AnonymBruker Skrevet 10. mai #41 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): jeg kan skjønne at man blir mat lei når man ser mange andre barn her mye mer spennende mat pakker når jeg gikk på skolen hadde alle med seg brødskiver i matpakken sin det er jo mye bedre det når alle har lik mat isteden for at mange andre føler at manten dems er trist og kjedelig når noen har mer tid enn andre til og lage fancy mat Anonymkode: a9f20...1b0 Fancy? Vi snakker om matmuffins, fiskekaker, staver av grønnsaker, pai, bentobokser med rester, og annen helt hverdagslig mat. Om jeg legger ved grillede skjøkreps med hvitløksmør. Rester av indrefilet med asparges i parmaskinke. Bisque.... Da er det i overkant. Anonymkode: 29494...ab0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #42 Del Skrevet 10. mai Skiver med pålegg, en frukt og melk. Anonymkode: 166fc...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 10. mai #43 Del Skrevet 10. mai Brødskiver/wraps/pizzahorn/pastasalat/middagsrester/grove vaffler/yoghurt epler, druer, cherrytomater, blomkål, banan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #44 Del Skrevet 10. mai Jeg har et barn som elsker brødmat. Hun har alltid med seg skiver, knekkebrød, rundstykker el med diverse pålegg. Har alltid med oppkuttet frukt og grønnsaker i tillegg. Så har jeg et barn som ikke liker spesielt godt brødmat. Han har med middagsrester, wraps, tortilla, pastasalat eller eggeretter i tillegg til frukt og grønt. Unger, akkurat som voksne, har ulike preferanser for mat. Helt naturlig at det derfor varierer en del hva som er i matboksene. Anonymkode: d848e...96f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #45 Del Skrevet 10. mai Mine har superkjedelig mat: - Polarbrød med pålegg - der bytter vi på mellom skinkeost og prim. De har blitt tilbudt annen mat MANGE ganger altså. - 2 porsjoner frukt eller grønnsaker (vanligvis pære. kiwi, banan, druer, agurk, cherrytomater, minigulrøtter eller brokkoli). Anonymkode: 5d772...da9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #46 Del Skrevet 10. mai Loff med Nugatti. Anonymkode: 3df24...32d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #47 Del Skrevet 10. mai Hun får alltid 1 egg og jeg veksler mellom eggerøre og kokt egg. 2 skiver, grønnsaker, frukt og yoghurt. Og 2 skiver og grønnsaker til sfo. Anonymkode: 593d1...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. mai #48 Del Skrevet 10. mai Ser flere nevner egg her og barneskole. Jeg skulle gjerne sendt med egg oftere. Men hver gang vi gjør det kommer det ut fellesmeldinger i Vigilo eller direktemelding fra lærer om at vi må huske at det er elever med eggallergi i klassen. Håpløst. I starten svarte vi med «Morten skal forsøke å ikke trykke eggene ned i halsen på andre i tilfelle de reagerer. Ber dere følge med på evnt tvangsforing og gir oss beskjed om Morten er med på denne aktiviteten». Nå har vi bare droppet det selv om ungene liker det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #49 Del Skrevet 10. mai Varierer mellom brødskiver, knekkebrød og hjemmebakte pizzasnurrer. Mine barn er ekstremt kresne, så vi varierer i pålegget de liker. I pizzasausen jeg lager putter jeg nye de liker, men også mye de ikke liker som de ikke smaker. Bruker ofte stangselleri, paprika, gulrot, hvitløk, løk, hakkede tomater. Og krydrer med pizzakrydder. Deigen er grov. De får alltid en frukt og en grønnsak med seg i matboksen. Gpr i alt fra appelsin til gulrøtter Anonymkode: 12a08...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. mai #50 Del Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 22.47): jeg kan skjønne at man blir mat lei når man ser mange andre barn her mye mer spennende mat pakker når jeg gikk på skolen hadde alle med seg brødskiver i matpakken sin det er jo mye bedre det når alle har lik mat isteden for at mange andre føler at manten dems er trist og kjedelig når noen har mer tid enn andre til og lage fancy mat Anonymkode: a9f20...1b0 Det er lite i denne tråden som er fancy. De fleste voksne har tilgang til kantine og spiser varm mat hver dag til lunsj. Jeg skjønner meg ikke helt på innlegget ditt. Mener du at foreldre som vil lage andre matpakker enn brødskiver med pålegg skal la være fordi det finnes barn som ikke liker at andre har med noe annet enn det? Det er i så fall en utrolig merkelig holdning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai #51 Del Skrevet 11. mai Arkana skrev (17 minutter siden): Det er lite i denne tråden som er fancy. De fleste voksne har tilgang til kantine og spiser varm mat hver dag til lunsj. Jeg skjønner meg ikke helt på innlegget ditt. Mener du at foreldre som vil lage andre matpakker enn brødskiver med pålegg skal la være fordi det finnes barn som ikke liker at andre har med noe annet enn det? Det er i så fall en utrolig merkelig holdning. Bra innlegg. På jobb har jeg salatbar, to typer varmrett (alltid en vegetar, og en kjøtt/fisk), suppestasjon, brød, yoghurt og granola og andre toppinger, med mer. Hjemme(kontoret) tar jeg meg gjerne litt middagsrester. Lager meg en omelett. En salat. Avokadotoast. Bruker airfryer til diverse. Hender også jeg kjøper med meg sushi, eller noe annet ferdig, mellom møter. Mye variasjon. Jeg hadde ikke nektet grovt brød med sunt pålegg, om det var favoritten. Men så lenge de ønsker variert og sunn mat (..vel...er perioder der det er samme frittatta variant i to uker...), så faciliterer jeg selvfølgelig det. Anonymkode: 29494...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai #52 Del Skrevet 11. mai Snublefot62 skrev (På 10.5.2025 den 21.33): Ser flere nevner egg her og barneskole. Jeg skulle gjerne sendt med egg oftere. Men hver gang vi gjør det kommer det ut fellesmeldinger i Vigilo eller direktemelding fra lærer om at vi må huske at det er elever med eggallergi i klassen. Håpløst. I starten svarte vi med «Morten skal forsøke å ikke trykke eggene ned i halsen på andre i tilfelle de reagerer. Ber dere følge med på evnt tvangsforing og gir oss beskjed om Morten er med på denne aktiviteten». Nå har vi bare droppet det selv om ungene liker det. For det første skal du være glad du ikke har barn med allergier. For det andre burde du skaffe deg litt mere kunnskap om hvordan en allergisk reaksjon reaksjon kan forekomme. Og jeg forstår heller ikke hvorfor du er nødt til å være så frekk og spydig i måten du svarer tilbake på. Anonymkode: 4269f...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 12. mai #53 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): For det første skal du være glad du ikke har barn med allergier. For det andre burde du skaffe deg litt mere kunnskap om hvordan en allergisk reaksjon reaksjon kan forekomme. Og jeg forstår heller ikke hvorfor du er nødt til å være så frekk og spydig i måten du svarer tilbake på. Anonymkode: 4269f...4d4 Fordi jeg er lei «allergier» over alt. Vil barn med allergi for egg få en reaksjon ved at noen i klassen har egg med i matpakken og de to elevene ikke rører matpakkene til hverandre? For så vidt jeg er kjent med må den som er allergisk mot egg faktisk spise eggene for å få en reaksjon, eller spise mat som har vært i direkte kontakt med egg. Det er ikke nok å være i samme rom. Eller sitte ved siden av. Eneste unntaket i følge Helsenorge er under steking. Som da naturlig nok ikke skjer i klasserommet når de skal spise. https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/allergi-mot-egg/ I tillegg er det òg innført forbud mot alle typer nøtter i matpakken. Vi har spurt om de kan være mer spesifikke på hvilke typer nøtter det er allergier mot og får da kun beskjed om at det gjelder alle nøtter. Punktum. https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter Vi skal respektere og ta hensyn til allergier. Noen påvirkes mildt mens andre påvirkes alvorlig, til og med fatalt. Og selv milde reaksjoner kan påvirke livet til den det gjelder ganske hardt. Men vi må øke bevisstheten og kunnskapen om det og ikke bare forby alt som er eller kan være farlig. Per nå har vi totalforbud mot alt av nøtter i ene klassen, og egg. Dette forbudet inkluderer og skokoladepålegg. Etter mange år på skolen har vi sett at de aller fleste fint takler både sjokolade og egg i alle former og har da stusset på hvem som faktisk har denne allergien læreren frykter. Kan det være læreren selv? Vi har invitert til flere bursdager og lekedager i lekegrupper, og spør alltid uten unntak om det er allergier eller andre behov vi må ta hensyn til. Vi har enda ikke fått en eneste melding om behov for dette fra foreldrene. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #54 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 18.09): Jeg trur ikke at det er så mange barn som egentlig liker brødmat. Jeg liker det ikke selv. Min mor liker det heller ikke. Og ingen av mine barn er så glad i det. Innimellom kan være godt. Men ikke hver dag. Anonymkode: c6bbe...73b Jeg har en som foretrekker brødskiver 10/10 ganger fremfor noe annet. AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 22.23): Dere som lager pastasalat. Hvordan tilbereder dere den? Ligger den i vanlig matboks frem til spisetid? Har ikke turt å sende med barna pga frykt for bakterievekst 😅 Anonymkode: f47a5...d0b Tilbereder den slik jeg tilbereder all pastasalat. Lager den på kvelden i forkant da. Ofrer ikke bakterievekst et sekund. Eller det vil si, husker jeg tenkte på det da eldste gikk i første klasse.. men etter det har jeg ikke ofret det en tanke (nå går hun i 10.). TS. Her går det i wraps i alle mulig fasonger, favoritten er kald tacokjøttdeig (fryser ofte ned i porsjoner etter vi har hatt taco, og legger det på frossent når jeg lager på kvelden). Tyrisk yoghurt, med div bær og granola (har en slik beholder hvor jeg tar granolaen i lokket som de blander når de skal spise. Salat Kylling og pasta med pesto Toast (har toastjern i klasserommet). og alltid frukt eller bær. Anonymkode: 8ec52...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #55 Del Skrevet 12. mai Min pleide å ha to brødskiver, en yoghurt og en frukt. Jeg pleide å ha omtrent det samme. Anonymkode: 558bd...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:40 #56 Del Skrevet mandag kl 19:40 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 8.48): Egentlig har vi en småspist jente- som er veldig selektiv. Men- på skolen må vi sende med mye mat. Hun ønsker selv brødmat. Sender med 4- 5 brødskiver og en yoghurt - pluss müsli til å ha i youhurt. Dette spises stort sett opp hver dag. Pålegg: hun smører på selv, så sender med beholder med syltetøy, leverpostei, smøreost, eller annet pålegg hun smører på. Dette spises på skole og sfo. Hun er 9 år. Ser mange her sender med 2 brødskiver. Når vi har overnattingsgjester, og jeg spør hvor mye mat de pleier å ha med, sier de også 2 skiver. Jeg synes det høres så lite ut. (Ingen kritikk, bare en tanke). Anonymkode: c0236...c62 Har hatt en del overnattingsgjester og har aldri vært borti en 8-9-årig jente som spiser 5 skiver til ett måltid. Mulig vi har for kjedelig brød. Anonymkode: f33b2...990 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:44 #57 Del Skrevet mandag kl 19:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hatt en del overnattingsgjester og har aldri vært borti en 8-9-årig jente som spiser 5 skiver til ett måltid. Mulig vi har for kjedelig brød. Anonymkode: f33b2...990 Dette er fordelt på hele dagen. Skoledag og sfo morgen og ettermiddag😊 (skulle kanskje presisert det) Anonymkode: c0236...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:45 #58 Del Skrevet mandag kl 19:45 Snublefot62 skrev (14 timer siden): Fordi jeg er lei «allergier» over alt. Vil barn med allergi for egg få en reaksjon ved at noen i klassen har egg med i matpakken og de to elevene ikke rører matpakkene til hverandre? For så vidt jeg er kjent med må den som er allergisk mot egg faktisk spise eggene for å få en reaksjon, eller spise mat som har vært i direkte kontakt med egg. Det er ikke nok å være i samme rom. Eller sitte ved siden av. Eneste unntaket i følge Helsenorge er under steking. Som da naturlig nok ikke skjer i klasserommet når de skal spise. https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/allergi-mot-egg/ I tillegg er det òg innført forbud mot alle typer nøtter i matpakken. Vi har spurt om de kan være mer spesifikke på hvilke typer nøtter det er allergier mot og får da kun beskjed om at det gjelder alle nøtter. Punktum. https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter Vi skal respektere og ta hensyn til allergier. Noen påvirkes mildt mens andre påvirkes alvorlig, til og med fatalt. Og selv milde reaksjoner kan påvirke livet til den det gjelder ganske hardt. Men vi må øke bevisstheten og kunnskapen om det og ikke bare forby alt som er eller kan være farlig. Per nå har vi totalforbud mot alt av nøtter i ene klassen, og egg. Dette forbudet inkluderer og skokoladepålegg. Etter mange år på skolen har vi sett at de aller fleste fint takler både sjokolade og egg i alle former og har da stusset på hvem som faktisk har denne allergien læreren frykter. Kan det være læreren selv? Vi har invitert til flere bursdager og lekedager i lekegrupper, og spør alltid uten unntak om det er allergier eller andre behov vi må ta hensyn til. Vi har enda ikke fått en eneste melding om behov for dette fra foreldrene. Jeg ville ikke ha brydd meg om de reglene der. Hvis folk med eggallergi kan få en alvorlig reaksjon av eggete fingre på et dørhåndtak f.eks. så kan de ikke bevege seg ute i samfunnet. Samme med nøtteallergi. Ville ha fortsett å sende med egg og nøtter. Lærerne kan jo ikke kikke oppi matpakken til elevene og kontrollere hva de har heller. Anonymkode: f33b2...990 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:46 #59 Del Skrevet mandag kl 19:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er fordelt på hele dagen. Skoledag og sfo morgen og ettermiddag😊 (skulle kanskje presisert det) Anonymkode: c0236...c62 aha, det gir mening ja Anonymkode: f33b2...990 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:55 #60 Del Skrevet mandag kl 19:55 8 år, dette har hun hatt med i det siste. Lapper med banan og havregryn, med moste bær eller syltetøy til. Minipizza med kjøttsaus og revet ost Pannekaker Grove knekkebrød med porsjonpakker med leverpostei Hjemmelagde rundstykker med ost og kyllingpålegg Gresk yoghurt med bær i, og granola eller havregryn til Hjemmebakte horn med ost og skinke inni Har alltid med bær, grønnsaker og/eller frukt. En eller annen form for yoghurt eller skyr eller cottage cheese. Må variere hver dag, ellers kommer det uspist tilbake. Jeg baker opp store porsjoner hver uke, synes det er gøy. Liker ikke spise det samme hver dag selv heller. Anonymkode: f2924...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå