Gå til innhold

hvordan kan de uten barn være mest lykkelige?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og jeg skrev da virkelig "Om en får valget mellom to like kandidater hvor den ene har barn og den andre ikke"

En kan ikke sammenligne to ulike kandidater naturligvis. Men ja, har en to like kandidater og det eneste som skiller de er barn stiller den uten barn ofte sterkere i arbeidslivet. 

Anonymkode: a980b...24e

Nei.

Anonymkode: 07417...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De som haker av for topp-score på lykke i undersøkelser, gjør det gjerne for å bekrefte (for seg selv) at deres livsvalg var det rette. Godt mulig de lyver for seg selv… ville ikke hatt så stor lit til dette. 

Anonymkode: 558e7...b48

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De som haker av for topp-score på lykke i undersøkelser, gjør det gjerne for å bekrefte (for seg selv) at deres livsvalg var det rette. Godt mulig de lyver for seg selv… ville ikke hatt så stor lit til dette. 

På seg selv kjenner man ingen andre.

Anonymkode: a6483...046

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste nylig noen gode ord om temaet "lykke". De fleste leter ikke etter lykke. De leter etter fred. Mange må tilgi seg selv, akseptere seg selv for den de er, og lære å elske seg selv. Og å elske seg selv er ikke det samme som å være selvopptatt. Vi må våge å kjenne på lidelse og smerte, egne svakheter og mangler. Da blir det også lettere å tilgi andre rundt deg, aksept og kjærlighet vil vokse.  Det blir lettere a gi slipp på egoet, og se verden fra andres  perspektiv.

Anonymkode: 80c43...8e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spesielle med "lykke-forskning" på barn vs barnløse, er at barnløse har en spesiell trang til å hevde hvor lykkelige de er over kontrasten..

Har sett mange innlegg og bilder som fokuserer på "jeg er såå lykkelig for å IKKE ha barn... Se alt hva jeg kan gjøre; reise, sove osv". Men det er veldig sjelden du ser foreldre poste innlegg og bilder av barn og familiesituasjoner hvor de skriver "jeg er såå lykkelig for å IKKE være barnløs"...

Om barnløses lykke var så reell, så tror jeg de hadde fokusert mer på seg selv og sitt liv, fremfor kontrasten til å ha barn. I småbarnstiden er det selvfølgelig tungt, lykken kan føles litt fjern i det slitne livet, men det bedrer seg i takt med at barna vokser til. Det er ingen som angrer på at de fikk barn i 60-årene. (sef med unntak av tragiske tilfeller hvor barnet dør eller havner helt ut, som rusmisbruker ol).

Anonymkode: 1ae71...5e0

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare her på KG jeg leser om disse foreldrene som ikke snakker om noe annet enn barna sine. I virkelighetens verden, der jeg lever, så er foreldre (dvs 85% av alle kvinner) helt normale mennesker med interesser, jobber, gleder og bekymringer, akkurat som alle andre. Jeg synes det er svært lite barnesnakk blant de jeg kjenner og jobber med.

Men det er jo litt pussig å være så fiksert på noe man ikke er/har da. Jeg har ikke hund og jeg fatter ikke at folk orker å være så bundet. Men det siste jeg gidder er jo å engasjere meg i «hundetråder» og legge ut om alt jeg kan gjøre fordi jeg ikke har hund…

Kanskje om hundeeiere hadde skrevet

"Jeg tror at man er lykkeligere uten hund men jeg tror også at man utvikler seg mindre."

"Er helt åpenbart at hund gjør deg til ett mer komplett menneske. Er svært få eldre hundeløse mennesker jeg faktisk respekterer meningen til enten som venn, kollega, rådgiver eller politiker. Du vet rett og slett ikke hva livet handler om før du har fått hund. Og du kjenner ikke deg selv særlig godt heller."

kanskje du hadde ment at det ikke gjorde deg noe med slike holdninger, jeg kjenner jo deg ikke og vet ikke hvor mye dørmatte du liker å være av andres fordommer men mest sannsynlig hadde du nok ment at slike type innspill bare var patetisk. Det er kun når det er snakk om barnfrihet at en ikke kan imøtegå slike type holdninger fra slike type mennesker uten at visse type foreldre freser fordi de mener en bare skal tåle alt av drit fra visse typer foreldre.

Og at foreldre ikke har selvinnsikt på hvor mye de prater om at de er foreldre ville ikke vært den første gangen. Så mye av det foreldre snakker om omhandler at de er foreldre. Men nåde oss om vi diskuterer at det er deilig å sove lenge i helgene, da blir foreldre grinete fordi de selv må stille opp på dugnad eller ikke har sovet på 4 måneder pga en kolikk baby. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
herzeleid skrev (4 timer siden):

jeg forsøkte å forklare dette over. Når vi snakker om at noe er meningsfult snakker en generelt om hva en føler er viktig og virkelig verdt noe i livet. Noe som gir hverdagen mening. Ikke det filosofiske ‘hva er meningen med livet’. 

For noen gir barn hverdagen og livet mening og for andre ikke. 

Jeg har selv barn og elsker de over er alt, men om de er det som gir meg mening til å ville våkne hver morgen vet jeg ikke.

Har venninner som ikke ønsker å få barn som hadde synes det å ha barn hadde vært en straff fra helvete

Anonymkode: 95021...263

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (4 timer siden):

Det jeg mente var at mange foretrekker menn med barn i arbeidslivet. Skal man ansette en mann i en stilling med høy lønn, anses ofte menn med barn mer attraktive enn de uten barn.

Dette er første gang jeg hører dette blir påstått. Har hørt stikk motsatte svært ofte. Min mann ble for eksempel fikk ikke en ganske høy stilling med svært god lønn da han hadde småbarn og de valgte heller en uten barn da de da visste at de ikke fikk en som plutselig måtte gå for å hente i barnehagen, eller være hjemme med syke barn og ikke kunne reise pga noe aktivitetet med barna kom i veien.

Men vet dessverre om at kvinner uten barn rundt 30 ikke har fått jobber da arbeidsgiver frykter de kommer til å få barn om ikke lenge 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (3 timer siden):

Alle vet at menn med barn er mest attraktive. Er du mann på 40-45 uten barn, lurer folk på hva som er galt med deg. Har du barn, vil både arbeidsgivere og damer ha deg.

Grunnen til at kvinner med barn ikke er like attraktive, er at kvinner ødeleggelse for seg selv. Det er veldig ofte kvinnene tar alle sykt barn dagene, er hjemme på planleggingsdager, er den som blir hjemme om noe skal ordnes og mye mer.

Har du noen kilder på dette som "alle vet" bortsett fra dine egene meninger?

Kvinner på 40 uten barn blir ofte sett rart på og snakket rart om, men dette skjer aldri med menn. Har ALDRI hørt en mann uten barn få oppfølgingsspørsmålet om hvorfor de ikke har barn. Men det får kvinner hele tiden 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spesielle med "lykke-forskning" på barn vs barnløse, er at barnløse har en spesiell trang til å hevde hvor lykkelige de er over kontrasten..

Har sett mange innlegg og bilder som fokuserer på "jeg er såå lykkelig for å IKKE ha barn... Se alt hva jeg kan gjøre; reise, sove osv". Men det er veldig sjelden du ser foreldre poste innlegg og bilder av barn og familiesituasjoner hvor de skriver "jeg er såå lykkelig for å IKKE være barnløs"...

Om barnløses lykke var så reell, så tror jeg de hadde fokusert mer på seg selv og sitt liv, fremfor kontrasten til å ha barn. I småbarnstiden er det selvfølgelig tungt, lykken kan føles litt fjern i det slitne livet, men det bedrer seg i takt med at barna vokser til. Det er ingen som angrer på at de fikk barn i 60-årene. (sef med unntak av tragiske tilfeller hvor barnet dør eller havner helt ut, som rusmisbruker ol).

Jeg opplever faktisk helt motsatt at vi med barn ofte skal fortelle hvor glad vi er for å ha barn, spesielt i situasjoner hvor det å ha barn stopper oss fra å gjøre noe vi har lyst til men ikke kan på grunn av at vi har barn

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette noe du sier til deg selv fordi du ikke liker tanken på at barnløse kan være lykkeligere?

Hvis jeg èn gang annenhver måned skriver et innlegg på KG om "Jeg er så glad jeg ikke har barn fordi...", så har jeg jo likevel mye mer fokus på meg selv og mitt liv resten av tiden enn de to minuttene annenhver måned det tar meg å skrive et slikt innlegg.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er bare her på KG jeg leser om disse foreldrene som ikke snakker om noe annet enn barna sine. I virkelighetens verden, der jeg lever, så er foreldre (dvs 85% av alle kvinner) helt normale mennesker med interesser, jobber, gleder og bekymringer, akkurat som alle andre. Jeg synes det er svært lite barnesnakk blant de jeg kjenner og jobber med.

Da er du heldig med din omgangskrets. Jeg har kjent mange sånne oppgjennom som bare snakker om barna, og det er nesten utelukkende kvinner. Heldigvis bedrer det seg gjerne når barna blir større. Men når folk skriver om dette på kg, betyr det jo at det foregår i det virkelige liv, det er ikke noe vi sitter og dikter opp. Jeg har også opplevd to venninner med småbarn som sukket over folk som bare snakker om barna - de forsto ikke at de gjør 99% det samme selv. 

Brunello skrev (4 timer siden):

Ja, og det er feil at man da velger den uten barn. Store deler av befolkningen vil se på hun med barn som mye mer vellykket enn hun uten barn. Spesielt når barna har blitt litt større (og damene er i slutten av 30 åra og eldre.

Jøss, jeg har hørt mange fordommer som frivillig barnløs, men at folk er mer vellykkede med barn har jeg faktisk aldri hørt noen si før. Det går gjerne mer på at folk mener de har sett lyset og den eneste meningen med livet og en dypere kjærlighet enn noen andre har kjent noen gang når de får barn, og at sånn må det være for alle.

Anonymkode: 77a2f...535

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to barn og hadde vært mye lykkeligere uten. 

Anonymkode: 3427a...25f

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunello skrev (6 timer siden):

Det jeg mente var at mange foretrekker menn med barn i arbeidslivet. Skal man ansette en mann i en stilling med høy lønn, anses ofte menn med barn mer attraktive enn de uten barn.

Kilder takk, eller så er ikke påstanden verdt noenting.

Anonymkode: bb4c2...60e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes ikke grenser for grunner til at det er best å ikke ha barn.

Den største grunnen er frihet og alt hva det innebærer.

Anonymkode: cd983...e1d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kona mi blitt gravid hadde jeg gått i en så dyp depresjon at jeg ikke tror jeg hadde kommet meg opp igjen

Anonymkode: cd983...e1d

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg opplever faktisk helt motsatt at vi med barn ofte skal fortelle hvor glad vi er for å ha barn, spesielt i situasjoner hvor det å ha barn stopper oss fra å gjøre noe vi har lyst til men ikke kan på grunn av at vi har barn

Det er jo ikke det motsatte. Det er jo det normale at noen legger ut bilde over fryd og lykke med barn, likedan som barnløse legger ut fryd og lykke ved frihetslivet. Det kan jo like mye være det "helt motsatte" som du sier, med å dekke over savn etter barn. Det er bare spekulering.

Men å si "åå jeg er så glad jeg er barnfri" og "åå jeg er så glad jeg ikke er barnløs"... Der er det de barnefrie som sier førstnevnte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På seg selv kjenner man ingen andre.

?? Den skjønte jeg ikke…. Har barn selv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette noe du sier til deg selv fordi du ikke liker tanken på at barnløse kan være lykkeligere?

Hvis jeg èn gang annenhver måned skriver et innlegg på KG om "Jeg er så glad jeg ikke har barn fordi...", så har jeg jo likevel mye mer fokus på meg selv og mitt liv resten av tiden enn de to minuttene annenhver måned det tar meg å skrive et slikt innlegg.

Det var et veldig usaklig spørsmål. Jeg har jo skrevet i den kommentaren du svarer på at selvfølgelig er den barnløse 30-åring som lever fritt med god økonomi, reiser, fester osv mer lykkelig i nuet enn den slitne småbarnsmoren.

Og; Nei! Hvis du annenhver mnd skriver et innlegg på KG over at du er så glad for å ikke ha barn, så må det være at du tenker for ofte på det på den måten. Jeg har hatt barn i 21 år og har aldri tenkt tanken i den retningen; gleden over å ikke være barnløs. Det høres ut som en litt fake glede som ikke vil vare ut i 50-60 årene. Det er jo livet ditt som skal gi deg gleden og lykken, ikke det å tenke på at du ikke har barn. Likedan de som har barn kjenner glede og lykke over barna, de fokuserer ikke på gleden over å være barnløse.

Og likedan som vi alle er glade over å være født i Norge med velstanden og friheten vi har. Vi går ikke rundt og skriver om hvor glade vi er som ikke er født i et fattig land i Afrika. Selv om vi kunne tenkt sånn også, men det ville hørtes litt rart ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og; Nei! Hvis du annenhver mnd skriver et innlegg på KG over at du er så glad for å ikke ha barn, så må det være at du tenker for ofte på det på den måten. Jeg har hatt barn i 21 år og har aldri tenkt tanken i den retningen; gleden over å ikke være barnløs. Det høres ut som en litt fake glede som ikke vil vare ut i 50-60 årene. Det er jo livet ditt som skal gi deg gleden og lykken, ikke det å tenke på at du ikke har barn. Likedan de som har barn kjenner glede og lykke over barna, de fokuserer ikke på gleden over å være barnløse.

Hva er det som gjør at du bestemmer at det er for ofte?

Og, jo, jeg tenker også ofte på at jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg er født i Norge. Jeg tenker faktisk jevnlig på hvor takknemlig jeg er for alt jeg har i livet, fremfor å fokusere på alt jeg ikke har som jeg skulle ønske jeg hadde.

Selvsagt er det livet mitt som gir meg glede og lykke, men jeg føler ekstra takknemlighet og glede og lykke over å være bevisst og reflektere over de goder jeg har i livet mitt. Det synes jeg er en sunn holdning som jeg tror mange hadde hatt godt av (og som mange antagelig allerede gjør).

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...