Gå til innhold

hvordan kan de uten barn være mest lykkelige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvordan kan det ha seg at de uten barn er mer lykkelige enn de med barn, som forskningen viser, hvis det å få barn gjør at du føler på en uendelig stor kjærlighet som overgår alt annet i livet?

Det høres jo ut som oppskriften på mening og lykke, litt som å være forelsket, bare at det varer til du dør ? 

Har ikke barn, vet ikke om jeg skal ha det, og har masse tanker. 

K32

Anonymkode: ad589...9fb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uthvilte, de får sove hele natten uten at noen vekker de. 

Slippe at noen er avhengig av en, de trenger kun å ta hensyn til seg selv, kan gå på kino, gå på fest, dra på trening når som helst uten at noen må passe de. (eller avtale med mannen/kona) 

Bedre økonomi, kan bruke alle pengene på seg selv og spare mer. 

Bedre helse, mindre sykdom og mindre fravær på jobb. 

Anonymkode: 02e8e...f7e

• Liker 32
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Enorm frihet til å gjøre hva man vil, bedre økonomi, kan reise mye uten å betale skjorta.

Anonymkode: b2622...66f

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uthvilte, de får sove hele natten uten at noen vekker de. 

Slippe at noen er avhengig av en, de trenger kun å ta hensyn til seg selv, kan gå på kino, gå på fest, dra på trening når som helst uten at noen må passe de. (eller avtale med mannen/kona) 

Bedre økonomi, kan bruke alle pengene på seg selv og spare mer. 

Bedre helse, mindre sykdom og mindre fravær på jobb. 

Bedre økonomi enn hvem? Vi har tre barn, men bedre økonomi enn mange uten barn. Hadde selvsagt hatt enda bedre økonomi uten barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Frihet, mindre bekymring, bedre økonomi, bedre søvn, mindre dårlig samvittighet, mindre stress.

Anonymkode: bb4c2...60e

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg et 100% sikker på at jeg ville tjente dobbelt så mye, hatt perfekt kropp, reist mye mer, drevet med interessene mine veldig mye mer, omtrent ikke krangla med mannen min og hatt mye mer frihet uten barn. Heller ikke bekymre meg like mye for hva som ville skjedd om jeg plutselig døde.... så har ikke så store vanskeligheter med å forestille meg hvorfor :P Jeg elsker barna mine da - de er kjempekoselige, men så er jeg også en som liker utfordringer :)

Endret av katties
  • Liker 26
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt. De har mindre stress og bekymringer.

Anonymkode: 3d5a0...208

• Liker 27
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, ønskete barn som er det viktigste i vår tilværelse. Men har flere venninner som er selvvalgt barnløse, noen i par andre single. 

Alle disse er ikke unisont lykkelig, de har bekymringer og livsutfordringer som alle mennesker. Men det jeg opplever med samtlige er at de er veldig opptatt av å kunne skape den tilværelsen de ønsker, og har et hav mer ekstra ressurser tilgjengelige enn meg som ofte er fullstendig utslitt av småbarnslivet. Det er en altoppslukende tilværelse, og jeg føler ofte at jeg overhodet ikke har noen frihet til å gjøre egne valg. Det har de. Og muligens frihet = lykke?

Anonymkode: dee6c...383

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bekymringer, bekymringer, bekymringer. 

Dette ordet går igjen fra foreldre og det er et ord jeg uten barn slipper å forholde meg til i like stor grad.

Jeg tror også søvn og hvile er ekstremt viktig for mennesker, mer enn hva folk flest prioriterer i livene våre, selvfølgelig er det individuelle forskjeller. Men jeg priser meg lykkelig for at jeg kan sove ut, for at jeg kan bruke ferier og helger slik jeg ønsker og ha den kjærkommne dype hvilen som jeg trenger for å kunne være påkoblet når jeg er på. 

Jeg har også egentid uten at det føles som et privilegium eller noe jeg må planlegge for å få til. Den er der, hver dag, like naturlig for meg som oksygen. 

Jeg har mer frihet, kapasitet og energi enn mange med barn for å ha de viktige relasjonene jeg føler er nødvendige  i mitt liv som med mannen, venner, familie som søsken, frivillighetsarbeid, jobb. Dette er viktige sosiale bånd for meg. Og jeg kan prioritere disse av eget ønske.

Jeg slipper å forholde meg til stress på samme måte. Stress, tidsklemma, hamsterhjul (kall det hva du vil), men vi har alle bare 24 timer i døgnet. Foreldre skal kjøre hit og dit, følge opp her og der. Jeg tenker bare nå på 17. mai, den dagen er ingen stress for meg. Mens i andre tråder her på kg og med de foreldrene jeg selv kjenner så er det nesten bare stress, selvfølgelig sikkert mye gøy også, men mye stress. Og jeg tenker bare på stresshormonene adrenalin, kortisol og noradrenalin hvor mye slike hormoner som til stadighet slippes fritt vilt hos foreldre. Hos meg så er det kanskje at jeg er litt sein til bussen innimellom og må løpe et minutt fremfor å gå men utover det så er livet veldig rolig.

Økonomi, som flere er inne på. Å ha barn er dyrt. De fleste har jo råd til det, men en kommer ikke unna det faktum av at å ikke ha barn er billigere. Og økonomiske utfordringer skaper enormt med bekymringer om en først har det. 

Det er i det hele tatt mye som jeg tror har en innvirkning på at de uten barn scorer høyest på lykke barometer. Men jeg tror ikke at foreldre er ulykkelig eller angrer, jeg tror at om en ønsker seg barn og får det, helt sikkert vil være lykkeligere enn mennesker som ønsker seg barn men ikke kan få. For dette med å enten ønske seg eller ikke ønske seg barn er så sterkt i oss. Jeg tror det kan være for noen iallefall. 

Men for meg som aldri har ønsket meg barn og har alltid hatt en sterk iboende ønske om å være barnfri så ser jeg hvor enkelt livet mitt er og med langt større friheter jeg har enn småbarnsforeldre til 3. 

Anonymkode: 3f135...68a

• Liker 11
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (30 minutter siden):

Bedre økonomi enn hvem? Vi har tre barn, men bedre økonomi enn mange uten barn. Hadde selvsagt hatt enda bedre økonomi uten barn.

har også tre barn og god økonomi, men ville selvsagt hatt mer penger om vi ikke hadde måtte kjøpe nye garderober 2-3 ganger i året fordi de ikke passer fjordårets sko eller klær eller utetøy. Samt betale treningsavgifter, lommepenger, bursdager og gaver til venner og mange mange julegaver, bursdagsgaver, sparing til barna +++++

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Med den enorme intense kjærligheten, følger det tilsvarende ansvar, og intense bekymringer for stort og smått. Det er nok mye som ligger der tror jeg. Å elske noen så dypt og inderlig at det er en belastning. Samt frustrasjon og frykt for å ikke strekke til, og ikke være god nok, og ikke velge riktig. Usikkerhet.

Prisen for de fantastiske øyeblikkene, og den dype alt oppslukende kjærligheten er jo å gi ikke lenger ha seg selv i høysetet. Egne behov blir sidesatt for barnas. Klart lykkefølelsen her og nå ville vært større om jeg kunne gjøre alt jeg ville for min egen del, når jeg ville, uten å ta hensyn til noen andres behov. 

Totalen er for meg massivt positiv. Ville aldri vært foruten barna. Men ren lykkefølelse her og nå? Ville kanskje vært større, eller iallfall  tydeligere uten barn.

Vet ikke om dette gav mening? Vanskelig å sette ord på😅

Anonymkode: fffa6...180

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man egentlig måle lykke, tenker jeg. 

Anonymkode: 6888d...c6c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskning viser også at de med barn er mer tilfredse med livet, det er ble annet enn å gå rundt å være høyt oppe i lykkerus.

Tror det er tilfredshet man bør etterstrebe, ikke lykke.

Anonymkode: 87091...578

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forskning viser også at de med barn er mer tilfredse med livet, det er ble annet enn å gå rundt å være høyt oppe i lykkerus.

Tror det er tilfredshet man bør etterstrebe, ikke lykke.

Anonymkode: 87091...578

Det tror jeg ingenting på. Hvilke kilder har du på det?

Anonymkode: cd983...e1d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvordan kan det ha seg at de uten barn er mer lykkelige enn de med barn, som forskningen viser, hvis det å få barn gjør at du føler på en uendelig stor kjærlighet som overgår alt annet i livet?

Det høres jo ut som oppskriften på mening og lykke, litt som å være forelsket, bare at det varer til du dør ? 

K32

Med denne store kjærligheten, kommer også redsel, bekymring og sorg. Pluss det at du ikke bestemmer over eget liv lengre.

Anonymkode: a3b9f...fea

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs nok hvordan det måles og når det måles. Kanskje man heller skulle spørre etter mening enn «lykke»? Etter 50 års alder er foreldre lykkeligere enn barnløse.
Barnløse dør jo for eksempel tidligere. Barnløse kvinner har hele 50% høyere dødelighet enn kvinner med to barn. Bare det å adoptere halverer risikoen for både psykiske problemer og tidlig død.

Anonymkode: 07417...bf1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

K32

Jeg har to voksne barn. Angrer ikke på noen av dem. De har vært livet mitt fra jeg oppdaget graviditetene til jeg fikk dem i armene mine. Ikke tvillinger og 11 års aldersforskjell. 

Om gjenfødelse var en realitet ville jeg i mitt neste liv å leve barnefritt. Fordi barna tok for mye av meg. Karrieremessig og som menneske. Pluss at jeg hadde et 3. barn å ta vare på. Gubben. 

Du må kjenne etter hva som er rett for deg. Hvis du er villig til å gi opp deg selv, for det gjør du, et barn er altoppslukende. Kjør på. 

Hvis jeg hadde vært i 20 åra i dag hadde jeg sterilisert meg. 

Anonymkode: 26379...f83

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...