Gå til innhold

Merkelig fenomen ved innsovning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ganske ofte, når jeg er i halvsøvne, oppstår det et pussig fenomen. Det føles som om alt blodet i kroppen graviterer utover (tenk typ sentrifuge) og samler seg i hender, føtter og hode der det banker skikkelig hardt i 30-40 sekunder før det slipper og blodet siver tilbake til normalen. Det kan oppstå fra 1-5 ganger på den tiden det tar å sovne.

Naturligvis er det rent fysiologisk ikke det som skjer, jeg tror ikke at blodet faktisk flytter seg liksom 😸 Men det er den beste beskrivelsen jeg klarer å komme på. Det er en ganske kraftig følelse, de første gangene var jeg litt "oi, håper blodårene i hjernen tåler dette her", men nå som jeg er vant til det er jeg ikke engstelig.

Er det noen her som har hatt noe lignende? Det er åpenbart ikke en problemstilling jeg drasser med meg til legen, det ville bare virket fjollete, men blir jo nysgjerrig på om noen har vært borti noe lignende og vet hva det kommer av. Det har vart det siste året omtrent. 

Anonymkode: 0c319...8b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd veldig mye rart i forbindelse med innsovning og oppvåkning, men akkurat dette har jeg ikke hatt.

Da jeg leste overskriften tenkte jeg at det kunne dreie seg om en form for hypnagog hallusinasjon, da disse kommer i veldig mange forskjellige former, også berøringshallusinasjoner, men det høres ikke ut som det heller, siden du kjenner det inne i kroppen.

Jeg har opplevd å få sterk hjertebank og følelse av å ha sluttet å puste eller være tom for luft, det kom som en del av angstsykdom. Men akkurat det du kjenner på, jeg vet ikke. Håper du får svar fra noen som har opplevd noe liknende.

Eventuelt ville jeg kanskje tatt den legetimen i tilfelle det kan dreie seg om en form for søvnapné? Er du også blitt trøtt på dagtid i dette siste året? Eller har det skjedd noe i livet som har gjort at det er mer stress?

Anonymkode: ec0c8...6ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyt eller lavt blodtrykk? Du bør gå til lege, men vet hvordan det er, går sjeldent til lege selv.

Anonymkode: 987a6...60a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Ja, googlet meg til dette med hypnagog hallusinasjon jeg også, men det traff liksom ikke helt, som du sier. Ikke har jeg angst (utover mild flyskrekk som neppe har noe med saken å gjøre) heller. For jeg vet jo at psykiske fenomener lett manifisterer seg i kroppen, men ser ingen åpenbar psykisk påvirkning. Eller fysisk, for den skyld. Har riktignok noen helseutfordringer men ingen av dem har merkelige innsovningsfenomener i symptomlista.

Men jeg skal manne meg opp og nevne det neste gang jeg er hos legen. Bestiller ingen egen time for det, men er jo innom noen ganger i året av andre årsaker, så da skal jeg ta det opp. Tusen takk for innspill :)

Anonymkode: 0c319...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får lignende symptomer når jeg ligger på magen eller om jeg ligger på ryggen uten hodepute. Har søkt litt på nettet og fant personer med POTS som opplevde det samme, men det er mange år siden og jeg har egentlig bare innfunnet meg med at det er sånn det er. 

Anonymkode: e9ace...f38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...