Gå til innhold

hvordan kan de uten barn være mest lykkelige?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
timbar skrev (1 time siden):

Personlig tror jeg ikke så mye på disse statistikkene, de fleste jeg kjenner som av ulike grunner ikke har barn virker på ingen måte lykkeligere enn de jeg kjenner som har barn. Jeg kan gå med på at folk med  barn tidvis virker met sliten, men utover det er min erfaring at de uten barn på ingen måte virker lykkeligere enn de med barn. Så spør meg selv hvor seriøs slike undersøkelser er.

Heh så statistikken lyver mens dine egne observasjoner er fasiten?

Anonymkode: bb4c2...60e

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var en rar ting å si. Jeg er frivillig barnløs og mitt liv inneholder ganske mye komfort og nytelse. Hvordan gjør det at jeg har rosa skylapper på? Må jeg leve spartansk og ukomfortabelt for ikke ha skylapper?

Anonymkode: a6483...046

Nå tenkte jeg på verdensbildet, med stor økonomisk uro, krig i Europa, utrygghet, og prisvekst i Norge som presser blant annet aleneforeldre til å måtte stille seg i matkø. Mange kommer ikke inn på boligmarkedet, og flere barn vokser opp i fattigdom enn for et tiår siden. Blir man syk uten god forsikring, så kan også et liv i økonomiske vansker vente.

Man kan jo ha det fint selv, men synes at det fremstår som merkelig å ikke føle seg påvirket av at andre har det vondt, for det blir flere og flere som sliter for hver dag. 

Anonymkode: c3f26...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (23 timer siden):

Bedre økonomi enn hvem? Vi har tre barn, men bedre økonomi enn mange uten barn. Hadde selvsagt hatt enda bedre økonomi uten barn.

Så du motsier deg selv i ditt eget innlegg? Så hva er poenget i innlegget ditt? 🤦‍♀️🙄😂

Anonymkode: d64d8...9a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger jo bare lese alle trådene om mødre som er utslitt av å være sammen med barna sine. Og alle krangletrådene mødre imellom om hvem som er mest perfekte som mødre. 

Anonymkode: 77a2f...535

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du motsier deg selv i ditt eget innlegg? Så hva er poenget i innlegget ditt? 🤦‍♀️🙄😂

Anonymkode: d64d8...9a4

Jeg motsier ikke meg selv. Jeg hadde kanskje ikke tjent like mye uten barn. Menn med kone og barn tjener mer enn menn uten barn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Trenger jo bare lese alle trådene om mødre som er utslitt av å være sammen med barna sine. Og alle krangletrådene mødre imellom om hvem som er mest perfekte som mødre. 

Anonymkode: 77a2f...535

Så enig i denne. Hver eneste ferie (seinest nå i påsken) lages det jo milevis lange tråder der foreldre er sliten etter to hele dager med barna sine og gleder seg til hverdagen igjen😅 

Også kommer mammapolitiet og skal hovere "jeg elsker barna mine og hvert sekund med de" på banen og shitshowet er offisielt åpnet :popcorn: 

Det er så deilig å bare være en en passiv tilskuer til all dramet de har og lager seg hver eneste uke, for er det ikke påskeferie så er det noe annet de kan kjekle om. 

Var noen som skrev i en tråd for en stund siden 

"Barn er slitsomt, men mammapolitiet og den evige jakten etter den perfekte fasaden vil gjøre det uutholdelig. Det er slitsomt å gå mot strømmen, men det er enda mer slitsomt å gå med strømmen. Det evige jaget etter en falsk lykke. En lykke noen andre har bestemt skal være best for alle.

Anbefaler deg å lese tråder inne på barn og familie. Der vil du se hvordan foreldre behandler hverandre. Det er gashligting og mobbing over en lav sko. Støtte og forståelse finnes det lite av. Det er blitt en slags usynlig konkurranse om hvem som får topp score i A4 livet. 

Det er krangling og mobbing over barnehage, amming eller/og MME, matpakker, utestenging i barnebursdager, merkeklær, ull eller flis, bilstoler, svigermor, diagnoser, mobbing av enebarn, julegaver, bekymringsmeldinger til barnevernet. Mobbing av eldre barn som tisser i sengen om natten. Små gutter på 6 år, blir stemplet som perverse om de blir med mamma i damegarderoben. Ønsker du å minimere godteri i hverdagen, blir du kalt hysterisk og vil påføre barnet spiseforstyrrelser. Samtidig i tråden over, sitter de samme foreldrene og mobber overvektige barn. 

Det har tatt helt av. Om du ikke syns det er slitsomt med barn, så vil alt presset rundt være utrolig krevende. Du må til en hver tid passe inn i A4 boksen og alt som følger med. Det gjelder ikke bare på KG, men også ute i "virkeligheten". 

Om du velger å få ett barn på grunn av forventningene rundt deg, så vil du fort oppdage at ett barn ikke er nok. Mens du går gravid med nummer én, vil massene begynne å planlegge baby nummer to for deg. 

Skal du ikke ha barn? Du må jo få barn??

Du kan jo ikke bare ha ett barn?

Uff stakkars deg. Har du bare tre gutter. Dere skal vel prøve på en jente? "

Og det er sånn det er, ikke bare på Internett og kg (selv om det er her ærligheten helst kommer frem, og den er stygg) men irl også. 

Hvem faen som ønsker å alliere seg med et slikt søsterskap når det bare er gøgg for det meste og så skal de leke gode rollemodeller for sine barn, og ikke minst prøve å overbevise hver eneste gang barnfrihet blir diskutert at livet er best med barn 😅 Lite troverdig.

Det er søren ikke litt rart engang at barnfrie topper statestikken i lykke av barnfrie og foreldre når en ser seg litt rundt.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (6 timer siden):

Så enig i denne. Hver eneste ferie (seinest nå i påsken) lages det jo milevis lange tråder der foreldre er sliten etter to hele dager med barna sine og gleder seg til hverdagen igjen😅 

Også kommer mammapolitiet og skal hovere "jeg elsker barna mine og hvert sekund med de" på banen og shitshowet er offisielt åpnet :popcorn: 

Det er så deilig å bare være en en passiv tilskuer til all dramet de har og lager seg hver eneste uke, for er det ikke påskeferie så er det noe annet de kan kjekle om. 

Var noen som skrev i en tråd for en stund siden 

"Barn er slitsomt, men mammapolitiet og den evige jakten etter den perfekte fasaden vil gjøre det uutholdelig. Det er slitsomt å gå mot strømmen, men det er enda mer slitsomt å gå med strømmen. Det evige jaget etter en falsk lykke. En lykke noen andre har bestemt skal være best for alle.

Anbefaler deg å lese tråder inne på barn og familie. Der vil du se hvordan foreldre behandler hverandre. Det er gashligting og mobbing over en lav sko. Støtte og forståelse finnes det lite av. Det er blitt en slags usynlig konkurranse om hvem som får topp score i A4 livet. 

Det er krangling og mobbing over barnehage, amming eller/og MME, matpakker, utestenging i barnebursdager, merkeklær, ull eller flis, bilstoler, svigermor, diagnoser, mobbing av enebarn, julegaver, bekymringsmeldinger til barnevernet. Mobbing av eldre barn som tisser i sengen om natten. Små gutter på 6 år, blir stemplet som perverse om de blir med mamma i damegarderoben. Ønsker du å minimere godteri i hverdagen, blir du kalt hysterisk og vil påføre barnet spiseforstyrrelser. Samtidig i tråden over, sitter de samme foreldrene og mobber overvektige barn. 

Det har tatt helt av. Om du ikke syns det er slitsomt med barn, så vil alt presset rundt være utrolig krevende. Du må til en hver tid passe inn i A4 boksen og alt som følger med. Det gjelder ikke bare på KG, men også ute i "virkeligheten". 

Om du velger å få ett barn på grunn av forventningene rundt deg, så vil du fort oppdage at ett barn ikke er nok. Mens du går gravid med nummer én, vil massene begynne å planlegge baby nummer to for deg. 

Skal du ikke ha barn? Du må jo få barn??

Du kan jo ikke bare ha ett barn?

Uff stakkars deg. Har du bare tre gutter. Dere skal vel prøve på en jente? "

Og det er sånn det er, ikke bare på Internett og kg (selv om det er her ærligheten helst kommer frem, og den er stygg) men irl også. 

Hvem faen som ønsker å alliere seg med et slikt søsterskap når det bare er gøgg for det meste og så skal de leke gode rollemodeller for sine barn, og ikke minst prøve å overbevise hver eneste gang barnfrihet blir diskutert at livet er best med barn 😅 Lite troverdig.

Det er søren ikke litt rart engang at barnfrie topper statestikken i lykke av barnfrie og foreldre når en ser seg litt rundt.

Heldigvis tror jeg ikke KG representerer den jevne kvinne her ute i verden. Vi som er her inne er nok ikke helt i vater. Og jeg håper denne nye uvanen vil forsvinne når jeg er tilbake i jobb. Det er ikke bra å være her inne. Lykke finner man ikke her  😅

Anonymkode: 98a71...2b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du linket mange artikler, noen av de er også gamle, som omtaler de samme studiene fra USA. De er ikke relevante for Nordiske land, igjen. Du må ikke bare lese avisartikler ukritisk, du må gå og se på studier. Det er gang på gang at artikler er direkte misvisende ift studier, jeg har tidligere skrevet mange poster om det her på KG. 

Men her er nyere norsk meta-undersøkelse, fra en norsk forsker. Meta-undersøkelse betyr at han gikk gjennom data fra mange forskjellige studier og sammenlignet. 
Og han skriver:

Sitat

Ifølge Hansens forskning er foreldrelykken størst i land med mer familievennlig politikk og likestilling hjemme og på jobb.

Nordiske studier viser at foreldre er minst like lykkelige og tilfredse som barnløse.

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-oslomet-partner/du-blir-ikke-lykkeligere-av-a-fa-barn/1855236

Det er ikke barna selv som påvirker lykke, når du ser på andre studier enn USA, det er sikkerhetsnett rundt personer som får barn, eller mangel på sådan. I Norge er de med barn oppgir å være mer lykkelige. 
Forskeren konkluderer sin metastudie slik - man MÅ ikke få barn for å være lykkelig. Barnløse mennesker finner lykke i sitt liv, de også. Det er absolutt ikke det samme som "man blir mer ulykkelig av å få barn". Så igjen, premissene til TS er feil, hele spørsmålet er feil. Sitter og irriterer meg igjen, at mange her svarer så ukritisk, uten engang å ha sjekket fakta. 😱

Anonymkode: e7869...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at det at barnløse er lykkeligere i snitt betyr ikke at alle hadde vært lykkeligere uten barn.

Skal man være lykkelig uten barn krever det at man har et godt nettverk, en karriere og/eller krevende hobbyer. Noen som lever standard mindre spennende liv og velger å få barn ville kanskje ikke vært like lykkelige uten. 

Anonymkode: 0f539...099

Nei, det "krever" det ikke. Hvorfor tror du at du kan snakke for hva som gjør andre lykkelig?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
timbar skrev (9 timer siden):

Personlig tror jeg ikke så mye på disse statistikkene, de fleste jeg kjenner som av ulike grunner ikke har barn virker på ingen måte lykkeligere enn de jeg kjenner som har barn. Jeg kan gå med på at folk med  barn tidvis virker met sliten, men utover det er min erfaring at de uten barn på ingen måte virker lykkeligere enn de med barn. Så spør meg selv hvor seriøs slike undersøkelser er.

Du skjønner forskjell på statisitkk og personlige anekdoter?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå tenkte jeg på verdensbildet, med stor økonomisk uro, krig i Europa, utrygghet, og prisvekst i Norge som presser blant annet aleneforeldre til å måtte stille seg i matkø. Mange kommer ikke inn på boligmarkedet, og flere barn vokser opp i fattigdom enn for et tiår siden. Blir man syk uten god forsikring, så kan også et liv i økonomiske vansker vente.

Man kan jo ha det fint selv, men synes at det fremstår som merkelig å ikke føle seg påvirket av at andre har det vondt, for det blir flere og flere som sliter for hver dag. 

Anonymkode: c3f26...eb4

Jeg bruker ikke tid på å bekymre meg og dra meg selv ned over ting jeg ikke kan gjøre noe med. Det er jo oppskriften på å være ulykkelig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skjønner forskjell på statisitkk og personlige anekdoter?

Mulig jeg virker dum, men forstår faktisk ikke hva du mener?

Og dette er såklart min personlige mening med de erfaringer jeg har, er åpen for at andre ser det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Heh så statistikken lyver mens dine egne observasjoner er fasiten?

Anonymkode: bb4c2...60e

Har svart på det en annen plass i tråden, skal ikke påstå at statistikken lyver og baserer mine subjektive observasjoner på de jeg kjenner som ikke har barn, og såklart min egen oppfatning. Er jo bare fint hvis det er riktig. Er jo et spørsmål jeg selv mange ganger har grublet på. Har selv barn, nå voksne, og har også hatt alvorlige problemer med de uten å utdype det mer, men ville aldri byttet. 

Og har tenkt mye på hva som kunne gjort meg lykkelig om jeg ikke hadde barn, og ja hvis jeg hadde hatt en jobb jeg virkelig brant for, og/ eller et engasjement jeg brant veldig for. Så er jo ikke sånn at jeg ikke ser alternativer til å være lykkelig/ fornøyd med å ikke ha barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt supert at de uten barn trives så godt med det. Det har ingen som helst negative konsekvenser for meg at de har det fint uten barn.

Så tenker jeg at dette jo er noe annet enn at vi som har barn i dag, som gruppe, ville vært lykkeligere dersom vi aldri fikk barn. De fleste, både de med barn og de uten barn, har fått sånn cirka så mange barn som de ønsket seg. Det er ikke sånn at alle ville trivdes best uten barn, også vi som aller sterkest ønsket å ha barn.

For meg, som først hadde/har et stort ønske om barn, ville nok livet vært kjipere uten. For de som aldri ønsket barn er det helt sikkert ofte bra at de også slipper å ha barn. De har det til og med, kanskje, enda litt bedre enn meg. 

Tenker denne statistikken kan vise at 1) enkelte folk med barn bør slutte å anta at barnløshet (eller -frihet om du vil) alltid er en sorg og 2) de som virkelig er helt på vippen på om de ønsker barn eller ei kanskje oftere bør lande på nei. Men at nøkkelen til lykke er å ikke få barn, uavhengig av hvor uendelig lyst du har på barn, er det nå ingenting som tilsier. 

Anonymkode: 5c581...917

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (8 timer siden):

Jeg motsier ikke meg selv. Jeg hadde kanskje ikke tjent like mye uten barn. Menn med kone og barn tjener mer enn menn uten barn

Kone og barn gjør at mannen tjener sammenlignet med menn uten kone og barn? Ok, det der vil jeg ha kilder til, for det virker helt ulogisk.

Om noe så gjør barn at man velger (eller må) jobbe mindre fordi familien også skal ha sin del av deg, og du ikke lengre har anledning til å prioritere jobben først. De best betalte jobbene er i privat sektor, og disse krever som regel at man er tilgjengelig. Det holder ikke å være tilgjengelig 8-16.

Anonymkode: a2542...64c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunello skrev (8 timer siden):

What. Du tror det er barnet ditt som er årsaken til lønnsnivået du er på? 

Hør her - om den statistikken er sann, kan det like gjerne være en spuriøs sammenheng der, at menn med god økonomi har det lettere å få bode kone og barn.

Dessuten betyr det jo ikke at DU, i DIN stilling, med DIN kompetanse og erfaring og karriere hadde tjent mindre om du ikke hadde hatt barn 😅 Det er selvsagt ikke sånn at alle som popper ut en unge får et automatisk lønnshopp.

Anonymkode: b30f1...a70

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bokstavelig talt heller dø enn å ha barn i livet mitt, så jeg har ingen problemer med å forstå at barnløse er lykkelige.

Anonymkode: 30ae9...5e6

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vext skrev (På 9.5.2025 den 9.18):

Jeg tror at man er lykkeligere uten barn, men jeg tror også at man utvikler seg mindre. Hjertet blir et stort åpent sår når man får den lille hjelpeløse skapningen i armene. Man lærer vanvittig mye om seg selv. Men det som gjør meg LYKKELIG er: nok søvn, kunne gå på kino med venninner uten å måtte høre om det passer med mannen min, ta et langt bad, reise hvor jeg vil og når jeg vil, fokusere på hobbyene mine, ha sex med mannen min når vi føler for det.... Lista er lang.

Barna gjør meg absolutt ikke lykkeligere og jeg jobber med å innse at det er ikke deres oppgave å gjøre meg lykkelig. De er her for seg selv, og jeg valgte å sette dem hit. Men det gnager litt at denne hverdagslykken kommer ikke tilbake før de er tenåringer og klarer seg selv.

Folk er kanskje forskjellige der også? For meg er det å se ungen få til noe nytt en faktisk større lykke enn å gå på kino med venninner eller sex med mannen og den type ting, som jeg fikk gjøre så mye jeg ville i over ti år før vi fikk barn. Å innimellom koble ut og sove lenge er noe jeg trenger for å være i vater, men det gjorde meg ikke lykkelig før barn. Nå gir det litt mer lykkefølelse fordi det er sjeldnere. Men ja, jeg trodde jeg skulle savne det gamle livet mer enn jeg gjør, så hva man verdsetter er nok veldig individuelt, men jeg var litt lei livet før jeg fikk barn, og det har hjulpet meg veldig å se mer gleden i de små tingene via ungen, samtidig som jeg selv verdsetter ting jeg ikke gjorde som liten.

Anonymkode: a4e43...270

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heldigvis tror jeg ikke KG representerer den jevne kvinne her ute i verden. Vi som er her inne er nok ikke helt i vater. Og jeg håper denne nye uvanen vil forsvinne når jeg er tilbake i jobb. Det er ikke bra å være her inne. Lykke finner man ikke her  😅

Anonymkode: 98a71...2b8

Tror helst folk er mer ærlige her inne og helst viser hvem de egentlig er. 

Men om du selv mener kg ikke er reelt, er alle foreldre som svarer i denne tråden at de elsker barna sine løgnere da? Siden det ikke representerer virkeligheten?

Og som du kan se av innlegget mitt skrev jeg også at det gjelder ikke bare på Internett. Det gjelder i høyeste grad irl også. "Ute i verden" kvinner er av sammen karakter (naturligvis)

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...