ikke trives altså. Er glad i å være sammen med barna mine, å se de vokse til og se livet på nytt gjennom dem - den kan jeg se, men "mening"... Njæææ

Nå skal det sies jeg hadde et veldig inspirerende liv, med noen rimelig alturistiske hobbyer og yrke før barn. 

Du høres forferdelig selvopptatt ut så ikke noe rart at du tenker slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes heller ikke det er spesielt meningsfullt i seg selv, men jeg ønsket barn og derav fikk jeg det.

Anonymkode: 4afa4...dbc

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen mening med livet, annet enn å reprodusere seg for å sikre artens overlevelse…

Anonymkode: 938e5...4f2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (2 minutter siden):

Du høres forferdelig selvopptatt ut så ikke noe rart at du tenker slik.

Hva får deg til å si det? Der var jo en held dom over noen basert på et par avsnitt på et forum 😅 Men utdyp gjerne! Ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen mening med livet, annet enn å reprodusere seg for å sikre artens overlevelse…

Anonymkode: 938e5...4f2

Men kan man ikke kategorisere det også som meningsløst? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva får deg til å si det? Der var jo en held dom over noen basert på et par avsnitt på et forum 😅 Men utdyp gjerne! Ts

Hard dom* 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke meningen med livet at det ikke er mening da? Meningen er å leve. Man må skape det livet man må ha, og gi det mening. Barna mine gir meg mening ved at det er en betingelsesløs kjærlighet, som jeg ikke føler for noen andre, og de er en stor glede i livet. Min mann gir meg også glede, venner gir meg glede, jobb, hobbyer, noe får tiden til å gå, andre ting gir en stor tilfredstillelse. Barna er også noe av det som skaper mest bekymringer i livet, så jeg kan forstå at mange ikke ønsker barn av den grunn. Men for meg har de gitt mye mening og glede i livet. De er en del av det livet jeg ønsker å leve. 

Anonymkode: ca92f...247

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan man ikke kategorisere det også som meningsløst? Ts

Folk trenger ikke overtenke alt mulig. Å få barn eller ikke få barn er like egoistisk da vi velger det ene eller andre selv. I blant velger man barn, iblant "kommer de av seg selv".

Mitt liv var veldig bra før barn, og det er veldig bra etter barn. Elsker sønnen min over alt på jord men han er strengt tatt bare resultatet av puling og en glemt p-pille. Ren biologi. Ikke noe dypere mening enn det.

Anonymkode: 06c21...d9a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For min del handler det om tilhørighet og min egen flokk. Barn står en normalt langt nærmere enn venner, selv gode venner. Man merker ekstra godt ved høytider og i spesielle situasjoner som alvorlig sykdom og dødsfall at nær familie er i en særstilling. Og jeg tror mange barnløse føler litt på det når julaften kommer og alle venner er opptatt med barn og evt barnebarn mens en selv ikke har noen å feire med.

Anonymkode: 7b7d5...f32

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...