AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Dette er noe jeg har tenkt en del på da der er en person i "vennegjengen" som har denne holdningen. Personen gir blanke i andres følelser, seiler sin egen sjø, er ikke redd for å ytre meningene sine (de er ikke nødvendigvis kontroversielle, problemet er at hen mener at hva hen mener er det eneste riktige i hele verden) og snakker høyt, og mye. Personen er svært selvsentrert og lytter ikke til andre i det hele tatt. Man merker det med en gang at personen "zoner ut" og driter i hva en sier. Biter meg merke i at de jeg møter som er veldig tydelige på at de ikke bryr seg om hva andre mener og "er seg selv", ofte er slik. Det jeg også merker er at de blir lett støtt om noen ikke er enig med de eller sier de imot. Tror de aller fleste kjenner noen som er slik, og hva tenker dere om det? Hadde det ikke vært for at denne personen er en del av "gjengen" så hadde jeg ikke hatt noe med personen å gjøre. Jeg syns personen er usmakelig. Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig med personen, men fordi jeg opplever personen som både uhøflig, arrogant og upålitelig. Selv er jeg ikke redd for å si mine meninger, og kan fint ta rollen som djevelens advokat, mest for å bringe inn et nytt perspektiv i en debatt. Jeg har ikke spesielt kontroversielle meninger eller holdninger, og jeg har som mange andre en slags "speil personlighet" hvor jeg speiler mennesker jeg er sammen med. Tilpasser meg folket, mest for å unngå drama og ubehageligheter, men også for å ha det fint sammen. Klart jeg bryr meg om andres følelser. Jeg bryr meg om at folk skal ha det bra rundt meg. Og jeg setter ikke mine følelser først, slik de som er opptatt av å gi faen, gjør. Dette med å gi faen og ikke bry seg om hva andre syns om deg er et råd som ofte blir gitt, og selv om jeg er delvis enig i dette rådet så tenker jeg at det er virkelig ikke lurt å ikke bry seg. Det kan jo i verste fall ende opp med at ikke så mange vil ha noe med deg å gjøre. Jeg tror personen jeg snakker om er ensom, har ingen nære venner - og jeg syns egentlig ikke det er så rart. Nå skal det sies at man kan fint gi faen og likevel være en ganske ålreit person å være rundt, men dette kombinert med voldsom arroganse, dårlig selvtillit som gjør at man konstant må hevde seg... Det er et mareritt. Så lurer jeg også på hva dere tenker om å forholde seg til en slik person. Jeg kan ikke bare unngå hen, dessverre. Det blir veldig dårlig stemning om jeg sier imot vedkommende, men jeg er så lei av at hen skal snakke så mye tull uten konsekvenser. Det plager meg at selvinnsikten er så snever, at de ikke forstår at de oppfører seg dårlig. Anonymkode: 503cb...512
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Å ikke bry seg om hva andre tenker går ikke nødvendigvis hånd i hånd med å være en drittsekk. Anonymkode: 41525...5ca 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Det som er typisk for dem som er slik, er at de anser seg selv som uredde. De tenker at de er ærlige og bryr seg ikke om hva andre må mene om dem. Det er uvesentlig om de sårer folk, eller framstår som ufine. De mener de er i sin fulle rett til å oppføre seg slik. Det er de selvsagt ikke, og de skjønner ikke selv omfanget av de konsekvensene oppførselen deres har. Jeg kjenner ei som omtaler seg selv som en bitch, og hun synes oppriktig at det er positivt. Det hun ikke ser er at vi andre synes hun er uspiselig og omgås henne kun når vi virkelig må. Jeg tenker at slike mennesker har mange narsissistiske trekk, og de skal man faktisk være forsiktige med å ha for mye med å gjøre. Ikke gå inn i noen "krig" eller store diskusjoner. Heller overse personen, og vis lite interesser for han/henne. Det tror jeg er det beste. Anonymkode: 7d34f...78c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Jeg er sånn som ikke bryr meg oø hva andre måtte tenke og mene om meg, i den forstand at jeg er selvstendig sånn sett, men ingen dritt som ikke tar hensyn og bryr meg om andres følelser. Det der er bare en drittsekk. Anonymkode: 5c440...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette er noe jeg har tenkt en del på da der er en person i "vennegjengen" som har denne holdningen. Personen gir blanke i andres følelser, seiler sin egen sjø, er ikke redd for å ytre meningene sine (de er ikke nødvendigvis kontroversielle, problemet er at hen mener at hva hen mener er det eneste riktige i hele verden) og snakker høyt, og mye. Personen er svært selvsentrert og lytter ikke til andre i det hele tatt. Man merker det med en gang at personen "zoner ut" og driter i hva en sier. Biter meg merke i at de jeg møter som er veldig tydelige på at de ikke bryr seg om hva andre mener og "er seg selv", ofte er slik. Det jeg også merker er at de blir lett støtt om noen ikke er enig med de eller sier de imot. Tror de aller fleste kjenner noen som er slik, og hva tenker dere om det? Hadde det ikke vært for at denne personen er en del av "gjengen" så hadde jeg ikke hatt noe med personen å gjøre. Jeg syns personen er usmakelig. Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig med personen, men fordi jeg opplever personen som både uhøflig, arrogant og upålitelig. Selv er jeg ikke redd for å si mine meninger, og kan fint ta rollen som djevelens advokat, mest for å bringe inn et nytt perspektiv i en debatt. Jeg har ikke spesielt kontroversielle meninger eller holdninger, og jeg har som mange andre en slags "speil personlighet" hvor jeg speiler mennesker jeg er sammen med. Tilpasser meg folket, mest for å unngå drama og ubehageligheter, men også for å ha det fint sammen. Klart jeg bryr meg om andres følelser. Jeg bryr meg om at folk skal ha det bra rundt meg. Og jeg setter ikke mine følelser først, slik de som er opptatt av å gi faen, gjør. Dette med å gi faen og ikke bry seg om hva andre syns om deg er et råd som ofte blir gitt, og selv om jeg er delvis enig i dette rådet så tenker jeg at det er virkelig ikke lurt å ikke bry seg. Det kan jo i verste fall ende opp med at ikke så mange vil ha noe med deg å gjøre. Jeg tror personen jeg snakker om er ensom, har ingen nære venner - og jeg syns egentlig ikke det er så rart. Nå skal det sies at man kan fint gi faen og likevel være en ganske ålreit person å være rundt, men dette kombinert med voldsom arroganse, dårlig selvtillit som gjør at man konstant må hevde seg... Det er et mareritt. Så lurer jeg også på hva dere tenker om å forholde seg til en slik person. Jeg kan ikke bare unngå hen, dessverre. Det blir veldig dårlig stemning om jeg sier imot vedkommende, men jeg er så lei av at hen skal snakke så mye tull uten konsekvenser. Det plager meg at selvinnsikten er så snever, at de ikke forstår at de oppfører seg dårlig. Anonymkode: 503cb...512 Det du beskriver, er en person som bryr seg, i den forstand at hen ønsker å kringkaste sine meninger. Den som ikke bryr seg, har ikke behov for at noen skal vite noe om sine meninger. Så jeg tror du tolker dette feil, dette er nok en oppmerksomhetssyk person. Anonymkode: 1173e...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Jeg har også en slik person i min krets. Jeg har heller ikke mulighet til å unngå personen helt av mange og kompliserte årsaker som jeg ikke kan gå innpå uten å gi for mange detaljer. Men personen er i nær familie. Han har sannsynligvis narsissistiske trekk, men er ennå ung nok til at det kanskje snur. Han er ung voksen. Han gir f .. i andre, han oppfører seg dårlig og hensynsløst. Han forsvinner på "do" (badet) når vi andre skal gjøre "kjedelige" oppgaver. han gidder ikke hjelpe til med ting som felleskapet skal gjøre. Han opptrer uforstående når han blir konfrontert med dette, og vil da umiddelbart angripe tilbake i stedet for å høre på den som snakker. Han gir f... i om vi har feks gjort en avtale som innebærer kostnader for oss. Da vil han "aldri" svare på om det passer for han, men vi kan godt kjøpe billett til han, så kan han avlyse i siste liten om noe mer interessant dukker opp. Han kan gjerne "låne" penger, men betaler ikke tilbake for da stiller han seg uforstående til at vi har et krav og hevder han forstod det som en gave. Han gjør som han vil, helt enkelt. Jeg prøver å holde han på avstand, har du hørt om "grey rock" metoden? Jeg gjør meg selv komplett uinteressant, jeg reagerer ikke og prøver å ikke la meg trigge hvis han forsøker å provosere. Med andre ord - jeg prøver å være verdens kjedeligste menneske når han er i nærheten. Jeg forlater rommet når han kommer inn i rommet, dersom vi oppholder oss i samme hus. Jeg gir han aldri personlige opplysninger om meg selv. Jeg viser ikke følelser. Det er veldig slitsomt, men det gir resultater. Han virker ikke å være så opptatt av å forsøke å trigge meg mer. Anonymkode: 3da11...e06
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Dette er selvsikre folk som går sine egen vei og lever et liv etter egne regler, ikke andres. Dette er folk som gjerne er svært attraktive. Anonymkode: 1c143...c82
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai Mannen min er slik som genuint ikke bryr seg om hva andre tenker og mener men han er hverken påståelig, brautende eller særlig vokal. Han gidder ikke krangle eller diskutere med folk, han er trygg og stø i seg og sitt. Tar han feil så takler han det også fint uten å behøve å forsvare seg eller gjenopprette ryktet sitt. Han bare aksepterer, korrigerer og går videre uten å dvele. Han kan fint beklage og følger sosiale normer fordi han er et normalt og oppegående menneske, men han bruker ikke tid på å stryke folk medhårs eller holde på fasader. De som mener mye og høyt bryr seg nok mye mer enn de fleste slik egentlig. Om en må gjøre meningene sine hørt så er det jo for å få en form for oppmerksomhet og bekreftelse. Anonymkode: 3cc53...f3a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Å ikke bry seg om hva andre tenker går ikke nødvendigvis hånd i hånd med å være en drittsekk. Anonymkode: 41525...5ca Enig. I vennegjengen min før hadde vi to stk. som til sammen utgjorde den ene personen som TS snakker om. Den ene er i dag kin kjæreste. Han som gav faen i hva andre tenkte om han. Virkelig. Han var ikke drittsekk men han kunne, i rett situasjon, si akkurat hva han mente. Aldri for å være slem, men mange tålte ikke hva han sa. Han traff jo spikeren på hodet hver gang og la ingen ting i mellom. Slik er han fremdeles. Men han tåler å få igjen det samme, så lenge det er sannheten og realiteten. Den andre personen var en drittsekk. Han brydde seg ekstremt mye om fasade og hva andre syntes, men han slang dritt og dreit ut alle andre alltid. Ond og slem med vilje for å få oppmerksomhet. Derfor er det ingen som har noe med han å gjøre lenger. Jeg vil ikke si at folk som ikke bryr seg om hva andre tenker er drittsekker. Er bare de som driter å andre sine følelser som er det. Kjæresten min bryr seg om følelsene til de han liker. Men det er få. Stort sett åpner han ikke munnen med mindre han absolutt må, så det er sjeldent han sier noe. Kun ved spesielle situasjoner. Anonymkode: 4494a...35f
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er selvsikre folk som går sine egen vei og lever et liv etter egne regler, ikke andres. Dette er folk som gjerne er svært attraktive. Anonymkode: 1c143...c82 Da har vi ulike erfaringer her, for denne personen fremstår for meg verken selvsikker eller attraktiv. Snarere tvert imot. Anonymkode: 503cb...512 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også en slik person i min krets. Jeg har heller ikke mulighet til å unngå personen helt av mange og kompliserte årsaker som jeg ikke kan gå innpå uten å gi for mange detaljer. Men personen er i nær familie. Han har sannsynligvis narsissistiske trekk, men er ennå ung nok til at det kanskje snur. Han er ung voksen. Han gir f .. i andre, han oppfører seg dårlig og hensynsløst. Han forsvinner på "do" (badet) når vi andre skal gjøre "kjedelige" oppgaver. han gidder ikke hjelpe til med ting som felleskapet skal gjøre. Han opptrer uforstående når han blir konfrontert med dette, og vil da umiddelbart angripe tilbake i stedet for å høre på den som snakker. Han gir f... i om vi har feks gjort en avtale som innebærer kostnader for oss. Da vil han "aldri" svare på om det passer for han, men vi kan godt kjøpe billett til han, så kan han avlyse i siste liten om noe mer interessant dukker opp. Han kan gjerne "låne" penger, men betaler ikke tilbake for da stiller han seg uforstående til at vi har et krav og hevder han forstod det som en gave. Han gjør som han vil, helt enkelt. Jeg prøver å holde han på avstand, har du hørt om "grey rock" metoden? Jeg gjør meg selv komplett uinteressant, jeg reagerer ikke og prøver å ikke la meg trigge hvis han forsøker å provosere. Med andre ord - jeg prøver å være verdens kjedeligste menneske når han er i nærheten. Jeg forlater rommet når han kommer inn i rommet, dersom vi oppholder oss i samme hus. Jeg gir han aldri personlige opplysninger om meg selv. Jeg viser ikke følelser. Det er veldig slitsomt, men det gir resultater. Han virker ikke å være så opptatt av å forsøke å trigge meg mer. Anonymkode: 3da11...e06 Jeg er på en måte allerede litt der, men burde kanskje legge mer vekt på det. Takk for tips! Anonymkode: 503cb...512
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai Tja etter min erfaring er de som sier det mest de som egentlig bryr seg mest om hva andre synes, litt som de som "ikke takler drama" alltid er de som har mest drama i alle retninger..... Anonymkode: 134a2...94b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er selvsikre folk som går sine egen vei og lever et liv etter egne regler, ikke andres. Dette er folk som gjerne er svært attraktive. Anonymkode: 1c143...c82 Feil. Dersom du er selvsikker har du null behov for å overdøve eller overbevise andre. Anonymkode: 1173e...f0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du beskriver, er en person som bryr seg, i den forstand at hen ønsker å kringkaste sine meninger. Den som ikke bryr seg, har ikke behov for at noen skal vite noe om sine meninger. Så jeg tror du tolker dette feil, dette er nok en oppmerksomhetssyk person. Anonymkode: 1173e...f0b Helt enig i dette! Jeg tror TS misoppfatter denne personen, og lignende personligheter og at du "hit the nail on the head" i din beskrivelse. Anonymkode: b096c...3f5 2
skreppamedleppa Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai (endret) Jeg stiller meg på team Per Fugelli her "En god resept på et godt liv er å gi litt mer faen" Men det har ingenting med å være en manipulerende drittsekk, ikke ta hensyn, være ekkel. Da har du misforstått konseptet ts. "Andres øyne våre fengsler; deres tanker våre bur". Virginia Woolf Jeg tror at vi mennesker ofte bryr oss litt for mye om hva andre mennesker tenker om oss. Ja det er godt å ha sosiale koder, de rette verdiene. Verden hadde fort gått (enda mer) til helvete om vi mennesker ikke hadde hatt sosial skam i oss. Men det er ytterpunktene, motpolene. De som ikke tar hensyn til noen og se som bare tar hensyn til andre uten sin egen stemme. For mange lever et fengslet liv, bryr seg om alt mulig ubetydelig. Hva vil folk si om jeg går med en rosa bukse? Hva vil folk si om jeg velger en annen yrkesvei, hva vil folk si om jeg ikke får barn? Hva sier folk om jeg går ned i stilling og lever et enkelt liv strippet for mange materiale goder. De lever livene sine basert på frykt og andres meninger. De blir forsteinet er mitt inntrykk. Sosial angst er jo ytterpunktet, hvor hemmende det livet er. En trenger ikke være en drittsekk for å være i førersetet i eget liv, da har du misforstått grovt. Endret 9. mai av skreppamedleppa 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai Det er en mellomting. Man skal ikke være slik at man er sau og gjør ting fordi det er trend eller lar være å gjøre ting fordi andre sier det er harry. Der er jeg god,jeg går min egen vei. Men så er det denne trenden med å være så navlebeskuende og bare se seg selv. Når du ikke kunne være raus for å hjelpe andre det blir slitsomt. Man må ha evne til å sette egne behov til side og. Anonymkode: 3f871...df8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå