Gå til innhold

Nav bruker 8 uker på å behandle søknad om sykepenger.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninnne som ventet i nesten 5 mnd faktisk, de utsatte fristen pga stor pågang. Det er helt galskap. Hun hadde buffer da og klarte seg, men det er altså ekstremt lenge. 

Anonymkode: ef521...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV brukte 12 uker på mine søknader. Nå har jeg to arbeidsgivere, og en forhåndsbetaler, og jeg har buffer så det var null stress, men det slo meg at det er jo slettes ikke alle som har muligheten til å dekke utgifter når de må vente 2-3 måneder på utbetaling, og det er faktisk ikke holdbart for dem det gjelder. 

Anonymkode: fce08...e57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De sier at npr man først er sm tar det  8 uker. Det er drøyt.

Anonymkode: bad45...031

Nei, de sier at saksbehandlingstiden er INNTIL 8 uker. At arbeidsgiver sender inn inntektsopplysninger forkorter tiden ekstremt mye.

Anonymkode: ad54d...29e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av søknadene behandles automatisk. De som ikke kan behandles automatisk (10-20 %), går til manuell behandling. Årsaken til lang saksbehandlingstid er ekstremt høyt sykefravær, lang kø av søknader. Vi vil vel ikke ha mer byråkrati, flere ansatte i Nav? Det er det som må til for at de skal behandles raskere. (Eller bedre system som kan behandle alle søknadene automatisk).

Anonymkode: c27f5...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til, alvorlige diagnoser gjer ikke at søknaden behandles raskere. 

Anonymkode: c27f5...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 9.39):

Staten er ansvarlig for at du har penger til mat, regninger og andre utgifter. Så du trenger ikke være bekymret. De tar vare på deg.

Anonymkode: ad9a6...d87

Nei, man er selv ansvarlig. Men man får hjelp om man ikke klare det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg søkte pleiepenger 8 ukers behandlingstid og ikke sikkert jeg fikk det engang.

Takk for at min jobb forskuterer. 

Anonymkode: 875f3...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig sykt barn og pleiepenger. Så ble jeg utbrent og fikk sykemelding deretter. Da tok det 5 måneder å få svar. Jeg fikk avslag på sykepenger og beskjed om å klage. ( Pleiepenger gir rett på sykepenger) 

Klagen skulle ta ca 8 måneder fikk jeg beskjed om. ..

Jeg fikk rett på klage, og etterbetaling. Men man risikerer jo å gå konkurs imens. Heldigvis har mannen min firma og vi kunne ta utbytte. Hvis ikke hadde vi slitt. 

Anonymkode: c934e...636

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min mann så tok det 7 mnd. han var i en alvorlig ulykke. Så mulig derfor ting tok tid. Aner ikke. Vi hadde heldigvis en buffer konto. Men tøft lell var det. Men å ha den dobbel byrden unner jeg ingen. 

Anonymkode: da88f...6de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 9.39):

Staten er ansvarlig for at du har penger til mat, regninger og andre utgifter. Så du trenger ikke være bekymret. De tar vare på deg.

Anonymkode: ad9a6...d87

Staten er interessert i og bruke minst mulig penger på en. For staten så er du bare en utgiftspost.

Man skal liksom stå med lua i hånda og være takknemlig for at de velger og hjelpe deg når dette er noe man har krav på?

Anonymkode: 92bf0...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 9.37):

Det er kjipt, og hjelper ikke å si det nå, men DETTE ER HVORFOR MAN HAR BUFFERKONTO!

Anonymkode: 925bc...772

Ikke alle som har mulighet til det, for noen går lønningen såvidt rundt og da er det ikke lett å sette til side penger

Anonymkode: f1739...a54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var sykemeldt i 2023 så kom sykepengene fortere enn jeg hadde forventet, så de kan også overraske på positiv måte

Bare pass på at arbeidsgiver sender inntektsmelding i tide, kjedelig om du må vente lengre pga de er trege 

Anonymkode: f1739...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skulle vært lovpålagt at arbeidsgiver forskutterer sykepengene. En arbeidsgiver står langt bedre rustet til å legge ut noen tusenlapper enn en vanlig arbeidstaker gjør, som regel.

Kjipt at det skal være sånn. Jeg jobber for en kommune, og slipper å forholde meg til når pengene kommer, jeg må bare fylle ut søknadene innen rimelig tid (hvis ikke purres det fra regnskap/lønn). Forhørte meg med tidligere sjef om dette, fra da jeg jobbet i det private, og det var ikke noe "big deal" å legge ut i følge ham i hvert fall.

Anonymkode: e49b1...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 9.59):

Min arbeidsgiver utbetaler sykepenger, så jeg vet ikke hvor lang tid det tok med behandlingen.

Men, jeg tror dette er litt diagnoseavhengig. Er det en kreftdiagnose går det til automatisk behandling, og godkjennes fort. Er det mer komplekst eller ikke omfattes av automatisk behabdling tar det lengre tid.

https://www.nav.no/automatisk-behandling#hvilke

Anonymkode: 12696...20f

Det stemmer ikke at det går fort med alvorlige diagnoser som kreft. Alle saker plukkes fra desken og det er en ny saksbehandler hver gang. Derfor blir det lang saksbehandlingstid hver gang. 

Anonymkode: bbc45...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 9.59):

Min arbeidsgiver utbetaler sykepenger, så jeg vet ikke hvor lang tid det tok med behandlingen.

Men, jeg tror dette er litt diagnoseavhengig. Er det en kreftdiagnose går det til automatisk behandling, og godkjennes fort. Er det mer komplekst eller ikke omfattes av automatisk behabdling tar det lengre tid.

https://www.nav.no/automatisk-behandling#hvilke

Anonymkode: 12696...20f

Nei. Det er bare tull. Nav behandler ikke folk forskjellig på grunnlag av diagnose.Tenk så urettferdig det hadde vært!

Folk finner alltid på så mye rart når de skal skrive om ting de ikke har peiling på! 🤷🏾‍♀️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skulle vært lovpålagt at arbeidsgiver forskutterer sykepengene. En arbeidsgiver står langt bedre rustet til å legge ut noen tusenlapper enn en vanlig arbeidstaker gjør, som regel.

Kjipt at det skal være sånn. Jeg jobber for en kommune, og slipper å forholde meg til når pengene kommer, jeg må bare fylle ut søknadene innen rimelig tid (hvis ikke purres det fra regnskap/lønn). Forhørte meg med tidligere sjef om dette, fra da jeg jobbet i det private, og det var ikke noe "big deal" å legge ut i følge ham i hvert fall.

Anonymkode: e49b1...dbe

Det blir tapsprosjekt for arbeidsgiver... Jeg sitter med dette i et større konsern, og det er flere grunner til at arbeidsgiver taper på dette. For det første har man ikke informasjon om den ansatte har krav på sykepenger, og forskuttering av sykepenger er på arbeidsgivers risiko. Så hvis vi som arbeidsgiver forskutterer sykepenger til en som ikke har krav på sykepenger, er disse pengene tapt. Vi får ikke noe refusjon fra NAV da det er på egen risiko for arbeidsgiver. For det andre er det jo en del i det private som tjener over 6G, og det er kun opp til 6G arbeidsgiver får refundert. Det som er over, blir kostnad for arbeidsgiver. For det tredje må arbeidsgiver da betale fullt ut feriepenger til den sykmeldte. Hvis man er sykmeldt opptjener man kun feriepenger for de første 48 dagene hos NAV, mens når arbeidsgiver forskutterer, opptjener man fullt med feriepenger. Dette kommer da i tillegg til alle kostnader med å skaffe vikar for den sykmeldte (dette har man jo uansett, men da må man betale fullt ut feriepenger til to personer i stedet for en).

Når det er sagt, er det helt håpløst at det er så lang behandlingstid hos NAV. Vi forskutterer en viss periode i konsernet, og når den perioden er over, overtar NAV. Da er det 8 ukers behandlingstid fra NAV tar over, og det er altfor lang tid. Mange hos oss begynner å jobbe igjen når forskutteringsperioden er over, ikke fordi de plutselig er friske nok til å jobbe, men de har ikke råd til å være hjemme pga behandlingstiden hos NAV... Og jeg trodde kanskje at "jojo, men det er bare første gangen når NAV tar over at det tar så lang tid, og så får man penger regelmessig etter det". Men neida, det er opptil 8 ukers behandlingstid fra hver "søknad om sykepenger" sendes inn. Håpløst!!

Anonymkode: 3cd26...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir tapsprosjekt for arbeidsgiver... Jeg sitter med dette i et større konsern, og det er flere grunner til at arbeidsgiver taper på dette. For det første har man ikke informasjon om den ansatte har krav på sykepenger, og forskuttering av sykepenger er på arbeidsgivers risiko. Så hvis vi som arbeidsgiver forskutterer sykepenger til en som ikke har krav på sykepenger, er disse pengene tapt. Vi får ikke noe refusjon fra NAV da det er på egen risiko for arbeidsgiver. For det andre er det jo en del i det private som tjener over 6G, og det er kun opp til 6G arbeidsgiver får refundert. Det som er over, blir kostnad for arbeidsgiver. For det tredje må arbeidsgiver da betale fullt ut feriepenger til den sykmeldte. Hvis man er sykmeldt opptjener man kun feriepenger for de første 48 dagene hos NAV, mens når arbeidsgiver forskutterer, opptjener man fullt med feriepenger. Dette kommer da i tillegg til alle kostnader med å skaffe vikar for den sykmeldte (dette har man jo uansett, men da må man betale fullt ut feriepenger til to personer i stedet for en).

Når det er sagt, er det helt håpløst at det er så lang behandlingstid hos NAV. Vi forskutterer en viss periode i konsernet, og når den perioden er over, overtar NAV. Da er det 8 ukers behandlingstid fra NAV tar over, og det er altfor lang tid. Mange hos oss begynner å jobbe igjen når forskutteringsperioden er over, ikke fordi de plutselig er friske nok til å jobbe, men de har ikke råd til å være hjemme pga behandlingstiden hos NAV... Og jeg trodde kanskje at "jojo, men det er bare første gangen når NAV tar over at det tar så lang tid, og så får man penger regelmessig etter det". Men neida, det er opptil 8 ukers behandlingstid fra hver "søknad om sykepenger" sendes inn. Håpløst!!

Anonymkode: 3cd26...739

Arbeidsgivere kan sette i gang prosessen fra første dag, det er ikke noe poeng i å vente for å se an langvarigheten av fraværet. Ved å la være bidrar dere til senere utbetaling for den som er syk.. Det er svært ofte at atbeidsgivere et årsak til forsinkelser da de somler med inntektsopplysninger, hilsen tidligere saksbehandler på refusjon..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...