Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om opptaksprøve til idrett fotball vgs, hvor jenter og gutter konkurrerer sammen. 5 jenter og 15 gutter. Det er bl.a i spillsituasjoner de blir vurdert. Urettferdig?

Anonymkode: a098a...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hvis klassen eller linjen skal toppes, er det vel innafor. 

Det er egentlig opptakskrav til alle linjer, karakterer etc. 

Her er den mest populære linjen på en av skolene musikk dans og drama. De har audition. Og det er et nåløye, tosifrete ventelister. Føles veldig urettferdig for de som ikke når opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker de har klare kriterier de vurderer etter og at det er helt greit. Når det er opptaksprøver i forhold til inntak er det klare ting de ser etter. 

Anonymkode: 678ae...9b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at de har de samme vurderingskriteriene?

Anonymkode: feca8...9e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sikker på at de har de samme vurderingskriteriene?

Anonymkode: feca8...9e8

De vurderes individuelt på de samme kriteriene, men det sier seg selv at jenter i spillsituasjoner med gutter blir defensive og usikre og ikke får vist potensialet sitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker dere om opptaksprøve til idrett fotball vgs, hvor jenter og gutter konkurrerer sammen. 5 jenter og 15 gutter. Det er bl.a i spillsituasjoner de blir vurdert. Urettferdig?

Veldig rar opptaksprøve. Datteren hadde ren jentegruppe på sin opptaksprøven og fotball var kun halvparten. Det skal sies at hun har trent mye med gutter på fotbslløkter på skolen, akademi og har trent med gutta på lagstreninger og spilt guttekamper. Med tanke på at jentene mulig må kunne håndtere å trene med gutta på vgs så er det kanskje greit å vise at de klarer det.  

Ofte har de kvoter for jenter så konkurrerer ikke med gutta om plass.

Anonymkode: a249e...e09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De vurderes individuelt på de samme kriteriene, men det sier seg selv at jenter i spillsituasjoner med gutter blir defensive og usikre og ikke får vist potensialet sitt.

Nei, det bør ikke si seg selv. Dette handler om at man ønsker å prestere på et høyt nivå. Da bør man fint klare dette, uavhengig av gutta. Mange av jentene jeg kjenner som spiller fotball på dette nivået, er klart bedre enn mange av guttene, i form av både teknikk og utholdenhet. Fotball eller idrett generelt, handler om mer enn fysisk styrke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen i dette tilfellet var i hvert fall at guttene tok fullstendig styring, sentret ikke til jentene, driblet forbi, løp forbi osv. Kan ikke forstå at dette legger til rette for at jentene får vist det de kan🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Situasjonen i dette tilfellet var i hvert fall at guttene tok fullstendig styring, sentret ikke til jentene, driblet forbi, løp forbi osv. Kan ikke forstå at dette legger til rette for at jentene får vist det de kan🙈

Men det kan jo telle mer negativt for gutta at de ikke tok med jentene.   Min 09er er en liten og sped sentral midtbanespiller, men hun har 0 problem med å spille med gutter selv om de er fysisk mye sterkere og løper fortere.  For å være god nok til toppidrett fotball så skal man gjerne ha spilt på også høyere nivå enn J17 og gutter kan være god målestokk.   Likevel hadde det vært mer ideelt å måle jentene mot eldre jenter på skolen som datteren ble. De var kun 7-8 jenter på opptaksprøven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som forsvarsspiller, er det vanskelig å vise hvor god man er mot gutter. Forstår det er lettere om man er en rask spiss. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Som forsvarsspiller, er det vanskelig å vise hvor god man er mot gutter. Forstår det er lettere om man er en rask spiss. 
ts

Nja ikke helt enig. Kan vise posisjonering, vise press eller falle av, kan vise kommunikasjon og om hun kan styre andre, selv om hun ikke vinner dueller kommer hun tett nok innpå for å forstyrre,  kjemper hun videre eller gir opp om fraløpt,  hvordan er omstilling når overspilt,  hvor raskt tilbake i posisjon.

Det er fullt mulig selv om man blir rundspilt å vise god arbeidsmoral, vise god presshøyde og hvor aggressiv, vise god posisjonering, , god kommunikasjon, hvordan prøve å styre motspiller mm og generell spillforståelse,  viser hun tilpasning til spillet når de er raskere/sterkere.  Man vil jo ikke føle seg like god som når man spiller med/mot jenter, men fysisk overlegenhet er altså ikke alt.  

Min lille 09 ble når hun spilte G14 kamper ganske så fysisk underlegen, men det tvang henne til å være mye tidligere inn i press for å ikke bli fraløpt, måtte holde ramma mye tettere så det ikke ble sendt korridorspasninger mm. Ja, enklere som midtbanespiller når det er noen bak, men det viste at det er fullt mulig selv om hun da på 162 cm møtte noen på nærmere 180 cm.  Skal sies at hun bortsett fra å føle seg fysisk liten foretrakk å spille med gutta, for de var mye mye bedre drillet taktisk. Ikke helt relevant for opptaksprøven når hun ikke kjenner medspillerne. 

Men igjen, synes likevel det er urettferdig for jentene, men det vil som sagt vise treningshverdagen.  

Min 09er har vært takknemlig for alle timer hun har fått trent med gutter. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo slik det er, men de fleste idrettsskole jeg har vært borti har egne plasser til gutter og jenter. Altså samme opptak, men på fotball så er det ert vist antall plasser til gutter og jenter -  ca 70pros gutter, og 30 til jenter (avhengig av søkerantall). 

Anonymkode: 8dd6c...6cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ser nok det de skal se allikevel. De har egne kriterier de går etter og det er nok ikke lett for en som ikke er lærer å se hvordan elevene blir vurdert.

Jeg er ikke lærer på idrett, men i et annet fag. Ofte vurderer jeg hele klasser samtidig praktisk. De er stor variasjon i både nivå og ferdigheter. Men det er allikevel ikke noe problem. Jeg vet hva jeg ser etter og de som ikke gir rom for andre, kommer som regel ikke så høyt opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er ulike perspektiver på dette, og jeg ser jo det, men hun ønsker det så inderlig, så vondt å se Hun forteller at det var en del duellspill og siden det var 5 jenter gikk det ofte to og to jenter sammen som kjente hverandre, mens hun da måtte bli med en gutt. Det er liksom flere småting som sammen gjør at hun opplever at hun ikke fikk vist seg frem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ser det er ulike perspektiver på dette, og jeg ser jo det, men hun ønsker det så inderlig, så vondt å se Hun forteller at det var en del duellspill og siden det var 5 jenter gikk det ofte to og to jenter sammen som kjente hverandre, mens hun da måtte bli med en gutt. Det er liksom flere småting som sammen gjør at hun opplever at hun ikke fikk vist seg frem. 

1v1 øvelser er noe helt annet enn vanlig spill hvor man kan bli vurdert lettere selv fysisk underlegen og vanskelighetsgraden er større, man kan ikke ta samme finter som mot mange jenter, men det skal ikke være umulig å holde i ballen eller komme tett nok innpå for å forstyrre defensivt. Skolen burde likevel ha observert at hun i liten grad ble vurdert mot en jente og byttet på hvem som måtte 1v1 mot en gutt. 

Forstår såklart fortvilelsen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...