AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Det er mulig at jeg får en liten deltidsjobb som kan gjøre at jeg kommer over 0,4 g som er fribeløpet når man har uføretrygd. Rundt 70-80 000 kan inntekten bli. Det skjer ikke før neste år evnt. Men jeg lurer litt på hva det er å tenke på? Er haken bare at jeg selv blir sittende igjen med ufattelig lite av det som er over fribeløpet? Går det utover det jeg tjener opptil 50 000 kr også? Kan jeg ende med å måtte betale tilbake noe senere fordi Nav betaler ut for mye uføretrygd selvom jeg oppgir forventet inntekt? Min kompensasjonsgrad er forresten ca 50%. Anonymkode: 20182...78a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Du går ikke utover fribeløpet. Du må ikke betale tilbake noe mer dersom du melder inn forventet beløp og får trekk. Tjener du mer enn innmeldt får du tilbakebetalingskrav på det som gjelder, så bare sett av penget til det (får krav desember året etter). Du kan miste retten til støtte for barn/bo om du har dette. Om du ikke har dette går du i pluss av å jobbe. 50 % komp grad er også en del bedre enn mange andre har, så du beholder mer av det du tjener, selvom NAV tar halvparten. Anonymkode: a3eb0...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Det er jo litt vanskelig og si for neste år , fordi vi vet så lite om neste år. Det er godt mulig det ikke blir noe trekk på 70- 80 k neste år. Hvis man bruker fjoråret heller, det du må se på er jo din kompensasjonsgrad. Det enkleste er vel om du legger inn beløpet i innteksplankeggeren så regner den ut for deg. Ikke trykk « send inn «, bare be den regne ut hva som vil bli din nye trygd med en slik årsinntekt. Det blir jo uansett fra i år. Både Rødt/ Sv/ frp sitt ønske kan gjelde neste år , og det er også mulig Høyre får flertall. Hvis ap vinner fram vi, jeg anta du kan tjene såpass uten trekk ( altså de vil legge fribeløpet mellom 0,4 G og 1 G ) jeg anbefaler deg og legge opp økonomien din slik at du klarer deg på uføretrygden, men se på det du tjener på jobb som ekstra lommepenger. Ting er så uvisst nå. som bruker over nevner, hvis du har noen behovsprøvde ytelser, må du være obs på at du kan miste de om årsinntekten går opp. Anonymkode: 3500e...c4e 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Så lenge du oppgir forventet inntekt tidlig nok i året og denne inntekten er riktig, så er ikke det noe problem. Hvis du ender med å tjene mer enn du trodde så bør du sette av disse pengene så du kan betale krav som da vil komme ved nyttår. Anonymkode: e736b...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så lenge du oppgir forventet inntekt tidlig nok i året og denne inntekten er riktig, så er ikke det noe problem. Hvis du ender med å tjene mer enn du trodde så bør du sette av disse pengene så du kan betale krav som da vil komme ved nyttår. Anonymkode: e736b...0e0 Man trenger ikke gjøre det «tidlig nok i året». Det fordeler seg jo bare utover de månedene som er igjen. Begynner man å tjene over fribeløpet i oktober holder det fint å endre inntektsplanleggeren da. Den eneste gangen dette blir et problem er hvis man går fra feks full trygd første månedene til til å tjene så mye resten av året at trygden bortfaller, da får man krav et urimelig om tilbakebetaling. Anonymkode: a3eb0...c5f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du kan miste retten til støtte for barn/bo om du har dette. Om du ikke har dette går du i pluss av å jobbe. 50 % komp grad er også en del bedre enn mange andre har, så du beholder mer av det du tjener, selvom NAV tar halvparten. Anonymkode: a3eb0...c5f Det virker ganske urettferdig at uføre får barnetillegg, mens folk i arbeid med tilsvarende lav inntekt ikke får det? Anonymkode: 85739...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det virker ganske urettferdig at uføre får barnetillegg, mens folk i arbeid med tilsvarende lav inntekt ikke får det? Anonymkode: 85739...6b6 Ikke alle uføre får barnetillegg. Det er behovdsprøvd utfra samlet lav inntekt hos begge foreldrene. Anonymkode: a3eb0...c5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Hvis du kan jobbe bør du vel få trekk i trygda? Du er tydeligvis ikke så syk at du burde være 100 % ufør, men det er graden du har? Uføretrygd er til folk som ikke KAN jobbe, ikke til folk som kalkulert jobber alt de kan og ellers bare sitter på rævva hjemme. Anonymkode: 8ea86...5a1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis du kan jobbe bør du vel få trekk i trygda? Du er tydeligvis ikke så syk at du burde være 100 % ufør, men det er graden du har? Uføretrygd er til folk som ikke KAN jobbe, ikke til folk som kalkulert jobber alt de kan og ellers bare sitter på rævva hjemme. Anonymkode: 8ea86...5a1 En får trekk i trygden om en jobber over fribeløpet, ta det helt med ro. Anonymkode: 33584...31a 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis du kan jobbe bør du vel få trekk i trygda? Du er tydeligvis ikke så syk at du burde være 100 % ufør, men det er graden du har? Uføretrygd er til folk som ikke KAN jobbe, ikke til folk som kalkulert jobber alt de kan og ellers bare sitter på rævva hjemme. Anonymkode: 8ea86...5a1 At dette skal være så vanskelig å forstå… 1. Ja, man får trekk i trygd. 2. Man kan ha vært så dårlig at man er 100 % ufør i mange år før man blir bedre av ulike tiltak og kan jobbe litt. Mange kan også jobbe noe, men KUN dersom de får den tilretteleggingen de trenger. Anonymkode: a3eb0...c5f 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du kan jobbe bør du vel få trekk i trygda? Du er tydeligvis ikke så syk at du burde være 100 % ufør, men det er graden du har? Uføretrygd er til folk som ikke KAN jobbe, ikke til folk som kalkulert jobber alt de kan og ellers bare sitter på rævva hjemme. Anonymkode: 8ea86...5a1 Jeg har vært i ufør i mange år, og håper jeg kan klare å "komme meg ut i samfunnet igjen". I første omgang skal jeg prøve meg på jobb som ikke er fulle arbeidsdager, for det hadde jeg ikke klart. Jeg stilte spørsmålet fordi jeg har lest at det er så mye å passe på og fare for tilbakebetalingssmell hvis man tjener mer enn frigrensen. Hvis eneste konsekvens er at jeg sitter igjen med ganske så lite pr tjente krone så er det greit. Men selvsagt hadde jeg vært redd hvis konsekvensen var at det kunne bli tilbakebetaling av mange tusen som man ikke var forberedt på, når man allerede får utbetalt rundt 25% av det man har tjent. Da ville jeg nok regnet på det ja, og holdt meg under den frigrensen. Og ventet til jeg var helt sikker på at jeg var bedre, slik at jeg evnt kunne jobbet inn de tusenlappene igjen. Anonymkode: 20182...78a 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Man trenger ikke gjøre det «tidlig nok i året». Det fordeler seg jo bare utover de månedene som er igjen. Begynner man å tjene over fribeløpet i oktober holder det fint å endre inntektsplanleggeren da. Den eneste gangen dette blir et problem er hvis man går fra feks full trygd første månedene til til å tjene så mye resten av året at trygden bortfaller, da får man krav et urimelig om tilbakebetaling. Anonymkode: a3eb0...c5f Jo nærmere man kommer slutten av året, jo større sjanse for at man ikke får trukket fra det man skal i utbetalingene og får et krav senere. Så jo, man må gjøre det tidlig nok i året. Det sier du jo selv. Du mener det er oktober. Hva jeg mener er tidlig nok vet du jo ikke, så da behøver du ikke gjøre antagelser om det. Anonymkode: e736b...0e0
AnonymBruker Skrevet 10. mai #13 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det virker ganske urettferdig at uføre får barnetillegg, mens folk i arbeid med tilsvarende lav inntekt ikke får det? Anonymkode: 85739...6b6 Jeg får ikke barnetillegg på min uføretrygd. Anonymkode: e071f...c37 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke alle uføre får barnetillegg. Det er behovdsprøvd utfra samlet lav inntekt hos begge foreldrene. Anonymkode: a3eb0...c5f Ikke nødvendigvis begge foreldrene. Jeg er enslig forsørger, så fars inntekt teller ikke med her. Jeg får som nevnt ikke barnetillegg. Anonymkode: e071f...c37 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #15 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis begge foreldrene. Jeg er enslig forsørger, så fars inntekt teller ikke med her. Jeg får som nevnt ikke barnetillegg. Anonymkode: e071f...c37 Stemmer, mente hvis man bor sammen. Men poenget var også som du sier at det er behovsprøvd! ☺️ Anonymkode: a3eb0...c5f 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #16 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo nærmere man kommer slutten av året, jo større sjanse for at man ikke får trukket fra det man skal i utbetalingene og får et krav senere. Så jo, man må gjøre det tidlig nok i året. Det sier du jo selv. Du mener det er oktober. Hva jeg mener er tidlig nok vet du jo ikke, så da behøver du ikke gjøre antagelser om det. Anonymkode: e736b...0e0 Det gjelder i så fall kun hvis man ikke melder inn før desember-utbetalingen har vært. Ny utbetaling justeres jo automatisk når man melder inn inntekt, så det går fint å gjøre det når man en gang i løpet av året går over fribeløpet. Anonymkode: a3eb0...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #17 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært i ufør i mange år, og håper jeg kan klare å "komme meg ut i samfunnet igjen". I første omgang skal jeg prøve meg på jobb som ikke er fulle arbeidsdager, for det hadde jeg ikke klart. Jeg stilte spørsmålet fordi jeg har lest at det er så mye å passe på og fare for tilbakebetalingssmell hvis man tjener mer enn frigrensen. Hvis eneste konsekvens er at jeg sitter igjen med ganske så lite pr tjente krone så er det greit. Men selvsagt hadde jeg vært redd hvis konsekvensen var at det kunne bli tilbakebetaling av mange tusen som man ikke var forberedt på, når man allerede får utbetalt rundt 25% av det man har tjent. Da ville jeg nok regnet på det ja, og holdt meg under den frigrensen. Og ventet til jeg var helt sikker på at jeg var bedre, slik at jeg evnt kunne jobbet inn de tusenlappene igjen. Anonymkode: 20182...78a Så fint at du kan prøve deg litt i jobb! Jeg var i dine sko for 5 år siden, etter 10 år på trygd. Jeg var veldig usikker på alt som hadde med å jobbe ved siden av trygd å gjøre, så skjønner den veldig godt. Men det har gått så fint! Har jobbet ca fribleøpet, noen ganger over og noen ganger under. Men fra i fjor kunne jeg øke og jobbe en god del mer, fordi jeg får så god tilrettelegging av arb.giver (bl.a hjemmekontor)! Krysser fingrene for deg og masse lykke til! 🤞💛 ps: har du forsikringsutbetaling eller andre utbetalinger fordi du er ufør skal de også ha beskjed Anonymkode: a3eb0...c5f 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai #18 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Så fint at du kan prøve deg litt i jobb! Jeg var i dine sko for 5 år siden, etter 10 år på trygd. Jeg var veldig usikker på alt som hadde med å jobbe ved siden av trygd å gjøre, så skjønner den veldig godt. Men det har gått så fint! Har jobbet ca fribleøpet, noen ganger over og noen ganger under. Men fra i fjor kunne jeg øke og jobbe en god del mer, fordi jeg får så god tilrettelegging av arb.giver (bl.a hjemmekontor)! Krysser fingrene for deg og masse lykke til! 🤞💛 ps: har du forsikringsutbetaling eller andre utbetalinger fordi du er ufør skal de også ha beskjed Anonymkode: a3eb0...c5f Tusen takk, jeg håper jo virkelig at jeg sakte, men sikkert kommer meg mer og mer ut i jobb 🥰 veldig fint å høre at akkurat det med inntekt har gått knirkefritt for deg. Og selvsagt at du kan jobbe mer pga god arbeidsgiver! 😊 Det var godt at du skrev, jeg har utbetaling fra KLP. Anonymkode: 20182...78a 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #19 Skrevet 10. mai Hvor har du fått for deg det fribeløpet? Hittil har Stortinget kun sagt at ja, fribeløpet skal økes, men ikke fra når eller hvor mye. Belag deg på at hvis fribeløpet i det hele tatt øker så blir det nok toppen 20.000 til.. Er det noe de som styrer landet ( og dessverre mange andre også ) har bevist nok ganger så er det at de gir totalt blanke i uføre. Med unntak Mimir.. Anonymkode: 9e4e4...dd8
AnonymBruker Skrevet 11. mai #20 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor har du fått for deg det fribeløpet? Hittil har Stortinget kun sagt at ja, fribeløpet skal økes, men ikke fra når eller hvor mye. Belag deg på at hvis fribeløpet i det hele tatt øker så blir det nok toppen 20.000 til.. Er det noe de som styrer landet ( og dessverre mange andre også ) har bevist nok ganger så er det at de gir totalt blanke i uføre. Med unntak Mimir.. Anonymkode: 9e4e4...dd8 Fribeløpet ER jo på 0,4G, så er jo ikke rart at TS forholder seg til det Anonymkode: 4f568...bc2 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå