Gå til innhold

hvordan kan de uten barn være mest lykkelige?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 17.14):

At gutter oftere har problemer med atferd, betyr jo ikke at alle gutter har det, eller at alle jenter er eksemplariske... 

Jeg har to gutter som nå er i slutten av tenåra, de har vært ganske nær eksemplariske hele livet. Vet faktisk om flere jenter med atferdsproblemer enn gutter.

Anonymkode: 78049...f23

Skrev jeg alle noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (8 timer siden):

Det kan det, men for de aller, aller fleste mennesker er det å få barn det mest meningsfulle de gjør, og jeg tror de aller færreste vil klare å finne noe de opplever som like meningsfullt og fantastisk. 

Men poenget er at selv om det kan være meningsfylt så vil det for mange av oss som ikke ønsker oss barn ikke være verdt det. Kanskje føler vi på en "større mening" (og kanskje ikke, det var jo en tråd her om en forelder som ikke følte på dette selv om de var glad i barnet), men det ville redusert livskvaliteten i hverdagen så mye i forhold til slik vi lever nå.

Anonymkode: a6483...046

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (12 timer siden):

Tusen takk, dette varmet. Ikke bare for støtte mot anklager men det gjør godt å høre at det er slik mange oppfatter meg. Og det tar jeg til meg❤️  Litt høy temperatur må en tåle når en går høyt ut (slik som meg, under nick), men det er godt å kjenne støtte hos andre barnfrie i fellesskap og at folk leser innleggene mine i den konteksten de er ment som og ikke tillegger meg meninger jeg ikke har, så :thankyou:

Jeg digger deg skreppa med leppa.  Jeg leser med stor glede det du skriver om et frivillig barnefritt liv.  Tror nesten det bare er Jorun Stiansen som skriver like godt og presist om temaet som du gjør! Keep going og jeg kjenner meg igjen i alt du skriver. De som velger å være bitterf**** og driver med  personangrep av det du skriver, er sannsynligvis møkkaleie og utbrente småbarnsforeldre som har mistet friheten sin,  elsker barnet som det så fint heter, men intenst  hater livet slik som det ble og angrer. Men siden det er tabu og for  sent  å gjøre  om på det, er det lettere å angripe noen som mimner dem på at livet uten barn faktisk kan være ganske fint og spennende. 

Anonymkode: dd16a...fdc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (På 9.5.2025 den 10.08):

Dette er det største våset jeg har lest på lenge 😂 Trakk du disse påstandene ut av ræva?

Kan jo svare på en sivilsert måte selv om du er uenig. Er selv sikker på at eldre uten barn er like lykkelig enn de med barn. De som har levd lengst og som er over 100 år er fleste uten barn av de repotasjer jeg har lest om 100 åringer. 

Anonymkode: cfbe7...8a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem sier at jeg ikke tok poenget, men når du skriver at jeg er bitter fordi jeg gir en ærlig beskrivelse og fakta av hvordan det er å ha barn og ikke bare snakker ut ifra føleri som t.d. kjærlighet så blir det noe søkt å si at det gjør meg til bitter. Og vi er igjen tilbake til utgangspunktet: det er veldig vanskelig, jeg vil si komplett umulig for deg å definere hva som gir andre mennesker mening på lik linje som å få barn i livet 

Anonymkode: 3f135...68a

En ærlig beskrivelse av fakta erkjenner at ikke alt er negativt. Som sagt tror jeg egentlig du ser dette selv.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser man litt utenfra så er jo livet egentlig helt meningsløst sånn generelt - vi blir født lever ca 80 år også dør vi. Og om vi hadde eksistert eller ikke har egentlig null betydning 

Anonymkode: 95021...263

jeg forsøkte å forklare dette over. Når vi snakker om at noe er meningsfult snakker en generelt om hva en føler er viktig og virkelig verdt noe i livet. Noe som gir hverdagen mening. Ikke det filosofiske ‘hva er meningen med livet’. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men poenget er at selv om det kan være meningsfylt så vil det for mange av oss som ikke ønsker oss barn ikke være verdt det. Kanskje føler vi på en "større mening" (og kanskje ikke, det var jo en tråd her om en forelder som ikke følte på dette selv om de var glad i barnet), men det ville redusert livskvaliteten i hverdagen så mye i forhold til slik vi lever nå.

Anonymkode: a6483...046

Og det er helt greit. Jeg er likevel usikker på hva det egentlig er ment å svare ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 15.51):

Det å ha barn i 20- og tidlig 30-årene sees IKKE på som positivt når det rekrutteres til gode stillinger, i alle fall. Det er jo starten på karrieren, der man skal kunne gi mye til jobben, uten for mange forpliktelser. Dessuten er det veldig ung alder å få barn på om man først har tatt en høyere utdannelse, så man lurer jo litt på hvilke prioriteringer de gjør i livet... 

Anonymkode: cdcf9...786

Veldig ung alder å få barn tidlig i 30-årene?

Skal man please arbeidsgiver, bør man jo aldri få barn. Arbeidsgiver blir vel ikke noe mer glad om du får barn som 40-åring enn som 30-åring.

Anonymkode: 78049...f23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne hvor mannen døde pga en ulykke. Hun ble alene med barn. Det ene barnet taklet dårlig å miste far og begynte å ruse seg for å takle sorgen. Dette barnet døde av overdose 21 år gammel. Det var tøft å bli alene med barn og alle bekymringene som fulgte med å ha barn i skole med dårlig venne miljø uten å ha en mann å støtte seg til. Også sorgen og tapet av barnet var tungt uten å ha sin mann å støtte seg på. Når hun skulle vedlikeholde huset var det tung arbeid og når hun skulle selge huset føltes det tungt uten mannen. Når jeg ser hennes liv og utfordringer så er jeg glad jeg ikke har barn med alle bekymringene som føger med. Men så er jeg heller ikke ressursterk nok til å ha barn alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis det er barnetrygden du mener som gjør at du tjener mer som barn? Så er da den nye lavere enn hva man bruker på et barn.

Det å ha barn fører jo til at man har dårligere økonomi enn å ikke ha barn, det kan du ikke benekte

Anonymkode: 95021...263

Det jeg mente var at mange foretrekker menn med barn i arbeidslivet. Skal man ansette en mann i en stilling med høy lønn, anses ofte menn med barn mer attraktive enn de uten barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det jeg mente var at mange foretrekker menn med barn i arbeidslivet. Skal man ansette en mann i en stilling med høy lønn, anses ofte menn med barn mer attraktive enn de uten barn.

Har du kilder på dette?

Som kvinne er det iallefall helt omvendt da enhver arbeidsgiver vet at det å ansette de med små barn innebærer fravær i form av sykt barn dager, permisjoner, ammetid og ofte må arbeidstid tilpasses foreldre på en annen måte, de er ikke så fleksibel og må gå tilrettelagt mye i motsetning til de uten barn. Det går ut over andre kollegaer igjen og arbeidsgiver.

Det er jo en grunn til at det er ulovlig å spørre på jobbintervju om vedkommende har eller venter barn fordi det er negativt. Jeg tror ikke dette er noe anerledes for menn.

Anonymkode: a980b...24e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man slipper masse bekymringer.

Mannen min og jeg er veldig lykkelige sammen, og får vårt første (og siste) barn senere i år. Har vært veldig frem og tilbake i forhold til om vi ønsket et barn, siden vi allerede har det så bra. Håper vi ikke ødelegger for oss selv, er så utrolig redd for å angre 😂

Anonymkode: 34e45...c39

Eller så opplever dere i likhet med mange andre at barn tilfører livet nye dimensjoner. Og så er plutselig nummer to og kanskje nummer tre på vei. For det er ikke så slitsomt med barn mange på kvinneguiden skal ha det til. Og man må ikke gi slipp på alt som er gøy og spennende. Man får i pose og sekk. Men det forutsetter selvsagt at man legger til rette for det selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du kilder på dette?

Som kvinne er det iallefall helt omvendt da enhver arbeidsgiver vet at det å ansette de med små barn innebærer fravær i form av sykt barn dager, permisjoner, ammetid og ofte må arbeidstid tilpasses foreldre på en annen måte, de er ikke så fleksibel og må gå tilrettelagt mye i motsetning til de uten barn. Det går ut over andre kollegaer igjen og arbeidsgiver.

Det er jo en grunn til at det er ulovlig å spørre på jobbintervju om vedkommende har eller venter barn fordi det er negativt. Jeg tror ikke dette er noe anerledes for menn.

Alle vet at menn med barn er mest attraktive. Er du mann på 40-45 uten barn, lurer folk på hva som er galt med deg. Har du barn, vil både arbeidsgivere og damer ha deg.

Grunnen til at kvinner med barn ikke er like attraktive, er at kvinner ødeleggelse for seg selv. Det er veldig ofte kvinnene tar alle sykt barn dagene, er hjemme på planleggingsdager, er den som blir hjemme om noe skal ordnes og mye mer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kan jo svare på en sivilsert måte selv om du er uenig. Er selv sikker på at eldre uten barn er like lykkelig enn de med barn. De som har levd lengst og som er over 100 år er fleste uten barn av de repotasjer jeg har lest om 100 åringer. 

Det kan jo også bety at de med innholdsløse og rolige liv lever lengst. Det å bli 100 er ikke så mye å trakte etter heller. Bedre å leve ett aktivt liv og dø som 90.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Alle vet at menn med barn er mest attraktive. Er du mann på 40-45 uten barn, lurer folk på hva som er galt med deg. Har du barn, vil både arbeidsgivere og damer ha deg.

Grunnen til at kvinner med barn ikke er like attraktive, er at kvinner ødeleggelse for seg selv. Det er veldig ofte kvinnene tar alle sykt barn dagene, er hjemme på planleggingsdager, er den som blir hjemme om noe skal ordnes og mye mer.

"Alle vet" men du har ingen kilder på dette altså. At du har en subjektiv forforståelse for at du er mer attraktiv på arbeidsmarkedet enn en mann uten barn gjør det ikke til mer fakta enn at menn uten barn opplever seg selv som mer attraktiv for arbeidsmarkedet da de står uten hindringer for å kunne stille opp og yte for en arbeidsplass på en helt annen måte enn menn med barn. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (11 timer siden):

Hvor mange foreldre og kanskje spesielt mødre er det som ikke er mor av hele sin personlighet? Som ikke kan snakke om noe annet enn barna sine i sosiale lag som på jobben, i lunsjpausen, som viser barnebilder til alle enten de vil se eller ikke? Som opplever sorg og blir helt ifra seg når barna flytter ut fordi de vet ikke hvem de er uten barna i samme husholdning, som mister seg selv fullstendig, "emty nest er jo tross alt et syndrom, av alle ting... Hvor mange mødre er det ikke som mener at det å være mor er hele deres personlighet?

Selvfølgelig er min barnfrihet det som styrer livet mitt mest, jeg er barnfri 24/7 slik mødre eller fedre er mødre og fedre 24/7. Det er en helt naturlig del av min personlighet ja, selvfølgelig. Noe annet ville vært meget rart🤔

Det er bare her på KG jeg leser om disse foreldrene som ikke snakker om noe annet enn barna sine. I virkelighetens verden, der jeg lever, så er foreldre (dvs 85% av alle kvinner) helt normale mennesker med interesser, jobber, gleder og bekymringer, akkurat som alle andre. Jeg synes det er svært lite barnesnakk blant de jeg kjenner og jobber med.

Men det er jo litt pussig å være så fiksert på noe man ikke er/har da. Jeg har ikke hund og jeg fatter ikke at folk orker å være så bundet. Men det siste jeg gidder er jo å engasjere meg i «hundetråder» og legge ut om alt jeg kan gjøre fordi jeg ikke har hund…

Anonymkode: 07417...bf1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du kilder på dette?

Nå må du faktisk slutte å spre feilinformasjon. Jeg har jobbet med rekruttering i 20 år, og det stemmer slett ikke at mødre er lite attraktive på arbeidsmarkedet. Jeg har aldri hørt noen seriøse arbeidsgivere si det. 

Foreldre er som regel stabil arbeidskraft. Ofte er de unge og uetablerte mer opptatt av å bytte jobb hyppig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du faktisk slutte å spre feilinformasjon. Jeg har jobbet med rekruttering i 20 år, og det stemmer slett ikke at mødre er lite attraktive på arbeidsmarkedet. Jeg har aldri hørt noen seriøse arbeidsgivere si det. 

Foreldre er som regel stabil arbeidskraft. Ofte er de unge og uetablerte mer opptatt av å bytte jobb hyppig.

Om en får valget mellom to like kandidater hvor den ene har barn og den andre ikke så er ikke det som har barn den mest ettertraktet. Det er ikke uten grunn at det er ulovlig å spørre om på jobbintervju om du har eller ønsker barn.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om en får valget mellom to like kandidater hvor den ene har barn og den andre ikke så er ikke det som har barn den mest ettertraktet. Det er ikke uten grunn at det er ulovlig å spørre om på jobbintervju om du har eller ønsker barn.

Det kommer helt an på. Mulig noen med små barn blir nedprioritert, men er barna litt opp i småskolealder er det null problem.

Jeg har ansatt kvinner med små barn og kvinner helt i begynnelsen av etableringsfasen. Man ønsker den beste kandidaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på. Mulig noen med små barn blir nedprioritert, men er barna litt opp i småskolealder er det null problem.

Jeg har ansatt kvinner med små barn og kvinner helt i begynnelsen av etableringsfasen. Man ønsker den beste kandidaten.

Og jeg skrev da virkelig "Om en får valget mellom to like kandidater hvor den ene har barn og den andre ikke"

En kan ikke sammenligne to ulike kandidater naturligvis. Men ja, har en to like kandidater og det eneste som skiller de er barn stiller den uten barn ofte sterkere i arbeidslivet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skrev da virkelig "Om en får valget mellom to like kandidater hvor den ene har barn og den andre ikke"

En kan ikke sammenligne to ulike kandidater naturligvis. Men ja, har en to like kandidater og det eneste som skiller de er barn stiller den uten barn ofte sterkere i arbeidslivet. 

Ja, og det er feil at man da velger den uten barn. Store deler av befolkningen vil se på hun med barn som mye mer vellykket enn hun uten barn. Spesielt når barna har blitt litt større (og damene er i slutten av 30 åra og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Alle kan nemlig få barn…. Om noe, så er det vel heller et pluss å være «ferdig». Noe menn for øvrig «aldri» blir.

Du snakker om ting du ikke har greie på her. For det første er det ikke ulovlig å spørre om  man har barn. Det er en naturlig del av de fleste intervjuer. For det andre har jeg aldri opplevd at det blir oppfattet som negativt at noen har barn. De aller, aller fleste enten har eller kommer til å få barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...