AnonymBruker Skrevet 11. mai #21 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor har du fått for deg det fribeløpet? Hittil har Stortinget kun sagt at ja, fribeløpet skal økes, men ikke fra når eller hvor mye. Belag deg på at hvis fribeløpet i det hele tatt øker så blir det nok toppen 20.000 til.. Er det noe de som styrer landet ( og dessverre mange andre også ) har bevist nok ganger så er det at de gir totalt blanke i uføre. Med unntak Mimir.. Anonymkode: 9e4e4...dd8 Javel, i så fall blir det nye fribeløpet ca 70 k da. ts har vel ikke forholdt seg til noe annet enn fribeløpet som gjelder nå, men da jobben først er aktuell fra neste år blir det like usikkert for ts som alle som allerede er i jobb med ufør. svaret blir jo det samme… hvis man skal tjene mellom 70- 80 000 , så legger man inn 80 000 i inntektsplanleggeren i januar. Om det blir et lite trekk, et ennå mindre trekk, eller ikke noe trekk ser ts ( og andre det gjelder ) i januar. med unntak av mimir, han er ikke alene i Rødt, og får også støtte av Sv og FrP. Når alle er enige om øking, også Høyre, så er det ikke fordi alle har så varme for uføre, men fordi dagens ordning ikke har vært så heldig i forhold til og få uføre til og bruke restarbeisevnen sin. Trygdeutgiftene gikk opp , ikke ned, så ikke engang Høyre vil beholde sitt eget system. Anonymkode: 3500e...c4e
AnonymBruker Skrevet 11. mai #22 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Javel, i så fall blir det nye fribeløpet ca 70 k da. ts har vel ikke forholdt seg til noe annet enn fribeløpet som gjelder nå, men da jobben først er aktuell fra neste år blir det like usikkert for ts som alle som allerede er i jobb med ufør. svaret blir jo det samme… hvis man skal tjene mellom 70- 80 000 , så legger man inn 80 000 i inntektsplanleggeren i januar. Om det blir et lite trekk, et ennå mindre trekk, eller ikke noe trekk ser ts ( og andre det gjelder ) i januar. med unntak av mimir, han er ikke alene i Rødt, og får også støtte av Sv og FrP. Når alle er enige om øking, også Høyre, så er det ikke fordi alle har så varme for uføre, men fordi dagens ordning ikke har vært så heldig i forhold til og få uføre til og bruke restarbeisevnen sin. Trygdeutgiftene gikk opp , ikke ned, så ikke engang Høyre vil beholde sitt eget system. Anonymkode: 3500e...c4e De 70.000 er også inkludert feriepenger så er ikke så mye mer man får jobbet for det. Hvis de øker fribeløpet så vil det nok også straffe seg for dem som ikke kan jobbe ved at selve trygden ikke øker stort. Fordi politikerne vil da tenke at de har gitt nok til uføre ved å øke fribeløpet. De gir aldri uten å ta tilbake på en annen måte. Anonymkode: 9e4e4...dd8
AnonymBruker Skrevet 11. mai #23 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 1.19): Det virker ganske urettferdig at uføre får barnetillegg, mens folk i arbeid med tilsvarende lav inntekt ikke får det? Anonymkode: 85739...6b6 Det er behovsprøvd. Så her så fikk ikke jeg pga far sin inntekt. Anonymkode: ddb79...10a
AnonymBruker Skrevet 11. mai #24 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De 70.000 er også inkludert feriepenger så er ikke så mye mer man får jobbet for det. Hvis de øker fribeløpet så vil det nok også straffe seg for dem som ikke kan jobbe ved at selve trygden ikke øker stort. Fordi politikerne vil da tenke at de har gitt nok til uføre ved å øke fribeløpet. De gir aldri uten å ta tilbake på en annen måte. Anonymkode: 9e4e4...dd8 Jeg skjønner at det er inkludert feriepenger. herregud så negativ du var, økingen av grunnbeløpet har vært høy de siste årene og er forventet høy i år og. De ga også et tillegg på 500 kr i fjor. hva er det du mener at de gir ved og endre fribeløpet egentlig? At de «gir «deg mindre trekk ? Vel, de skal motivere andre til og jobbe mer, at det skal lønne seg for alle som kan jobbe og jobbe , slik at trygdeutbetalingene går ned . De skal ikke gi deg en dritt , eventuelt trekke mindre om du er blant de som jobber en del i dag. trygden øker for alle i år som i fjor Anonymkode: 3500e...c4e
AnonymBruker Skrevet 11. mai #25 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De 70.000 er også inkludert feriepenger så er ikke så mye mer man får jobbet for det. Hvis de øker fribeløpet så vil det nok også straffe seg for dem som ikke kan jobbe ved at selve trygden ikke øker stort. Fordi politikerne vil da tenke at de har gitt nok til uføre ved å øke fribeløpet. De gir aldri uten å ta tilbake på en annen måte. Anonymkode: 9e4e4...dd8 Når man ikke har støtte å miste - og så lav komp.grad som TS har på kun 50 % - lønner det seg å jobbe utover fribeløpet også. Anonymkode: 4f568...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #26 Skrevet 11. mai Slik har jeg forstått det: Om jeg planlegger å tjene 70 000 til neste år(2026), så må jeg melde fra om det i år. Det går bra om det ikke er super konkret tall, for man kan endre dette tallet i samme år som man jobber. Så kommer året (2026) jeg jobber. 40 000 (før skatt) går rett i lomma. Men de 30 000 resterende jeg har tjent går i minus i trygd på året etter, altså 2027. MEN det er en type prosent regning nav gjør, så er du på grensa så tjener man faktisk på å jobbe over fri grensa. Jo mer du tjener, jo mindre av de pengene får du igjen for, om man er veldig nære opprinnelig trygd lønn ved siden av. Men da snakker man jo flere hundre tusen Finnes en tabell, skal se om jeg finner den Dette er IKKE fakta, bare hva jeg tror, om noen vet noe mer konkret eller rette på meg, please do 💕 Anonymkode: da5fd...cef
AnonymBruker Skrevet 11. mai #27 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slik har jeg forstått det: Om jeg planlegger å tjene 70 000 til neste år(2026), så må jeg melde fra om det i år. Det går bra om det ikke er super konkret tall, for man kan endre dette tallet i samme år som man jobber. Så kommer året (2026) jeg jobber. 40 000 (før skatt) går rett i lomma. Men de 30 000 resterende jeg har tjent går i minus i trygd på året etter, altså 2027. MEN det er en type prosent regning nav gjør, så er du på grensa så tjener man faktisk på å jobbe over fri grensa. Jo mer du tjener, jo mindre av de pengene får du igjen for, om man er veldig nære opprinnelig trygd lønn ved siden av. Men da snakker man jo flere hundre tusen Finnes en tabell, skal se om jeg finner den Dette er IKKE fakta, bare hva jeg tror, om noen vet noe mer konkret eller rette på meg, please do 💕 Anonymkode: da5fd...cef Her tar du feil ja. Skal man jobbe i 2026 så melder man inn i 2026 og får trekk i 2026. Det er kun om man ikke melder inne at man får krav om tilbakebetaling året etter. Fribeløpet er nesten 50K, ikke 40K, og man trenger ikke melde inn før man kommer over fribeløpet. Anonymkode: 4f568...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #28 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slik har jeg forstått det: Om jeg planlegger å tjene 70 000 til neste år(2026), så må jeg melde fra om det i år. Det går bra om det ikke er super konkret tall, for man kan endre dette tallet i samme år som man jobber. Så kommer året (2026) jeg jobber. 40 000 (før skatt) går rett i lomma. Men de 30 000 resterende jeg har tjent går i minus i trygd på året etter, altså 2027. MEN det er en type prosent regning nav gjør, så er du på grensa så tjener man faktisk på å jobbe over fri grensa. Jo mer du tjener, jo mindre av de pengene får du igjen for, om man er veldig nære opprinnelig trygd lønn ved siden av. Men da snakker man jo flere hundre tusen Finnes en tabell, skal se om jeg finner den Dette er IKKE fakta, bare hva jeg tror, om noen vet noe mer konkret eller rette på meg, please do 💕 Anonymkode: da5fd...cef Nei , du må ikke melde fra om det i år. Du må vente til neste år. Og du kan fylle inn i januar, mars eller juli eller ikke i det hele tatt, de henter info uansett. Det er jo fullt mulig og starte i jobb midt i året? Det lureste er og fylle inn i januar og eventuelt endre etterhvert for riktigst trekk. nei, i 2026 er selvsagt fribeløpet over 40 000. Om det er 50 000 eller mer må du nok vente litt med og se. hvis du tjener over fribeløpet blir det trukket ut i fra kompensasjonsgraden din. Du bør trekke samme år. Om du oppgir for lite og tjener mer enn planlagt på slutten av året, må du betale tilbake det du skulle vært trukket. Det blir etter skatteoppgjøret 2027 , så du kan enten betale det på vips krav november 2027 eller få trekk i trygd de 4 første månedene 2028. ja, man tjener alltid på og jobbe over fribeløpet, og hvor mye kommer an på kompensasjonsgraden. veldig spent på tabellen din, og det eneste du har rett i er at det du skriver ikke er fakta , bare rør. vent til januar 2026 . Anonymkode: 3500e...c4e
AnonymBruker Skrevet 11. mai #29 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner at det er inkludert feriepenger. herregud så negativ du var, økingen av grunnbeløpet har vært høy de siste årene og er forventet høy i år og. De ga også et tillegg på 500 kr i fjor. hva er det du mener at de gir ved og endre fribeløpet egentlig? At de «gir «deg mindre trekk ? Vel, de skal motivere andre til og jobbe mer, at det skal lønne seg for alle som kan jobbe og jobbe , slik at trygdeutbetalingene går ned . De skal ikke gi deg en dritt , eventuelt trekke mindre om du er blant de som jobber en del i dag. trygden øker for alle i år som i fjor Anonymkode: 3500e...c4e Jeg mener at hvis fribeløpet øker så vil nok økningen av selve uføretrygden bli lavere. På den måten vil det straffe dem som er uføre som ikke kan jobbe. De vil nok høre at «nå har vi økt fribeløpet slik at dere har muligheten til å tjene mer ved siden av uføretrygden», selv om mange ikke har helse til å benytte seg av det. Uføretrygden har økt «mye» prosentvis, men langt fra nok, hvor langt etter har vel ikke uføretrygd på minsteytelsen hengt etter i alle år? Så da monner ikke en uføretrygd på en allerede lav minstetrygd stort. Denne prosentøkningen slår også så urettferdig ut når den som har minst får minst økning og den som har mest får mest økning. Hvor mye har vel ikke prisene steget de siste årene? Bare se på mat, det har jo blitt helt sinnssykt! De to vennene jeg har som er minsteuføre har absolutt ikke fått bedre råd de siste årene, de trygdeøkningene dem har fått har blitt spist opp av alle prisøkningene. De har aldri råd til å unne seg en tur på kafé lenger en gang og ene har fått jernmangel fordi hun ikke får i seg nok mat. Direkte trist er det! Anonymkode: 9e4e4...dd8
AnonymBruker Skrevet 11. mai #30 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at hvis fribeløpet øker så vil nok økningen av selve uføretrygden bli lavere. På den måten vil det straffe dem som er uføre som ikke kan jobbe. De vil nok høre at «nå har vi økt fribeløpet slik at dere har muligheten til å tjene mer ved siden av uføretrygden», selv om mange ikke har helse til å benytte seg av det. Uføretrygden har økt «mye» prosentvis, men langt fra nok, hvor langt etter har vel ikke uføretrygd på minsteytelsen hengt etter i alle år? Så da monner ikke en uføretrygd på en allerede lav minstetrygd stort. Denne prosentøkningen slår også så urettferdig ut når den som har minst får minst økning og den som har mest får mest økning. Hvor mye har vel ikke prisene steget de siste årene? Bare se på mat, det har jo blitt helt sinnssykt! De to vennene jeg har som er minsteuføre har absolutt ikke fått bedre råd de siste årene, de trygdeøkningene dem har fått har blitt spist opp av alle prisøkningene. De har aldri råd til å unne seg en tur på kafé lenger en gang og ene har fått jernmangel fordi hun ikke får i seg nok mat. Direkte trist er det! Anonymkode: 9e4e4...dd8 Helt uenig med deg. Tvert i mot blir det mer i potten som skal fordeles når de som kan jobbe litt gjør det, og venninnen fin må få resept på jernpiller. Anonymkode: 3500e...c4e
AnonymBruker Skrevet 12. mai #31 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg mener at hvis fribeløpet øker så vil nok økningen av selve uføretrygden bli lavere. På den måten vil det straffe dem som er uføre som ikke kan jobbe. De vil nok høre at «nå har vi økt fribeløpet slik at dere har muligheten til å tjene mer ved siden av uføretrygden», selv om mange ikke har helse til å benytte seg av det. Uføretrygden har økt «mye» prosentvis, men langt fra nok, hvor langt etter har vel ikke uføretrygd på minsteytelsen hengt etter i alle år? Så da monner ikke en uføretrygd på en allerede lav minstetrygd stort. Denne prosentøkningen slår også så urettferdig ut når den som har minst får minst økning og den som har mest får mest økning. Hvor mye har vel ikke prisene steget de siste årene? Bare se på mat, det har jo blitt helt sinnssykt! De to vennene jeg har som er minsteuføre har absolutt ikke fått bedre råd de siste årene, de trygdeøkningene dem har fått har blitt spist opp av alle prisøkningene. De har aldri råd til å unne seg en tur på kafé lenger en gang og ene har fått jernmangel fordi hun ikke får i seg nok mat. Direkte trist er det! Anonymkode: 9e4e4...dd8 Tviler sterkt på at økning av fribeløpet vil straffe de som ikke har mulighet til å jobbe. Situasjonen kan også forandre seg for mange. Jeg hadde null restarbeidsevne i mange år. Nå er helsen bedre pga ulike tiltak og jeg har fått en jobb med tilrettelegging, bl.a hjemmekontor, så kan fint jobbe ilitt.. Jeg kunne ikke søkt jobb annet sted, men kan altså fint jobbe litt der jeg er nå. Anonymkode: 4f568...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #32 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Helt uenig med deg. Tvert i mot blir det mer i potten som skal fordeles når de som kan jobbe litt gjør det, og venninnen fin må få resept på jernpiller. Anonymkode: 3500e...c4e Hun har begynt på jerntabletter, men litt trist når man må ta jerntilskudd fordi man ikke får i seg nok jernfri mat kanskje? Anonymkode: 9e4e4...dd8
AnonymBruker Skrevet 12. mai #33 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun har begynt på jerntabletter, men litt trist når man må ta jerntilskudd fordi man ikke får i seg nok jernfri mat kanskje? Anonymkode: 9e4e4...dd8 Har hun ikke råd til mat? Jeg spiser veldig bra og sunn mat, men hadde også jernmangel nå sist jeg tok blodprøver, så handler ikke alltid om hva man spiser det. Anonymkode: 4f568...bc2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #34 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun har begynt på jerntabletter, men litt trist når man må ta jerntilskudd fordi man ikke får i seg nok jernfri mat kanskje? Anonymkode: 9e4e4...dd8 Det er jo veldig vanlig da. Innmat er jo ikke dyrt, men vi har blitt for kresne til og spise det. Anonymkode: 3500e...c4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå