Gå til innhold

Er det vanlig at kjærester kun vil prate om problem på freks jobb, og ikke ønske forslag på løsninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt noenganger 😞😮‍💨.. prøver bare å hjelpe, og jeg får bare tilbake ("jeg spørte ikke om hjelp" / "jeg vil ikke ha hjelp", etc...

For meg føles det unatulig ut å ikke gi tanker om løsninger om en person nevner et gentagende problem spessielt, eller noe som skjer de ille liker..

Er det vanlig at folk bare vil lufte frustrasjoner uten at den andre skal si noe?

Anonymkode: be0bc...4bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ikke liker*

AnonymBruker
Skrevet

Han trenger nok bare å få ut frustrasjon og bearbeide det så han kommer fram til en løsning som er best for han selv. Dette tar ofte lang tid. Det du gjør med å komme med/ presse på med løsninger er å legge stein til byrden.

Anonymkode: 72c7b...b35

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

selvsagt, noen ganger det bare å lytte som gjelder, ikke løse alt. 

Anonymkode: 52130...d28

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner trenger bare å få luftet hodet. Menn ser problem som må løses. 

Anonymkode: ff0e9...b2f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser problemer som må løses som kvinne, alle må jo det for å fungere. Eller noen gjør i mindre grad ,noen i mer. Men vi løser jo stadig, gjør vi ikke Men uansett om det er et probelm der som må det, må det ofte også luftes og det er ikke alt som blir løst på en dag for ulike grunner.

Anonymkode: 1549c...ea0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette stemmer ikke, det har ikke så mye med kjønn å gjøre.

Noen ganger har kvinner bare behov for å lufte hodet. Andre ganger har menn bare behov for å lufte hodet.

Noen ganger ser menn problemer som må løses. Andre ganger ser kvinner problemer som må løses.

Min erfaring og flere jeg har diskutert dette med sier det samme, det avhenger ikke av kjønn. Derimot handler det om personlighet, tidligere erfaringer, hva den aktuelle saken dreier seg om, hvilken relasjon man har til den eller det som er et problem, om personen er konfliktsky, innadvendt eller utadvendt osv. osv.

Anonymkode: 5a58d...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Sykt irriterende med besserwissere som skal komme med ubedte råd og løsning når man bare trenger å ventilere litt og få litt støtte.

Ønsker jeg råd, spør jeg om råd. 

Anonymkode: f6c77...f81

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

men det er jo bare ment godt? og om et problem gjentar seg er det ikke logisk da at man finner løsninger for å så at den andre får det bedre etterpå? 

Jeg ser veldig "mattematisk" på det eller analytisk eller hva man kan si.

Det betyr ikke at man er " bedre vitende" er bare at man bryr seg om at den andre skal slippe å oppleve det igjen.

ps: jeg er kvinne, kjereste mann.

Takk for svar forresten. Ps dette er et vanskelig spørsmål, men for dere som sier dere bate vil lufte å ikke ha hjelp. Klarer dere forklare meg det på noe form for logisk måte hvorfor? jeg vil forstå, men har problemer med å se det.

Det er som å se noen tråkke på "glassskår", og så ser man at personen fortsetter med det, og man kan ikke gjøre noe med det, bare observere at det skjer igjen og igjen. 

Det er vanskelig som en som bryr seg å ikle prøve fjerne "glassskåra"

TS

Skrevet

Folk flest liker ikke besservissere som skal gi råd hele tiden. Du ser tross alt ikke hele bildet og du vet ikke hva samtalepartneren egentlig ønsker seg med samtalen. Ofte vet de godt selv hva som skal gjøres, men de trenger å lufte tankene og ventilere litt. Det de som oftest ønsker seg er emosjonell støtte. Det går an å spørre dem om de vil høre dine tanker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å spørre om de vil drodle litt rundt problemstillingen, høre mine tanker osv. Alltid tenkt at å gi uønskede råd er litt å tråkke over en grense. I tillegg ble det innprentet at vi har TO ører og en munn, vi skal lytte mer.

Jeg pleier å si at jeg må bare ventilere eller fortelle om noe, at jeg feks har kontroll, men å si det høyt hjelper.

Anonymkode: 5770b...494

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, irriterende. Har du problemer, så kommer jeg med løsninger.  Om det ikke er løsning på problemet du er ute etter, ikke fortell!

Anonymkode: d630e...019

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var som deg før, TS. Kunne ikke forstå hvorfor man skulle lufte noe hvis det ikke var for å finne en løsning.

Jeg er fortsatt der at jeg synes det er viktig å finne en løsning og kan bli frustrert over folk som klager på det samme dag ut og dag inn uten å gjøre noe med det.

Men jeg har lært og forstått viktigheten av å lytte, støtte og validere. Jeg har jo erfart det selv, når jeg ønsker å få ut noe frustrasjon eller noe som gjør vondt, så er det litt kjipt å bare bli møtt med "løsninger" når det jeg trenger der og da er forståelse for at ting er vanskelig.

Det jeg gjør er at jeg validerer og viser forståelse først. Og så, i stedet for å foreslå løsninger og gi råd, så stiller jeg spørsmål. 

"Det forstår jeg veldig godt var frustrerende. Det er slitsomt når du føler kollegaen din ikke hører etter og det blir mer på jobb på deg. Hva tror du at du kan gjøre for å løse dette?"

Hvis vedkommende oppriktig svarer "Vet ikke!" og det virker som om de er frustrert fordi de ikke selv vet hva de kan gjøre, først DA kan jeg gi råd. Men da fortsatt formulert som spørsmål. "Tror du det hadde hjulpet om du pratet med kollegaen din om dette?", f.eks.

Anonymkode: 6f048...970

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vanskelig som en som bryr seg å ikle prøve fjerne "glassskåra"

TS

Jeg er enig og har helt lik innstilling. Det har vært vanskelig å forstå at når noen legger frem et problem for meg, så er de ikke ute etter en løsning. Litt kjipt å bli omtalt som besserwizzer fordi ryggmargsrefleksen er å ville hjelpe. 

For oss med dette mindsettet, så hjelper det kanskje litt å tenke at vi hjelper til med å få formulert en problemstilling, ryddet opp i faktum mv.

Noen ganger hjelper det å bare få sagt det. En ser dette ofte i sorg. Barnet til et vennepar tok livet av seg, de trenger å fortelle sin historie og få reaksjoner på den. Erfaring fra domstolene er at folk oppsiktsvekkende ofte slår seg til ro med resultater, hvis de oppleves å ha blitt hørt. 

Vi får tenke at hjelpen vi gir er at andre opplever å bli hørt. 

Jeg har fortsatt tungt for å gi en uforbeholden støtte til partner eller andre, slik noen over her beskriver ønsket om. "Du har helt rett, jeg er enig i at du skal kunne kjøre med noe promille, du er en langt over middels god sjåfør", det vil du aldri få av meg. Det betyr ikke at jeg mangler empati og synes det er fælt at noen nær meg har det vondt. Jeg ville besøkt deg i fengselet da. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Noen ganger vil man bare lufte tankene, og det er irriterende med folk som skal gi råd. 

Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor eller når, men jeg kan være sånn selv, og jeg leser det jo i andre mange ganger. Noen ganger ønske de å blåse ut, andre ganger ønsker de råd.

Noen ganger har de jo også prøvd alt som folk råder. Da er det superirriterende å få en "har du prøvd å bare....". I stedet trenger man bare en "jeg skjønner det er vanskelig".

Det kan jo også kanskje tolkes av han som du avfeier hans frustrasjon, og sier det bare er hans feil på en måte. Det er faktisk litt viktig som den over sier å validere følelser, å lytte og forstå. Ikke bare gå i problemløsningsmodus.

Anonymkode: 3d397...e83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike folk er bare slitsomme, og ofte er de ikke interessert i å gjøre noe med problemet, kun behov for klaging 

Anonymkode: 93049...8de

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er en problemløser selv, og vil heller gi råd enn å si "stakkars deg", men problemet med å "problemløse" andres problemer er jo at man sjelden har hele bildet. Og da blir "problemløsing" bare irriterende, fordi de velmenende rådene ikke kan brukes på grunn av X og Y og Z, og så må man enten forklare i lange baner eller så virker man uhøflig fordi man ikke tar til seg rådene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen ganger trenger man primært å lufte frustrasjoner og føle seg hørt og validert. Ofte er dessuten råd og løsningsforslag ikke så gode som den som kommer med dem tror og bidrar bare til økt frustrasjon - ikke bare blir man ikke møtt på det behovet man har, men i tillegg blir det man trodde var en sympati lytter bare enda en som ikke ser og forstår.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi å kunne lytte er noe et menneske trenger. Prøv det neste gang TS 🙂

Anonymkode: 7adf3...976

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg blir litt oppgitt noenganger 😞😮‍💨.. prøver bare å hjelpe, og jeg får bare tilbake ("jeg spørte ikke om hjelp" / "jeg vil ikke ha hjelp", etc...

For meg føles det unatulig ut å ikke gi tanker om løsninger om en person nevner et gentagende problem spessielt, eller noe som skjer de ille liker..

Er det vanlig at folk bare vil lufte frustrasjoner uten at den andre skal si noe?

Ja.

Utblåsning heter det.

Min kjæreste vil ikke høre om ting han ikke kan fikse, og det er ekstremt vanskelig. Kan nesten ikke snakke med han, fordi det blir bare tull. "Jeg vil ikke høre, jeg blir frustrert fordi jeg ikke kan fikse". 

Han jobber med det, har snakket mye om det å lære å forstå at man ikke MÅ fikse alt. Dessuten er han ubrukelig på å ta imot råd selv, når han selv kommer med problemer som KAN løses.

Men ja. Han er autist. 

Anonymkode: 69b80...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...