Gå til innhold

Hvordan sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag le jeg drapstruet av naboen. Han har tre barn Det førte til en bekymring for barna.Hvordan er det å være barn i det hjemmet. 

Men jeg ble også redd på egne vegne. Så jeg vil helst sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet. 

Hvordan gjør jeg det?

Anonymkode: e795d...62a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe til barneverntjenesten i kommunen og forklare din bekymring for barna og at du vil være anonym. Dersom det er akutt fare for liv og helse, og ikke kan vente til kontortid, må du ringe barnevernvakta.

Drapstrusler er alvorlig. Vurder om du skal anmelde det til politiet, og be om å få besøksforbud.

Anonymkode: 8a12e...0c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver et brev, finner adressen til det aktuelle barnevernet (kommunen sin nettside) og så sender du det med god, gammeldags brevpost. Jeg gjorde det i fjor, varslingen kom frem og ble tatt på alvor (kjenner familien, så derfor vet jeg)

Anonymkode: 655bd...a4c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke TS som er vanskelig og som derfor fikk trussel?

Hører vel hjemme hos politiet som en anmeldelse.

Anonymkode: 28887...b25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-privatperson/

Men drapstrusler hører hjemme hos politiet.  Ikke barnevernet. Med mindre det er noe annet du ikke skrev her.

Anonymkode: 25d2c...748

Enig.

Anonymkode: 7ea63...e1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for at det skal bli værre hvis jeg anmelder det. Politiet henlegger veldig mange saker. Han får vite at jeg har anmeldt ham, men så skjer det ingenting. Jeg har også barn. Han var virkelig veldig truende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han var virkelig veldig truende.

Mot deg.

Ikke mot sine barn.

Skrevet

Jeg er redd for at det skal bli værre hvis jeg anmelder det. Politiet henlegger veldig mange saker. Han får vite at jeg har anmeldt ham, men så skjer det ingenting. Jeg har også barn. Han var virkelig veldig truende.

Hva skjedde?

Barnevernet har noe med dette å gjøre dersom naboen din var helt urimelig og virket ruset eller psykisk utfordret. Han har ansvar for barn, da burde det være ganske høy terskel for å oppføre seg slik så skjønner godt at du blir redd for barnas ve og vel.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-privatperson/

Men drapstrusler hører hjemme hos politiet.  Ikke barnevernet. Med mindre det er noe annet du ikke skrev her.

Anonymkode: 25d2c...748

Jeg sa han imot. Jeg godtok ikke det han sa. Jeg kom med motargumenter. Han beskyldte meg for å gjøre noe han gjør selv. 

Barn sier også imot. Hvordan blir han da? Det eskalerte ut av ingenting. Da yngste barnet var baby skjedde det noe. Han ble mistenkt for å ha filleristet babyen så den fikk hjerneblødning 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan også snakke med politiet uten å anmelde ham da, du burde virkelig ringe og snakke med dem!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mot deg.

Ikke mot sine barn.

Og du tror det er forskjell? En som er slik mot andre, vil snart havne i en situasjon hvor de er det mot sine nære og. 

Anonymkode: f99c8...478

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Live88 skrev (1 minutt siden):

Du kan også snakke med politiet uten å anmelde ham da, du burde virkelig ringe og snakke med dem!

Jeg har snakket med dem. Jeg fikk med et skjema. Men jeg vet ikke om jeg vil anmelde. Jeg ble veldig redd.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en sak for barnevernet. Dessuten skal du første melde en sak, får du tørre å stå for den. Det å drapstrue noen kan være straffbart. Det er i så fall en politisak og har ingen ting med barnevernet å gjøre. Han kan være en super far, selv om han viste  dårlig dømmekraft overfor deg og du ble redd. Dersom det blir noe ut av politianmeldelsen, vil politiet vurdere om det er nødvendig å sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Hadde du sett han utøve noe mot sine barn, hadde saken vært en annen. 

Anonymkode: 603fd...55e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sa han imot. Jeg godtok ikke det han sa. Jeg kom med motargumenter. Han beskyldte meg for å gjøre noe han gjør selv. 

Barn sier også imot. Hvordan blir han da? Det eskalerte ut av ingenting. Da yngste barnet var baby skjedde det noe. Han ble mistenkt for å ha filleristet babyen så den fikk hjerneblødning 

:ordlos:

Ring barnevernet, det kan du gjøre anonymt. Så kan du få råd fra dem og de kan gjøre vurderingen, ikke mange randoms på KG...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke en sak for barnevernet. Dessuten skal du første melde en sak, får du tørre å stå for den. Det å drapstrue noen kan være straffbart. Det er i så fall en politisak og har ingen ting med barnevernet å gjøre. Han kan være en super far, selv om han viste  dårlig dømmekraft overfor deg og du ble redd. Dersom det blir noe ut av politianmeldelsen, vil politiet vurdere om det er nødvendig å sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Hadde du sett han utøve noe mot sine barn, hadde saken vært en annen. 

Anonymkode: 603fd...55e

Jeg fikk en dårlig følelse. Den yngste sønnen fikk baby shaken syndrom som nyfødt. Faren selv påsto at babyen datt ned fra stellebordet. Det var rettsak med eksperter på området. Morfaren flyttet inn i tre år fordi barnevernet krevde det.

Men er det sånn at om jeg anmelder så kan politiet ta det videre.

AnonymBruker
Skrevet

Drapstrusler tas med politiet.

Anonymkode: 5bcfe...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kan ringe til barneverntjenesten i kommunen og forklare din bekymring for barna og at du vil være anonym. Dersom det er akutt fare for liv og helse, og ikke kan vente til kontortid, må du ringe barnevernvakta.

Drapstrusler er alvorlig. Vurder om du skal anmelde det til politiet, og be om å få besøksforbud.

Anonymkode: 8a12e...0c3

Hvis du faktisk skal være anonym, så aldri ring å si at du vil være anonym! Da må man sende et brev uten avsender. Det vil jo være vanskelig å faktisk være anonym hvis du tar med sen delen om at han drapstruet naboen da… men er det andre forhold som gjør at du mener barna ikke er trygge så er det greit å stille spørsmål om dette gjennom en bekymringsmelding 

Anonymkode: 0e19d...e38

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag le jeg drapstruet av naboen. Han har tre barn Det førte til en bekymring for barna.Hvordan er det å være barn i det hjemmet. 

Men jeg ble også redd på egne vegne. Så jeg vil helst sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet. 

Hvordan gjør jeg det?

Her på du jo gå til politiet og anmelde han for drapstrusler mot deg . Men du har ikke noe grunnlag for å melde han til barnevernet når du ikke har noen observasjoner av at han har gjort eller sagt noe mot barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Meld til politiet, ikke barnevern!

Anonymkode: 48076...1de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...