AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hei! Jeg har sett at noen har spurt om muligheten for å bygge ei hytte på 90 kvm og bo der fast hvis man eier en skogsteig. Jeg er helt besatt av tanken på å bo i en slik hytte, spesielt denne her: H-Hytte Heimdall. https://berge-hytta.no/hytter/h-hytte-heimdall/ Dersom man bygger off-grid og har løsninger for vann (brønn), strøm (solcelle/generator/peis), og avløp (forbrenning/renseanlegg/filter), vil det være mulig å få dette godkjent som en helårsbolig? Jeg er klar over kravene i TEK17, men er det mulig å få dispensasjon, eller kan man for eksempel kompensere med ekstra isolasjon og smarte løsninger? Anonymkode: 2bb2e...fdd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Opp til kommunen. Eventuelt statsforvalter dersom noen er uenig med kommunens ja. Anonymkode: 3fd75...b21 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Skal litt til, det skal være mulig å nå fram med helsehjelp, for eksempel hjemmesykepleie. Det er også formål i kommuneplanen som mest sannsynlig slår inn på en skogsteig, det er ikke avsatt areal til bolig, mest sannsynlig LNF. Anonymkode: eab21...125 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Noen kommuner er greie, mens andre - spesielt sirompa Ap-styrte kommuner som feks Stange er veldig vanskelige og lite service-vennlige. Anonymkode: 35dde...1f9
newman01 Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Det er enkelte krav du definitivt bør sjekke ut først. Dørbredder er ofte smalere på hytter enn hus. Krav til universell tilgjengelighet, samt barnehagedekning og avstand til barneskoler osv. Det er mange krav som slår inn når kommunen omregulerer hytte til helårsbolig, inkludert at hjemmesykepleien skal komme frem på daglig basis og at huset må tilhøre en skolekrets med potensielle krav til skoleskyss osv. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Vil tro det er enklere å kjøpe et nedlagt småbruk i gokk, det er jo allerede godkjent. Litt sånn "Der ingen skulle tru" opplegg. Anonymkode: 86f4e...d1b 1
Ti T Usen Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Det har mer med reguleringsplanen i kommunen å gjøre, enn standarden på selve boligen. Dersom området IKKE er regulert for fastboende så er dette i mange kommuner vrient. Årsaken er jo at kommunen ikke ønsker å spre fastbeonde til nye områder, fordi dette medfører økte kostnader i kommunens tjenester: Vann og avløp Feiing Renovasjon Hjemmetjenester Skolekjøring ++++ 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Ti T Usen skrev (På 9.5.2025 den 12.44): Det har mer med reguleringsplanen i kommunen å gjøre, enn standarden på selve boligen. Dersom området IKKE er regulert for fastboende så er dette i mange kommuner vrient. Årsaken er jo at kommunen ikke ønsker å spre fastbeonde til nye områder, fordi dette medfører økte kostnader i kommunens tjenester: Vann og avløp Feiing Renovasjon Hjemmetjenester Skolekjøring ++++ Du blander sammen reguleringsplan og kommuneplan. Det er svært sjelden skogsområder langt uti gokk er regulert. Når området ikke er regulert, er det kommuneplanen som gjelder - og skogsområder er som regel området avsatt til LNF(R), dvs. landbruk og natur. Det heter med andre ord ikke "regulert" dersom det ikke foreligger en godkjent reguleringsplan. At kommunene ikke ønsker at folk skal bosette seg langt fra bebygde strøk er i hovedsak av klimahensyn, de vil ikke at folk skal måtte kjøre bil i mange kilometer hver dag (da snakker jeg naturligvis om administrasjonen, som er utdannede mennesker. Politikerne, spesielt de høyrevridde, driter i alt av natur og klimagassutslipp, så de sier gjerne ja til alt av nedbygging så fort de får sjansen til å bestemme noe ). Anonymkode: 86999...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 21.40): Hei! Jeg har sett at noen har spurt om muligheten for å bygge ei hytte på 90 kvm og bo der fast hvis man eier en skogsteig. Jeg er helt besatt av tanken på å bo i en slik hytte, spesielt denne her: H-Hytte Heimdall. https://berge-hytta.no/hytter/h-hytte-heimdall/ Dersom man bygger off-grid og har løsninger for vann (brønn), strøm (solcelle/generator/peis), og avløp (forbrenning/renseanlegg/filter), vil det være mulig å få dette godkjent som en helårsbolig? Jeg er klar over kravene i TEK17, men er det mulig å få dispensasjon, eller kan man for eksempel kompensere med ekstra isolasjon og smarte løsninger? Anonymkode: 2bb2e...fdd Nei, det kan du ikke. Bygningsforskriftene (TEK) har strenge skiller mellom bolig og fritidsbolig. Det er ekstremt sjelden at man får godkjent å oppføre en hytte som er planlagt brukt som fast bolig. Det er også vanskelig å få godkjent en eksisterende fritidsbolig til fast bolig. Anonymkode: 86999...fe9
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai Jeg bygger meg egentlig ei hytte. Jeg forelsket meg i hvordan dem er utført. Men riktig nok i en utkant av boligfelt og tegnet av en arkitekt. Slik at jeg fikk den godkjent og opp til dagens standar som bolig. Anonymkode: 75adc...683 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå